اولین آزمایش موتور موشک Falcon Heavy انجام شد

اولین آزمایش موتور موشک Falcon Heavy اسپیس ایکس انجام شد (ویدیو)

در حدود چهار سال است که کمپانی اسپیس ایکس (SpaceX)، قول پرتاب راکت بزرگ بعدی‌اش با نام فالکون هِوی یا همان فالکون سنگین را داده است؛ در همین رابطه، ویدیویی از آزمایش موتور موشک Falcon Heavy منتشر شده است.

در ویدیوی آزمایش موتور موشک Falcon Heavy ، هسته‌ی اصلی این موشک اولین تست استاتیکی که خود را پشت سر می‌گذارد؛ در این‌گونه تست‌ها، موتورهای تقویت‌کننده راکت را در حالی که بدنه به زمین بسته شده، روشن می‌کنند. آزمایش موتور موشک Falcon Heavy زودتر از برنامه‌ریزی‌های قبلی که برای اواخر تابستان در نظر گرفته شده بود، هفته گذشته در مرکز آزمایش و توسعه اسپیس ایکس در مکگروگر ایالت تگزاس، انجام شد.

راکت فالکون هِوی یک ورژن ارتقا یافته از پرچم‌دار موشک‌های اسپیس ایکس، Falcon 9 است که از اتصال هسته‌ی سه فالکون 9 به هم ساخته شده؛ این موتور سه قلو پیشرانه لازم برای حمل حدود 64 تن بار به مدار نزدیک زمین و حدود 17 تن بار به مریخ را تامین می‌کند. چنین پتانسیلی در مقابل توان حمل بار فالکن 9 در مدار نزدیک زمین که 23 تن بوده، بسیار قابل‌توجه است. SpaceX قصد دارد تا سال آینده، از راکت فضایی Falcon Heavy برای حمل دو توریست به خارج از جو زمین و گردش آن‌ها به دور ماه استفاده کرده و تا سال 2020، به کره مریخ فضاپیما ارسال کند.

ویدیو آزمایش موتور موشک Falcon Heavy

طبق گفته‌های ایلان ماسک، مدیرعامل اسپیس ایکس، دو هسته کناری فالکون سنگین تقریبا به اندازه‌ی هسته فالکون ۹ قدرت دارند، در حالی که هسته مرکزی این موشک برای تحمل اتصال چند موتور به یکدیگر، با اعمال تغییراتی، از موتور Falcon 9 قدرتمندتر شده است؛ البته مخزن سوخت و موتور اصلی راکت فالکون هوی عملا فرقی با پرچم‌دار اسپیس ایکس نداشته و اینطور که به نظر می‌رسد، آزمایش موتور موشک Falcon Heavy اولین تست اصلی آماده‌سازی موشک برای پرواز بوده است.

ویدیو آزمایش موتور موشک Falcon Heavy خبر خوبی برای طرفداران کمپانی اسپیس ایکس است که مدت‌ها منتظر پرواز این راکت فضایی بودند. ایلان ماسک اولین بار در سال 2011 وعده داد که شروع به کار فالکون هوی، در سال 2013 خواهد بود؛ اما به دلیل به تاخیر افتادن برنامه‌ها و برخی مشکلات، آغاز به کار این موشک تا امروز به عقب افتاد.

SpaceX پرتاب این راکت را برای پایان تابستان برنامه‌ریزی کرده و سکوی پرتاب معروفی را برای آن در نظر گرفته است؛ سکوی 39A که مکانی تاریخی در مرکز فضایی کندی ناسا در کیپ کاناورال فلوریداست و برای فرستادن فضانوردانی که اولین بار بر روی ماه قدم گذاشتن استفاده شد، چند ماه دیگر میزبان فالکون سنگین خواهد بود. آزمایش موتور موشک Falcon Heavy نشانه‌ای امیدوارکننده از این است که پرتاب راکت، به احتمال قوی طبق برنامه انجام خواهد شد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*