مروری بر ویژگی های اندروید O ؛ نسخه جدید اندروید چه امکاناتی در مشت خود دارد؟

در این مطلب مروری بر ویژگی های اندروید O داشته و امکانات و قابلیت‌ های آن را بررسی خواهیم کرد. سیستم عامل جدید گوگل با عنوان Android O کاربردهای مختلفی داشته و ابزارهای زیادی در دل خود ارائه می‌کند.

نسخه بعدی اندروید که با نام کد اندروید O شناخته می‌شود، قابلیت‌ها و امکانات متنوعی را به دستگاه‌های هوشمند خواهد آورد. این ویژگی‌ها سبب توسعه تجربه کاربر و بهبود در برخی از شریان‌های حیاتی اندروید همچون دوام باتری، سرعت و زمان بوت شدن سیستم و دیگر قسمت‌های مهم خواهند شد. ویژگی های اندروید O زیاد بوده و گوگل در کنفرانس Google IO 2017 تنها به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره کرده است. هنوز مشخص نیست O ابتدای چه حرفی است و نام این سیستم عامل جدید دقیقا چه چیزی خواهد بود.

اکنون تعداد دستگاه‌های الکترونیکی قدرت گرفته از اندروید چیزی حدود دو میلیارد عدد تخمین زده می‌شود. گوگل برای توسعه پلتفرم موبایل خود و افزایش تعداد کاربران آن باید سیستم عاملی طراحی کند که هم بر روی دستگاه‌های دارای مشخصات سخت افزاری بسیار رده‌بالا و هم دستگاه‌های اقتصادی و ارزان قیمت خوب کار کند. یکی از قابلیت های اندروید O مربوط به همین قسمت است. بر اساس آن چیزی که گوگل در کنفرانس Google IO 2017 مطرح کرد، ویژگی های اندروید O را باید در دو دسته‌بندی جداگانه از یکدیگر تقسیم کرد.

بهبود رابط کاربری و قابلیت‌های آن

ویژگی های اندروید O

از آنجایی که تقسیم صفحه نمایش به منظور انجام همزمان دو یا چند کار در دستگاه‌های دارای نمایشگر کوچک کارایی لازم را ندارد، کاربران دارای چنین گوشی های موبایلی نمی‌توانند از مزایای مالتی تسکینگ استفاده کنند. در اینجا مزیت یکی از امکانات اندروید O با نام Picture-in-Picture مشخص می‌شود. نیازی نیست تا حین نوشتن یک نوت و یا زمان‌بندی برنامه‌های کاری خود در اپلیکیشن تقویم، نصف صفحه را به ویدیویی که در یوتیوب در حال تماشای آن هستید اختصاص دهید. تنها کافی است کل نمایشگر به اپلیکیشن اصلی اختصاص یافته و بخش‌های جانبی همچون پخش ویدیو، در یک پنجره کوچک‌تر و در دل آن به نمایش در آیند.

ویژگی های اندروید O

یکی دیگر از ویژگی های اندروید O با نام Notification Dots شناخته می‌شود. به لطف این قابلیت یک نقطه در بالای آیکون هر اپلیکیشن قرار گرفته و ایجاد نوتیفیکیشن توسط آن برنامه خاص را نمایش می‌دهد. رنگ این نقطه بر اساس شکل و ترکیب رنگ آیکون نرم افزار متغیر است. کافی است کاربران برای چند ثانیه آیکون را لمس کرده و نوتیفیکیشن‌های مرتبط با آن را مشاهده کنند.

یه عنوان یکی دیگر از ویژگی های اندروید O باید به Autofill اشاره کرد که مدت‌ها است در کروم شاهد وجود آن هستیم. اکنون این قابلیت به سایر اپلیکیشن‌ها نیز آمده و سبب می‌شود کاربران خیلی سریع به برنامه‌هایی که برای ورود به آن‌ها رمزهای عبور پیچیده‌ای تعیین کرده‌اند دسترسی پیدا کنند. شاید کاربردی‌ترین ویژگی اندروید O را باید مربوط به توسعه و بهبود ابزارهای مرتبط با کپی پیست دانست.

ویژگی های اندروید O

یکی از ویژگی های جدید اندروید O به این بخش اختصاص داشته و با نام Smart Paste Selection شناخته می‌شود. گوگل تصمیم گرفته با استفاده از شبکه عصبی غنی خود، نیاز به کلنجار رفتن با صفحه نمایش به منظور انتخاب یک متن و یا عبارت و سپس کپی کردن آن را کاهش دهد. کافی است انگشت خود را بر روی گوشه‌ای از یک عدد، نام و یا آدرس قرار داده و سپس دو بار بر روی آن ضربه بزنید تا کل آن بخش انتخاب و آماده کپی کردن شود.

شریان‌های حیاتی اندروید

ویژگی های اندروید O

در بخش دیگری که به قابلیت‌های کلیدی و زیربنایی سیستم عامل موبایل گوگل مرتبط می‌شوند شاهد چند قابلیت بسیار کاربردی هستیم. پیش از همه باید با افزایش امنیت اشاره کرد. گوگل در حال حاضر، روزانه 50 میلیارد اپلیکیشن را در دستگاه‌های متصل اسکن می‌کند تا به این وسیله بدافزارها و رخنه‌های امنیتی نرم افزاهای اندرویدی را پیدا کند. از آنجایی که این فرآیند در پس‌زمینه انجام می‌گیرد، بسیاری از کاربران اطلاعی از آن ندارند.

به لطف یکی از مهمترین ویژگی های اندروید O در بخش امنیت یعنی قابلیت Google Play Protect، سرویس اسکن برنامه‌ها با اپلیکیشن گوگل پلی استور به صورت یکپارچه در آمده و به خود کاربر نیز اجازه می‌دهد به صورت دستی برنامه‌های مشکوک به داشتن بدافزار را اسکن کند.

دیگر ویژگی های اندروید O در بخش زیرساخت سیستم عامل، به بهینه‌سازی در بخش‌های مختلف مربوط می‌شود. به عنوان نمونه باید به سرعت بوت شدن اشاره کرد. به ادعای گوگل زمان بوت شدن اندروید O به نصف زمان کنونی کاهش پیدا خواهد کرد. همچنین باید به افزایش دو برابری سرعت باز شدن و کارکرد سایر اپلیکیشن‌‌ها اشاره کرد که به معنی افزایش کارایی خواهد بود.

ویژگی های اندروید O

مزایای اندروید O برای توسعه‌دهندگان نیز بسیار است. توسعه‌دهندگان خواهند توانست تنها از طریق یک تب ساده در اندروید استودیو به میزان حافظه و پردازش مورد نیاز، میان مصرف داده همراه و یا وای فای و همچنین دیگر بخش‌های یک اپلیکیشن دسترسی داشته باشند. برای هر اپلیکیشن، به صورت جداگانه و مفصل فرآیندهای پردازنده مشخص خواهند شد. توسعه‌دهندگان به این ترتیب می‌توانند نرم افزار خود را بهینه‌سازی کنند.

به عنوان یکی دیگر از ویژگی های اندروید O برای توسعه‌دهندگان باید به افزوده شدن رسمی پشتیبانی از زبان Kotlin اشاره کنیم. تا پیش از این تنها دو زبان برنامه‌نویسی ++C و جاوا به عنوان پلتفرم‌های رسمی توسعه اپلیکیشن‌های اندروید شناخته می‌شدند، اما اکنون Kotlin نیز به آن‌ها افزوده شده است. توسعه‌دهندگان می‌توانند یک پلاگین Kotlin را دانلود کرده و توسعه اپلیکیشن با استفاده از آن را در اندروید استودیو آغاز کنند. Kotlin را باید یک پروژه متن باز دانست که بر اساس آپاچی نسخه 2.0 کار می‌کند. چند کمپانی محبوب همچون Expedia ،Flipboard ،Square و Pinterest مدت‌ها است از Kotlin برای توسعه اپلیکیشن‌های خود استفاده می‌کنند.

پروژه Android Go و قابلیت‌های آن

به لطف این پروژه دستگاه‌های اقتصادی و دارای میزان حافظه رم کمتر کارایی بیشتری پیدا کرده و اندروید بر روی آن‌‌ها به مراتب روان‌تر اجرا خواهد شد. تاکید اصلی در این پروژه بهینه‌سازی و صرفه‌جویی در مصرف پهنای باند است. Android Go به همراه چند اپلیکیشن سیستمی گوگل عرضه شده و مصرف دیتای بسیار پایینی خواهد داشت. به عنوان نمونه باید به نسخه‌ای مخصوص از اپلیکیشن گوگلی پلی اشاره کرد که کاربر با ورود به آن، اپلیکیشن‌های سبک و مختص دستگاه‌های اقتصادی را مشاهده خواهد کرد.

همچنین کاربران یک اپلیکیشن YouTube Go دریافت خواهند کرد که با استفاده از آن می‌توانند با مصرف داده به مراتب کمتر، در این سرویس ویدیوی آنلاین تماشا کنند. به عنوان یکی از مهمترین ویژگی های اندروید O در بخش مدیریت مصرف داده باید به بخش جدیدی اشاره کرد که از طریق تنظیمات سریع قابل دسترسی بوده و میزان مصرف داده توسط اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مختلف را به صورت دقیق نمایش می‌دهد. منظور از دستگاه‌های اقتصادی دارای حافظه رم پایین که از این قابلیت‌ها بیشترین بهره را خواهند برد، باید به دستگاه‌های دارای 1 گیگابایت و یا حتی 512 مگابایت حافظه رم اشاره کرد.

سخن نهایی درباره ویژگی های اندروید O

دومین نسخه بتا اندروید O از چند روز قبل و از طریق آدرس Android.com/beta در دسترس بوده و کاربران دارای دستگاه‌های نکسوس و یا پیکسل شرکت گوگل می‌توانند با دریافت آن‌ها، علاوه بر چشیدن طعم اندروید O، برای توسعه و باگ‌زدایی نسخه بعدی اندروید به این شرکت کمک کنند. بعد از دریافت این نسخه، به مرور زمان آپدیت‌های بیشتری را نیز دریافت خواهید کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*