فناوری پروجکشن لمسی

فناوری پروجکشن لمسی سونی، تعامل با دنیای مجازی را متحول می‌کند

در رویداد SXSW امسال، سونی محلی را با عنوان Wow Factory در آستین تگزاس افتتاح کرد، مکانی که اعضای برنامه Future Lab این شرکت، بهترین و خیره‌کننده‌ترین ایده‌های سخت افزاری دنیا را در آنجا عرضه می‌کنند. در واقع برنامه Future Lab، یک تحقیق و توسعه خلاقانه است که به کارمندان سونی برای تفکر بیشتر پیرامون نحوه تعامل انسان و خلاقیت، انگیزه می‌دهد. خلاقیت، حرف اول و آخر در این برنامه است و قرار نیست تنها به ارائه صفحه نمایش‌های بزرگتر و پردازنده‌های سریعتر اکتفا شود. فناوری پروجکشن لمسی سونی را باید یکی از نتایج این برنامه دانست که نحوه تعامل انسان با اشیای مجازی را متحول خواهد کرد.

به کمک فناوری پروجکشن لمسی سونی می‌توان اشیا واقعی را به شکل واقعیت افزوده آن‌ها درآورد

ایده اولیه تکنولوژی صفحه نمایش لمسی مبتنی بر پروژکتور سونی، به کنفرانس سال گذشته برمی‌گردد که با رسیدن به سال 2017، مجددا به روی صحنه آمده است. سونی برای خلق این ایده، از تخصص خود در تکنولوژی پروجکشن بهره برده و آن را با یک طراحی رابط کاربری فوق‌العاده منحصربه‌فرد ترکیب کرده است. نتیجه، به یک جفت از محصولات ختم شده که می‌توانند هر سطح صافی را به یک پرده پروجکشن تبدیل کنند. این انتهای کار نیست. نه تنها کاربر می‌تواند با استفاده از دستان خود با محتویات به نمایش درآمده تعامل داشته باشد، بلکه این امکان وجود دارد تا اشیا دنیای واقعی را به نحوی به ورژن واقعیت مجازی خودشان تبدیل کرد!

فناوری پروجکشن لمسی سونی

یک کپی از ماجراهای آلیس در سرزمین عجایب را بر روی میز تصور کنید، در حالی که می‌توانید یک کاراکتر را از صفحه به بیرون بکشید. مثال دیگر کاربرد فناوری پروجکشن لمسی سونی ، تکان دادن انگشتان بر روی یک سطح چوبی و نواختن پیانو با استفاده از کلیدهای نوری ایجاد شده بر روی این سطح است.

فناوری پروجکشن لمسی سونی

این‌ موارد را باید ویژگی‌های این جفت از محصولات دانست که یکی از آن‌ها نمونه اولیه بوده و دیگری به زودی به صورت تجاری در اختیار کاربران قرار خواهد گرفت. نخستین محصول، یک پروژکتور است که سونی برای اولین بار، آن را به رویداد SXSW در سال گذشته آورد. این دستگاه در بالای یک سطح قرار گرفته و آن را به یک صفحه نمایش تعاملی با قابلیت ردیابی سه بعدی جابه‌جایی دست و اشیا تبدیل می‌کند. سنجش عمق را باید دیگر قابلیت این پروژکتور دانست. این دستگاه قادر است تا نحوه قرارگیری شی، زمان لمس آن توسط کاربر و حتی زمان کشیدن انگشت کاربر بر روی سطح را تشخیص داده و به آن واکنش نشان دهد تا به این وسیله یک تعامل پویا با کاربر برقرار شود.

سونی برای به تصویر کشیدن فناوری پروجکشن لمسی خود، چند دموی نرم افزاری هوشمندانه ایجاد کرده است. به عنوان نمونه، می‌توان به اپلیکیشن موسیقی زنده آن اشاره کرد که از بلوک‌های پلاستیکی استوانه‌ای برای ایجاد یک نسخه ماهرانه یک موسیقی کلاسیک بتهوون استفاده کرده است. نمونه دیگر، به نحوه تعامل کاربر با مجموعه‌ای از کارت‌ها و یک فنجان چای اشاره دارد که نشان می‌دهد کاربر چگونه می‌تواند آن‌ها را دستکاری کرده و با انگشتان خود به این سو و آن‌‌سو بکشد.

دموی سوم را باید جالبتر از دو مورد قبلی دانست چرا که به یک مدل مقیاس اشاره دارد. پروژکتور با استفاده از بلاک‌های چوبی، یک خانه مجازی بنا کرده و به کاربر اجازه می‌دهد تا با انداختن اشیا فیزیکی بر روی میز، این صحنه مجازی را دستکاری کند. اشیا روی میز، به درختانی مجازی تبدیل شده و کاربر می‌تواند با بردن دست خود بر فراز آن‌ها، نوری را بر روی آن‌ها بتاباند.

فناوری پروجکشن لمسی سونی

پروژکتور دوم با نام اکسپریا تاچ (Xperia Touch) شناخته شده و محصولی جدید در رویداد SXSW امسال محسوب می‌شود. Xperia Touch را باید یک قطعه سخت افزاری کاملا متفاوت دانست که از فناوری پروجکشن لمسی یکسانی در آن استفاده شده است. این بار نیازی نیست تا پروژکتور را بر فراز سطح قرار داد و قرار دادن آن در اوج یک سطح زاویه‌دار کافی به نظر می‌رسد.

فناوری پروجکشن لمسی سونی

Xperia Touch با تاباندن نور بر روی سطح، آن را به انواع و اقسام آلات موسیقی تبدیل کرده و در ادامه با ردیابی نحوه ارتباط دست و ضربه زدن بر روی آن، موسیقی را تولید می‌کند. کاربر می‌تواند برای ایجاد یک سری از پد درام، چند دایره بر روی سطح کشیده و سپس بر روی آن‌ها ضربه بزند. شگفتی این فناوری پروجکشن لمسی سونی به همینجا ختم نمی‌شود. کاربر می‌تواند چند پروژکتور را در کنار یکدیگر قرار داده و با تجمیع آن‌ها، یک پیانو کامل، شبیه به پیانوهای واقعی را بر روی سطح ایجاد کند. در هر دو پروژکتور از یک نسخه سفارشی‌سازی شده اندروید استفاده شده تا به این وسیله دستگاه، متدهای ورودی صفحه نمایش لمسی سنتی را قبول کند.

فناوری پروجکشن لمسی سونی

واقعیت این است که تمامی این موارد، گفته‌های سونی و یافته‌های ما از دموهای فناوری پروجکشن لمسی سونی هستند و نحوه عملکرد این فناوری، تا زمان استفاده توسط خود، پشت پرده باقی خواهد ماند. به نظر می‌رسد سونی دروازه جدید را به روی دنیای تکنولوژی باز کرده و خود پرچمداری آن را به دست گرفته است. اگرچه این پروژکتورها در مقایسه با عملکردشان مقرون به صرفه به نظر می‌رسند، اما بعید است تا به زودی، در قالب یک محصول تجاری به منازل و یا ادارات پای بگذارند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*