رکورد بیشترین زمان صرف شده در فضا توسط پگی ویتسون شکسته شد

رکورد بیشترین زمان صرف شده در فضا توسط پگی ویتسون شکسته شد

فرمانده فعلی ایستگاه بین المللی فضایی (ISS)، فضانوردی آمریکایی به نام پگی ویتسون (Peggy Whitson) است که شکستن رکورد بیشترین زمان صرف شده در فضا تنها یکی از افتخارات کسب‌شده توسط اوست.

ثبت رکورد بیشترین زمان صرف شده در فضا ، پگی ویتسون را به باسابقه‌ترین فضانورد ناسا تبدیل می‌کند

رکورددار پیشین بیشترین زمان صرف شده در فضا ، جفری ویلیامز (Jeffrey Williams) بود که در مجموع 534 روز و 2 ساعت و 48 دقیقه را در فضا گذرانده بود، اما همانطور که میدانید رکوردها برای شکسته شدن ثبت می‌شوند؛ این رکورد هم توسط پگی ویتسون در سومین ماموریت فضایی‌اش، راس ساعت 1:27 دقیقه بامداد در روز 24 آوریل شکسته شد. این ماموریت پنج ماه دیگر هم ادامه خواهد داشت که در صورت اتمام آن، مجموعه 650 روز اقامت در فضا برای ویتسون ثبت می‌شود که شکستن رکورد بیشترین زمان صرف شده در فضا را از آنچه که بوده هم سخت‌تر می‌کند.

به مناسبت این دستاورد بزرگ، رئیس جمهور آمریکا دانولد ترامپ به همراه دخترش ایوانکا و فضانورد ناسا کیت رابینز (Kate Rubins)، در طی تماسی تلفنی کسب این افتخار را به ویتسون 57 ساله تبریک گفتند.

رکورد بیشترین زمان صرف شده در فضا توسط پگی ویتسون شکسته شد

تصویری از پگی ویتسون در ایستگاه بین‌المللی فضایی، در هفتمین راهپیمایی فضایی‌اش

ویتسون برای اولین بار در سال 1996 به عنوان فضانورد برگزیده شد و در سال 2002 اولین ماموریت 184 روزه خود را در ایستگاه بین‌المللی فضایی آغاز کرد؛ در آن زمان ISS تنها دارای چهار ماژول بود. در طول سفر فضایی بعدی ویتسون در سال 2008، این فضانورد باسابقه توانست به عنوان اولین فرمانده زن ایستگاه فضایی بین المللی، تاریخ‌ساز شود. او در طول این ماموریت، در اضافه کردن آزمایشگاه فضایی ژاپنی کیبو (Kibo) و آزمایشگاه کلمبوس (Columbus) به ایستگاه نقش مهمی داشت و علاوه بر کمک به توسعه ISS، در انجام آزمایش‌های علمی بی‌شماری سهیم بود.

این دستاورد تنها رکوردی نیست که باسابقه‌ترین فضانورد ناسا در جدیدترین ماموریتش که در روز 17 نوامبر سال گذشته آغاز شد، شکسته است؛ ویتسون اولین زنی است که فرماندهی ایستگاه بین‌المللی فضایی را در دو ماموریت جدا از هم بر عهده داشته است.

رکورد بیشترین زمان صرف شده در فضا توسط پگی ویتسون شکسته شد

پگی ویتسون در حال امضای اسمش در کنار نشان اکسپدیشن ۵۰ خدمه ایستگاه فضایی بین المللی

در ماه مارس ویتسون رکورد بیشترین تعداد راهپیمایی فضایی انجام‌شده توسط یک فضانورد زن را هم به نام خود ثبت کرد، اما او می‌خواهد همچنان به ثبت رکوردهای جدید ادامه دهد؛ این بانوی فضانورد با وجود اینکه تاکنون مجموعا 53 ساعت را صرف راهپیمایی‌های فضایی کرده است، قصد دارد در دوازدهم ماه مه یک راهپیمایی دیگر را نیز انجام دهد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*