بررسی سلامت باتری لپ تاپ

آموزش بررسی سلامت باتری لپ تاپ با استفاده از گزارش سیکل باتری

کاهش سلامتی باتری از دغدغه‌هایی است که گاهی ذهن کاربران اسمارتفون ها، تبلت ها و لپ تاپ ها را به خود مشغول می‌کند. شاید تاکنون متوجه شده باشید که باتری دستگاهی که دارید پس از گذشت مدتی به خوبی سابق کار نمی‌کند و نیاز به تعویض دارد. به همین دلیل است که سیستم عامل‌های ویندوز و macOS، روش‌هایی برای اطلاع از تعداد چرخه‌های طی شده توسط باتری، که مستقیما بر سلامت باتری لپ تاپ تاثیرگذار است، دارند. در ادامه مطلب این روش‌ها را برای هر دو سیستم عامل ذکر شده، بررسی می‌کنیم.

قبل از هر چیز سیکل باتری (Battery Cycle) را تعریف می‌کنیم؛ اگر باتری لپ تاپ که کاملا خالی شده و یا نزدیک به خالی شدن است، کامل شارژ شود، اصطلاحاً گفته می‌شود که باتری یک چرخه را طی کرده است؛ هر چه تعداد چرخه‌های طی شده توسط باتری کمتر باشد، سلامت آن بیشتر است.

حال اگر تنها در مورد سلامت باتری لپ تاپ خود کنجکاو هستید یا اطلاعاتی برای کالیبره کردن باتری مک بوکتان می‌خواهید و یا قصد دارید قبل از خرید لپ تاپ کارکرده‌ای از سلامت باتری آن مطمئن شوید، مشاهده گزارش سیکل باتری به شما کمک می‌کند.

روش دسترسی به گزارش سیکل باتری برای بررسی سلامت باتری لپ تاپ

برای لپ تاپ های ویندوزی (ویندوز ۸ به بالا)، این کار با استفاده از برنامه Command Prompt انجام می‌شود؛ ابتدا بر روی دکمه استارت ویندوز خود کلیک راست کرده و گزینه Command Prompt را انتخاب کنید. در پنجره باز شده فرمان زیر را نوشته و اینتر را بزنید:

powercfg /batteryreport

سپس در فایل اکسپلورر خود به آدرس زیر مراجعه کنید:

C:\Users\USERNAME\battery report.html

فایل battery report.html را باز کنید؛ این فایل در مرورگر پیش فرض شما باز خواهد شد. در صفحه مرورگر باز شده در قسمت Installed Batteries، بخش‌های Design Capacity و Full Charge Capacity به ترتیب ماکزیمم شارژهای اصلی و فعلی را نشان می‌دهند و بخش Cycle Count هم تعداد سیکل‌های طی شده توسط باتری را نشان می‌دهد.

برای مک بوک بر روی لوگوی اپل کلیک کرده و About This Mac را انتخاب کنید. در پنجره باز شده بر روی دکمه System Report کلیک کنید تا اطلاعات بیشتری نمایش داده شود. در قسمت Hardware روی تب Power کلیک کنید؛ در قسمت Health Information تعداد سیکل‌های باتری نشان داده می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*