مارکت زاکربرگ در کنفرانس Facebook F8

آینده فیس بوک و دنیای تکنولوژی تا سال 2026 از دیدگاه مارک زاکربرگ

مارک زاکربرگ در کنفرانس Facebook F8 به چشم‌انداز مد نظرش درباره آینده فیس بوک و پیشرفت‌های این شرکت بسیار موفق در تکنولوژی واقعیت افزوده اشاره کرد.

در کنفرانس Facebook F8 فیس بوک که هفته گذشته در سن خوزه کالیفرنیا برگزار شد، مارک زاکربرگ به عنوان مدیر عامل این شرکت دیدگاه خود درباره آینده فیس بوک و دستاوردهای مهم این شرکت طی ده سال آینده را بیان کرد.

دیدگاه مارک زاکربرگ پیرامون آینده فیس بوک طی ده سال آینده، برای اولین بار در سال 2016 تشریح شد، اما امسال و با رسیدن به کنفرانس Facebook F8، این مدیر برجسته بار دیگر بر تفکرات خود و نقشه راه روشن شرکت موفقش تاکید کرد. آینده فیس بوک را می‌توان بر اساس تفکرات مارک به شکل زیر ترسیم کرد.

مارکت زاکربرگ در کنفرانس Facebook F8

مارک زاکربرگ با استفاده از این نقشه راه تلاش کرد استراتژی سه مرحله‌ای مد نظر خود برای آینده فیس بوک را به روشی ساده‌تر به تصویر بکشد. از نظر وی، ابتدا باید با صرف زمان کافی یک تکنولوژی خوب و کارآمد را خلق کرد و سپس توسعه داد. مرحله بعدی به ساخت یک محصول بر اساس این تکنولوژی اختصاص دارد. مرحله نهایی و اصلی به راه‌اندازی یک اکوسیستم مربوط می‌شود، به این معنی که توسعه‌دهندگان و شرکت‌های خارجی دیگر از این تکنولوژی استفاده کرده و کسب و کار خود را بر اساس این دانش جدید پیش ببرند.

وقتی زاکربرگ در سال گذشته آینده فیس بوک را با چنین توصیفاتی شرح داد، از ذکر جزییات خودداری کرد. وی اکنون به طور تقریبا کامل آنچه در درون ذهنش می‌گذرد را بازگو کرده است. به عنوان یکی از جنجالی‌ترین دیدگاه‌های وی درباره آینده تکنولوژی باید به خارج شدن گوشی های هوشمند از دایره رقابت اشاره کنیم که با توجه به همه‌گیر شدن استفاده از این دستگاه‌ها و گره خوردن آن‌ها با زندگی روزمره ما، باور این موضوع کمی سخت می‌شود.

گوشی موبایل

در چشم‌انداز و آینده فیس بوک و با رسیدن به سال 2026 میلادی، سراسر کره زمین به اینترنت دسترسی خواهند داشت. به این ترتیب تعداد کاربران شبکه اجتماعی این شرکت نیز افزایش می‌یابد. همانطور که می‌دانید گوگل و فیس بوک از مدت‌ها قبل ایده‌های مختلفی را برای فراهم کردن دسترسی کاربران کل جهان به اینترنت ارائه داده و حتی آن‌ها را پیاده‌سازی کرده‌اند. گوگل با ارسال بالن‌های بزرگ به مناطق دور دست و فیس بوک به وسیله ارسال پهپاد به چنین مناطقی تصمیم دارند دسترسی به شبکه جهانی اطلاعات را جهانی کنند. در سال 2026 تعداد زیادی از کاربران از طریق internet.org به اینترنت دسترسی پیدا خواهند کرد.

 

زاکربرگ تصریح کرد کمپانی وی از مدت‌ها قبل مشغول کار کردن بر روی یک عینک هوشمند بوده است، عینکی که شکل عجیبی نداشته و ظاهری همانند عینک‌های معروف برند Warby Parkers دارد. در آینده فیس بوک ، شاهد افزایش باورنکردنی قدرت هوش مصنوعی خواهیم بود، به طوری که کاربران می‌توانند همانند مکالمه‌های عادی خود با دیگر افراد، با سیستم‌های کامپیوتری صحبت کنند.

ربات و انسان

دنیایی بدون صفحه‌های نمایش

عاشقان داستان‌های علمی – تخیلی، بیش از هر فرد دیگری چشم‌انداز و آینده فیس بوک مد نظر مدیر عامل این شرکت را دوست دارند، چرا که تفکرات وی جاه‌طلبانه بوده و بسیار هیجان‌انگیز به نظر می‌رسند. اشتباه نکنید. قرار نیست وسیله دیگری همچون گوشی های هوشمند، تبلت‌ ها و یا دیگر وسایل دارای صفحه نمایش خلق شود، چرا که قرار است تا نحوه تعامل ما با دنیای تکنولوژی به طور کامل تغییر کند. با تحقق ایده‌های زاکربرگ، تنها با تفکر محتوای مورد نظر را به صورت پروجکشن بر روی چشمان خود خواهید دید. این ایده دوری نیست، چرا که هم اکنون نیز محققان ژاپنی یک ماشین خواندن ذهن ابداع کرده‌اند.

همانطور که پیش از این نیز بزرگان تکنولوژی پیش‌بینی کرده‌اند، در آینده وجه تمایز میان واقعیت و دنیای مجازی کمتر و کمتر شده و تشخیص آن‌‎ها سخت‌تر می‌شود. با پیشروی در زمان، سناریوهای دیوانه‌کننده‌ای درباره آینده فیس بوک و تحقق ایده‌های آن به ذهن می‌آیند. به عنوان نمونه، فیس بوک و یا دیگر شرکت‌های بزرگ تکنولوژی در آینده می‌توانند ذهن هر افراد را خوانده و هر آنچه آن‌ها می‌بیند و یا می‌شوند را دریافت کنند. از نظر زاکربرگ در آینده، دنیا را همانند تصویر زیر به صورت ترکیبی از واقعیت و دنیای خیالی خواهید دید. مدتی قبل تیم کوک، مدیر عامل اپل، اظهار کرد آینده به واقعیت افزوده تعلق دارد. اکنون می‌بینیم پیش‌بینی وی رفته رفته در حال تبدیل شدن به واقعیت است.

مارکت زاکربرگ در کنفرانس Facebook F8

موضوع خوشحال‌کننده اینجاست که اکنون و در سال 2017، یک سال به چشم‌اندازه مد نظر فیس بوک در سال 2026 نزدیک شده‌ایم. همه چیز آرام به نظر رسیده و کاربران تصور می‌کنند هنوز هیچ قدمی برای رسیدن به این اهداف برداشته نشده است، اما فیس بوک از مدت‌ها قبل قدم‌های بزرگی در راستای دنیای واقعیت مجازی و همچنین واقعیت افزوده برداشته و به مراحل نهایی پروژه فراهم‌سازی اینترنت برای کل دنیا نزدیک‌تر شده است. از طرفی دیگر، هوش مصنوعی به صورتی غیر قابل توقف در حال پیشرفت است و دانشمندان سراسر دنیا به پیشرفت آن کمک می‌کنند.

مایکل ابرش (Michael Abrash) به عنوان دانشمند ارشد اکولوس، هفته پیش عنوان کرد تنها پنج سال تا پا به پا شدن عینک‌های واقعیت افزوده با دیگر قسمت‌های تکنولوژی زمان باقی مانده است. هم اکنون فیس بوک در حال توسعه یک تکنولوژی بسیار ویژه است که به کاربران اجازه می‌دهد با ذهن خود تایپ کنند. به عبارت دیگر، در آینده خبری از صفحه‌های نمایش نبوده و تنها با فکر کردن حین قرار داشتن عینک بر روی چشم، بر روی یک بخش خاص رابط کاربری یک سیستم کامپیوتری کلیک کرده و یا متن خاصی را تایپ می‌کنید.

نخستین قدم برای نزدیک شدن به چشم‌انداز و آینده فیس بوک را باید تبدیل کردن گوشی های هوشمند به یک دستگاه واقعیت افزوده عنوان کنیم. افکت‌های خنده‌دار و جذابی که امروز با استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف بر روی صورت خود اعمال می‌کنید، پایه‌های توسعه تکنولوژی واقعیت افزوده هستند.

مارکت زاکربرگ در کنفرانس Facebook F8

پتانسیل‌های زیادی در ایده‌های مارک زاکربرگ دیده می‌شوند. فراموش نکنید قسمت سوم پیاده‌سازی چشم‌اندازی وی، راه‌اندازی یک اکوسیستم و اشتراک‌گذاری تکنولوژی با دیگران است. چنین تعامل مجازی و همه‌گیری که زاکربرگ تصمیم دارد با توسعه واقعیت افزوده به آن دست پیدا کند، مهمترین ابزار برای راه‌اندازی اکوسیستم مورد نظر وی است.

شبکه‌های اجتماعی در چشم‌انداز و آینده فیس بوک

اکولوس در هفته جاری از Facebook Spaces رونمایی کرد، یک اپلیکیشن ارتباط گروهی برای دنیای واقعیت مجازی که به ساکنین این دنیا اجازه می‌دهد با یکدیگر ارتباط داشته و به صورت مجازی به گشت و گذار بپردازند. با استفاده از Facebook Spaces، کاربران دارای هدست و همچنین کاربران حاضر در دنیای واقعی می‌توانند به گفتگو با یکدیگر بپردازند. شاید چنین شبکه اجتماعی در حال حاضر عجیب به نظر برسد، اما توسعه آن نشان می‌دهد از نظر فیس بوک، کاربران چگونه در آینده با یکدیگر ارتباط خواهند داشت.

Facebook Spaces

بعد از قرار دادن عینک‌ واقعیت افزوده مد نظر مارک زاکربرگ بر روی صورت خود، تشخیص دنیای واقعی و مجازی دشوار خواهد شد. به عنوان نمونه، بعد از رفتن به یک رستوران نمی‌توانید مطمئن باشید فرد پیش میز، که می‌خواهید سفارش خود را به وی اعلام کنید، فردی واقعی است. ممکن است این نفر تنها زاده تخیلات عینک شما باشد.

فیس بوک همچنین اعلام کرده ویژگی‌های مبتنی بر هوش مصنوعی بیشتری را به پلتفرم مسنجر خود خواهد آورد، ویژگی‌هایی که پیام‌رسان این شبکه اجتماعی را تبدیل به محیطی بهتر برای کسب و کار می‌کنند. از زمان انتشار نخستین ربات‌های چت فیس بوک مسنجر، شاهد استقبال خوب کاربران از آن‌ها هستیم. به نظر می‌رسد به زودی شاهد سیستم‌های کامپیوتری نزدیک به تفکر انسان خواهیم بود که فقط به مکالمه رو در رو با انسان محدود نمی‌شوند. گفتنی است اگر ایده فیس بوک برای شنیدن به وسیله پوست تحقق پیدا کند، کاربران پیام ربات‌ها را حین بر روی چشم داشتن عینک شنیده و تنها با تفکر خود به آن پاسخ می‌دهند.

فراموش نکنید قرار نیست فیس بوک و مدیر عامل خلاق آن به گوشه‌ای دور از چشم همگان خزیده و ناگهان در سال 2026 با کوله‌باری از تکنولوژی‌های کاملا نوین دوباره ظاهر شوند. فیس بوک برای رسیدن به چشم‌انداز خود مرحله به مرحله حرکت کرده و با رسیدن به هر دستاورد، اخبار و تکنولوژی مربوط به آن را در اختیار دیگران قرار خواهد داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*