گوشی موبایل اچ تی سی یو 11

نگاه عمیق به گوشی موبایل اچ تی سی یو 11 : پرچم دار تایوانی زیر ذره بین

در این مطلب نگاهی عمیق به گوشی موبایل اچ تی سی یو 11 انداخته و سبک طراحی، کیفیت صفحه نمایش، مشخصات فنی سخت افزاری دستگاه شامل چیپست و میزان حافظه رم و ظرفیت داخلی، رابط کاربری و دوربین HTC U11 را بررسی می‌کنیم.

کمپانی قدیمی و محبوب اچ تی سی در صنعت گوشی های هوشمند، اوایل سال جاری سری جدید محصولات خود با نام U را معرفی کرد. به عنوان نخستین محصولات این سری باید به اچ تی سی یو پلی و یو الترا اشاره کرد که طراحی شکیل و زیبایی داشته و به دلیل فلزی بودن بدنه، بسیار براق به نظر می‌رسند. از این لحاظ، این دو گوشی موبایل را باید شبیه به محصولات سری One همین شرکت دانست.

اگرچه اچ تی سی یک سری جدید را معرفی کرد، اما دو محصول ارائه شده از این سری چیز خاصی برای ارتقا رتبه اچ تی سی در بازار گوشی موبایل ندارند. یو پلی یک گوشی هوشمند میان‌رده با مشخصات سخت افزاری متوسط و یو الترا تنها یک فبلت با صفحه نمایشی باکیفیت به شمار می‌رود و هیچ یک از آن‌ها را نمی‌توان پرچمدار عنوان کرد. اکنون نوبت به آن رسیده که پادشاه سری یو پا به میدان بگذارد. در ادامه نگاهی نزدیک به گوشی موبایل اچ تی سی یو 11 انداخته و ویژگی‌ها و مشخصات فنی آن را بررسی می‌کنیم.

گوشی موبایل اچ تی سی یو 11

طراحی

نخستین چیزی که در گوشی موبایل اچ تی سی یو 11 چشم‌نوازی می‌کند بدنه فلزی آن است. اگرچه این نوع از طراحی بدنه را در دو محصول پیشین سری U نیز مشاهده کرده بودیم، اما بدنه اچ تی سی یو 11 سیال و همچنین براق‌تر به نظر رسیده و رنگ‌های مختلف بدنه آن طبیعی‌تر به نظر می‌رسند. طبیعی است که اچ تی سی در ساخت پرچمدار خود، از مواد بهتری استفاده کرده است.

بعد از فریم و قاب فلزی به پنل پشتی اچ تی سی یو 11 می‌رسیم که به لطف شیشه به کار رفته در آن شدیدا چشم‌نوازی می‌کند. به نظر می‌رسد این شرکت تایوانی هر چه در توان داشته در طراحی بدنه پرچمدار جدید خود به کار برده است. برای افرادی که به زیبایی بدنه اهمیت زیادی می‌دهند، این گوشی موبایل می‌تواند انتخاب مناسبی باشد. از آنجایی که پنل پشتی این دستگاه با گوریلا گلس 3 محافظت می‌شود، خیال کاربران از بابت آسیب‌دیدگی شیشه آن حین برخورد ضربات عادی راحت خواهد بود.

گوشی موبایل اچ تی سی یو 11

پرچمدار جدید اچ تی سی در پنج رنگ مختلف به فروش خواهد رسید. سفید یخی، سیاه و سفید درخشان، قرمز خورشیدی، آبی کبود و نقره‌ای رنگ های اچ تی سی یو 11 هستند. ترکیب این رنگ‌ها با پنل شیشه‌ای پشتی و فریم فلزی، اچ تی سی یو 11 را تبدیل به محصولی بسیار زیبا می‌کند. تمامی نسخه‌های دارای این رنگ‌ها به بازارهای کشورهای سراسر جهان به جز ایالات متحده آمریکا ارسال خواهند شد. تنها رنگ‌های موجود در بازارهای آمریکا مشکی، آبی و نقره‌ای خواهند بود و کاربران این کشور قادر به خرید نسخه‌های دارای رنگ قرمز و سفید نیستند.

بکی از مواردی که به خاص شدن طراحی و فشرده شدن ابعاد بدنه گوشی موبایل اچ تی سی یو 11 کمک کرده، رعایت استاندارد IP67 در آن است. به این ترتیب می‌توانید با خیالی آسوده گوشی موبایل خود را تا عمق یک متر و برای نیم ساعت به داخل آب ببرید. همچنین به دلیل مقاومت بدنه در برابر نفوذ گرد و غبار مشکلی از این بابت نیز نخواهید داشت.

گوشی موبایل اچ تی سی یو 11

صفحه نمایش

اگرچه در پرچمداران معرفی شده تاکنون در سال 2017 شاهد تغییر روند طراحی نمایشگر بوده‌ایم، اما به نظر می‌رسد اچ تی سی هنوز برای پیوستن به سایر گوشی‌سازان برای استفاده از نسبت‌های ابعاد تصویر خاص در نمایشگر گوشی های موبایل خود آماده نیست و با نگاه نزدیک به گوشی موبایل اچ تی سی یو 11 تغییر خاصی در نمایشگر آن مشاهده نمی‌کنیم. شاید اچ تی سی به این سبک از طراحی واقف بوده و به دلیل نامناسب دانستن طراحی بلند و لاغر اندام نمایشگر و به دنبال آن بدنه دستگاه، همچنان به نسبت ابعاد تصویر 16:9 پایبند مانده است.

گوشی موبایل اچ تی سی یو 11

نمایشگر اچ تی سی یو 11 دارای اندازه 5.5 اینچ بوده و وضوح تصویر آن کیو اچ‌دی (1440 در 2560 پیکسل) در نظر گرفته شده است. این صفحه نمایش با گوریلا گلس 5 محافظت می‌شود. از نظر اعداد و ارقام تحول خاصی در نمایشگر گوشی موبایل اچ تی سی یو 11 مشاهده نمی‌کنیم. نسبت ابعاد تصویر 16:9 در بسیاری از گوشی های موبایل متداول بوده و از چند سال قبل، رزولوشن نمایشگر اغلب پرچمداران کیو اچ‌دی در نظر گرفته می‌شود.

از آنجایی که مغز متفکر این گوشی موبایل را برترین چیپست موبایل سال یعنی اسنپدراگون 835 تشکیل می‌دهد، ممکن است به نظر برخی کاربران گوشی موبایل اچ تی سی یو 11 دنیای واقعیت مجازی مبتنی بر گوشی های هوشمند را متحول کند. متاسفانه چنین چیزی صحت ندارد و اگر جزو کاربرانی هستند که به دنبال استفاده از گوشی موبایل خود برای تماشای محتواهای واقعیت مجازی هستید، بهتر است انتخابی به جز اچ تی سی یو 11 داشته باشید، چرا که دو هدست قدرتمند واقعیت مجازی برای موبایل از این دستگاه پشتیبانی نمی‌کنند.

هدست گیر وی آر تنها از پرچمداران ساخت دست خود سامسونگ پشتیبانی کرده و هدست گوگل دی دریم نیز نیازمند پنل AMOLED است. اچ تی سی در پرچمدار جدید خود از پنل سوپر LCD 5 استفاده کرده و به همین دلیل این دستگاه با هدست واقعیت مجازی گوگل دی دریم سازگار نیست.

قابلیت‌های جدید رابط کاربری

پل ارتباطی میان کاربران و رابط کاربری گوشی موبایل صفحه نمایش لمسی آن است. همچنین ممکن است کاربران با پشت و رو کردن دستگاه، ضربه زدن بر روی دکمه‌ها و یا حتی تکان دادن آن فرمان‌هایی خاص را صادر کنند. اچ تی سی همراه با معرفی Edge Sense روش دیگری را برای ارتباط با دستگاه و صدور فرمان معرفی کرده است. اکنون کاربران می‌توانند با فشردن دستگاه برخی از دستورات مورد نظر خود را اجرا کنند.

سنسور فشار به کار رفته در گوشی موبایل اچ تی سی یو 11 میزان فشار اعمال شده را تشخیص داده و بسته به نحوه سفارشی‌سازی کاربر، یکی از اعمال از پیش تعیین شده را انجام می‌دهد. به عنوان نمونه کاربران می‌توانند با این کار خیلی سریع به دوربین دستگاه دسترسی پیدا کرده و یا فلاش LED آن را روشن کنند. همچنین می‌توان از این تکنیک برای ایجاد میانبر به یکی از اپلیکیشن‌های پرکاربرد استفاده کرد.

گوشی موبایل اچ تی سی یو 11

تنظیمات دستگاه به کاربر اجازه می‌دهند میزان فشار مورد نیاز برای صدور یک فرمان را کنترل کند. کاربر می‌تواند به دو سبک مختلف به پیکربندی این بخش از تنظیمات بپردازد. روش اول فشردن کوتاه مدت دستگاه و روش دوم فشردن آن برای مدت زمانی طولانی‌تر است. از آنجایی که سیستم Edge Sense کاملا جدید محسوب می‌شود، نمی‌توان در نخستین نگاه نزدیک به گوشی موبایل اچ تی سی یو 11 به تمامی قابلیت‌های آن پی برد و زمان بیشتری برای این کار نیاز است.

قابلیت‌های صوتی

قابلیت‌های گوشی موبایل اچ تی سی یو 11 بخش صوت بسیار قابل توجه هستند. اچ تی سی همانند بخش طراحی، در بخش صوت نیز هر چه در توان داشته در پرچمدار جدید خود به کار برده است و میکروفون، اسپیکر و حتی ایربادهای همراه دستگاه را توسعه داده است. اکنون صدای تولید شده توسط کاربر به وسیله یک آرایه متشکل از چهار میکروفون دریافت می‌شود. به لطف این ساختار ضبط صوت به صورت سه بعدی امکان‌پذیر است.

اگرچه با نگاه نزدیک به اچ تی سی یو 11 قدرت برتر این شرکت در زمینه پخش موسیقی را همانند محصولات سال‌های پیش آن مشاهده نکردیم، اما باید اعتراف کنیم سیستم BoomSound آن عملکرد بسیار بهتری از نظر حجم و همچنین کیفیت صدا در مقایسه با خروجی صدای اچ تی سی 10 دارد.

گوشی موبایل اچ تی سی یو 11

همانند سایر محصولات اخیر اچ تی سی، خبری از جک صوتی 3.5 میلی‌متری در این دستگاه نیست، اما این شرکت در عرضه پرچمدار خود تفاوت قائل شده و یک وفق‌دهنده یو اس بی نسخه C را در درون جعبه قرار داده است. بهترین کار برای بهره بردن از حداکثر توانایی اچ تی سی در بخش پخش موسیقی، استفاده از ایربادهای یو اس بی داخل جعبه است.

مزیت اصلی این ایرباد، اسکن گوش‌های کاربر برای توسعه یک نمایه سفارشی‌سازی شده برای وی است. میزان حذف نویز در این ایرباد، به حداکثر اندازه خود تا به امروز رسیده است. همانند محصولات سال‌های قبل اچ تی سی، یو 11 نیز محصولی ایده‌آل برای طرفداران موسیقی به شمار می‌رود، چرا که علاوه بر مجهز شدن به اسپیکرهای قدرتمند و قدرت گرفته از سیستم BoomSound، به همراه یک جفت ایرباد حرفه‌ای عرضه می‌شود.

دوربین

همانند سامسونگ، اچ تی سی نیز در پرچمدار سال 2017 خود تغییر چندانی در بخش دوربین انجام نداده و خبری از یک سیستم عکس برداری و یا فیلم برداری متحول شده در اچ تی سی یو 11 نیست. همانند اچ تی سی 10 شاهد به کار رفتن یک دوربین UltraPixel با وضوح تصویر 12 مگاپیکسل در پرچمدار سال 2017 این شرکت هستیم. متاسفانه با وجود سرعت بالای فوکوس خودکار دوربین اچ تی سی یو 11، خبری از فوکوس لیزری در آن نیست.

گوشی موبایل اچ تی سی یو 11

دوربین گوشی موبایل اچ تی سی یو 11 در یک بخش بسیار قوی و در بخشی دیگر ضعیف عمل کرده است. به عنوان نمونه‌ای دیگر باید به گشودگی دریچه دیافراگم فوق‌العاده عالی و بزرگ f/1.7 در دوربین این گوشی موبایل اشاره کرد که سبب می‌شود نور بسیار بسیار زیادی به آن وارد شود. اما از آنجایی که خود سنسور دوربین کمی کوچک‌تر از سنسور دوربین اچ تی سی 10 طراحی شده، دریافت نور کمی با مشکل مواجه می‌شود.

دوربین گوشی موبایل اچ تی سی یو 11 جذب نور فوق‌العاده بالایی دارد

اچ تی سی تاکنون چند گوشی موبایل مختص طرفداران عکاسی سلفی معرفی کرده و اکنون پرچمدار جدیدش را باید عضوی تازه از این سری محصولات دانست. دوربین سلفی اچ تی سی یو 11 دارای وضوح تصویر 16 مگاپیکسل بوده و به عنوان مهمترین قابلیت آن باید به توانایی ثبت تصاویر باکیفیت در شرایط نوری نامناسب اشاره کرد. اعداد و ارقام مرتبط با مشخصات یک دوربین آن‌چنان اهمیت ندارند و تا زمان ثبت عکس توسط آن‌ و مقایسه با نمونه تصاویر دوربین دیگر پرچمداران، نمی‌توان درباره قدرت و یا ضعف دوربین یک دستگاه اظهار نظر قطعی کرد. به زودی با بررسی تخصصی گوشی موبایل اچ تی سی یو 11 در بخش عکس برداری، کیفیت نمونه تصاویر دوربین اصلی و دوربین سلفی آن را ارزیابی خواهیم کرد.

باتری

تفاوتی بین ظرفیت باتری گوشی موبایل اچ تی سی یو 11 با ظرفیت باتری فبلت یو الترا مشاهده نمی‌کنیم. با توجه به استفاده از چیپست اسنپدراگون 835 در این دستگاه که به مدیریت خوب انرژی معروف است، انتظار داریم دوام باتری اچ تی سی یو 11 قابل توجه باشد. اگرچه پرچمدار جدید اچ تی سی از تکنولوژی شارژ سریع پشتیبانی می‌کند، اما همچنان خبری از تکنولوژی شارژ بدون سیم در دستگاه‌های ساخت دست اچ تی سی نیست.

همانند دوربین، برای مشاهده قدرت و یا ضعف باتری اچ تی سی یو 11 باید تست‌هایی مستقیم بر روی آن انجام دهیم، به همین دلیل تا زمان انجام آزمایش ارزیابی عمر باتری این محصول جدید نمی‌توانیم اظهار نظری قطعی درباره نحوه مدیریت انرژی در اچ تی سی یو 11 داشته باشیم.

چشم داشت‌ها

از آنجایی که گوشی موبایل اچ تی سی یو 11 محصولی کاملا جدید و تازه معرفی شده است، تا زمان انجام تست‌های مستقیم بر روی آن نمی‌توان درباره عملکرد سخت افزاری دستگاه قضاوت کرد. از نظر مشخصات روی کاغذ و آمار و ارقام، این دستگاه بسیار خوب عمل کرده و از برترین پرچمداران سال 2017 هیچ چیزی کم ندارد. استفاده از قدرتمندترین چیپست موبایل کوالکام تا امروز و مجهز شدن به 4 گیگابایت حافظه رم در کنار 64 گیگابایت ظرفیت داخلی را باید مهمترین مشخصه‌های سخت افزاری گوشی موبایل اچ تی سی یو 11 دانست.

همچنین با نگاه نزدیک به اچ تی سی یو 11 به زیبایی مسحورکننده آن در طراحی بدنه پی می‌بریم که نگاه هر کاربر خوش سلیقه‌ای را به خود جلب می‌کند. این گوشی موبایل در دو نسخه عرضه شده است. نسخه دیگر اچ تی سی یو 11 به 6 گیگابایت حافظه رم و 128 گیگابایت ظرفیت داخلی مجهز شده که بسیار عالی به نظر می‌رسد. خوشبختانه کاربران می‌توانند ظرفیت هر دو نسخه را با استفاده از کارت حافظه جانبی افزایش دهند.

پرچمداران شرکت‌هایی همچون سامسونگ، ال جی و سونی در سال 2017 بسیار متفاوت ظاهر شده و هر کدام به ویژگی‌های خاصی مجهز شده‌اند. به عنوان نمونه اکسپریا ایکس زد پریمیوم در بخش دوربین و نمایشگر و گلکسی اس 8 و ال جی جی 6 در بخش نمایشگر و همچنین طراحی کلی دستگاه کاملا متفاوت ظاهر شده‌اند. بدون شک کاربران پروپاقرص اچ تی سی به یو 11 روی خوشی نشان خواهند داد، اما باید دید آیا این گوشی موبایل می‌تواند نظر کاربران مشتاق به خرید پرچمداران سایر گوشی‌سازان را تغییر دهد یا خیر.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*