اتصال کیبورد به گوشی موبایل

آموزش روش‌ اتصال کیبورد به گوشی موبایل اندرویدی

اتصال کیبورد به گوشی موبایل و یا تبلت اندرویدی به تجهیزت زیادی نیاز ندارد. برای وصل کردن کیبورد یو اس بی به یک دستگاه اندرویدی تنها باید یک قطعه کوچک و بسیار ارزان را خریداری کند.

از زمان عرضه نخستین گوشی های هوشمند زمان آن‌چنان زیادی نمی‌گذرد، اما این دستگاه‌ها چنان پیشرفت کرده‌اند که کاربران اغلب برای انجام دادن کارهای روزانه و اعمال متداول خود به جای سیستم کامپیوتری رومیزی و یا لپ تاپ از آن‌ها استفاده می‌کنند. اگرچه برای کاربرد این وسایل هم در بخش سخت افزاری (قدرت پردازشی) و هم در بخش نرم افزاری (برنامه‌های کاربردی) نمی‌توان هیچ محدودیتی قائل شد، اما هنوز در یک بخش بسیار ساده ضعیف عمل می‌کنند. تایپ کردن در گوشی موبایل هنوز یک عمل خسته‌کننده و زمان‌بر محسوب می‌شود.

اتصال کیبورد به گوشی موبایل

سریع‌ترین کاربران از لحاظ تایپ کردن بر روی صفحه نمایش لمسی گوشی موبایل، حین استفاده از بهترین کیبوردهای اندرویدی همچون Gboard نمی‌توانند از نرخ تایپ پنجاه کلمه در دقیقه فراتر بروند، در حالی که با استفاده از یک کیبورد یو اس بی عادی می‌توان با حداقل نرخ صد و چهل کلمه در دقیقه تایپ کرد. افزایش سرعت تایپ در گوشی موبایل بدون پیدا کردن یک راه حل اساسی غیر ممکن است، چرا که در بهترین حالت می‌توانید از دو انگشت خود برای تایپ سریع استفاده کنید. اما با اتصال کیبورد به گوشی موبایل می‌توان تمامی انگشتان دست را درگیر کرد.

اگرچه امروز وصل کردن کیبورد به گوشی موبایل اندرویدی به صورت بدون سیم، به لطف قابلیت‌های بلوتوث و ان اف سی ممکن است، اما هنوز کیبوردهای یو اس بی بهترین گزینه در دسترس محسوب می‌شوند. تنها چیزی که برای اتصال کیبورد به گوشی موبایل نیاز دارید، خرید یک قطعه به ارزش کمتر از 5 دلار است. با این قطعه همچنین می‌توانید هر فلش یو اس بی را به گوشی موبایل خود وصل کنید.

اتصال کیبورد به گوشی موبایل

اتصال کیبورد به گوشی موبایل با کابل OTG

دستگاه‌های اندریدی و همچنین پورت‌های آن‌ها، کوچکتر از انداز‌ه‌ای هستند که بتوان یک یو اس بی را به صورت مستقیم به آن‌ها متصل کرد، به همین دلیل باید از یک تبدیل‌کننده استفاده کنیم. این تبدیل‌کننده باید یو اس بی و میکرو یو اس بی را با یکدیگر سازگار کند. برای شارژ کردن دستگاه‌های اندرویدی نیز از همین درگاه میکرو یو اس بی استفاده می‌شود.

این وفق‌دهنده و سازگارکننده کابل یو اس بی به میکرو یو اس بی با نام او تی جی (OTG –> On-the-Go) شناخته می‌شود. اغلب گوشی های موبایل امروزی مخصوصا تمامی فبلت‌ها از آن‌ها پشتیبانی می‌کنند. البته برای برخی محصولات (مثلا گوشی های موبایل سری نوت سامسونگ) باید کابل OTG به خصوصی تهیه کنید، اما کابل‌های متداول را می‌توان در تمامی گوشی های موبایل استفاده کرد.

اتصال کیبورد به گوشی موبایل

فارغ از نوع، جنس و سازنده کابل او تی جی، نحوه استفاده از آن برای اتصال کیبورد به تبلت یا گوشی موبایل یکسان است. تنها کافی است سر میکرو یو اس بی را به پورت مربوط به آن در دستگاه وارد کرده و کابل یو اس بی کیبورد را به داخل پورت یو اس بی آن وارد کنید تا اتصال به همین راحتی برقرار شود. مزیت کابل OTG به همین مورد ختم نمی‌شود. علاوه بر اتصال کیبورد به گوشی موبایل می‌توانید تمامی دستگاه‌هایی که برای اتصال از کابل یو اس بی استفاده می‌کنند را به گوشی موبایل یا تبلت اندرویدی خود وصل کنید. فلش مموری و همچنین دوربین عکاسی را می‌توان به عنوان پرکاربردترین موارد نام برد.

راه‌اندازی کیبورد خارجی

به محض اتصال کیبورد به گوشی موبایل یا تبلت، باید در عرض چند دقیقه آن را راه‌اندازی کرده و شرایط را برای تایپ با استفاده از صفحه کلید واقعی فراهم کنید. یکی از ویژگی‌های مهم کابل OTG، امکان اتصال کابل یو اس بی به دستگاه اندرویدی و استفاده مستقیم از دستگاه متصل شده بدون نیاز به تنظیمات اضافی است (Plug & Play)، اما بهتر است زمان کوتاهی صرف کرده و یک سری تغییرات را در تنظیمات اعمال کنید.

اتصال کیبورد به گوشی موبایل

بعد از اتصال کیبورد به گوشی موبایل مراحل زیر را دنبال کنید:

  • پنل اعلانات (نوتیفیکیشن بار) را به پایین بکشید.
  • با اتصال کیبورد به گوشی موبایل باید یک آیتم جدید با عنوان Select keyboard layout به پنل افزوده شده باشد. آن را لمس کنید.
  • در صفحه‌‌ای که با عنوان Choose keyboard layout در مقابلتان باز می‌شود، می‌توانید عبارت Default را انتخاب کنید، اما توصیه این است که گزینه Set up keyboard layouts را انتخاب و دیگر گزینه‌های در دسترس را نیز مشاهده کنید.
  • در این لیست جستجو کرده و طرح‌بندی مورد نظر خود را انتخاب کنید. اگر به زبانی غیر از انگلیسی تایپ می‌کنید، حتما تیک باکس کنار نام آن زبان را بزنید. حتی در زمان استفاده از زبان انگلیسی نیز در انتخاب خود دقت کرده و بهترین طرح‌بندی را انتخاب کنید.

اگر در پنل اعلانات هیچ نوتیفیکیشنی دریافت نکرده‌اید، می‌توانید با رفتن به مسیر Settings > Personal > Language & Input > Keyboard & Input Methods تنظیمات مورد نیاز برای اتصال کیبورد به گوشی موبایل یا تبلت را انجام دهید.

اتصال کیبورد به گوشی موبایل

ممکن است روش ذکر شده در بالا، بسته به سازنده، مدل گوشی موبایل و مخصوصا نسخه اندروید دستگاه متفاوت باشد، اما در حالت کلی باید چنین اعمالی را انجام دهید. تنها موارد متفاوت، مسیر دسترسی به تنظیمات و نام گزینه‌ها است. اکنون کافی است هر اپلیکیشن دلخواه را باز کرده و تایپ کردن را آغاز کنید.

چند نکته که باید بدانید

یکی از نکات جالب و البته خوشحال‌کننده‌ای که بعد از اتصال کیبورد به گوشی موبایل متوجه شدیم، پشتیبانی اندروید از بیشتر دکمه‌های مخصوص در صفحه کلید است. به عنوان نمونه، کلیدهای Home و End به ترتیب نشانه‌گر را به ابتدا و یا انتهای خط منتقل می‌کنند و با زدن دکمه‌های Page Up یا Page Down صفحه به بالا یا پایین جابه‌جا می‌شود. کاربرد کلیدهای Delete و Enter نیز به همان شکل همیشگی است. به عنوان جذاب‌ترین بخش باید به امکان گرفتن اسکرین شات با زدن دکمه Print Screen اشاره کنیم که بسیار سریع و راحت به نظر می‌رسد.

با زدن دکمه ویندوز (Windows key) در صورت استفاده از یک کیبورد ویندوزی و یا با زدن دکمه کامند (Command key) حین استفاده از یک کیبورد اپل، بسته به نسخه اندروید یک عملکرد متفاوت مشاهده می‌شود. به عنوان نمونه با اتصال کیبورد به گوشی موبایل موتورولا Moto E باکس جستجوی گوگل باز شد. با زدن دکمه ویندوز حین وصل کردن کیبورد به تبلت سامسونگ Galaxy Tab S، شاهد باز شدن Google Now on Tap بودیم.

اتصال کیبورد به گوشی موبایل

کارکرد کلیدهای مدیا بستگی به نوع صفحه کلید دارند. به عنوان نمونه حین اتصال یک کیبورد عادی، از کلیدهای کنترل حجم صدا و همچنین کنترل پخش موسیقی به نحو احسن استفاده کردیم، اما حین اتصال یک کیبورد مخصوص اپل، هیچ یک از کلیدهای ویژه عمل نکرد. اگرچه تنها یک کیبورد ویندوزی را تست کردیم، اما انتظار داریم نحوه کار در تمامی کیبوردها یکسان باشد.

در نهایت باید به دو مشکل اتصال کیبورد به گوشی موبایل یا تبلت اشاره کنیم. نخستین اینکه هیچ راهی برای تغییر سریع طرح‌بندی و یا زبان کیبورد وجود ندارد. مورد دوم به عدم دسترسی به اموجی‌ها و علامت‌های مخصوص مربوط می‌شود که متاسفانه نمی‌توان آن‌ها را با کلیدهای فیزیکی کیبورد در باکس تایپ قرار داد.

چرا از لپ تاپ استفاده نکنیم؟

منظور ما از طرح این سوال، برتری استفاده از لپ تاپ برای تایپ کردن حین بیرون بودن از منزل و یا محل کار نیست. چند دلیل وجود دارند که شما را به تهیه یک کیبورد یو اس بی کوچک و تلاش برای تایپ کردن با استفاده از گوشی موبایل تشویق می‌کنند.

  • امروز همه افراد یک گوشی هوشمند در جیب خود دارند. حتی در صورت نداشتن این وسیله، هزینه خرید یک گوشی هوشمند به علاوه یک کیبورد یو اس بی کوچک و قابل حمل به مراتب کمتر از یک لپ تاپ کاملا عادی است. البته خرید گوشی هوشمند و کیبورد به جای لپ تاپ، زمانی عاقلانه‌ است که تنها دلیل شما برای خرید یک لپ تاپ تایپ متون مختلف در محیط بیرون از خانه باشد.
  • تبلت‌های دو در یک و هیبریدی بسیار گران‌قیمت هستند. در این نوع از تبلت‌های بزرگ، که اندازه نمایشگر آن‌ها حداقل ده اینچ است، یک کیبورد مخصوص در جعبه دستگاه وجود داشته و می‌توان با اتصال آن، این تبلت بزرگ را به یک لپ تاپ کوچک تغییر داد. با اتصال کیبورد به گوشی موبایل و جدا کردن آن در زمان دلخواه، باز هم یک دستگاه تبدیل‌شونده و هیبریدی در اختیار دارید!
  • با اتصال کیبورد به گوشی موبایل و انجام دادن تمامی کارها بروی آن، همه اطلاعات خود را در یکجا نگهداری می‌کنید. به این ترتیب نیازی به همگام‌سازی مداوم اطلاعات لپ تاپ و گوشی موبایل از بین می‌رود.
  • از آنجایی که طی مدت زمان اخیر تعداد نرم افزارهای کاربردی موبایل مخصوصا برای سیستم عامل اندروید بسیار زیاد شده، کاربر به مجموعه وسیع‌تری از ابزارهای تایپ دسترسی خواهد داشت.
  • دوام باتری گوشی موبایل به مراتب از لپ تاپ بیشتر است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. سلام من یه کیبورد تبلت دارم میتونم به گوشی دیگری وصلش کنم لطفا راهنمایی کنید؟؟

    سلام
    من یه کیبورد تبلت دارم میتونم به گوشی دیگری وصلش کنم؟؟
    لطفا راهنمایی کنید؟؟

  2. سلام کیبورد تبلت من رفت و تبلتم به اینترنت وصل نیست و باید صوتی رمز را بگم ایا میتونم با کیبورد رمز را بزنم

  3. کیبورد وصل کردم اما دوتا مشکل دارم
    ۱-فارسی نمیشه
    ٢-دکمه اسپیس android 👉این کلمه وارد میکنه بجای فاصله
    چه باید بکنم؟