بررسی تخصصی و معرفی کامل بازی ایرانی سیاوش + عکس و ویدیو

 

سیاووش یک بازی کامپیوتری می باشد که توسط جوانان ایرانی و با  دانش فنی داخلی در مدت زمان ۳ سال تولید شده است. این محصول ، تکنولوژی ساخت بازیهای کامپیوتری را به طور کامل در ایران بومی کرده است و بدون استفاده از هیچ ابزار و تکنولوژی خارجی ساخته شده است.در ادامه با معرفی کامل این بازی به همراه تریلر و گالری تصاویر محیط این بازی با گجت نیوز همراه باشید.

 

استفاده از داستان های جذاب و کهن ایران زمین در این بازی باعث شده تا سیاوش در این زمینه نیز نوآوری داشته باشد که روایت داستان های شیرین شاهنامه فردوسی در قالب این بازی یکی نقاط بارز آن  می باشد. این بازی در دومین نمایشگاه بازی های رایانه ای تهران موفق به کسب عنوان بهترین بازی سال و همچنین بهترین دست آورد فنی سال شده است و در تاریخ ۱۵ شهریور در تیراژ 100.000 نسخه در سراسر کشور منتشر شد.

مشخصات کلی بازی :

تولید کننده و ناشر : سورنا پردازش آریا (استودیو سورنا)
ژانر بازی :Action RPG
زمان تولید :۳۶ ماه
زمان انتشار :6 تیر ماه ۱۳۹۱
مخاطبان :نوجوانان و جوانان
داستان :روایت زندگی نامه سیاووش در شاهنامه
منابع ادبی :شاهنامه فردوسی، اوستا، بندهش
موقعیت های جغرافیایی :بیایان ، سرسبز ، کوهستان ، کوهستان برفی ، جهنمی و اهریمنی
تعداد مراحل :۱۱ مرحله
زمان مفید گیم پلی :بین ۳ تا ۵ ساعت (بر اساس مهارت بازیکن)
رده بندی سنی :۱۲+
پلتفرم:PC
فروش خارجی :به زودی
قیمت برای مصرف کننده (فروش آنلاین) :3.999 تومان

 

ابزار های استفاده شده در طراحی بازی :

زبان برنامه نویسی :

C++

API  مورد استفاده :

DirectX 9.0c

موتور گرافیکی

SourenaEngineموتور رسمی و متن استودیو بازی سازی سورنا

ادیتور بازی :

سیمرغ ادیتور (ادیتور رسمی شرکت تولید کننده بازی )

زبان اسکریپت بازی :

Cyrus Script  زبان اسکریپت متن باز شرکت تولید کننده بازی (استودیو بازی سازی سورنا)

موتور بازی :

پیاده سازی شده با معماری Component base(استودیو بازی سازی سورنا)

موتور صدا :

bass sound engine

Segan:

GUI System  تولید شده در شرکت تولید کننده بازی (استودیو بازی سازی سورنا)
جوایز و افتخارات بازی تا کنون :
کسب عنوان بهترین بازی سال
کسب عنوان بهترین دست آورد فنی
کاندید دریافت جایزه بهترین کارگردانی هنری
کاندید دریافت جایزه بهترین موسیقی
کاندید دریافت جایزه بهترین صدا گذاری و افکت
کاندید دریافت جایزه ویدئو های سینماتیک
کاندید دریافت جایزه بهترین طراحی بازی

سرزمین شیران

خوشبختانه سرزمین ما در زمینه اسطوره ها و پهلوانان بسیار غنی است و در هر گوشه از آن می توانیم آوازه ای از قهرمان و دلیران کهن ایران زمین را بشنویم. شاهنامه فردوسی نیز که یکی از شاهکارهای اسطوره سازی و داستان های حماسی است، زمینه را برای بازیسازان داخلی باز گذاشته تا به وسیله آن بتوانند گوشه ای از فرهنگ و تمدن پر افتخار سرزمین ما را به بازیکنان جوان داخلی و شاید خارجی ها نشان بدهند. بازی سیاوش یکی دیگر از بازی هایی است که با الگوبرداری از داستان های شاهنامه گامی مثبت در این زمینه برداشته و سعی کرده اسطوره های ایرانی را در قالب بازی ای زیبا به نمایش دربیاورد.

داستان

شاید فکر کنید که بازی همانند نامش درباره شخصیت سیاوش و ماجراهای او باشد، اما این طور نیست. بازی شما را در نقش پلهوانانی از سرزمین ایران قرار می دهد که به دنبال وارث سیاوش، یعنی پسرش کیخسرو هستند. همسر و پسر سیاوش سال های زیادی را به صورت مخفی زندگی کرده اند و اکنون زمان آن فرا رسیده تا کیخسرو جوان انتقام پدرش را بگیرد و ایران را به دوران شکوهش بازگرداند. با پیدا کردن کیخسرو، بازی به سال های بعد سفر می کند و ماجراهای جدیدی را روایت می کند که در آن ها نیز با پهلوانانی دیگر بازی می کنید که هر کدام قصد دارند تا سرزمینشان را از شر موجودات پلید و افراد نالایق پاک کنند. داستان بازی تغییرات زیادی می کند و همین موضوع که کنترل شخصیت های مختلف را در مدت زمانی کوتاه به دست می گیرید هم باعث می شود که نتوانید آن طور که باید و شاید با شخصیت بازی ارتباط برقرار کنید.همچنین داستان بازی می توانست بسیار حماسی تر باشد، چون مبارزه ها و روند داستانی پتانسیل این را داشتند که بتوانند بهتر از این عمل کنند. میان پرده های بازی سعی دارند تا داستان را به شکل خوبی روایت کنند که انصافاً از پس انجام این کار برآمده اند، اما باز هم حالت حماسی آن ها کم است و نمی توانند هیجان بالایی را به بازیکنان انتقال دهند. از طرف دیگر، بازی بسیار سریع از روی شخصیت ها عبور می کند و در مدتی که کنترل آن ها را در اختیار می گیرید، نمی توانید اطلاعات زیادی درباره آن ها بدست بیاورید. بجز گفتگویی هایی که در میان پرده های بازی گفته می شوند، نمی توانید درباره آن ها اطلاعات بیشتری کسب کنید. البته در طول بازی طومارهای مختلفی قرار دارند که با جمع آوری آن ها می توانید اطلاعات خوبی از سرگذشت سیاوش بدست بیاورید که این موضوع خود یکی از قسمت های مثبت بازی به حساب می آید.

گرافیک

بازی سیاوش با موتور بازیسازی خود شرکت سازنده، یعنی استودیوی بازیسازی سورنا ساخته شده که همین موضوع جای تقدیر دارد. بازی از نظر گرافیکی در سطح خوبی قرار دارد و سازندگان سعی کرده اند با توجه به قدرت های موتور بازیسازی ای که خلق کرده اند، نمایش خوبی در این قسمت داشته باشند. تنوع محیط ها و وسعت آن ها خوب است و بازیکنان می توانند زمان قابل قبولی را در هر مرحله سپری کنند. البته برخی از مراحل بازی به شدت خالی و بدون جزئیات به نظر می رسند و با توجه به سبک بازی که از دوربین ایزومتریک استفاده می کند، این موضوع بسیار زیاد جلب توجه می کند. اما برخی از مراحل بازی مانند مراحل جنگلی هم خوب از کار درآمده اند و نمایش بهتری نسبت به سایر قسمت ها داشته اند. حالت هنری بازی جا داشت که بهتر از این ها از کار دربیاید که می توانست حالت حماسی و زیبایی بیشتری به بازی ببخشد که متأسفانه چنین نیست.طراحی دشمنان در سطح خوبی قرار دارد و جزئیات مناسبی برای آن ها در نظر گرفته شده که می توانند نظر شما را به عنوان یک بازی داخلی به سمت خودشان جلب کنند. جلوه های ویژه و Hit Effectهایی که برای بازی طراحی شده هم نسبتاً خوب است. همچنین جا دارد به این موضوع اشاره کنیم که با توجه به اینکه قهرمان بازی در طول داستان تغییر می کند و بازیکنان کنترل اشخاص مختلفی را به دست می گیرند، شکل ظاهری مدل این شخصیت در طول بازی تغییر نمی کند و ممکن است این فکر را بکنید که تنها با یک قهرمان همراه هستید. البته مشکل افت فریم هم از قسمت های آزار دهنده بازی به حساب می آید که امیدواریم در بروز رسانی های آینده بازی، این مشکل برطرف شود.

موسیقی/صداگذاری

متأسفانه این قسمت در بسیاری از بازی های ایرانی خوب از کار درنمی آید و بازی سیاوش هم جزو آن ها قرار می گیرد. موسیقی بازی در اکثر مراحل یکی است و مدام تکرار می شود. موسیقی آنقدر تکرار می شود که پس از پایان بازی هم می توانید آن را در ذهن خود بشنوید. البته موسیقی زیبا و خوبی را از سوی آقای پیام آزادی در این بازی شاهد هستیم، اما حالت حماسی کمی در آن دیده می شود و عدم تنوع قطعات نیز باعث شده که این قسمت چندان قابل قبول نباشد. صداگذاری روی شخصیت های بازی هم اصلاً خوب از کار درنیامده است.متأسفانه تیم با تجربه انجمن گویندگان جوان همچنان در بخش صداگذاری روی بازی های کامپیوتری ضعیف هستند و این موضوع باعث شده که این قسمت تأثیرگذار نباشد. دیالوگ ها بسیار بی احساس و خشک بیان می شوند و حس حماسی و هیجان در آن ها دیده نمی شود. حتی در برخی از قسمت های بازی که شخصیت اصلی صحبت می کند، صدای او اصلاً خوب نیست و دیالوگ او به شدت خشک و بی روح بیان می شود. البته از قسمت های خوب در صداگذاری بازی، صدای راوی بازی است که با پختگی خاصی که دارد، داستان را به خوبی روایت می کند و حس حماسی داستان به خوبی مشخص می شود.

گیم پلی

بازی سیاوش توانسته به خوبی از استانداردهای سبک نقش آفرینی استفاده کند و نمایش خوبی در این قسمت داشته باشد. البته باید به این موضوع نیز اشاره کنیم که گیم پلی بازی ساده است و پس از مدتی کاملاً با آن آشنا خواهید شد. کنترل بازی بدون مشکل است و با نگه داشتن کلیک های ماوس می توانید به قسمت های مختلف بروید و یا به دشمنان حمله کنید. امکان استفاده از دو سلاح مختلف را خواهید داشت که یکی از آن ها تیر و کمان و دیگری انواع شمشیر و نیزه های مختلف است. با استفاده از کلید Tab می توانید این دو سلاح را تعویض کنید. سیستم ارتقاء قدرت ها و بدست آوردن جادو هم در بازی قرار دارد که به شکل خوبی پیاده سازی شده است.تنوع در انتخاب قدرت های مختلف از بخش های خوب بازی است که هر کدام از آن ها می توانند به شکلی شما را در پیشبرد بازی کمک کنند. همچنین امکان استفاده از آیتم های مختلف هم در بازی قرار دارد. زره، حلقه و سلاح های مختلف به شما این اجازه را می دهند که شخصیت خود را به شکلی که دوست دارید، قدرتمند کنید. همچنین امکان خرید و فروش آیتم ها نیز در بازی وجود دارد. البته جای قابلیت ترکیب آیتم ها و خلق قدرت های مختلف در بازی بسیار خالی است. وجود این موضوع در بازی هایی که در این سبک عرضه می شوند، به شدت لازم است و بازی سیاوش این بخش را حتی در نوع ساده مانند سایر قسمت ها در خود ندارد.
همچنین روند گیم پلی بازی چندان چالش برانگیز نیست. در طول بازی می توانستیم شاهد معماهای بیشتر و مبارزه هایی باشیم که بازیکنان را مجبور می کرد که حتماً یک آیتم خاص را برای پیروزی در اختیار داشته باشند. بجز مبارزه با Bossهای مختلف که خوب و متنوع از کار درآمده اند، روند کلی بازی یکنواخت است. البته در کنار مأموریت اصلی ای که در بازی به شما داده می شود، مأموریت های فرعی هم بدست می آورید که تعداد آن ها بسیار کم است. البته محیط های بازی هم آنقدر بزرگ نیستند که بتوان در آن ها ساعت ها بازی کرد و به انجام مأموریت های مختلف پرداخت. بازی سیاوش می تواند بین 3 تا 5 ساعت زمان شما را به خودش اختصاص دهد. روند بازی قابل قبول است، اما وجود برخی از باگ ها باعث می شود که یک مرحله را چند بار تکرار کنید تا بتوانید آن را رد کنید. حتی در مبارزه با Boss آخر بازی هم من با مشکل روبرو شدم و مجبور شدم که چند بار آن قسمت را از ابتدا بازی کنم.

نتیجه گیری

بازی سیاوش به عنوان اولین تجربه بازیسازان ایرانی در سبک اکشن نقش افرینی که بزرگانی مانند Diablo  را در کنار خود می بینند، یک عنوان بسیار خوب خواهد بود که می تواند شما را سرگرم کند. من به شخصه از این بازی بسیار راضی هستم. حال درست است که نبود برخی از المان ها در بازی خودنمایی می کند، اما کلیت بازی به خوبی ساخته شده و می تواند نظر شما را به خودش جلب کند. دوستان عزیز، توجه داشته باشند که امتیازی که ما به این بازی داده ایم، در مقایسه با بازی های داخلی بوده و هرگز قصد مقایسه این عنوان با بازی های خارجی را نداشته ایم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. بازی اکشن اول شخص “ایران 1399”
    این بازی 3 بعدی یک اکشن اول شخص ایرانی رایگان است.
    این بازی یک تجربه ی لذت بخش برای افرادی ست که شوتر های اول شخص را دوست دارند. داستان حمله روباتهای فضایی را به تصویر می کشد که به کشورمان حمله کرده و در پناهگاه های زیرزمینی مخفی شده اند. شما باید این پناه گاه ها را از این موجودات بیگانه پس بگیرید.
    روباتهای بیگانه از شخصیت کارتونی محبوب Eva الهام گرفته شده اند اما در این بازی شخصیتی کاملا منفی دارند.