شبیه سازی لئوناردو داوینچی

دانشمندان در پی شبیه سازی لئوناردو داوینچی : آیا کپی داوینچی دوباره متولد می‌شود؟

دانشمندان در پی شبیه سازی لئوناردو داوینچی (Leonardo da Vinci) به عنوان یکی از نوابغ علمی و هنری دوره رنسانس هستند. آیا می‌توان شاهد تولد دوباره‌ی او بود؟

آیا شبیه سازی لئوناردو داوینچی ، منجر به تولد دوباره او خواهد شد؟

آیا ما انسان‌ها، با تکنولوژی موجود می‌توانیم مغزهای متفکر تاریخ را مجددا به دنیا بازگردانیم؟ در اینجا به بررسی احتمال موفقیت‌آمیز بودن شبیه سازی لئوناردو داوینچی خواهیم پرداخت. این فرضیه تا چه حد محتمل است؟ پاسخ به این سوال را می‌توان در جدیدترین دستاوردهای دانشمندان جستجو کرد. به عقیده‌ی آنان، امروزه تکنولوژی موجود ما را قادر می‌سازد بسیاری از ناممکن‌های گذشته را به واقعیت تبدیل کنیم!

بر مبنای یک مطالعه جدید، دانشمندان اتفاق نظر دارند که با استفاده از تکنیک‌های شبیه‌سازی، می‌توان بسیاری از شخصیت‌های تاریخی را به دنیا بازگرداند! تصور کنید که ما بتوانیم با تولد دوباره‌ی شخصیت‌های برجسته‌ای همچون نیکولا تسلا یا لئوناردو داوینچی به عنوان نوابغی از علم و هنر، بسیاری از مشکلات امروزی بشر را حل کنیم.

لئوناردو داوینچی دانشمند، نقاش، مجسمه‌ساز، معمار، موسیقی‌دان، ریاضی‌دان، مهندس، مخترع، آناتومیست، زمین‌شناس، نقشه‌کش، گیاه‌شناس و نویسنده ایتالیایی در دوره رنسانس بود. او را صاحب یکی از درخشان‌ترین اذهان تاریخ بشریت می‌شناسند؛ چرا که ایشان از بسیاری از مردمان زمان خود جلوتر بوده و با دستاوردهای چشم‌گیر در زمینه‌های علمی و هنری، به عنوان یک نابغه‌ی جامع معرفی می‌شود. با وجود آنکه داوینچی اختراع‌های متعددی را در کارنامه‌ی خود به ثبت رسانده است، همچنان بسیاری از مردم، در درجه‌ اول او را به عنوان یک نقاش ماهر می‌شناسند. نقاشی معروف لئوناردو داوینچی در سال 1490 میلادی با عنوان «شام آخر» (The Last Supper)، یکی از اسرارآمیز‌ترین آثار هنری در سراسر جهان به شمار می‌رود. نقاشی شام آخر ، به عنوان یک نقاشی مذهبی، بیشترین تعداد تکثیر را به خود اختصاص داده است.

شبیه سازی لئوناردو داوینچی

محل دقیق مربوط به بازمانده‌های این مخترع بزرگ، همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. بنابر اطلاعات موجود، در سال 1863 مقبره لئوناردو داوینچی کشف شد. محتویات این مقبره به یکی از کلیساهای روستایی در فرانسه منتقل شد، اما تکنولوژی آن زمان از اثبات این ادعا ناتوان ماند.

چندی پیش، گروهی از مورخان ایتالیایی نیز از کشف عتیقه‌هایی قدیمی از داوینچی خبر دادند. گفته می‌شود که با مطالعه و بررسی این آثار، به DNA این نابغه‌ی عصر رنسانس دسترسی پیدا کرد. اگر چنین چیزی واقعیت داشته باشد، جامعه‌ی امروز بشری قادر خواهد بود از رموز اسرارآمیز این نابغه‌ی کهن پرده‌برداری کرده و حتی با شبیه سازی لئوناردو داوینچی ، امکان تولد دوباره‌ی او را محیا سازد!

با توجه به گزارشی از سوی دانشمندان دانشگاه یوتا (University of Utah)، شبیه‌سازی یک ارگانیسم، نیازمند استفاده از یک ژن است؛ بدین ترتیب دانشمندان قادر خواهند بود توالی DNA را دوباره‌سازی کنند.

جالب است بدانید که فرآیند شبیه‌سازی بدین طریق، بر روی حیوانات با موفقیت انجام گرفته است! موسسه بیوتکنولوژی بویالایف (Boyalife Group) از چین، به عنوان بزرگ‌ترین کارخانه شبیه‌سازی در سرتاسر جهان شناخته می‌شود. اواخر سال جاری، این کمپانی قصد دارد به همین شیوه، حیواناتی از قبیل گاو، سگ و … را شبیه‌سازی کند. موسسه بویالایف همچنین معتقد است که می‌تواند این عمل را بر روی انسان نیز انجام دهد؛ اما عدم رضایت عموم مردم، از کپی‌برداری و یا شبیه‌سازی انسان‌ها بدین طریق جلوگیری می‌کند.

شبیه سازی لئوناردو داوینچی

دکتر ژو ژیاچون (Xu Xiaochun) به عنوان مدیر اجرایی موسسه بویالایف در رابطه با شبیه‌ سازی انسان گفت:

اگر اجازه انجام چنین کاری را داشته باشیم، هیچ شرکتی همچون بویالایف قادر نخواهد بود چنین کاری را انجام دهد!

از سال 2016، کارشناسان با بررسی نقاشی‌ها و یادداشت‌های بر جای مانده از این نابغه‌ی عصر رنسانس، در پی شبیه سازی لئوناردو داوینچی هستند. با کشف مو و یا بقایای پوست داوینچی، استخراج DNA او امکان‌پذیر خواهد بود. چنین اکتشافی، به دانشمندان اجازه می‌دهد به برخی از ویژگی‌های فیزیکی داوینچی از جمله: رنگ چشم، ضخامت پوست و وضعیت ظاهری صورت او دست پیدا کنند.

روندا رابی (Rhonda Roby) به عنوان متخصص ژنتیک در این مطالعه اظهار داشت:

این احتمال وجود دارد که با بررسی نقاشی‌های داوینچی، به ویژگی‌هایی بسیار مهم در کشف DNA او دست پیدا کنیم. اما مشکل اصلی اینجاست که بررسی چنین آثاری موجب آسیب جدی به نقاشی‌های او خواهد شد.

لئوناردو داوینچی به عنوان نابغه‌ی علم و هنر در عصر رنسانس، از انگشتان دست و قلم‌های مخصوص، برای نقاشی‌های خود استفاده می‌کرد. از این رو، آثاری از سلول‌های اپیدرم پوست او، با نقاشی‌ها ترکیب شده‌اند.

لئوناردو داوینچی در سال 1515 به خدمت فرانسوا درآمد و در خانه‌ای ییلاقی در کلوس لوس (Clos Lucé) در نزدیکی اقامتگاه سلطنتی جای گرفت. او سرانجام در دوم می ماه سال 1519 در کلوس لوس درگذشت.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. داوینچی که خیلی قدیمی فایده نداره حالا درستشم کنن کار خاصی نمیتونه انجام بده ، تسلا رو برگردونین یا انیشتن همین

  2. کلون کردن انسان امکان پذیر است اما قبل از ان باید علم پاسخ درستی به ادیان مختلف بدهد غالب ادیان مخالف کلون کردن انسان هستند و سوالات زیادی باید پاسخ داده شوند از جمله وجود روح انسان ها و به وجود آمدن انسان های بی خانواده انسان های ماشینی و سو استفاده از این افراد کلون شده و خرید و فروش اعضای بدن و… .