آغاز عرضه‌ی حافظه های سه بعدی اپتین برای کامپیوترهای دسکتاپ اینتل

آغاز عرضه‌ی حافظه های سه بعدی اپتین برای کامپیوترهای دسکتاپ اینتل

معمولا تکنولوژی‌های جدید و نوآورانه‌ای که توسط کمپانی‌های بزرگ مانند اینتل معرفی می‌شوند، برای ورود به دنیای مصرف کنندگان و تولید انبوه، به چندین سال زمان نیاز دارند اما خوشبختانه تکنولوژی حافظه های سه بعدی اپتین (Optane) اینگونه نیست. این نوع جدید از حافظه‌ها چندی پیش توسط اینتل معرفی شدند که سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات بر روی آن‌ها از حافظه های SSD نیز سریع‌تر است. اکنون اینتل اعلام کرده که ماژول‌هایی از اپتین را طراحی و عرضه کرده که می‌توانند در کامپیوترهای خانگی مورد استفاده قرار گیرند.

در حال حاضر، ظرفیت ماژول های اپتین بسیار محدود است؛ این حافظه‌ها در دو مدل 16 و 32 گیگابایتی عرضه شده‌اند و ماژول سرور نیز 375 گیگابایت ظرفیت دارد. اما نباید ناامید شد؛ از لحاظ تئوری، ترکیب حافظه های سه بعدی اپتین با زمان تأخیر فوق العاده پایین (زیر 10 میلی ثانیه) با حافظه های پر سرعت SSD می‌تواند به طرز قابل توجهی زمان لود سیستم و برنامه‌ها را کاهش دهد.

اگر بخواهیم حافظه های سه بعدی اپتین را با هارد دیسک های قدیمی PCها مقایسه کنیم، به گفته‌ی اینتل، عملکرد کلی سیستم تا 28 درصد و عملکرد حافظه تا 14 برابر سریع‌تر خواهد بود. همچنین در زمینه‌ی گیمینگ نیز این ماژول‌ها بسیار تأثیرگذار خواهند بود؛ بنابر آمار اینتل، سرعت اجرای بازی‌ها تا 67 درصد و سرعت لود مراحل تا 65 درصد سریع‌تر خواهند بود.

حافظه های سه بعدی اپتین تنها بر روی سیستم‌هایی با پردازنده نسل هفتم اینتل قابل استفاده هستند

حافظه های سه بعدی اپتین در تاریخ 24 آپریل (4 اردیبهشت) به بازار عرضه می‌شوند و قیمت آن‌ها نیز بسیار مقرون به صرفه خواهد بود؛ ماژول 16 گیگابایتی با قیمت 44 دلار و ماژول 32 گیگابایتی با قیمت 77 دلار به فروش خواهد رسید. علاوه بر این، دسکتاپ‌های خانگی تولید شده توسط ایسوس، دل، اچ پی و لنوو که شامل ماژول های اپتین خواهند بود نیز در نیمه‌ی دوم سال به بازار خواهند آمد. البته انتظار ارتقای کامپیوترهای قدیمی با حافظه های سه بعدی اپتین را نداشته باشید چراکه به گفته‌ی اینتل، این حافظه ها تنها بر روی سیستم‌هایی با پردازنده‌های نسل هفتم اینتل (Kaby Lake) و چیپست‌های سازگار با آن قابل استفاده خواهند بود. بدین ترتیب، اگر سیستم شما دارای این مشخصات نیست، می‌بایست به سراغ هاردهای هیبریدی یا حافظه های SSD بروید.

آغاز عرضه‌ی حافظه های سه بعدی اپتین برای کامپیوترهای دسکتاپ اینتل

اما آیا ماژول های اپتین ارزش خرید واقعی دارند؟ خب این به شرایط شما مربوط می‌شود. با آنکه اینتل بیان می‌کند که کاربران فعلی حافظه های SSD نیز با استفاده از این ماژول‌ها، شاهد افزایش سرعت خواهند بود (برای مثال، مشکل گلوگاهی SATA برطرف می‌شود)، اما همانطور که وبسایت AnandTech اشاره کرده، در صورتی که توانایی خرید حافظه های SSD را دارید، بهتر است فعلا به سراغ حافظه های سه بعدی اپتین نروید. در حال حاضر این ماژول‌ها برای کسانی مفید خواهد بود که تنها از هارد دیسک های قدیمی استفاده می‌کنند و می‌خواهند بدون پرداخت هزینه‌ی سنگین برای SSDها، حافظه‌ی محدود اما پرسرعتی را در اختیار داشته باشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*