سوپر تلسکوپ ELT

ساخت سوپر تلسکوپ ELT آغاز شد؛ بهره‌برداری از بزرگترین تلسکوپ نوری دنیا در سال 2024

ساخت سوپر تلسکوپ ELT آغاز شد. با استفاده از این تلسکوپ که در سال 2024 میلادی به بهره‌برداری می‌رسد، دانشمندان می‌توانند به درک غیر قابل تصوری از جهان هستی دست پیدا کنند.

سوپر تلسکوپ ELT  یا Extra Large Telescope به عنوان بزرگترین تلسکوپ مادون قرمز و نوری دنیا در سال 2024 میلادی به بهره‌برداری می‌رسد و با استفاده از آن، دانشمندان به درک حیرت‌انگیزی از مکانیزم درونی عالم هستی دست پیدا خواهند کرد. آینه اصلی این تلسکوپ بسیار بزرگ 39 متر قطر دارد که در نوع خود خارق‌العاده است. برخلاف سایر تلسکوپ‌های ساخته شده تا به امروز، ELT از نوع تطبیقی بوده و می‌تواند تلاطم ناشی از اثرگذاری اتمسفر را اصلاح کند؛ بنابراین با ساخت این سوپر تلسکوپ، مهندسی ساخت تلسکوپ‌ها به سطح بسیار بالاتری ارتقا پیدا خواهد کرد.

سوپر تلسکوپ ELT

ساخت سوپر تلسکوپ ELT در شمال شیلی

سوپر تلسکوپ ELT توسط رصدخانه جنوبی اروپا (ESO) که یک شرکت بین‌المللی مورد حمایت شورای تاسیسات فناوری و علوم بریتانیا است ساخته می‌شود و قرار است در شمال شیلی و بر روی قله‌ای به ارتفاع 3 هزار و 46 متر قرار بگیرد. دانشمندان دانشگاه آکسفورد، نقش بسیار مهمی را در این پروژه ایفا می‌کنند و مسئولیت طراحی و ساخت اسپکتوگراف یا طیف‌نگار این سوپر تلسکوپ موسوم به هارمونی (Harmoni) را بر عهده دارند. این ابزار فوق‌العاده دقیق قادر است به صورت همزمان 4 هزار تصویر با رنگ‌های کاملا متفاوت را تهیه کند.

کار ساخت سوپر تلسکوپ ELT در سال 2024 میلادی به پایان می‌رسد و پس از آن می‌توانیم تصاویری متفاوت و شگفت‌انگیز را از جهان هستی مشاهده کنیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*