ارور متداول در ویندوز

نگاهی به 5 ارور متداول در ویندوز 10 همراه راه حل های پیشنهادی

در این مقاله قصد داریم به بررسی 5 ارور متداول در ویندوز 10 و راه حل آنها بپردازیم. اکثر کاربران ویندوزی بارها با این ارورهای مختلف مواجه شده‌اند.

مایکروسافت سیستم عامل ویندوز 10 خود را با امکانات جدید معرفی کرد تا کاربران بتوانند در نسخه‌ای مدرن و جدید از این سیستم عامل امور مختلف خود را بدون مشکل پیگیری کنند. اما طبق معمول با معرفی هر ورژن جدید از ویندوز، ارورهای جدیدی نیز در صفحه نمایش کاربران ظاهر می‌شوند. در بیشتر مواقع هر ارور مرتبط با نسخه خاصی از ویندوز است برخی از این موارد را می‌توان در چندین ورژن مختلف از این سیستم عامل مشاهده کرد.

در اینجا نگاهی به 5 ارور متداول در ویندوز 10 و راهکار حل آنها داریم تا بتوانید بدون نیاز به اینترنت و یا بخش پشتیبانی مایکروسافت آنها را حل کنید.

قبل از هر کاری : ریستارت سیستم!

ارور متداول در ویندوز

بخش Troubleshooting در ویندوز گاهی اوقات به خوبی مشکل کاربران را برطرف می‌کند، اما مدت زمان پیگیری این پروسه برای برخی ارورهای رایانه بسیار طولانی است. قبل از متوسل شدن به بخش مذکور، بهتر است یک بار سیستم خود را ریستارت کنید. یک ریبوت ساده معمولا می‌تواند راهکار حل بسیاری از مشکلات باشد و ارور مربوطه تنها در عرض یک دقیقه برطرف خواهد شد. معمولا اکثر مشکلات کاربران پس از ریستارت رایانه حل می‌شود، به خصوص اگر رایانه مدت زیادی روشن بوده باشد. پیشنهاد می‌کنیم سیستم خود را حداقل هر هفته یک بار خاموش کنید تا از بروز اینگونه مشکلات جلوگیری شود.

5 ارور متداول در ویندوز : ارور 0x80070057 (بخش آپدیت)

ارور متداول در ویندوز

گاهی اوقات کد مربوط به یک ارور خاص نمی‌تواند کمکی به کاربران کند؛ به عنوان مثال برخی ارورهای خاص هر بار با کد جدیدی نمایش داده می‌شوند و پیدا کردن مشکل اصلی کار سختی خواهد بود. اما یکی از این کدهای ارور را کمتر کسی در سیستم عامل ویندوز ندیده است. این ارور متداول در ویندوز با کد 0x80070057 شناخته می‌شود. اولین بار با این ارور در ویندوز XP مواجه شدیم و زمانی پدیدار می‌شود که بخش آپدیت ویندوز با مشکل مواجه شده باشد.

اما این ارور متداول ویندوز معمولا به چه دلیل نمایش داده می‌شود؟ هرگاه ویندوز در عملیات تهیه بکاپ و نصب فایل‌های آپدیت دچار مشکل شود با این ارور مواجه می‌شویم. ممکن است دلیل بروز این اتفاق عدم نصب فایل‌های آپدیت توسط بخش مربوطه باشد. از جمله راهکارهای حل این ارور می‌توان به تغییر نام پوشه SoftwareDistribution، ویرایش برخی ورودی‌های بخش رجیستری ویندوز و یا جایگزین کردن فایل‌های مشکل‌ساز به صورت دستی اشاره کرد.

بخش آپدیت ویندوز بسیار کاربردی و قدرتمند است، البته فقط زمانی که درست کار می‌کند! حل ارورهای مربوط به این بخش تا حدی مشکل است و ارور 0x80070057 بیشتر از همه گریبان‌گیر کاربران می‌شود.

5 ارور متداول در ویندوز 10 : ارورهای DLL

فایل‌های اشتراکی DLL (مخفف عبارت Dynamic Link Library) توسط برنامه‌های مختلف ویندوز جهت اجرای امور مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. این فایل‌ها به صورت پیش‌فرض با سیستم عامل ویندوز همراه هستند و توسعه‌دهندگان آنها را برای هر برنامه به صورت مجزا طراحی نمی‌کنند. به عنوان مثال مهم نیست جهت پرینت گرفتن از چه برنامه‌ای استفاده کنیم؛ در همه این برنامه‌ها پس از انتخاب گزینه Print Test Page، راهکار پیش‌فرض ویندوز جهت اجرای عملیات، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گاهی اوقات برخی از برنامه‌ها در ویندوز اجرا نمی‌شوند و کاربر با این ارور متداول در ویندوز مواجه می‌شود: The program can’t start because XYZ.dll is missing from your computer. توجه داشته باشید که سه حرف X، Y و Z در این عبارت متغیر هستند و ممکن است هر بار تغییر کنند. در چنین مواقعی، راهکار اولیه اکثر کاربران دانلود فایل DLL مربوطه از اینترنت و جایگزین کردن آن است. با این حال پیشنهاد می‌کنیم چنین کاری انجام ندهید.

معمولا کارشناسان مختلف، جست و جوی دستی برای پیدا کردن آپدیت درایورها را به جای نصب ابزارهای به‌روزرسانی خودکار درایور به کاربران پیشنهاد می‌کنند. چرا که دانلود شدن و نصب برخی فایل‌های مخرب ممکن است به سیستم شما آسیب وارد کند. دانلود و جایگزین کردن دستی فایل‌های DLL نیز می‌تواند به سادگی به سیستم شما لطمه وارد کند. شاید سایت‌های DLL به جای جدیدترین نسخه از این فایل‌ها، نسخه‌ای مخرب و مخصوص جاسوسی را به سیستم وارد کنند.

حتی گاهی اوقات، ارورهای مربوط به DLL تنها با جایگزین کردن یک فایل حل نشده و برنامه مربوطه در ارورهای بعدی خود، به فایل‌های دیگری اشاره می‌کند. بنابراین بهتر است در این زمینه به دنبال راهکارهای اساسی همچون نصب دوباره برنامه مربوطه در ویندوز باشید.

اما راهکار حل ارورهای DLL چیست؟

ابتدا باید برنامه مربوطه را حذف و دوباره نصب کنید؛‌ معمولا پس از این کار، ارور فایل DLL از بین می‌رود. اگر برنامه مشکل‌ساز کم‌حجم باشد، حل مشکل مربوطه در عرض 2 الی 3 دقیقه امکان‌پذیر خواهد بود. اما اگر برنامه مد نظر شما حجم زیادی دارد و یا پس از نصب دوباره، باید مراحل زیادی جهت شخصی‌سازی آن طی کنید، فعلا از پاک کردن آن چشم‌پوشی کرده و به ادامه آموزش توجه کنید.

مطمئن شوید که فایل DLL مربوطه را خودتان به صورت دستی پاک نکرده باشید. ابتدا سطل بازیافت ویندوز را جهت بررسی فایل‌هایی که اخیرا پاک کرده‌اید، مورد بررسی قرار دهید و یا از ابزارهای ریکاوری فایل نظیر Recuva بهره گیرید. اگر مطمئن هستید هیچ فایلی توسط شما پاک نشده است و پس از ریکاوری چیزی پیدا نکردید، حالا باید به دنبال فایل‌های مخرب باشید. گاهی اوقات برخی ویروس‌ها می‌توانند این فایل‌ها را حذف کرده و یا خود را در جای آنها قرار دهند و بدین ترتیب ارور خاصی نمایش داده می‌شود. از نسخه رایگان برنامه معروف Malwarebytes جهت پیدا کردن این فایل‌های مخرب استفاده کنید.

از دانلود دستی فایل‌های DLL جهت رفع این ارور متداول در ویندوز 10 خودداری کنید!

اگر کماکان مشکل پابرجا بود، پیشنهاد می‌کنیم سیستم خود را ریستور کنید؛ بدین منظور در ویندوز 10 از طریق منوی استارت وارد بخش تنظیمات (Settings) شده و عبارت create a restore point را در نوار جست‌و‌جو قرار دهید. بر روی نتیجه مربوطه کلیک کرده، درایو مورد نظر را جهت ریستور (بازگردانی) به گذشته انتخاب کنید. معمولا مشکل اکثر کاربران، مربوط به درایو ویندوز (درایو C) است. پس از انتخاب درایو مربوطه، به ترتیب گزینه Configure > Turn on system protection را انتخاب کنید. بدین ترتیب سیستم بازگردانی ویندوز 10 فعال می‌شود. گزینه Ok را انتخاب کرده و در پنجره جدید بر روی Create کلیک کنید.

با اینکار، تنظیمات و کانفیگ سیستم شما به چند روز قبل برمی‌گردد. بهتر است جهت بازگردانی، تاریخی را انتخاب کنید که در آن زمان با ارور DLL روبرو نبوده‌اید.

اگر کماکان مشکل مربوطه پابرجا بود، مطمئنا با یک ایراد بسیار جدی روبرو هستیم. درایورهای مربوط به برنامه مشکل‌ساز را آپدیت کنید، به عنوان مثال پرینتر یا گرافیک.

5 ارور متداول در ویندوز 10 : گواهی امنیتی (Security Certificate)

بدون گواهی‌های امنیتی، امکان اتصال امن و مطمئن کاربران به سایت‌ها وجود ندارد. مالکان سایت‌های اینترنتی که از اتصال امن HTTPS استفاده می‌کنند، باید به سرویس‌های جانبی نظیر GoDaddy یا نورتون هزینه‌ای پرداخت کنند تا یک گواهی امنیتی معتبر دریافت کنند.

مرورگر اینترنتی شما لیستی از این گواهی‌های معتبر را نگه‌داری می‌کند. هنگامی که وارد یکی از این سایت‌های امن می‌شوید که گواهی امنیتی آن با مرورگر مطابقت دارد، تمامی کارها به خوبی و روان پیش می‌روند. اما در غیر این صورت، با ارور مربوط به امن نبودن سرویس مربوطه مواجه می‌شوید.

گاهی اوقات این ارورها معتبر و حقیقی هستند. شاید مالک سایت گواهی امنیتی خود را تمدید نکرده باشد و تاریخ انقضای آن، مرورگر شما را حساس کرده باشد. گاهی اوقات اگر یک هکر به داخل سایتی نفوذ کند، گواهی امنیتی آن با مشکلاتی مواجه می‌شود و بدین ترتیب در مرورگر خود با این ارور متداول در ویندوز مواجه می‌شوید. در این مواقع باید با احتیاط عمل کنید، مگر اینکه به سرویس و سایت مربوطه اطمینان کامل داشته باشید. اما اگر هر بار با باز کردن یک سایت با ارور مربوط به گواهی امنیتی مواجه می‌شوید، بهتر است دنبال راهکاری برای حل آن باشیم.

حل مشکل ارور گواهی امنیتی

بزرگترین دلیل رخ دادن این اتفاق، عقب یا جلو بودن تاریخ و ساعت سیستم شماست. چرا که این گواهی‌های امنیتی تاریخ شروع و پایان مشخصی دارند. اگر تاریخ رایانه شما 2005 باشد، قطعا هیچ گواهی امنیتی در آن حقیقی و معتبر شناسایی نمی‌شود. با راست کلیک بر روی ساعت در نوار وظیفه ویندوز، گزینه Adjust Date/time را انتخاب کنید. بهتر است از ویندوز بخواهید تاریخ و ساعت را به صورت خودکار تنظیم کند.

این ارور متداول در ویندوز معمولا با تصحیح تاریخ و ساعت سیستم حل می‌شود

پس از تصحیح زمان، سیستم خود را ریستارت کنید. اگر هنوز هم ساعت سیستم غلط است، احتمالا باتری CMOS در مادربرد رایانه خراب شده است. این باتری کوچک، امکان جلو رفتن تاریخ و ساعت سیستم، هنگام خاموشی را مهیا می‌کند. قیمت این باتری‌ها آنچنان زیاد نیست، اما بسته به مدل رایانه، پیدا کردن برخی از آنها در بازار دشوار است. در گوگل نام دقیق رایانه خود را جست و جو کنید تا شاید یک جایگزین مناسب پیدا شود.

اگر از سلامت این باتری و همچنین صحیح بودن تاریخ و ساعت رایانه خود مطمئن شدید و هنوز مشکل پابرجا بود، بهتر است آخرین نسخه از مرورگر اینترنتی را دانلود و نصب نمایید. اسکن رایانه و پیدا کردن فایل‌های مخرب نیز می‌تواند راهکار مناسبی جهت حل مشکل باشد.

5 ارور متداول در ویندوز 10 : صفحه آبی توقف

صفحات ارور آبی رنگ از جمله معروف‌ترین ارورهای سیستم‌ عامل ویندوز به شمار می‌روند و کاربران زیادی از آنها هراس دارند. این صفحات زمانی ظاهر می‌شوند که سیستم با مشکلی مواجه شود و در حل آن ناتوان باشد. بدین ترتیب جهت جلوگیری از به وجود آمدن هرگونه مشکل و آسیب‌های احتمالی به سیستم، صفحه مربوطه ظاهر می‌شود. این صفحه آبی حتی در ویندوز 10 نیز بارها گریبان‌گیر کاربران بوده است.

بر خلاف گذشته، مایکروسافت این صفحات آبی رنگ را در ویندوز 8 به بالا، ساده‌تر از قبل طراحی کرده است و خبری از ده‌ها خط کد در آنها نیست. حالا در این صفحه عبارت Your PC ran into a problem را مشاهده می‌کنیم و در کنار آن یک کد ارور قرار می‌گیرد.

علل نمایش این ارور متداول در ویندوز 10 مایکروسافت آنقدر زیاد هستند که نمی‌توان همه آنها را آنالیز کرد. البته شایان ذکر است تنها یک بار نمایش صفحه آبی رنگ نمی‌تواند نشانه وجود مشکل خاصی در سیستم باشد. گاهی اوقات این مشکل ممکن است دیگر تا ماه‌ها اتفاق نیوفتد. اگر این صفحات آبی رنگ مدام در صفحه ظاهر می‌شوند، باید به دنبال پیدا کردن و حل مشکل مربوطه باشیم.

کدهای متداول صفحه آبی

برخی از کدهای خاص، بیشتر از سایر موارد در صفحه آبی رنگ ارور توقف قرار می‌گیرند. اگر در ادامه به کد مربوطه در ویندوز شما اشاره نشده است، یک جست‌وجوی ساده در گوگل می‌تواند راه‌گشا باشد. به کمک ابزار اختصاصی ارور صفحه آبی می‌توانید مشکل مربوط به سیستم خود را به سادگی شناسایی نمایید.

  • کد DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL : این ارور بیشتر مربوط به درایورهای رایانه است. اگر اخیرا برای سخت‌افزار خاصی فایل درایور نصب کرده‌اید، از سلامت فایل مربوطه اطمینان حاصل کرده و یا درایور آن را آپدیت نمایید.
  • کد PAGE_FAULT_IN_NONPAGED_AREA : معمولا پس از اضافه کردن قطعه سخت‌افزاری جدید به سیستم، ممکن است با این ارور مواجه شوید. سخت‌افزاری که اخیرا مورد استفاده قرار داده‌اید را بررسی کرده و فایل‌های درایور آن را دوباره نصب کنید. از جمله دیگر دلایل بروز این ارور متداول ویندوز می‌توان به حافظه رم، سرویس‌های سیستمی مشکل‌دار و باگ آنتی‌ویروس اشاره کرد.
  • کد NTFS_FILE_SYSTEM : اگر این کد را در صفحه آبی رنگ مشاهده کردید، مشکل از هارد درایو رایانه شماست. کابل‌های اتصال رایانه به هارد را مورد بررسی قرار دهید. همچنین با راست کلیک بر روی دکمه استارت و انتخاب گزینه Command Prompt Admin و تایپ عبارت  chkdsk /r /f ، فرمان بررسی دیسک هارد را اجرا کنید. بهتر است ابتدا سیستم را ریستارت کنید تا این اسکن در استارت‌آپ ویندوز اجرا گردد.

ارور متداول در ویندوز

  • کد DATA_BUS_ERROR : این ارور معمولا به خاطر مشکلات RAM رخ می‌دهد. از سازگاری مناسب رم با مادربرد در رایانه خود مطمئن شوید.
  • کد MACHINE_CHECK_EXCEPTION : این مشکل معمولا به خاطر ایراد پردازنده یا منبع انرژی (پاور) رخ می‌دهد.
  • کد INACCESSIBLE_BOOT_DEVICE : این ارور زمانی پدیدار می‌شود که ویندوز قادر به خواندن دستگاهی که سیستم شما از طریق آن بوت می‌شود، نیست. همچنین برخی فایل‌های ویروسی منجر به نمایش این کد در صفحه آبی می‌شوند.
  • کد HAL_INITIALIZATION_FAILED : این ارور به خاطر مشکلات عمومی سخت‌افزار یا درایورها گریبان‌گیر کاربران می‌شود.

5 ارور متداول در ویندوز 10 : ارور Access Denied

کمتر کاربری در سیستم عامل ویندوز با این ارور مواجه نشده است. تمامی خطاها در محیط ویندوز کدگذاری شده نیستند؛ گاهی اوقات پس از کلیک بر روی یک پوشه، ویندوز در پیغامی صراحتا اعلام می‌کند که شما اجازه دسترسی به آن بخش را ندارید. اگر شما صاحب اصلی ویندوز هستید، به راحتی و در چند مرحله می‌توانید این موضوع را به اطلاع بخش امنیتی ویندوز برسانید. اگر از یک اکانت استاندارد در ویندوز استفاده می‌کنید، امکان دسترسی به فایل‌های سایر کاربران برای شما فراهم نخواهد بود. با صاحب اصلی و ادمین سیستم صحبت کنید و یا با اکانت ادمین وارد شوید.

هرگاه با پیغام Access Denied برای هر پوشه‌ای مواجه شدید، در اکسپلورر ویندوز بر روی آن پوشه راست کلیک کرده و به بخش Properties بروید. به تب Security رفته و دکمه Advanced را انتخاب کنید. به دنبال بخشی با عنوان Owner (به معنای مالک) بگردید. احتمالا در بخش نام عبارت Unable to display current owner قرار گرفته است. بر روی عبارت آبی رنگ Change در کنار آن کلیک کرده و نام مالک آن را تغییر دهید.

در اینجا می‌توانید نام صاحب اصلی این پوشه را مشخص کرده و یا دسترسی به آن را برای گروهی از کاربران فعال کنید. مطابق تصویر زیر بر روی باکس پایینی عبارت Enter the object name to select کلیک کرده و عبارت Administrator یا نام کاربری خود را وارد کنید. حالا بر روی گزینه Check Names در کنار باکس کلیک کنید تا از صحیح بودن عبارت وارد شده مطمئن شوید.  همچنین عبارت Administrators به صورت خودکار به PCNAME\Administrators تغییر پیدا می‌کند که کاملا عادی است.

ارور متداول در ویندوز

حالا بر روی گزینه OK کلیک کرده و به پنجره تنظیمات پیشرفته (Advanced Settings) برگردید. مطمئن شوید تیک گزینه Replace owner on subcontainers and objects در پایین بخش Owner قرار گرفته باشد تا این تنظیمات برای تمامی پوشه‌های زیرمجموعه نیز اعمال شود. یکبار دیگر گزینه OK را انتخاب کنید تا مشکل به کلی حل شود.

در نهایت باید بگوییم هر ارور متداول در ویندوز که موجب کلافگی کاربران می‌شود، راهکاری جهت از بین رفتن دارد و کافیست در اینجا به دنبال راه حل درست و اساسی بگردیم. امیدواریم لیست 5 گانه این مقاله از خطاهای متداول در ویندوز مشکل شما را حل کرده باشد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. تلاشمو کردم
    ولی فکر نمیکنم رو نسخه های اصل مایکروسافت این چیز امکان پذیر باشه
    روسیستم من که نشد
    بالاخره لایسنس اصل از این باگ های امنیتی برخوردار نیست و نمیشه به همین راحتیا کنارش زد