تکنولوژی مدرن هواپیماهای ATR جدید ایران ایر

می توان ATR  را بزرگترین کمپانی تولید هواپیماهای منطقه ای تا سقف 90 صندلی برشمرد. این کمپانی در سال 1981 به واسطه همکاری دو غول هوایی ایرباس و Leonardo تاسیس شد. ATR تا به حال بیش از 1500 هواپیما فروخته است و بیش از 200 اپراتور در بیش از 100 کشور دنیا دارد. هر 8 ثانیه یک بار، یک فروند ATR در جایی از دنیا فرود می آید.

٢٠٠ شرکت هواپیمایی در سراسر دنیا از این نوع هواپیما استفاده می کنند و برخی از ایرلاین های ایرانی مانند ایران ایر و کیش ایر، از این نوع هواپیما سفارش داده اند. در حال حاضر 4 فروند از این هواپیما با پینت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران در فرانسه قرار دارند و قرار است به زودی تحویل ایران ایر گردند.

هواپیمای ATR 72

هواپیمای ATR 72-600 یکی از بهترین سطوح استاندارد راحتی مسافران را در رده هواپیماهای منطقه ای دارد و همین موضوع باعث شده است تا در بسیاری از پروازهای منطقه ای در اروپا، مردم ترجیح می دهند در هنگام خرید بلیط هواپیما و چارتر با این نوع پرنده ها مسافرت کنند. سفرمی از جمله سامانه های آنلاین برای تهیه بلیط هواپیما و چارتر است که این امکان را به شما می دهد در کمترین زمان ممکن هر نوع بلیطی را از هر شرکتی خریداری نمایید.

ATR 72 دارای یک دو موتوره Turboprop میان‌ برد منطقه‌ای‌ست و با ظرفیت کمتر از 90 نفره کمپانی ATR است که در ادوار اخیر از جمله محبوب ترین هواپیماها در کلاس توربوتراپ ها بوده است. هواپیماهای ATR می توانند در محیط های متنوعی از جمله میادین هوایی کوچک، باندهای فرود نامناسب و مناطق کوهستانی به خوبی پرواز کنند.

سه فروند هواپیمای جدید ATR ایران ایر

سه فروند هواپیمای جدید ATR ایران ایر

هواپیمای ATR72 قادر است تا حداکثر 74 پسنجر را در چیدمان صندلی تک کلاس (اکونومی) جا به جا نماید. این هواپیما مدل تکامل یافته از ATR-42 می باشد. به نحوی که این تکامل را میتوان در تعداد صندلی های افزایش یافته، افزایش فاصله دو سر بال‌های هواپیما، بدنه‌ی کشیده‌تر هواپیما به مقدار چهار و نیم متر، به کارگیری موتورهای قویتر با مصرف سوخت پایین تر را  قدرتمند تر و در نهایت مصرف سوخت بهتر ببینیم.

سری 210/212 از ATR

مدل های متنوعی از ATR تولید شده است که یکی از محبوبترین این مدل ها سری 210/212 می باشد، با در کارگوی به مراتب بزرگتر و Engineهای Pratt and Whitney (PW127) و نیز سری 500 که دارای موتورهای توسعه یافته از  Pratt and Whitney F127 & M127 می باشند که شامل ملخ های 6 پر و ساز و کارهایی مدرن تر برای سهولت کار پایلوت می باشد.

قرارداد ATR با ایران ایر

قرارداد ATR با ایران ایر

سری 600 ATR

سری جدید (600) هواپیماهای ATR، حدود 10 سال پیش خط تولید خود را استارت زد که به روزترین فناوری‌ها در آن رویت می‌شود. تغییرات اساسی که در این مدل شاهد بودیم یکی در مصرف سوخت بهتر و همچنین در مورد هزینه های نگهداری از این هواپیما بوده که به نسبت مدل قبلی آن، پیشرفت های محسوسی داشته باشد. این مورد باعث شده تا این هواپیما به مراتب از نظر اقتصادی به صرفه‌تر شود و ایرلاین‌ها تمایل بیشتری برای به کارگیری این مدل هواپیما را داشته باشند.

موتور این هواپیما از نوع Pratt and Whitney مدل 127M می باشد، عرشه پروازی آن دارای Glass Cockpit بوده و 5 عدد LCD دارد.

موتور هواپیمای ATR

موتور هواپیمای ATR

درباره موتورهای Pratt and Whitney

یکی از تصورات اشتباهی که بین عموم مردم در مورد هواپیماها رایج است، این است که هواپیماهای با موتور ملخی، امنیت یا کیفیت پایین‌تری دارند. در صورتی که این تصور کاملا اشتباه است.

موتور هواپیماهای ATR توسط یک غول کانادایی به نام Pratt and Whitney  تولید شده که یکی از معروف ترین، خوش نام ترین، اقتصادی ترین، ایمن ترین و مدرن ترین موتورهای هواپیما بوده که به خصوص در مدل PW127M آن، فناوری و طراحی را به حد اعلی رسانده است.

بدون شک مجهز شدن ناوگان هواپیماهای شرکت هایی چون ایران ایر و کیش ایر به این هواپیماها می تواند روند به رشد بسیار چشمگیری را در آینده نه چندان دور برای صنعت هوایی کشورمان رقم بزند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*