محافظ صفحه نمایش

راهنمای خرید محافظ صفحه نمایش برای گوشی موبایل

مهمترین بخش یک گوشی موبایل از دید کاربران صفحه نمایش آن است؛ در گوشی های هوشمند خبری از دکمه فیزیکی نیست و تنها در برخی مدل‌ها، یک دکمه فیزیکی به منظور دسترسی به صفحه هوم در پایین صفحه نمایش تعبیه شده است. مخصوصا در پرچمداران دارای پنل‌های سوپر AMOLED و یا دیگر پنل‌های با کیفیت، هزینه تعویض صفحه نمایش بسیار بالاست، تا جایی که ممکن است صرف نیمی از هزینه کل دستگاه نیاز باشد. البته، اتفاقات معدودی به از کار افتادن کامل نمایشگر منجر می‌شوند، اما احتمال آسیب‌ دیدگی‌های جزیی همانند خط افتادن یا ترک خوردن بسیار بالاست. تنها با استفاده از یک محافظ صفحه نمایش می‌توانید سلامت این بخش مهم را تضمین کنید.

اکنون به یک راهنمای خرید محافظ صفحه نمایش نیاز دارید، چرا که با رفتن به فروشگاه‌های عرضه لوازم جانبی گوشی های موبایل، گستره‌ای از این محصولات را مشاهده خواهید کرد که ممکن است از دو تا پنجاه دلار قیمت داشته باشند. مدت‌ها قبل محافظ صفحه نمایش ، به یک لایه پلاستیکی گفته می‌شد که با قرار گرفتن بر روی نمایشگر گوشی موبایل، از کثیف‌شدن آن جلوگیری می‌کرد.

محافظ صفحه نمایش

امروز، انواع مختلفی از محافظ صفحه نمایش در بازار یافت می‌شود که کاربران، معروف‌ترین آن‌ها را با نام گلس می‌شناسند. این نوع محصولات ضخامت زیادی داشته و به خاطر داشتن ساختار بسیار فشرده و حرارت‌دیده، در صورت وارد شدن ضربه‌ای محکم ترک برمی‌دارند. به این ترتیب، انرژی تخلیه شده و بر روی نمایشگر فشاری وارد نمی‌شود. برای انتخاب بهترین محصول، این راهنمای خرید محافظ صفحه نمایش را از دست ندهید.

آیا به یک محافظ صفحه نمایش نیاز دارید؟

ممکن است در تبلیغات برخی دستگاه‌ها، استفاده از شیشه‌های گوریلا گلس به عنوان لایه‌ای ایمنی را مشاهده کرده باشید. آیا در صورت خرید یک گوشی موبایل دارای این مشخصه، باز هم به یک محافظ صفحه نمایش جانبی احتیاج خواهید داشت؟ پاسخ مثبت است.

در بسیار از گوشی های هوشمند شاهد استفاده از گوریلا گلس، دراگون تریل یا برخی دیگر از شیشه‌های ضد خش هستیم. اگرچه این دسته از شیشه‌ها در برابر خط و خش و ترک ایمن هستند، اما نمی‌توان برای محفظت همه جانبه از پنل لمسی دستگاه بر روی آن‌ها حساب کرد. در زمان قرار داشتن گوشی موبایل در مکانی پر از شن و ماسه و یا وارد شدن ضربه به صورت ناگهانی، این شیشه‌های محافظ قادر به جلوگیری از آسیب‌دیدن نمایشگر نیستند. یک محافظ صفحه نمایش خارجی، همچنان در برابر خط و خش و ترک مقاوم بوده و به عنوان یک لایه امنیتی جانبی عمل می‌کند.

محافظ صفحه نمایش پلاستیکی یا گلس؟

به عنوان دو نوع محافظ صفحه نمایش موجود در بازار باید به فیلم‌های پلاستیکی و یا محافظ‌های شیشه‌ای اشاره کرد. همانطور که در بالا به آن اشاره کردیم، محافظ‌های پلاستیکی از مدت‌ها قبل در فروشگاه‌های عرضه لوازم جانبی یافت شده و همانند یک لایه پلاستیک به نظر می‌رسند که با قرار دادن آن‌ها بر روی نمایشگر گوشی موبایل، از کثیف‌شدن آن جلوگیری می‌کنند. یک نکته منفی درباره این محافظ‌ها، نیاز به مهارت در چسباندن آن‌ها است، چرا که ذرات ریز معلق در هوا به سادگی بین محافظ و خود صفحه نمایش قرار می‌گیرند.

محافظ صفحه نمایش

قیمت این نوع بسیار پایین بوده و اغلب با پرداخت دو دلار، یک پک حاوی پنج محافظ صفحه نمایش پلاستیکی دریافت می‌کنید. در زمان وارد آمدن فشار بر روی نمایشگر و یا سقوط گوشی موبایل از ارتفاع، به هیچ عنوان نمی‌توان برای مراقبت از نمایشگر بر روی این محافظ‌ها حساب باز کرد. تنها برای جلوگیری از وارد شدن آسیب حین برخورد اشیا نه چندان تیز می‌توان از این محصولات استفاده کرد. مزیت استفاده از محافظ صفحه نمایش حرارت دیده و فشرده (گلس)، حالت ارتجاعی آن است. البته محافظ‌های پلاستیکی نیز در دو نوع مرطوب و خشک وجود دارند که در نوع مرطوب آن، شاهد کمی ارتجاع هستیم. متاسفانه این نوع محافظ‌ها، بعد از مدتی کوتاه همانند پوست پرتقال حفره حفره می‌شوند.

در سال‌های اخیر شاهد محبوبیت بسیار بسیار زیاد محافظ‌های نمایشگر از نوع گلس هستیم که خوشبختانه با وجود افزایش تقاضا، امروز قیمت آن‌ها از همیشه کمتر شده است. با گشت و گذار در بازار، حتی می‌توانید بهترین گلس را به ازای حدود 5 دلار تهیه کنید. با پرداخت این مبلغ ناچیز، علاوه بر دردسرهای بعدی، از پرداخت صدها دلار به منظور تعمیر نمایشگر گوشی موبایل جلوگیری می‌کنید.

محافظ صفحه نمایش

به دلیل ضخامت بیشتر این محافظ‌ها، مقاومت‌شان در برابر خط و خش به مراتب بیشتر بوده و به خاطر حرارت دیدن و فشرده شدن، حین سقوط از ارتفاع خیلی بهتر دوام می‌آورند. اگرچه این نوع محافظ صفحه به مراتب ضخیم‌تر است، اما حین لمس‌شدن، به کاربر حس استفاده از خود نمایشگر (بدون لایه‌ای اضافی) را می‌دهد. با توجه به توضیحات بالا و در نظر گرفتن قیمت بالای گوشی های موبایل امروزی، استفاده از یک محافظ صفحه نمایش پلاستیکی به هیج عنوان توصیه نمی‌شود.

محافظ صفحه نمایش حرارت دیده چیست؟

همانطور که از نام این محصول پیداست (گلس پروتکتور – Glass Protector) از شیشه ساخته شده است. طی فرآیند حرارت دادن به شیشه، تبدیل آن به یک ورق و در ادامه سرد کردن خیلی سریع ماده، این دسته از محافظ‌های صفحه نمایش ایجاد می‌شوند. محصول نهایی یک تکه شیشه مقاوم است.

تشخیص این نوع محافظ صفحه نمایش بسیار ساده بوده و تنها از روی شکل و میزان ضخامت تقریبا بالای آن، می‌توان گلس را از محافظ‌های پلاستیکی متمایز کرد. مزیت بسیار مهم این دسته از محافظ‌ها، نصب به مراتب ساده‌تر آن‌ها است. در زمان وارد شدن ضربه، محافظ پلاستیکی خیلی سریع انرژی را از خود عبور داده و با انتقال آن به نمایشگر، سبب شکستن آن می‌شود. اما محافظ شیشه‌ای بعد از دریافت انرژی، آن را تخلیه می‌کند، به این معنی که خود گلس ترک برداشته و به نمایشگر انرژی وارد نمی‌شود. در ادامه می‌توانید خیلی راحت محافظ صفحه نمایش را عوض کنید.

محافظ صفحه نمایش

آیا محافظ صفحه نمایش گلس خم می‌شود؟

پیش از قرار دادن محافظ بر روی صفحه نمایش، آن را در دست خود نگه داشته و کمی تکان دهید. مشاهده می‌کنید این لایه ایمنی به میزان کمی خم می‌شود. اولین سوالی که به ذهن خطور می‌کند این است که با وجود ساخته شدن این محصول از شیشه، دلیل انعطاف‌پذیری آن چیست؟ واقعیت این است که نه تنها این نوع محافظ، بلکه خود نمایشگر آیفون، آیپد، گوشی های موبایل اندرویدی اندرویدی، نینتندو سوئیچ و دیگر وسایل این چینی نیز خم می‌شود! اگر چنین چیزی را باور نمی‌کنید، ویدیوی زیر را حتما تماشا کنید. توصیه اکید ما این است که اعمال انجام شده در این ویدیو را هرگز در منزل خود انجام ندهید.

نکته اینجاست که اگرچه هم این لایه قرار گرفته بر روی پنل جلویی گوشی موبایل و هم جنس شفاف قرار گرفته بر روی پنجره را شیشه می‌نامیم، اما این دو ماده کاملا با یکدیگر متفاوت هستند. شیشه‌های عادی دارای ضخامت بسیار بیشتری بوده و در عوض استحکام کمی دارند. از طرفی دیگر، فرآیند حرارت دادن به شیشه‌های محافظ سبب انعطاف‌پذیری آن‌ها شده و مقاومتشان در برابر ضربه را افزایش می‌دهد.

9H Hardness چیست و چه اهمیتی دارد؟

مخصوصا در زمان خرید از فروشگاه‌های اینترنتی، لیستی از مشخصات را در قالب یک جدول مشاهده می‌کنید، جدولی که عناوین آن بسته به نوع محصول متفاوت است. در ارتباط با یک محافظ صفحه نمایش ممکن است آیتم‌های مختلفی از جمله 9H Hardness را مشاهده کنید. در ادامه عمده مشخصه‌هایی که ممکن است درباره یک محافظ نمایشگر ببینید را تشریح می‌کنیم.

9H Hardness : برخلاف عقیده بیشتر کاربران که این عبارت را یک مقیاس از سختی می‌دانند، عبارت 9H Hardness به معنی عدم خط افتادن بر روی صفحه نمایش حتی به وسیله یک مداد 9H است. در بین تمامی مدادهای استاندارد، 9H را باید محکم‌ترین مورد دانست. واقعیت این است که این تست آن‌چنان ارزشمند نبوده و نمی‌توان بر اساس آن، برداشت خاصی از میزان مقاومت یک محافظ صفحه نمایش داشت.

محافظ صفحه نمایش

Oleophobic Nano-coating : کاربران نه چندان زیادی به وجود این قابلیت در یک محافظ نمایشگر اهمیت می‌دهند. بر خلاف محافظ‌های پلاستیکی، اثر انگشت کاربر شدیدا بر روی گلس‌ها باقی می‌ماند. در زمان وجود این قابلیت، اثر انگشت کمتری بر روی گلش باقی مانده و آن میزان کم نیز با استفاده از یک پارچه مخصوص میکرو فیبر به راحتی از بین می‌شود.

Military Grade Protection : این عنوان نیز کم و بیش بر روی جلد محافظ‌‎های نمایشگر دیده می‌شود که بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد. در زمان سقوط گوشی موبایل از یک ارتفاع بسیار بلند هیچ چیزی قادر به جلوگیری از ترک برداشتن صفحه نمایش آن نیست.

Privacy Layer : یکی دیگر از موارد دارای جنبه تبلیغاتی ( و نه کاربردی)، لایه حریم خصوصی است. به عقیده سازندگان، در زمان وجود این قابلیت بر روی یک محافظ، امکان دیدن محتویات صفحه نمایش از هر زاویه‌ای بجز دید مستقیم کم می‌شود. به این ترتیب، مثلا در مترو با خیالی راحتی (و بدون نگرانی از فضولی دیگران!) از گوشی موبایل خود استفاده می‌کنید.

Matte Display : رقابت قدیمی بین صفحات مات و یا صیقلی وجود داشته و هر کاربر بسته به سلیقه خود یکی از آن‌ها را ترجیح می‌دهد. اگرچه محبوبیت محافظ صفحه نمایش مات به اندازه مدل شفاف آن نیست، اما می‌توان آن را برای دستگاه‌های پرفروش بازار با کمی جستجو پیدا کرد.

واقعیت محافظ صفحه نمایش چیست؟

فراموش نکنید حتی در صورت تهیه بهترین نوع محافظ از بهترین برندها، باز هم در حال قرار دادن یک لایه اضافی بر روی نمایشگر هستید، به این معنی که نمی‌توان انتظار داشت محافظ به صورت لبه به لبه، کاملا از کناره‌ها بر روی دستگاه قرار بگیرد. موضوع مورد بحث ما زیبایی نیست، بلکه در صورت سقوط گوشی موبایل از کناره‌ها، نه تنها خود نمایشگر، بلکه محافظ نیز از همان ناحیه ترک می‌خورد. متاسفانه در اغلب مواقع، گوشی موبایل، تبلت و یا دیگر دستگاه‌ها از کناره به زمین برخورد می‌کنند.

به همین دلیل، چهار گوشه دستگاه آسیب‌ پذیرترین قسمت‌ها هستند. اگرچه ممکن است با یک سقوط این چنینی محافظ هیچ آسیبی نبیند، اما این به معنی عدم آسیب رسیدن به خود نمایشگر گوشی موبایل نیست. مهمترین دلیل و بهانه برای استفاده از یک محافظ جلوگیری از خط افتادن بر روی نمایشگر است. همچنین در زمان وارد شدن ضربه به صورت مستقیم، در صورت استفاده از یک محافظ گلس، نمایشگر آسیب نمی‌بیند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*