تخلف گمرکی سامسونگ

تخلف گمرکی سامسونگ در ایران؛ جریمه 1500 میلیارد تومانی برای سامسونگ

گمرک جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که 5 شرکت اصلی و وابسته به یک برند لوازم خانگی و برقی کره‌ای، قانون گمرکی را دور زده و متخلف شناخته شده‌اند. طبق گزارش کارشناسان و ناظران، تخلف گمرکی سامسونگ در ایران مربوط به پرداخت تعرفه پایین‌تر از اصل آن به مبلغ 336 میلیارد تومان بوده و به همین دلیل جریمه 1500 میلیارد تومانی برای این شرکت در نظر گرفته می‌شود.

بر اساس گزارش‌های کارشناسی گمرک جمهوری اسلامی ایران، 5 شرکت اصلی و وابسته برند لوازم خانگی سامسونگ کره با پرداخت تعرفه پایین‌تر از اصل آن، قوانین گمرکی و واردات کالا را دور زده‌اند. در بررسی‌های صورت گرفته از حدود 500 اظهارنامه شرکت‌های وابسته، اجزای مختلف یک کالا شامل درب، کابین، بدنه، کمپرسور، کندانسور، اجزا و قطعات پلاستیکی و غیرپلاستیکی به صورت جداگانه وارد شده که این اجزا مشمول پرداخت تعرفه کامل می‌شوند. مبلغ تفاوت این کالاها با رعایت ماخذ تعرفه گروه کالایی دهم برای یخچال و فریزر حدود 336 میلیارد و 229 میلیون و 100 هزار تومان بوده است.

بر اساس ماده 143 قانون امور گمرکی، شرکت سامسونگ باید از 30 درصد تا 7 برابر مابه‌التفاوت ثبت شده یعنی 10 تا 2 هزار و 353 میلیارد تومان جریمه بپردازد که میانگین اصل و جریمه این تخلف گمرکی سامسونگ حدود 1500 میلیارد تومان است. طبق گزارش منتشر شده از سوی گمرک، بخشی از این اظهارنامه‌ها به سال‌های 93 تا 95 بوده که از گمرک‌های شهید رجایی، چابهار و فرودگاه امام خمینی وارد کشورمان شده است.

چگونگی تخلف گمرکی سامسونگ و شگرد متقلبانه این شرکت

شرکت‌های وابسته سامسونگ در این شگرد متقلبانه، یخچال و فریزر کامل را به صورت قطعات منفصله از گمرکات متعدد وارد کشورمان کرده‌اند؛ در حالی که این شرکت کره‌‌ای باید حقوق ورودی کامل کالا را پرداخت می‌کرد و با این کار، حقوق بیت‌المال در اخذ عوارض را ضایع کرده است. علاوه بر آن، حقوق ورودی اجزا و قطعات منفصله یخچال از 32 تا 45 درصد بوده که با توجه به اولویت گروه کالایی دهم باید تعرفه 76 درصد پرداخت می‌شد.

بر اساس قاعده 2 الف مقررات واردات و صادرات، در صورتی که مجموع اقلام منفصله یک کالای کامل را تشکیل دهد، مشمول تعرفه کامل شده و شرکت واردکننده باید علاوه بر پرداخت مابه‌التفاوت، جریمه آن را نیز بپردازد. چندی پیش نیز شرکت ال جی با همین شیوه، 3 هزار میلیارد تومان کالا با اصل و جریمه وارد کشورمان کرده بود که پرونده این شرکت لوازم خانگی کره‌ای نیز در مراجع قانونی در حال رسیدگی است.

سامانه جامع گمرکی از سال 1392 راه‌اندازی شد و تاکنون علاوه بر افزایش درآمدهای بیت‌المال، موجب شفاف شدن عملکرد تجارت بین‌المللی و حساب‌رسی پس از ترخیص شده و با تکمیل هرچه بیشتر این سامانه، شاهد کاهش تخلفات گمرکی خواهیم بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

4 دیدگاه

  1. عجب دهن سرویسی بوده
    من همیشه گفتم ظاهر تجارت غرب کت وشلوار و خنده های موفقیت امیزه
    ولی باطنش واقعا کثیف و پست.
    ما مسلمونا خدا و اخرت و حلال و حروم میدونیم بهش معتقدیم اینقدر سر ملت کلا میزاریم مطمئن باشید بدون تعصب ادمائی ک فقط میگن اخلاقیات و قانون هزار برابر بیشتر باقیه کثافت کاری میکنن

  2. سامسونگ شرکت کثیفی هست و خواهد