پچ امنیتی گوگل

گزارش امنیتی اندروید در سال 2016؛ نقش مهم پچ امنیتی گوگل در امنیت کاربران

اندروید همواره به عنوان یک پلتفرم موبایلی شناخته می‌شود که تاریخچه امنیتی نامشخصی دارد. در واقع هزاران گزارش از تاثیرگذاری نرم افزارهای مخرب بر روی این سیستم عامل و حتی فروشگاه اپلیکیشن (پلی استور) گوگل منتشر شده است. اما این شرکت بارها اعلام کرده است که عزم خودش را برای مبارزه با این مشکل جزم کرده است و اقدامات مختلفی را برای اثرگذاری بر روی این قضیه نظیر عرضه به روزرسانی های ماهانه که به پچ امنیتی گوگل معروف هستند انجام داده است. امروز گوگل گزارش امنیتی سالانه پلتفرم خود را منتشر کرد که نکات برجسته‌ای از مبارزات آن‌ها با نرم افزارهای مخرب در سال 2016 را ارائه می‌کند.

اول از همه، با رونمایی از اندروید 7 نوقا گوگل چندین قابلیت پشت پرده را برای بهبود امنیت گوشی های اندرویدی در اختیار مصرف کنندگان قرار داد. اولین آن‌ها  فرآیند ساده راه اندازی سیستم است که نصب آپدیت های OTA را به مراتب آسوده‌تر می‌کند. همراه آن پشتیبانی از فایل های رمزگذاری شده، بازطراحی مولفه‌ها برای ممانعت از حملاتی موسوم به “Stragefight” و دیگر قابلیت‌های امنیتی کوچک دیگر نیز به اندروید نوقا اضافه شده است.

علاوه بر این، گوگل برخی دیگر از اقدامات را انجام داده تا توسعه دهندگان پلی استور را نیز به بهبود امنیت برنامه هایشان تشویق کند که شامل 18 عملیات برای اطلاع به سازندگان در هنگام حملات هکرها است. همچنین این شرکت برای کاربران خود ابزارهای محافظتی نظیر تایید برنامه‌ها در هر سرویس پلی استور جهت اسکن خودکار آن‌ها و عاری بودن آن‌ها از کدهای مخرب را نیز ارائه کرد. در سمتی دیگر گوگل تحت یک پروژه به نام “Android Security Rewards Program” پاداشی حدود 1 میلیون دلار را به 125 تیم تحقیقاتی پرداخت کرده است. البته آن‌ها مسابقات خارجی مختلفی را نیز در همین راستا برگزار کرده‌اند. در زیر می‌توانید لیستی از بیشترین دریافت کنندگان پچ امنیتی گوگل را مشاهده کنید. جالب اینجاست که گوشی های چند تولیدکننده چینی بزرگ نظیر شیائومی و هواوی در لیست زیر دیده نمی‌شود:

گوگل پیکسل / گوگل پیکسل ایکس ال / موتورولا موتو زد دروید / اوپو A33W / نکسوس 6 پی / نکسوس 5 ایکس / نکسوس 6 / وان پلاس 3 / سامسونگ گلکسی اس 7 / ایسوس زنفون 3 /  آکواریوس ام 5 / نکسوس 5 / ویوو وی 3 مکس / ال جی وی 20 و سونی اکسپریا ایکس کامپکت

پچ امنیتی گوگل و تولیدکنندگان اندرویدی

تمامی این موارد مثبت و امیدبخش است، با این حال پچ امنیتی گوگل با توجه به این که شرکت های کمی از نسخه خام اندروید استفاده می‌کنند کمتر بر روی کاربران نهایی تاثیرگذار است. هرچه به جلوتر می‌رویم تولید کنندگان با فاصله زمانی کمتری از گذشته پچ امنیتی گوگل را در اختیار کاربرانشان قرار می‌دهند، بنابراین می‌توان امیدوار بود که سال 2017، سال ایمن‌تری برای گوشی های هوشمند باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*