تایپ با ذهن

فیس بوک در حال کار بر روی راهی جهت تایپ با ذهن است

چندروز پیش کمپانی فیس بوک از یک پروژه در حال کار توسط گروه تحقیقاتی “Building 8” خود رونمایی کرد که بر اساس آن، تیم مذکور در حال کار بر روی ساخت یک کامپیوتر مغزی جهت تایپ با ذهن کاربران است. لازم به ذکر است که هدف این دستگاه جدید ذهن خوانی، تایپ 100 کلمه در هر دقیقه تنها از طریق ذهن و اسکن نوری فعالیت‌های مغز کاربران است.

رجینا دوگان (Regina Dugan)، رئیس سابق DARPA (که پیش از فیس بوک به تکنولوژی تایپ با ذهن دست یافته بود) و همچنین سرگروه سابق تیم تحقیقاتی ATAP گوگل، با حضور بر روی سن کنفرانس توسعه دهندگان فیس بوک موسوم به F8 از این تکنولوژی پرده برداری کرد. دوگان که اینک در راس تیم Building 8 قرار دارد عنوان کرد که هدف از این پروژه انجام کارهایی ساده نظیر انتخاب بله یا خیر توسط ذهن کاربران است که می‌تواند اساس استفاده از تکنولوژی را نیز دگرگون کند. هرچند هنوز هم این پروژه در مرحله تحقیقاتی و علمی است، اما به گفته‌ی دوگان آن‌ها به سختی مشغول کار بر روی آن هستند تا به زودی راهی جهت تایپ با ذهن را در اختیار کاربران تکنولوژی‌های مختلف قرار دهند.

تایپ با ذهن

دوگان از این تکنولوژی به نام «یک ماوس ذهنی برای واقعیت افزوده» یاد می‌کند که می‌تواند راهی ایده‌آل جهت دریافت یک ناوبری مستقیم از فعالیت عصبی باشد تا دیگر دستگاه‌های واقعیت افزوده نیازی به ردیاب‌های حرکت دست و سایر حرکت‌های بدن نباشند. به طور مثال هدست هولولنز مایکروسافت از یک ردیاب دست استفاده می‌کند تا شما هر آنچه پیش رو دارید را بتوانید کلیک کنید. به گفته‌ی دوگان، این دستگاه علمی فیس بوک می‌تواند حتی به کمک بیماران مبتلا به فلج شدید نیز آمده تا از آن به عنوان روشی جهت سخنرانی استفاده کنند.

در روش توسعه پیدا کرده توسط فیس بوک، تایپ با ذهن دیگر نیازی به کاشت اشیا مختلف داخل سر ندارد

محققانی در دانشگاه استنفورد یک سیستم را طراحی کرده اند که به بیماران فلج اجازه می‌دهد تنها با ذهن خود هر دقیقه 8 کلمه را تایپ کنند. با این حال، فیس بوک عنوان می‌کند که روش مذکور نیازمند کاشت یک آرایه الکترود تهاجمی در جمجمه کاربران است و از نظر بازخوانی ذهن نیز بسیار محدود عمل می‌کند. به گفته‌ی دوگان هدف نهایی سیستم تایپ با ذهن شرکت فیس بوک دستیابی به بیش از 100 کلمه در هر دقیقه است. از دیگر مزیت‌های این تکنولوژی فیس بوک عدم نیاز به ایمپلنت هرگونه شی در داخل سر افراد است و آن تنها از طریق تصویر برداری نوری از فعالیت‌های عصبی آن‌ها را به یک ورودی دستگاه الکترونیکی منتقل می‌کند. این تصویربرداری می‌تواند توسط یک شی خارجی نظیر یک کلاه انجام شود.

تایپ با ذهن

فیس بوک هم اکنون یک تیم متشکل از 60 محقق و مهندس از سوی دانشگاه سن فرانسیسکو، دانشگان برکلی، بیمارستان جان هاپکینز، دانشگاه جان هاپکینز و همچنین دانشگاه واشنگتون را بر روی توسعه این پروژه قرار داده است. این تیم اینک در حال کار بر روی ساخت یک دستگاه ایمپلنت اولیه برای استفاده در 2 سال آینده هستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*