قابلیت های مک در ویندوز

10 قابلیت جذاب مک را در رایانه ویندوزی خود تجربه کنید

رقابت جذاب سیستم‌عامل و محصولات کمپانی اپل با سایر رقیبان در طی سال‌های گذشته بسیار جذاب و تنگاتنگ بوده است؛ iOS در مقابل اندروید، و سیستم عامل مک (Mac OS) در مقابل ویندوز مایکروسافت. حتی اگر از اهالی کوپرتینو تنفر داشته باشید، نمی‌توان تاثیر تلاش‌های آنها در بهتر شدن سیستم‌عامل‌هایی همچون اندروید و ویندوز را دسته کم گرفت. اما چگونه قابلیت های مک در ویندوز اجرا می‌شوند؟

در بخش‌ رایانه‌ها و دسکتاپ، دو سیستم‌عامل مک و ویندوز همیشه در صدر جدول بهترین‌ها قرار داشته‌اند. هر یک از این دو سیستم‌عامل حاوی امکانات و قابلیت‌های منحصر به فردی هستند که ممکن است بخواهید آنها را در رایانه خود تجربه کنید. اکثر کاربران ایرانی تجربه استفاده از مک و قابلیت‌های ویژه آن را ندارند و ممکن است بخواهند طعم آن را در رایانه ویندوزی خود بچشند.

در ادامه توجه شما را به 10 قابلیت جذاب سیستم‌عامل مک و نحوه استفاده از آنها در رایانه‌های ویندوزی جلب می‌نماییم:

توجه: در این مقاله تنها لینک مربوط به دانلود برنامه‌‌های معرفی شده را در اختیارتان قرار دادیم و جهت کوتاه شدن مطلب از آموزش مرحله به مرحله آنها در این مقاله چشم‌پوشی شده است

قابلیت های مک در ویندوز : خط تیره

اگر اهل تایپ کردن در رایانه باشید و بخواهید از مک به ویندوز مهاجرت کنید، مطمئنا در زمینه قرار دادن خط تیره در متون تایپی خود دچار مشکل خواهید شد. در مک با استفاده از دکمه‌های + – Option یا – + Option + Shift می‌توان از خط تیره در متون استفاده کرد. با این حال در ویندوز خبری از این میانبر‌های ساده و مناسب نیست. اگر زیاد از خط تیره در رایانه ویندوزی خود استفاده نمی‌کنید کافیست آنها را کپی کرده و در مواقع لزوم در مکان مورد نظر قرار دهید یا از یک نرم‌افزار جهت تعریف این میانبر بهره بگیرید.

بهترین راه جهت حل این مشکل استفاده از نرم‌افزار AutoHotKey یا AHK است. به کمک این نرم‌افزار می‌توانید میانبر‌های جدیدی در ویندوز تعریف کنید؛ میانبر‌هایی مشابه با آنچه در مک مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این زمینه ما از کد زیر استفاده کردیم:

!-::–
	return

+!-::—
	return

حالا با کمک دکمه + – Alt دش ان و با میانبر  -+ Alt + Shift دش ام را تایپ خواهید کرد. در آخر باید بگوییم که برنامه AutoHotKey شامل قابلیت‌های بسیار کاربردی دیگری است که پیشنهاد می‌کنیم حتما آنها را امتحان کنید.

قابلیت های مک در ویندوز : استفاده از اینتر جهت تغییر نام

برخی کاربران بنا به نوع کاربرد خود از رایانه، بارها نام فایل‌های مختلف را در رایانه خود تغییر می‌دهند؛ شاید در حال همنام کردن قسمت‌های زیادی از یک سریال با زیرنویس‌های آن باشید. کاربران مک با زدن دکمه اینتر بر روی هر فایل قادر به تغییر نام آن هستند و این یک قابلیت بسیار جذاب در رایانه‌های اختصاصی اپل به شمار می‌رود. اما در ویندوز با زدن دکمه اینتر، فایل یا بخش مورد نظر باز می‌شود و این موضوع کمی کار را سخت می‌کند.

اما بهترین راهکار در اینجا چیست؟ کافیست میانبر‌های مختلف ویندوز را به خوبی یاد بگیرید. در سیستم عامل مایکروسافت کافیست فایل مورد نظر را انتخاب کرده و دکمه F2 را جهت تغییر نام آن بزنید. البته شایان ذکر است در این بخش نیز می‌توان از برنامه AHK جهت تغییر عملکرد دکمه اینتر در ویندوز استفاده کنید. انتخاب با خودتان است.

قابلیت های مک در ویندوز : جایگزین دکمه فرمان (Command)

مهاجرت از مک به ویندوز سخت است، چرا که برخی دکمه‌های اختصاصی مک در رایانه‌های ویندوزی وجود ندارد. به عنوان مثال دکمه Command. این دکمه به نحوی در کیبورد مک‌ها تعبیه شده است که به راحتی و با انگشت شصت می‌توان به آن دسترسی داشت. عملکرد نسبتا مشابه این دکمه در رایانه‌های ویندوزی بر عهده دکمه Control است که با آخرین انگشت دست به آن دسترسی خواهید داشت.

باز هم باید تاکید کنیم که این مورد در مقاله بیشتر مربوط به کسانی است که به کیبورد مک عادت داشته و به تازگی به ویندوز مهاجرت کرده‌اند. با این حال ممکن است حتی اگر کاربر همیشگی ویندوز باشید، این میانبر برایتان خوشایند‌تر باشد. برنامه AutoHotKey اینجا نیز به کمک ما می‌آید. به کمک این برنامه می‌توان کاربرد دو دکمه Control و Alt را در کیبورد تغییر داد.

بدین منظور باید از کد زیر بهره بگیرید:

LCtrl::LAlt
	return

LAlt::LCtrl
	return

این تنظیم در میانبر Alt + Tab ویندوز اخلال ایجاد می‌کند و حل آن در برنامه AHK تا حدی مشکل است.

قابلیت های مک در ویندوز : شناسایی سریع فایل‌ها

وقتی در بخش Finder مک پوشه‌ای را باز می‌کنید، محتوی پوشه به سرعت نمایش داده می‌شوند. اما در رایانه‌های ویندوزی این اتفاق چند ثانیه به طول می‌انجامد. هنگامی که می‌خواستیم تصاویری را از رایانه به وردپرس منتقل کنیم متوجه این موضوع شدیم. در مک این اتفاق در عرض دو الی سه ثانیه رخ می‌دهد اما در ویندوز این مدت زمان به 10 الی 15 ثانیه می‌رسد. 10 ثانیه آنچنان طولانی نیست اما در مقایسه با مک کاملا آزاردهنده به نظر می‌رسد.

ویندوز پوشه‌ها را برای فرمت‌های مختلف بهینه می‌کند و همین عملیات بهینه‌سازی منجر به طولانی شدن عملیات مذکور می‌گردد. جهت حل این مشکل بر روی هر فایلی که می‌خواهید کلیک راست کرده و به ترتیب به بخش Properties > Customize بروید. حالا در اینجا مطابق آنچه در تصویر زیر مشاهده می‌شود، گزینه General items را انتخاب کنید و حالا سرعت بارگذاری در ویندوز نیز بالا خواهد رفت.

مک

قابلیت های مک در ویندوز : میانبر‌های صفحه

ثبت اسکرین‌شات از صفحات در مک با میانبر‌های خاصی امکان‌پذیر است. کافیست از دو میانبر Command + Shift + 4 یا Command + Shift + 5 استفاده کنید. بنابراین نیازی به هیچ برنامه جانبی خاصی جهت ثبت اسکرین‌شات در مک نخواهید داشت. با زدن دکمه‌های مذکور، مکان مورد نظر را انتخاب کرده و اسکرین شات به سرعت ثبت می‌گردد. چنین قابلیتی در ویندوز نیز وجود دارد اما فعال کردن آن چند ثانیه‌ای وقت شما را خواهد گرفت.

ابزار‌های بسیاری به کاربران امکان تعریف میانبر برای اسکرین‌شات گرفتن در رایانه را می‌دهند. ما در بررسی خود برنامه Lightshot را نصب کرده و میانبر Alt + Shift + 4 را جهت انتخاب فضای مورد نظر و میانبر Alt + Shift + 5 را جهت ثبت اسکرین‌شات کامل از صفحه‌نمایش تعریف کردیم. حتی برخی گزینه‌های این برنامه از ابزار اختصاصی سیستم‌عامل مک نیز بهتر هستند!

مک

قابلیت های مک در ویندوز : پیام‌ها

کاربران مک معمولا از گوشی‌های آیفون استفاده می‌کنند و بدین ترتیب با برنامه Messages زیاد سروکار دارند. امکان ارسال پیام از آیفون به مخاطبان بدون استفاده از خود گوشی و در داخل رایانه، قابلیت بسیار جالبی است. اما هیچ راهی برای اینکار در ویندوز وجود ندارد. و تا آنجایی که ما خبر داریم راهکار مناسبی جهت حل این مشکل معرفی نشده است. پس از بررسی‌های مختلف راهکاری مبنی بر شبیه‌سازی آیپد در رایانه و استفاده از برنامه Messages را پیدا کردیم، اما این کار بسیار زمانبر و سخت است.

بهترین راه جهت حل این مشکل استفاده از یک برنامه پیام‌رسان دیگر در دسکتاپ است. هنگ اوتز، واتس‌اپ، اسکایپ، تلگرام و یا هر برنامه دیگری که حاوی کلاینت اختصاصی در ویندوز باشد. این روش به خوبی استفاده از Messages در مک نیست اما تنها راهی است که می‌توانیم پیش روی شما قرار دهیم.

قابلیت های مک در ویندوز : سرویس Notes

همچون بخش پیام‌رسان، کاربران iOS و مک معمولا از سرویس یادداشت‌برداری اختصاصی اپل – Notes – استفاده می‌کنند. در این بخش می‌توان اطلاعات متعددی نظیر صحبت‌های استاد در کلاس، امتیازات بازی‌های چند نفره، اسناد کاری و … را وارد کرد و آنها را در هر پلتفرمی در اختیار داشت. امکان ویرایش و مشاهده این اطلاعات در آیفون و مک یک قابلیت بسیار کاربردی است.

مک

بهترین راه جهت حل این مشکل، دسترسی به سرویس Notes از طریق آی‌کلود در مرورگر رایانه است. به سایت icloud.com رفته، با اپل آی‌دی خود وارد شوید و به بخش Notes بروید. این روش به خوبی در اختیار داشتن یک اپلیکیشن اختصاصی در مک نیست اما تفاوت زیادی با آن ندارد. نسخه مرورگر سرویس Notes تمامی کارکرد‌های برنامه آن را برای کاربران دسکتاپ به ارمغان می‌آورد.

علاوه بر این می‌توانید از سرویس Notes اپل به مواردی همچون Evernote یا OneNote مهاجرت کرده و با نصب برنامه‌های اختصاصی آنها در رایانه این مشکل را مرتفع نمایید.

قابلیت های مک در ویندوز : Spotlight

اسپاتلایت یکی از ویژگی‌های برتر مک به شمار می‌رود که متاسفانه گاهی اوقات آن را نادیده می‌گیرند. به کمک این سرویس علاوه بر امکان جست‌وجو در رایانه می‌توانید از ماشین‌حساب، اپلیکیشن آب و هوا، تغییر یکا و … در آن بهره ببرید. بیشتر کاربران مک همیشه از Spotlight استفاده می‌کنند و پس از مهاجرت به ویندوز حسرت استفاده از چنین بخشی را خواهند داشت.

در ویندوز 10، کورتانا کاربردی مشابه با اسپاتلایت دارد. با استفاده از میانبر Win + Q (که همچون میانبر مک Command + Space آنچنان ارگونومیک نیست) می‌توان به کورتانا دسترسی داشت. خوشبختانه این بخش اکثر قابلیت‌های Spotlight مک را در اختیار کاربران ویندوزی قرار می‌دهد.

مک

البته شایان ذکر است که به کمک برنامه‌هایی نظیر Launchy و Wox می‌توان برخی بخش‌های اسپاتلایت مک را در ویندوز شبیه‌سازی کرد. اما به نظر ما کورتانا پاسخگوی تمامی نیاز‌های کاربران در این بخش خواهد بود.

قابلیت های مک در ویندوز : Automator

این بخش نیز یکی از کاربردی‌ترین ابزار‌های مک به شمار می‌رود و گاهی اوقات آن را نادیده می‌گیرند. به عنوان مثال به کمک این بخش می‌توانید میانبری تعریف کنید که با راست کلیک بر روی یک تصویر و زدن گزینه‌ای خاص، آن عکس را در 670 پیکسل طول و در فرمت PNG در اختیار داشته باشید. استفاده از Automator در زمان کاربران صرفه‌جویی می‌کند و دیگر نیازی به باز کردن برنامه‌های تغییر سایز تصاویر و تبدیل فرمت نیست.

طبق بررسی‌هایی که در این زمینه انجام دادیم، Image Resizer جایگزین خوبی برای Automator مک در سیستم‌عامل ویندوز است. به کمک این برنامه می‌توان بر روی عکس راست کلیک کرده و آن را به سایز مورد نظر تبدیل کرد. البته این راهکار باز هم سرعت Automator مک را ندارد اما به هر حال عملکردی مشابه با آن را ارائه می‌دهد. متاسفانه امکان تبدیل فرمت نیز در این روش وجود ندارد. اما برای این بخش نیز می‌توان راهکاری مناسب پیدا کرد.

مک

قابلیت های مک در ویندوز : ضبط ویدیو از صفحه با Quicktime

استفاده از بخش Quicktime جهت ضبط ویدیو از صفحه نمایش مک بسیار کاربردی و جذاب است. این بخش می‌تواند از صفحه آیپد شما نیز فیلم‌برداری کرده و دمو مورد نظر را در اختیارتان قرار دهد.

مک

خوشبختانه به لطف برنامه ایکس‌باکس در ویندوز 10 می‌توان از صفحه نمایش رایانه ویدیو تهیه کرد. کافیست میانبر Win + G را انتخاب کرده تا نوار بازی را نمایش دهید و ضبط ویدیو را آغاز نمایید. اما ضبط ویدیو از آیپد توسط رایانه ویندوزی کمی سخت است. با این حال برای کسانی که به این قابلیت نیاز دارند باید بگوییم که برنامه X-Mirage به شما این امکان را می‌دهد تا رایانه ویندوزی خود را به یک سرور AirPlay تبدیل کنید.

امیدواریم از این مقاله نهایت بهره را برده باشید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*