تهدید پهپادها

واکنش ایالات متحده به تهدید پهپادها برای حریم هوایی کشورها

اوایل هفته جاری ژنرال دیوید پرکینز (David Perkins)، فرمانده بخش آموزش ارتش ایالات متحده آمریکا، در انجمن سمپوزیوم نیروی ارتش آمریکا به ایراد سخنرانی پرداخت. وی در این سخنرانی، به تهدیداتی که ارتش این کشور در سال‌های آینده رفته رفته با آن‌ها مواجه خواهد شد اشاره کرد. یک مثال ساده، به دردسر اخیر یک پهپاد مربوط می‌شود. اخیرا یکی از متحدین آمریکا، یک پهپاد دویست دلاری را با موشک پاتریوت ساقط کرده است، موشکی که سه میلیون دلار قیمت دارد! همانطور که می‌بینید، تهدید پهپادها در اینجا مربوط به مسائل اقتصادی است.

پرکینز در این سخنرانی، بر روی پیچیدگی یک سازمان نظامی در زمینه فعالیت خود اشاره کرد. از نظر وی همکاری بین قسمت‌های مختلف ارتش اعم از زمینی، هوایی و دریایی اهمیت خاصی داشته و فرماندهان می‌بایست برای رفع مشکلات و دور کردن خطرات و تهدیدات، به صورت کلی به موضوعات نگاه کنند. از قرار معلوم بین تهدیداتی که ژنرال دیوید پرکینز در سر خود داشته و از آن‌ها نگران است، سیستم هوایی بدون سرنشین و تهدید پهپادها بیش از بقیه ذهنش را درگیر کرده است.

تهدید پهپادها

وی بدون نام بردن از کشور و یا بخشی خاص گفت ما یک متحد بسیار نزدیک داریم که با یک دشمن مجهز به پهپادهای کوچک در حال دست و پنجه نرم کردن است. در واقع دشمن متحد ما، از کوآدکوپترها و ارزانترین نوع پهپاد استفاده می‌کند و اخیرا شاهد ساقط شدن یکی از پهپادهای آن‌ها به وسیله موشک پاتریوت بوده‌ایم. تهدید پهپادها اینجاست که اگرچه یک کوآدکوپتر، کوچکتر از آن است که دردسر مهمی ایجاد کند، اما بحث مالی مورد نیاز برای مقابله با آن‌ها رفته رفته تبدیل به یک معضل خواهد شد. اکنون دشمن به این نقطه ضعف پی برده است. تنها کافی است تا به صورت عمده، پهپادهای کوچک و ارزان را خریداری کرده و روانه زمین‌های متحد ما کند تا در هر دفعه، یک موشک سه میلیون دلاری پرتاب شده و هزینه زیادی را به متحد ما تحمیل کند.

همانطور که پرکینز به آن اشاره کرد، استفاده از یک موشک 3.4 میلیون دلاری برای ساقط کردن یک هواپیمای بدون سرنشین غیر نظامی و بسیار کوچک فاجعه‌بار است! از نظر وی، برای حل مشکل، یک فرمانده باید به مشکل از پایه نگاه کرده و طبیعت آن را در نظر بگیرد. به جای مطرح کردن این مشکل به عنوان یک تهدید برای فضای هوایی یک منطقه، که معمولا پرتاب موشک ضدهوایی پاسخ مناسبی برای آن است، یافتن یک راه حل در سراسر سازمان نظامی بزرگ‌تر، پاسخ مناسب‌تری خواهد بود.

تهدید پهپادها

موشک پاتریوت

به همین دلیل است که آمریکا اخیرا تلاش برای دست یافتن به یک تکنولوژی ضد پهپاد به منظور مبارزه با پهپادهای داعش را آغاز کرده است. واقعیت این است که وقتی یک مگس مزاحم را در منطقه تحت سلطه خود مشاهده می‌کنید، چاره آن به جای استفاده از یک تفنگ شاتگان، استفاده از یک مگس‌کش است، اما وقتی مگس‌کشی در اطرافتان نباشد، مجبور به استفاده از تفنگ خواهید شد.

کاهش قیمت و ازدیاد تولیدکنندگان، سبب افزایش تهدید پهپادها شده است

یافتن یک راه حل اساسی به منظور مقابله با تهدید پهپادها ، برای ارتش آمریکا و متحدین آن اهمیت بالایی دارد. اگرچه ارتش کشورهای مختلف، در دهه اخیر میلیاردها دلار در زمینه پهپادها و تکنولوژی‌های آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اما از طرفی افزایش دسترسی به این هواپیماهای بدون سرنشین با قیمتی کم برای افراد عادی، تهدید مهمی را برای سازمان‌های نظامی ایجاد کرده است. متاسفانه گروه‌های تروریستی همچون داعش نیز رفته رفته در حال وارد کرده پهپادها در حملات انتحاری خود هستند. در اکتبر سال گذشته، سربازان داعش یک کوآدکوپتر را به مواد منفجره مجهز کرده و به این وسیله چندین سرباز کرد را در شمال عراق به شهادت رساندند.

همچنین اخیرا مشخص شده این گروه تروریستی، در جنگ خود با سوریه، از پهپادها برای مشاهده مواضع دشمن استفاده می‌کند. در زمان مشاهده یک پهپاد با چشم مسلح و رادار و یا با چشم مستقیم، برای جلوگیری از جاسوسی و یا رها شدن بمب، باید با هر ابزار دم دست به فکر ساقط کردن آن بود، پس بهتر است تا ارتش‌ها تهدید پهپادها را جدی گرفته و به فکر سامانه‌های هوایی مخصوص برای مبارزه با آن‌ها باشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*