قفل کردن ویندوز

بررسی بهترین روش‌ها برای قفل کردن ویندوز ؛ امنیت سیستم کامپیوتری را به اوج برسانید

قفل کردن کامپیوتر و مسدودسازی دسترسی به آن در زمان بیکاری و عدم استفاده اهمیت زیادی دارد. در صورت عدم انجام این کار، بعید نیست یک نفر به سیستم کامپیوتری شما نزدیک شده و فایل‌های خصوصی‌تان را مرور کند. از آن بدتر، ممکن است با یک فرد ماهر برخورد کرده و وی یک بدافزار بر روی سیستم شما نصب کند، بدافزاری که نه یک بار، بلکه برای همیشه به وی اجازه می‌دهد به فایل‌هایتان دسترسی داشته باشد! اما قفل کردن ویندوز از تمامی این مشکلات جلوگیری خواهد کرد.

استفاده از ابزارهای داخلی برای قفل کردن ویندوز

فراموش نکنید یک بار دسترسی فردی ماهر به سیستم کامپیوتری شما، برابر با دسترسی همیشگی وی به فایل‌های محلی در درون سیستم، نظارت بر رفتار شما و دسترسی به پسوردهای حساب‌های کاربری مختلف در اینترنت است. حتی ممکن است این فرد از طریق وب کم همواره شما را مشاهده کند! اگرچه احتمال این موارد پایین است، اما وصل کردن یک فلش مموری به سیستم و تخلیه اطلاعات مهم در کسری از ثانیه کاری نیست که به مهارت نیاز داشته باشد و هر کسی قادر به انجام آن است. پس، حتما روش‌های قفل کردن ویندوز به کمک ابزارهای داخلی سیستم عامل را یاد بگیرید.

استفاده از کلیدهای میانبر برای قفل کردن ویندوز

بهتر است به دنبال روش‌های پیچیده نباشیم و سرراست‌ترین گزینه‌های پیش رو را انتخاب کنیم. تفاوتی ندارد در کجای ویندوز قرار داشته و مشغول چه کاری هستید، چرا که قفل کردن ویندوز با استفاده از کلیدهای ترکیبی میانبر بسیار سریع است. تنها کافی است کلیدهای ترکیبی Windows Key + L را بفشارید. البته، این کار از طریق فشردن سه کلید معروف Ctrl ،Alt و Delete نیز ممکن است. بعد از فشردن این سه کلید، با یک منو شامل چند گزینه روبه‌رو می‌شوید و باید گزینه Lock را برای قفل کردن ویندوز انتخاب کنید.

قفل کردن ویندوز

بدون شک برای قفل کردن ویندوز ، فشردن کلیدهای ترکیبی Windows Key + L روش ساده‌تری است. با این کار به لاک اسکرین ارسال شده و برای دسترسی مجدد به ویندوز باید پسورد آن را وارد کنید. فراموش نکنید برای جلوگیری از دسترسی دیگر افراد به سیستم به این روش، باید از قبل بر روی حساب کاربری ویندوز خود پسورد تعیین کرده باشید، در غیر این صورت، بعد از زدن کلیدهای ترکیبی Windows Key + L، دسترسی مجدد بدون وارد کردن پسورد ممکن است. برای تعیین پسورد به مسیر Settings > Accounts > Sign-in options رفته و فیلد Password را پر کنید. اگر اکنون هیچ پسوردی ندارید، فیلد پسورد کنونی (Current Password) را خالی بگذارید. روش سریعتر قرار دادن پسورد بر روی اکانت ویندوز، فشردن کلیدهای Ctrl ،Alt و Delete و سپس انتخاب گزینه Change Password (همانند تصویر بالا) است.

تعیین زمان وقفه کوتاه برای قفل کردن ویندوز به صورت خودکار

استفاده از کلیدهای میانبر بدون شک بهترین روش برای قفل کردن ویندوز بدون وقفه و طی کسری از ثانیه است. البته، بعید نیست اتفاقی سبب شود ناخودآگاه از جای خود بلند شده و فشردن این کلیدهای ترکیبی را فراموش کنید. اگرچه ویندوز بعد از مدتی وقفه و بدون کار ماندن به طور خودکار سیستم را قفل می‌کند، اما در حالت پیشفرض این زمان بسیار طولانی است و بعید نیست در این زمان، کسی به سیستم دسترسی پیدا کند. بهترین راهکار، کوتاه کردن وقفه بین بیکار ماندن سیستم و قفل شدن خودکار است.

برای تعیین زمان وقفه در ویندوز 10، قسمت Settings را باز کرده و عبارت Screensaver را جستجو کنید. در ادامه گزینه Change screen saver را انتخاب کنید. از آنجایی که استفاده از اسکرین سیور برای مانیتورهای امروزی ضروری نیست، خوشبختانه در حالت کلی مجبور نیستید برای استفاده از این متد اسکرین سیور را فعال کنید.

از لیست موجود، یکی از اسکرین سیورها را انتخاب کرده و یا بنابر سلیقه خود یک مورد جدید دانلود کنید. در ادامه، می‌بایست یک عدد بر حسب دقیقه برای تعیین وقفه تا فعال‌سازی خودکار آن مشخص کنید. حالا، اگر None را انتخاب کنید، کامپیوتر بعد از سپری کردن این زمان مشخص، به جای نمایش اسکرین سیور، ویندوز را قفل می‌کند. زدن تیک گزینه On resume, display logon screen را فراموش نکنید.

قفل کردن ویندوز

هر چه این عدد بر حسب دقیقه بیشتر باشد، امنیت سیستم شما بیشتر کاهش می‌یابد. البته فراموش نکنید پایین بودن آن نیز آزاردهنده است، چرا که به عنوان نمونه بعد از یک دقیقه بیکار ماندن پشت سیستم، مجبورید هر دفعه ویندوز را از حالت اسکرین سیور در بیاورید و یا اینکه مجددا پسورد خود را وارد کنید. برای جلوگیری از این اتفاق، یک بازه زمانی معقول برای قفل کردن ویندوز به صورت خودکار تعیین کند. پیشنهاد ما 3 دقیقه است.

فراموش نکنید همچنین به مسیر Settings > Accounts > Sign-in options رفته و زیر قسمت Require sign-in، گزینه When PC wakes from sleep را انتخاب کنید. با این کار، در زمانی که ویندوز از حالت Sleep خارج می‌شود، وارد کردن مجدد پسورد برای استفاده از سیستم ضروری است.

استفاده از Dynamic Lock برای قفل کردن ویندوز

ویندوز 10 را باید گل سرسبد تمامی نسخه‌های ویندوز دانست که روز به روز به امکانات آن افزوده می‌شود. همانطور که می‌دانید، جدیدترین به روزرسانی کلی این سیستم عامل، آپدیت Creators Update نام داشته و در آوریل امسال (فروردین و یا اردیبهشت) عرضه می‌شود. یکی از قابلیت‌های جدید این آپدیت Dynamic Lock است که قفل کردن ویندوز با آن به سادگی ممکن می‌شود. با استفاده از این قابلیت، سیستم در زمان دور شدن کاربر به صورت خودکار قفل می‌شود. اگر جزو کاربران Windows Insider نیستید، می‌بایست برای استفاده از این ویژگی مدت زمان بیشتری منتظر بمانید.

ابتدا مطمئن شوید گوشی موبایل و یا یک دستگاه همراه دیگر شما از طریق بلوتوث به سیستم کامپیوتری وصل شده است. به مسیر Settings > Accounts > Sign-in Options رفته و به دنبال Dynamic lock بگردید. در این قسمت، تیک گزینه Allow Windows to detect when you’re away and automatically lock the device را بزنید. از این پس، کامپیوتر به محض از دست دادن اتصال خود با بلوتوث، قفل خواهد شد. پس، فراموش نکنید تا حین دور شدن از سیستم کامپیوتری، گوشی موبایلتان را همراه خود بیاورید. همچنین فراموش نکنید برد نسخه‌های جدید بلوتوث‌ معمولا زیاد است (بیشتر از چهل یا پنجاه متر).

از مزایای استفاده از این متد، عدم قفل کردن ویندوز به صورت خودکار بعد از مدت زمانی بیکار ماندن سیستم است. در عوض، هرگز نباید برد بالای بلوتوث را فراموش نکنید. بعید نیست تا وقتی در شعاع پنجاه متری کامپیوتر خود قرار دارید، فردی به آن دسترسی پیدا کند. بهترین توصیه، استفاده از Dynamic lock و وقفه زمانی کوتاه در کنار هم برای قفل کردن ویندوز به صورت خودکار است. اما، اولویت اصلی، فشردن کلید‌های ترکیبی Windows Key + L برای قفل کردن بلادرنگ ویندوز است.

استفاده از نرم افزارهای جداگانه برای قفل کردن ویندوز

ابزارهای داخلی ویندوز، امنیت 100 درصد را برای کاربران همراه ندارند و بهتر است تا از نرم افزارهای تولید شده به دست بهترین توسعه‌دهندگان دنیا نیز بهره ببریم. اگر هیچ یک از روش‌های قفل کردن ویندوز که در بالا به آن اشاره کردیم برای شرایط شما مناسب نیست، از ابزارهای رایگان معرفی شده در زیر کمک بگیرید. با کلیک بر روی نام هر نرم افزار، به صفحه دانلود آن منتقل می‌شوید.

نرم افزار Bluelock

اگر از سیستم عامل ویندوز 7 و یا 8.1 استفاده می‌کنید، می‌توانید قابلیت Dynamic lock ارائه شده در آپدیت بعدی ویندوز 10 را با استفاده از نرم افزار Bluelock در اختیار داشته باشید. این نرم افزار، ابزاری ساده برای قفل کردن ویندوز به صورت خودکار با استفاده از اتصال بلوتوث است. تنها کافی است تا زمان مورد نظر برای انتظار پیش از قفل کردن ویندوز را تعیین کنید. قفل کردن ویندوز

نرم افزار Predator

ترفندهای متفاوتی برای قفل کردن ویندوز وجود دارند. به عنوان نمونه می‌توانید این کار را به کمک نرم افزار Predator و با استفاده از یک درایو یو اس بی انجام دهید. در واقع با استفاده از این نرم افزار، فلش یو اس بی را تبدیل به کلید ورود به کامپیوتر خواهید کرد و سیستم بدون اتصال این فلش یو اس بی کار نمی‌کند.

استفاده از نرم افزار Predator روشی حرفه‌ای و پیشرفته و برای قفل کردن ویندوز است و امنیت را به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد. یکی از نکات مثبت این نرم افزار این است که نمی‌توان فرآیند آن را از طریق تسک منیجر، تب Processes متوقف کرد. همچنین وقتی فردی پسورد اشتباه وارد کند، یک هشدار با صدای بالا تولید می‌کند. تنها کافی است تا حین بلند شدن از پشت سیستم کامپیوتری خود، فلش یو اس بی را از آن جدا کنید.

نرم افزار Lock My PC

اگر ترجیح می‌دهید بدون استفاده از فلش یو اس بی، ویندوز را به صورت حرفه‌ای قفل کنید، نرم افزار Lock My PC یکی از بهترین انتخاب‌های پیش رو است. این ابزار رایگان به کاربر اجازه می‌دهد لاک اسکرین پیشفرض ویندوز را با غیر فعال کردن موس و دیسک درایوها لغو کند. البته، دیگر ادمین‌ها همچنان می‌توانند به ویندوز لاگین کنند. قفل کردن ویندوز ، اکنون به کمک کلیدهای ترکیبی مورد نظر کاربر ممکن می‌شود. این امکان وجود دارد تا بعد از گذشت مدت زمانی از قفل ماندن ویندوز، کاربر از حساب کاربری خود خارج شود و یا سیستم به طور کامل خاموش شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*