ادوب ریدر

معرفی 4 جایگزین سریع و روان برای ادوب ریدر

معرفی فرمت معروف پی‌دی‌اف (PDF) تغییرات بزرگی در زندگی روزمره ما به وجود آورد؛ حالا به لطف این کتاب‌های الکترونیکی می‌توانیم کتابخانه‌ای عظیم در حافظه رایانه خود داشته باشیم. علاوه بر این مشکل نایاب بودن برخی کتاب‌ها با امکان دانلود همگانی آنها حل شده است. در زمینه ابزارهای مطالعه فایل‌های PDF، ادوب ریدر (Adobe Reader) یکی از پرکاربردترین برنامه‌های رایانه‌ای به شمار می‌رود. اما وقت آن رسیده با این برنامه خداحافظی کنید.

ادوب ریدر حاوی قابلیت‌های بسیار زیاد و البته بی‌کاربردی است که موجب کاهش سرعت آن شده‌اند. تجربه کاربری این برنامه را در مجموع می‌توان کند و ضعیف ارزیابی کرد. علاوه بر این شاهد نقاط ضعف امنیتی بسیاری در این برنامه هستیم.

معرفی چند جایگزین بسیار سبک و روان برای ادوب ریدر

با در دسترس بودن تعداد زیادی برنامه جایگزین مناسب، دیگر دلیلی برای استفاده از ادوب ریدر وجود ندارد. بیشتر سرویس‌های مدرن نیز با ابزارهای اختصاصی و پیش‌فرض اجرای فایل‌های PDF از راه می‌رسند و اگر هم برنامه‌ای در این زمینه وجود نداشته باشد، می‌توانید بر روی مرورگر اینترنتی خود حساب باز کنید. این روزها اگر تنها به دنبال مطالعه کتاب‌های پی‌دی‌اف هستید، بهترین پیشنهاد ما کتابخوان‌های مبتنی بر مرورگرها هستند.

با در نظر داشتن نکات بالا، بهتر است همیشه یک ابزار کتابخوان پرسرعت در سیستم خود داشته باشید. بنابراین همین حالا برنامه ادوب ریدر را پاک کرده و یکی از برنامه‌هایی که در ادامه آنها را معرفی می‌کنیم بر روی سیستم خود نصب کنید.

1- برنامه Sumatra PDF

فرمت‌های پشتیبانی این برنامه: CBR، CBZ، CHM، EPUB، MOBI، PDF و XPS

بهترین گزینه برای در اختیار داشتن یک ابزار سبک و پرسرعت جهت مطالعه کتاب‌های الکترونیکی همین سوماترا به شمار می‌رود. این برنامه بیشتر از یک دهه سابقه فعالیت دارد و هنوز هم با امکانات و قدرت بالا به کار خود ادامه می‌دهد. به کمک این برنامه می‌توانید تجربه کتابخوانی روان و لذت‌بخشی داشته باشید و دیگر نیازی به نصب ابزارهای جانبی نخواهید داشت.

ادوب ریدر

این برنامه به نسبت رقیبان خود سه نقطه قوت اصلی دارد. فایل اصلی نرم‌افزار حجمی کمتر از 7 مگابایت دارد که در مقایسه با حجم بیش از 150 مگابایتی ادوب ریدر و دیگر رقیبان بسیار کم است. دوم سرعت عملکرد برنامه است که بسیار بالاست و بزرگترین فایل‌های پی‌دی‌اف را در یک چشم به هم زدن بارگذاری می‌کند. سومین نقطه قوت برنامه به رابط کاربری آن برمی‌گردد که کاملا به صفحه اصلی اختصاص داده شده و از قرار دادن امکانات اضافی خودداری شده است. ویژگی سوم برای محصولاتی با صفحه نمایش کوچک‌تر بسیار کاربردی است.

برنامه سوماترا پی‌دی‌اف در دو نسخه قابل حمل (پرتابل) و نصب شدنی طراحی شده است. همچنین آنقدر کم‌حجم هست که بتوان آن را همیشه در فلش USB به همراه داشت. جهت دانلود برنامه می‌توانید از لینک زیر استفاده کنید.

دانلود Sumatra PDF (رایگان)

2- برنامه SlimPDF Reader

فرمت‌های پشتیبانی برنامه: فقط PDF

این برنامه از جنبه‌های مختلف به سوماترا شباهت بسیاری دارد. علاوه بر طراحی و نحوه عملکرد، هر دو برنامه هدف‌های مشترکی را دنبال می‌کنند. تفاوت‌های بین دو برنامه نیز بسیار کم است. به عبارتی باید بگوییم که این دو برنامه بهترین انتخاب برای در اختیار داشتن کتابخوانی کم‌حجم و پرسرعت در رایانه هستند. پیشنهاد می‌کنیم از هر دو استفاده کرده و مورد برتر را به سلیقه خودتان انتخاب کنید.

ادوب ریدر

یکی از نکات ویژه برنامه حجم کم آن است. همانطور که گفتیم، سوماترا پی‌دی‌اف کمتر از 7 مگابایت حجم دارد. این برنامه نیز پس از نصب حجم کمتر از 5 مگابایت را در رایانه شما اشغال می‌کند! درست است که در عصر حاضر و هاردهای چند ترابایتی، کمتر کاربری با مشکل کمبود حجم مواجه است، اما عملکرد بی‌نقص این برنامه‌ها در عین حجم کم ما را شگفت‌زده می‌کند.

تنها مشکل بزرگ این برنامه، فقدان نسخه قابل‌حمل یا پرتابل آن است. چرا که همین نسخه‌های پرتابل معمولا مهمترین دلیل جهت استفاده از برنامه‌های کم‌حجم به شمار می‌روند، به خصوص کتابخوان‌های پی‌دی‌اف. به هر حال پیشنهاد می‌کنیم تجربه کاربری این برنامه را شخصا امتحان کنید.

دانلود SlimPDF Reader (رایگان)

3- برنامه PDF-XChange Viewer

فرمت‌های پشتیبانی برنامه: فقط PDF

نسخه اجراکننده یا viewer این برنامه متاسفانه مدتی است که کنسل شده و تمامی امکانات آن به نسخه کامل آن (PDF-XChange Editor) منتقل شده‌اند. اما هنوز هم می‌توانید آخرین نسخه این برنامه را دانلود کرده و تمامی امکانات آن را در اختیار داشته باشید. فقط دیگر نباید منتظر آپدیت باشید.

ادوب ریدر

اما در حالی که سوماترا PDF و SlimPDF در دسترس هستند، چرا باید از این برنامه قدیمی استفاده کنیم که حتی دیگر آپدیت نمی‌شود؟ در پاسخ باید بگوییم این برنامه هدف دو برنامه قبل، یعنی بسیار سبک و کم‌حجم بودن، را دنبال نمی‌کند. پس هدف این برنامه چیست؟ در یک جمله می‌توان گفت این برنامه هدف میانه‌ای را دنبال می‌کند: حجم متوسط و قابل قبول و عملکرد مناسب، به همراه قابلیت‌های کاربردی و متعدد نظیر باز کردن چند تب مختلف، OCR برای تصاویر، کامنت و امضا، پسورد و کدگذاری، بوک‌مارک‌ها و…

برنامه PDF-Xchange Viewer هم‌اکنون در چندین فرمت جهت نصب در دسترس است و همچنین می‌توانید از نسخه پرتابل آن بهره ببرید که حجمی معادل 21 مگابایت دارد. اگر مشکلی با رابط‌ کاربری نسبتا قدیمی برنامه ندارید، پیشنهاد می‌کنیم حتما این کتابخوان را نیز امتحان کنید. اگر هم به سرعت بالا و تجربه روان و هم به امکانات متعدد نیاز دارید، پیشنهاد ما PDF-XChange Viewer است. جهت دانلود برنامه از لینک زیر استفاده کنید.

دانلود برنامه به صورت رایگان

4- دانلود MuPDF

فرمت‌های پشتیبانی برنامه: CBZ، EPUB، PDF و XPS

این برنامه آنقدر سبک و کم‌حجم است که حتی حاوی یک رابط کاربری گرافیکی نیست! این برنامه تنها از طریق منوی فرمان با عبارت  [mupdf [path-to-file.pdf نمایش داده می‌شود و برخی امکانات آن نیز تنها با پارامترهای خاص اجرا می‌شوند. به عنوان مثال دستور [-p [password – برای فایل‌های محافظت شده با رمز عبور.

این برنامه برای هر کسی کاربرد ندارد اما برای کسانی که علاقه خاصی به منوی فرمان و امکانات آن دارند، یک انتخاب مناسب به شمار می‌رود.

ادوب ریدر

پس از اجرای برنامه، تمامی عملیات گشت و گذار بین صفحات فایل PDF از طریق میانبر‌های صفحه‌کلید امکان‌پذیر است. جهت مشاهده راهنمای کاربر برنامه و این میانبرهای اختصاصی به این لینک در سایت سازنده مراجعه نمایید. اگر از مرحله یادگیری و روان شدن بگذرید، بازدهی مناسبی در کار خود پیدا خواهید کرد. قابلیت‌هایی نظیر امضا، کدگذاری، جست‌وجو و… نیز در برنامه گنجانده شده‌اند. علاوه بر این برنامه به صورت متن باز طراحی شده و می‌توانید آن را مطابق با سلایق خود گسترش دهید.

نکته بعدی در خصوص این برنامه، تعهد حرفه‌ای آن به فایل‌های PDF است. بدین ترتیب عملکرد آن در اجرای فایل‌های رزولوشن‌ بالا و حجیم بسیار روان است. البته این قابلیت زمانی کاربردی است که شما نیز معمولا از فایل‌هایی با رزولوشن بالا استفاده کنید؛ در این صورت تفاوت برنامه با سایر رقیبان را حس می‌کنید. جهت دریافت برنامه به لینک زیر مراجعه نمایید.

دانلود برنامه به صورت رایگان

شما از چه نرم‌افزاری استفاده می‌کنید؟

اگر این برنامه‌ها بیش از حد سبک و کم‌حجم هستند و به دنبال امکانات بیشتری هستید، پیشنهاد می‌کنیم به دنبال برنامه‌های قوی‌تری همچون FoxitReader بروید. با این حال اگر شما نیز در این زمینه برنامه خاصی را به عنوان جایگزین مناسب ادوب ریدر مد نظر دارید، حتما نظرات خود را با ما و سایر خوانندگان به اشتراک بگذارید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*