سلاح های لیزری

سلاح های لیزری به زودی تبدیل به ابزار آلات جنگی متداول خواهند شد

به عنوان یکی از پایه‌های ثابت ابزار آلات جنگی به کار رفته در فیلم‌های تخیلی از مدت‌ها قبل، باید به سلاح های لیزری اشاره کرد که تا چند وقت پیش هرگز آن‌ها را در دنیای واقعی و در زمین‌های نبرد ندیده بودیم. در مطلب سلاح لیزری 60 کیلوواتی جدید ارتش آمریکا موفق به ثبت یک رکورد جدید شد به تبدیل شدن سلاح های لیزری به ابزار آلاتی متداول در آینده‌ای نه چندان دور اشاره کردیم، اما از قرار معلوم، سرعت این روند بیش از آن است که تصور می‌کردیم. مدت‌ها است به جای چند کمپانی محدود، بزرگترین شرکت‌های فعال در زمینه تولید سلاح‌ های دفاعی در سراسر جهان، توسعه نمونه‌های اولیه سلاح های لیزری برای ارتش آمریکا را آغاز کرده‌اند.

این دسته از سلاح‌ها در مقایسه با توپخانه‌های سنتی و همچنین دیگر سلاح‌های کوچک به شیوه متفاوتی عمل می‌کنند. آن‌ها به جای نفوذ فیزیکی به هدف مورد نظر، انرژی بسیار زیادی را به آن منتقل کرده و در بسیار از مواقع، به صورت مداوم درجه حرارت هدف، اعم از خودرو و یا سلاح‌های تهاجمی طرف مقابل را بالا می‌برند. به این وسیله سلاح های لیزری قادرند موشک‌ها را بعد از شلیک شدن، در میانه‌های راه منفجر کنند و یا سبب سقوط پهپادهای در حال پرواز شوند.

سلاح های لیزری

در مقایسه با اسلحه‌های متداول امروزی، استفاده از اسلحه‌‌های لیزری مزایای زیادی دارد. به عنوان نمونه، اشعه ساطع شده به سمت هدف، با چشم غیر مسلح نامفهوم و نامرئی است، به همین دلیل ردیابی و پیدا کردن منبع ایجاد آن بسیار سخت می‌شود. مورد دوم، به ماهیت اسلحه‌های لیزری برمی‌گردد، چرا که تاثیر جاذبه بر روی نور بسیار بسیار کم است. به عنوان سومین مزیت سلاح های لیزری باید به عدم نیاز به مهمات اشاره کرد، به این معنی که برای فعال‌سازی و هدف‌گیری با آن‌ها، تنها به یک منبع انرژی نیاز است. دو ویژگی دیگر این دسته از اسلحه‌ها خارج از تیررس بودن و کارکرد صحیح‌ آن‌ها در فضا است.

سطح انرژی سلاح های لیزری

از سال 2014، نیروی دریایی ارتش ایالات متحده آمریکا آزمایش‌های زیادی را بر روی یک سلاح لیزری 30 کیلوواتی انجام داده است که می‌توانید ویدیوی آن را در ادامه مشاهده کنید. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، شرکت Lockheed Martin مدتی قبل از یک سلاح لیزری 60 کیلوواتی رونمایی کرد که بر روی یک کامیون سوار شده و تاکنون برای مقابله با پهپادها و خمپاره‌اندازها از آن استفاده شده است. از این پس آزمایش‌های ارتش آمریکا، بر روی این سلاح جدید انجام خواهد گرفت.

هنوز این میزان انرژی خروجی تقریبا پایین تلقی می‌شود، اما بنابر گفته‌های مارک گانزینگر (Mark Gunzinger) به عنوان عضو ارشد مرکز استراتژیک و ارزیابی بودجه ایالات متحده آمریکا، به زودی شاهد نمونه‌های اولیه از سلاح های لیزری با قدرت بیش ار 150 کیلووات خواهیم بود. به عقیده وی، طی شش تا هشت سال آینده ارتش آمریکا باید بتواند از سلاح های لیزری دارای قدرت بیش از 300 کیلووات استفاده کند.

سلاح های لیزری

با این میزان از انرژی، سلاح های لیزری می‌توانند تنها با ساطع کردن یک اشعه از روبه‌رو، انواع موشک‌ها را در هوا نابود کنند. این توسعه به معنی غیر قابل نفوذ شدن بخش دفاعی ارتش آمریکا نخواهد بود، چرا که تا شش الی هشت سال آینده، بدون شک مهندسین توسعه انواع موشک در ارتش‌ کشورهای مختلف، اقدامات متقابلی انجام خواهند داد. به عنوان نمونه می‌توان به استفاده از گرافیت یا کربن، همان کاری که اکنون شاهد انجام‌گیری آن در سفینه‌های فضایی هستیم، اشاره کرد. به این وسیله، موشک در برابر افزایش ناگهانی دما مقاوم می‌شود.

کوچک کردن سلاح های لیزری

مهمترین قدم بعدی در راستای توسعه سلاح های لیزری به حداقل رساندن اندازه فیزیکی آن‌ها است. محدودیت فضای فیزیکی در خنک‌کننده اسلحه و همچنین بخش تولید برق بزرگترین سد راه‌های توسعه این نوع از اسلحه‌ها هستند. این موضوع، حین طراحی سلاح های لیزری کوچک برای به کار گیری آن‌ها بر روی کامیون (به جای ناو جنگی)، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند. مدیر توسعه کسب و کار بین‌المللی Lockheed Martin در این باره گفت :

برای یک وسیله نقلیه همچون کامیون مجهز به سلاح لیزری 60 کیلوواتی ما، برخی از محدودیت‌های فنی وجود خواهد داشت. کمبود فضا، مشکلی است که اکنون در حال دست و پنجه نرم کردن با آن هستیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*