تیم مخفی اپل

تیم مخفی اپل در حال توسعه سنسور تشخیص میزان قند خون است

بنابر اطلاعاتی که به تازگی از طریق چند منبع مختلف منتشر شده، تیم مخفی اپل در حال کار روی پروژه‌ای است که در گذشته توسط استیو جابز مطرح شده بود. اما آیا این پروژه یک گوشی هوشمند پیشرفته، دستگاه واقعیت مجازی یا تکنولوژی جدیدی است که تاکنون در رابطه با آن چیزی نشنیده‌ایم؟ پاسخ منفی‌ست؛ در این پروژه تیم مخفی اپل در حال توسعه سنسوری پیشرفته برای افرادی دیابتی به منظور بررسی مداوم میزان قند خون است.

گلوکومتر یکی از ابزارهای پزشکی کوچک و ارزان قیمتی است که معمولا افراد دیابتی برای اندازه‌گیری سطح قند خون و به منظور تشخیص نیاز خود برای تزریق انسولین از آن استفاده می‌کنند. اما ایراد اصلی این دستگاه، نیاز آن به وارد کردن یک نوار تست بسیار گران قیمت است که بعد از هر آزمایش، دیگر امکان استفاده از آن وجود ندارد و باید دور انداخته شود.

تیم مخفی اپل

گلوکومتر

از دیرباز توسعه روشی برای کنترل میزان قند خون بدون نیاز به خارج کردن خون از بدن، هدف اصلی بسیاری از شرکت‌های دارویی بوده و جالب است بدانید اپل هم از سال 2010 روی این موضوع کار می‌کند. در گذشته استیو جابز برنامه‌های زیادی برای فروش ساعت هوشمندی با توانایی اندازه‌گیری ضربان قلب، سطح اکسیژن و سطح گلوکز خون کاربران داشت. پیش از معرفی رسمی ساعت هوشمند اپل نیز شایعات بسیاری مبنی بر توانایی این گجت در اندازه‌گیری و رده‌یابی میزان قند خون کاربران منتشر شده بود؛ اما قبل از رونمایی، رسانه‌های مختلف از آماده نبودن این تکنولوژی برای استفاده در اپل واچ خبر دادند.

اندازه‌گیری دقیق و درست سطح قند خون پیش از تزریق انسولین به منظور تعیین دوز اهمیت بسیاری برای افراد دیابتی دارد, چرا که تزریق بیش از حد، نتایج جبران ناپذیری همچون کما و مرگ خواهد داشت.

تیم مخفی اپل روی روشی کار می‌کند که با تاباندن نور به پوست بتوان سطح گلوکز را اندازه‌گیری کرد

در حال حاضر متخصصین Medtronic با همراهی حداقل 30 نفر دیگر در تیم مخفی اپل فعالیت دارند و برخی از افراد خبره این شرکتِ تجهیزات پزشکی، به تیم توسعه‌دهنده اپل واچ نیز ملحق شده‌اند. تیم تحقیقاتی اپل روی روشی کار می‌کند که با تاباندن نور به پوست بتوان سطح گلوکز را اندازه‌گیری کرد. یکی از معرو‌ف‌ترین فعالان این حوزه، جان لارنس اسمیت (John Lawrence Smith)، تحقیق پیش رو را سخت‌ترین چالش فنی طی دوران فعالیتش اعلام کرده است. همچنین طبق گفته‌های رییس اجرایی شرکت DexCom، آقای ترنس گرگ (Terrance Gregg)، انجام این کار چند صد میلیون یا حتی یک میلیارد دلار هزینه خواهد داشت.

هم‌اکنون دکس کام در حال فروش سنسوری با تاییدیه سازمان غذا و دارو آمریکا (FDA) است که در تعامل با یک اپلیکیشن مخصوص، سطح گلوکز خون را کنترل کرده و اطلاعات را از طریق بلوتوث به گوشی هوشمند یا تبلت فرد دیابتی ارسال می‌کند. هرچند، برخی مواقع به منظور کالیبره کردن سنسور، فرد دیابتی باید از راه‌های مرسوم و تهیه نمونه خون خود از سوزن استفاده کند.

تا به امروز روش‌های مختلفی برای کنترل میزان قند خون توسط شرکت‌های مختلف توسعه داده شده که از جمله آنها می‌توان به همکاری گوگل و دکس کام به منظور توسعه سنسوری کوچک‌تر از یک چسب زخم و همچنین لنز هوشمند گوگل به منظور کنترل گلوکز از طریق چشم‌ها اشاره کرد.

اگر هر کدام از این سیستم‌ها به صورت اقتصادی وارد بازار شوند، زندگی برای افراد دیابتی آسان‌تر از گذشته خواهد شد؛ اتفاقی که امیدواریم در آینده نزدیک محقق شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*