اپلیکیشن های ویندوز

این اپلیکیشن های ویندوز را همیشه آپدیت نگه دارید

بنا به دلایل مختلف امنیتی و بهبود تجربه کاربری، سیستم‌عامل پلتفرم های مختلف همیشه رابط کاربری، سیستم و برنامه‌های خود را در فروشگاه‌های اختصاصی آپدیت نگه می‌دارند. همچون اندروید و iOS، کاربران سیستم عامل محبوب مایکروسافت نیز باید اپلیکیشن های ویندوز را همیشه به‌روز نگه‌ دارند. با این کار علاوه بر در دسترس بودن تمامی امکانات و قابلیت‌های جدید، سیستم و فایل‌های اختصاصی را از تهدید‌های جدید امنیتی و حریم خصوصی در امان نگه خواهید داشت.

از جمله اپلیکیشن های ویندوز که پیشنهاد می‌کنیم همیشه آنها را به‌روز کنید، باید به آنتی‌ویروس‌ها، نرم‌افزارهای بانکی و پلاگین مرورگرها اشاره کرد. با اینکه برنامه و سیستم‌های مختلف هیچ‌وقت به صورت 100 درصد در برابر خطرات مختلف امنیت ندارند، اما این به‌روزرسانی‌ها کمک می‌کنند تا راه ورود به اکثر تهدید‌های جدید امنیتی را مسدود کنید.

اگر فکر می‌کنید در لیست پیش رو نام یک یا چند اپلیکیشن های ویندوز را از قلم انداخته‌ایم، حتما آن را در بخش نظرات با ما و سایر خوانندگان مطلب به اشتراک بگذارید.

مهمترین اپلیکیشن های ویندوز برای آپدیت همیشگی

1- بخش آپدیت‌های ویندوز (Windows Update)

همانطور که می‌دانید ویندوز 10 مایکروسافت (Microsoft Windows 10) به صورت خودکار آپدیت می‌شود و بسیاری از کاربران این ویژگی را در آن نمی‌پسندند. برخلاف نسخه‌های قبلی ویندوز که به کاربر حق انتخاب و دانلود فایل‌های مختلف را می‌دادند، در ویندوز جدید چه بخواهید و چه نخواهید باید فایل‌های آپدیت دانلود و نصب شوند. این سیاست جدید مایکروسافت جنبه‌های مثبت و همچنین منفی زیادی دارد که از ذکر آنها در این مقاله صرف‌نظر می‌کنیم.

دلیل این موضوع، نوع نگاه مایکروسافت به سیستم‌عامل ویندوز 10 است؛ چرا که آنها Windows 10 را یک سرویس در نظر گرفته‌اند که قرار داشتن همه در یک ورژن هماهنگ از آن را به نفع خود می‌دانند. همچنین این کمپانی می‌تواند در آپدیت‌های جدید حفره‌ای امنیتی سیستم‌عامل محبوب خود را برطرف کند و سیستم امنی را در اختیار کاربران قرار دهد. به عنوان مثال مشکلات قدیمی ویندوز به هکرها این امکان را می‌داد تا برنامه‌های مختلف بر روی آن نصب کنند، دیتای خصوصی کاربران را مشاهده کنند و یا بدون اجازه ادمین سیستم به ساخت اکانت جدید بپردازند.

اپلیکیشن های ویندوز

جهت تغییر تنظیمات بخش آپدیت ویندوز خود دکمه‌ ویندوز + l را با هم نگه داشته و در پنجره‌ای که باز می‌شود، به بخش Update And Security بروید. در اینجا تاریخ آخرین بررسی ویندوز برای آپدیت‌ جدید را مشاهده می‌کنید؛ همچنین این عملیات را می‌توان به کمک گزینه Check For Updates به صورت دستی انجام داد. گزینه‌هایی همچون Change Active Hours و Restart Options به کاربران امکان شخصی‌سازی هرچه بیشتر این بخش را می‌دهند.

در اینجا به بخش Advanced options رفته و تیک گزینه Give me updates for other Microsoft products when I update Windows را قرار دهید تا آپدیت برنامه‌هایی نظیر مایکروسافت آفیس را نیز به صورت مرتب دریافت کنید.

2- نرم‌افزار آنتی ویروس

سیستم‌های ویندوزی معمولا حاوی دیتا و اطلاعات بسیار حساس و وسوسه‌کننده‌ای برای هکرهای اینترنتی هستند و توجه آنها بیشتر از تلفن‌های هوشمند به رایانه‌هاست. بدین ترتیب کاربران نیز در این پلتفرم بیشتر از هر سیستم‌عامل دیگری از نرم‌افزار‌های آنتی ویروس بهره می‌گیرند. بنابراین یکی دیگر از اپلیکیشن های ویندوز که باید همیشه به‌روز باشد، همین آنتی ویروس به شمار می‌رود.

توسعه‌دهندگان این دسته از اپلیکیشن های ویندوز همیشه در حال تحقیق و تلاش جهت رفع باگ و حفره‌های امنیتی محصول خود هستند. بنابراین نسخه‌های قدیمی آنتی ویروس‌ها تضمین امنیتی زیادی را برای کاربران ندارند. اکثر نرم‌افزارهای آنتی ویروس به صورت خودکار به‌روز می‌شوند، اما بهتر است این موضوع را همیشه بررسی کنید.

اپلیکیشن های ویندوز

نرم‌افزار آنتی ویروس خود را با جست‌وجوی نام آن در منوی استارت پیدا کرده و بخش تنظیمات مربوط به آپدیت آن را پیدا کنید. محل قرارگیری این بخش بسته به نوع آنتی ویروس مورد استفاده شما تفاوت دارد؛ بنابراین اگر در پیدا کردن آن دچار مشکل بودید حتما از گوگل کمک بگیرید. با این حال بخش مربوطه معمولا در منوی ابزارها و تنظیمات قرار می‌گیرد. اگر امکان فعال‌ کردن حالت آپدیت خودکار و روزانه آنتی ویروس فراهم بود، حتما آن را فعال کنید.

با این حال اگر کاربر معمولی هستید و علاقه به نصب برنامه‌های مختلف ندارید، باید بگوییم که ویندوز دیفندر (windows Defender) به عنوان یک اپلیکیشن ویندوز (پیش‌فرض) می‌تواند عملکرد مناسبی داشته باشد. این بخش به صورت خودکار آپدیت می‌شود و نیازی به بررسی به‌روز بودن آن نخواهید داشت.

3- مرورگرهای اینترنتی

یکی از بخش‌های آسیب‌پذیر در ویندوز همین مرورگرهای اینترنتی هستند؛ این پنجره‌های باز به فضای بزرگ اینترنت می‌توانند خطرات بزرگی را برای دیتا و حریم خصوصی شما به وجود آورند. خوشبختانه اکثر این مرورگرها شامل ابزارهایی جهت بهبود امنیت خود هستند. به عنوان مثال اگر وب‌سایتی که به آن مراجعه می‌کنید حاوی درجه امنیت SSL نباشد، هشدار دریافت می‌کنید. همچنین اگر سایتی بدون اجازه شما را به آدرس دیگری هدایت کند، بارگذاری آن متوقف خواهد شد. پلاگین‌های قدیمی نیز غیرفعال می‌شوند. اما گاهی اوقات ممکن است در کدهای هر مرورگر مشکلاتی وجود داشته باشد که هکران بتوانند از آن سو استفاده کنند.

تمامی این امکانات و قابلیت‌های امنیتی مرورگرهای معتبر تنها در حالتی به شما کمک می‌کنند که آخرین نسخه این اپلیکیشن های ویندوز را در اختیار داشته باشید. ممکن است مرورگر شما بدون این که اطلاع داشته باشید در پس‌زمینه آپدیت شود اما همیشه بهتر است این موضوع را بررسی کنید.

اپلیکیشن های ویندوز

در مرورگر فایرفاکس بر روی آیکون منو کلیک کرده و سپس آیکون علامت سوال را انتخاب کنید. حالا به بخش About Firefox بروید. در اینجا ورژن نصب شده از برنامه و امکان آپدیت خودکار آن را در اختیار خواهید داشت. اگر آپدیت جدیدی پیدا شد، جهت اعمال تغییرات باید گزینه Relaunch را انتخاب کنید.

در کروم عبارت chrome://chrome را در نوار آدرس وارد کنید و سپس گزینه اینتر را بزنید. در اینجا نیز نسخه نصب شده از این اپلیکیشن ویندوز را به همراه امکان بررسی به‌روزرسانی‌های جدید در اختیار خواهید داشت. در اینجا نیز جهت اعمال تغییرات گزینه Relaunch را انتخاب کنید.

مرورگر اج بخشی از آپدیت‌های خودکار ویندوز است و کاربران نیازی به آپدیت خودکار آن ندارند.

4- فلش و جاوا

دو پلاگین اینترنتی فلش و جاوا بیشتر از هر پلاگین دیگری در ویندوز مورد استفاده قرار می‌گیرند و بدین ترتیب بیشترین خطر و حفره امنیتی را شامل می‌شوند. پلاگین فلش در گذشته محبوبیت بسیار زیادی در فضای اینترنت داشت و سرویس‌های بزرگی همچون یوتیوب و نت‌فلیکس از آن جهت پخش ویدیوها استفاده می‌کردند. اما حالا استاندارد HTML5 جایگزین جاوا شده است. فلش قدیمی و آسیب‌پذیر است و همچون جاوا باید کم‌کم آن را فراموش کنیم.

اپلیکیشن های ویندوز

برخی مرورگرها به صورت خودکار این پلاگین‌ها را غیر فعال می‌کنند و هر بار جهت اجرای آنها از شما اجازه خواهند گرفت. این احتمال وجود دارد دو پلاگین مذکور در سال‌های آینده به کلی فراموش شوند اما تا آن زمان هنوز هم وب‌سایت‌هایی هستند که از جاوا و فلش بهره می‌گیرند. بدین ترتیب بهتر است فعلا این دو پلاگین را در ویندوز خود آپدیت نگه دارید.

این برنامه‌ها نیز اکثر اوقات بدون هیچ مشکلی به صورت خودکار آپدیت می‌شوند. اما با این حال باید حتما از به‌روز بودن آنها اطمینان حاصل کنید. بدین منظور به سایت رسمی فلش یا جاوا مراجعه کرده و آخرین نسخه را دانلود و سپس نصب نمایید. با این حال با توجه به حفره‌های امنیتی بسیاز زیاد این دو، پیشنهاد می‌کنیم هر دو را از رایانه خود حذف کنید.

نرم‌افزارهای اختصاصی آپدیت

در این مقاله بارها به این موضوع اشاره کردیم که آپدیت نگه داشتن سیستم و همچنین اپلیکیشن های ویندوز می‌توانند شما را از شر حفره‌های امنیتی و هکران در امان نگه دارند. از جمله برنامه‌هایی که باید همیشه آپدیت نگه دارید می‌توان به نرم‌افزار‌های مدیریت پسورد، فضای ابری و برنامه‌های بانکی اشاره کرد. اکثر برنامه‌های مدرن این روزها به صورت خودکار آپدیت می‌شوند اما با توجه به برخی مشکلات و محدودیت‌ها، کاربران ایرانی گاه با مشکلاتی جهت آپدیت خودکار مواجه می‌شوند. بدین ترتیب پیشنهاد می‌کنیم از برنامه‌هایی که به صورت اختصاصی جهت آپدیت نگه داشتن همه برنامه‌های سیستم طراحی شده‌اند، استفاده کنید.

برنامه Ninite Updater یکی از پیشنهاد‌های اصلی ما در این زمینه است. البته اگر به دنبال نسخه‌های رایگان و مشابه آن هستید، برنامه Patch My PC و FileHippo App Manager موارد خوبی هستند. در نهایت به نظر ما برنامه Personal Software Inspector با توجه به رایگان بودن و دیتابیس عظیم آن بهترین گزینه در این بخش به شمار می‌رود.

همیشه آپدیت باشید

به‌روز بودن سیستم شما و همچنین تمامی برنامه‌های آن با توجه به خطرات امنیتی و حفره‌های مختلف سیستمی بسیار حائز اهمیت است. هر روز هکران روش‌های جدیدی را طراحی می‌کنند که باید با نصب آخرین نسخه از هر اپلیکیشن ویندوز آنها را مسدود کنید. نظر شما در مورد این مقاله چیست؟ آیا شما نیز سعی در آپدیت اپلیکیشن های ویندوز خود دارید؟

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. این اپلیکیشنا هم واسه ویندوز کرک شده آپدیتن هم واسه لایسنس؟