مشخصات احتمالی اسنپدراگون 845

مشخصات احتمالی اسنپدراگون 845 لو رفت ؛ 70 درصد بهبود عملکرد در مقایسه با اسنپدراگون 835

مشخصات احتمالی اسنپدراگون 845 لو رفت که نشانگر به کار رفتن هسته‌های Cortex-A75 و Cortex-A55 در این چیپست گوشی های هوشمند سال 2018 هستیم. ظاهرا عملکرد Snapdragon 845 افزایش قابل توجهی نسبت به نسل فعلی خود خواهد داشت.

دستگاه‌های مجهز به اسنپدراگون 835 مدت زیادی نیست که به بازار عرضه شده‌اند. تعداد این دستگاه‌ها انگشت‌شمار بوده و هنوز تعدادی دیگری در راه هستند. با وجود تمرکز دنیای تکنولوژی بر روی این چیپست به عنوان قدرتمدترین چیپست موبایل سال، اخیرا اطلاعاتی درباره مشخصات احتمالی اسنپدراگون 845 به دست آورده‌ایم.

به عنوان مهمترین مشخصه‌های این چیپ باید به فرآیند ساخت 10 نانومتری LP آن اشاره کرد. همچنین قرار است این چیپست به جدیدترین هسته‌های شرکت آرم یعنی Cortex-A75 و Cortex-A55 مجهز شود. اکنون که به مهمترین بخش از مشخصات احتمالی اسنپدراگون 845 دست پیدا کرده‌ایم، بهتر است میزان قدرت پردازشی و تفاوت آن با نسل قبل را بررسی کنیم.

عملکرد اسنپدراگون 845 با Cortex-A75

در چیپست‌های مدرن شاهد به کار رفتن دو دسته مجزا از پردازنده‌ها هستیم و چنین مدلی در ساختار اسنپدراگون 845 نیز دیده می‌شود. یک گروه از پردازنده‌ها به ازای مصرف بیشتر انرژی، توان پردازشی بسیار زیادی را در اختیار کاربر می‌گذارند و دستگاه برای انجام امور محاسباتی پیچیده همچون پردازش دستورات مرتبط با بازی‌های سه بعدی از آن‌ها استفاده می‌کند. شرکت آرم وعده داده با استفاده از هسته‌های Cortex-A75 در یک چیپست، علاوه بر افزایش قدرت پردازشی نسبت به قبل، مصرف انرژی نیز کاهش پیدا خواهد کرد.

مشخصات احتمالی اسنپدراگون 845

شرکت آرم عملکرد هسته Cortex-A75 را به ازای هر کلاک، بیست درصد بهتر از هسته Cortex-A73 به کار رفته در چیپست کایرین 960 عنوان کرده است. با در نظر گرفتن قدرت پردازشی بسیار بالای هسته‌های Cortex-A73 می‌توان انتظار داشت چیپست جدید کوالکام در مقایسه با چیپست‌هایی همچون کایرین 950 و هلیو ایکس 20 که از هسته‌های Cortex-A72 استفاده می‌کنند، عملکرد بسیار بسیار بهتری داشته باشد.

مشخصات احتمالی اسنپدراگون 845

تنها راه ارزیابی مشخصات احتمالی اسنپدراگون 845 استفاده از بنچمارک‌‎ها است

صحبت درباره مشخصات احتمالی اسنپدراگون 845 و قدرت پردازشی هسته‌های آن، بدون مشاهده اعداد و ارقام به دست آمده از بنچمارک‌ها ارزش خاصی ندارد. شرکت آرم قدرت پردازشی هسته‌های جدید خود را در بنچمارک‌های مختلفی ارزیابی کرده است، با این وجود به دلیل به روز بودن Geekbench 4 و استفاده بیشتر از آن در بررسی‌ها، بهتر است تا تنها به نتیجه به دست آمده از آن تکیه کنیم. بر اساس نتایج این بنچمارک، در هسته جدید حدود 34 درصد بهبود دیده می‌شود که با در نظر گرفتن اختلاف آن‌ تنها به اندازه یک نسل، بسیار خارق‌العاده است.

مشخصات احتمالی اسنپدراگون 845

اگرچه همه چیز به سرعت و کلاک هسته بستگی ندارد، اما بدون شک افزوده شدن 200 مگاهرتز کلاک تاثیر قابل توجهی در قدرت پردازشی خواهد گذاشت. از آنجایی که در هر پردازنده چند هسته وجود دارد، می‌توان انتظار داشت این تغییر حین عملکرد چند هسته‌ای تاثیر قابل توجهی داشته باشد. در حالت کلی و بر اساس مشخصات احتمالی اسنپدراگون 845 و ارزیابی قدرت هسته‌های جدید به کار رفته در آن، می‌توان انتظار داشت عملکرد این چیپست در مقایسه با اسنپدراگون 835 بین 20 تا 30 درصد بهبود پیدا کند.

عملکرد اسنپدراگون 845 با Cortex-A55

قدرت محض بدون کارایی بی‌فایده است، چرا که دستگاه همواره حرارت بالایی داشته و مصرف باتری نیز شدیدا افزایش پیدا می‌کند. هسته‌های Cortex-A55 قرار است جایگزین هسته‌های کوچک سری پیشین شرکت آرم یعنی Cortex-A53 شده و پردازش امور سبک و متداول روزانه را بر عهده بگیرند.

مشخصات احتمالی اسنپدراگون 845

اگرچه هسته‌های Cortex-A75 به دلیل داشتن قدرت زیاد در کانون توجه قرار دارند، اما نمی‌توان از نقش پر رنگ Cortex-A55 چشم‌پوشی کرد، چرا که در 90 درصد مواقع و حین انجام امور عادی، انجام پردازش‌های لازم بر عهده این آن‌ها خواهد بود. با توجه به کاربرد زیاد هسته‌های کوچک، بهبود عملکرد آن‌ها از اهمیت بیشتری برخوردار است. به همین دلیل می‌توان بر روی معماری جدید Cortex-A55 برای افزایش عملکرد حساب باز کرد.

مشخصات احتمالی اسنپدراگون 845

تا پیش از این سقف تعداد هسته‌های قرار گرفته در یک مجموعه، فارغ از بزرگ یا کوچک بودن آن 4 عدد بود، اما به لطف معماری جدید Cortex-A55 اکنون می‌توان در هر مجموعه تا سقف 8 هسته در کنار یکدیگر قرار داد. داشتن تعداد هسته‌های بیشتر در یک گروه به معنی افزایش عملکرد خواهد بود، چرا که در این حالت رد و بدل کردن داده بین هسته‌ها بدون خطا رخ می‌دهد.

به عنوان نمونه‌ای از نسل‌های پیشین باید به اسنپدراگون 625 اشاره کرد که 8 هسته Cortex-A53 به کار رفته در آن به صورت دو گروه متشکل از 4 هسته با یکدیگر کار می‌کنند. آن‌ها با استفاده از یک باس جداگانه با یکدیگر ارتباط دارند. در نسل بعدی چیپست‌‌ها شاهد حذف باس و امکان قرار دادن 16 هسته در آن‌ها به صورت دو گروه 8 هسته‌ای خواهیم بود. همچنین ممکن است برای افزایش دوام باتری تنها یک گروه متشکل از 8 هسته در درون چیپست به کار رود. با توجه به روند پیشرفت چیپست‌های موبایل انتظار داریم تا انتهای سال آینده میلادی چیپست‌هایی متشکل از 24 هسته مشاهده کنیم.

مشخصات احتمالی اسنپدراگون 845

در Geekbench شاهد 21 درصد بهبود عملکرد کلاک به کلاک بین هسته‌های Cortex-A55 و Cortex-A53 هستیم. البته هنوز درباره تعداد هسته‌های کلاستر دستگاه و 4 یا 8 عددی بودن آن اطلاعی نداریم.

ارزیابی قدرت پردازشی

با توجه به مشخصات احتمالی اسنپدراگون 845، انتظار داریم عملکرد کلی چیپست حین عملیات‌های تک هسته‌ای به میزان 30 درصد افزایش پیدا کند. اگر تعداد هسته‌های این چیپست افزایش پیدا کرده و به عنوان نمونه با 8 تایی شدن کلاستر متشکل از هسته Cortex-A55 و 4 تایی باقی ماندن کلاستر شامل هسته Cortex-A75 به 12 عدد افزایش پیدا کند، می‌توان انتظار داشت عملکرد اسنپدراگون 845 با حفظ میزان مصرف انرژی، به اندازه 70 درصد از اسنپدراگون 835 بیشتر شود.

پردازنده گرافیکی چیپست

اسنپدراگون 845 به لطف مجهز شدن به پردازشگر گرافیکی Adreno 630 تبدیل به بهترین مغز متفکر برای تحلیل بازی‌های سه بعدی موبایل خواهد شد. این پردازشگر گرافیکی در مقایسه با Adreno 540 به کار رفته در اسنپدراگون 835 حدود 30 درصد عملکرد بهتری دارد.

مشخصات احتمالی اسنپدراگون 845

بازی‌های موبایل رفته رفته با ادغام با دنیای واقعیت مجازی، شکل جدیدی به خود گرفته و به قدرت پردازشی بسیار زیادی نیاز دارند.

مشخصات احتمالی اسنپدراگون 845

همچنین با در نظر گرفتن مشخصات احتمالی اسنپدراگون 845 و افزایش قدرت پردازشی و تحیلی گرافیکی، می‌‎‎توان انتظار داشت به زودی شاهد بازی‌هایی در حد و اندازه گرافیک بازی‌های کامپیوتری در ورژن موبایل باشیم. این دستاورد با ورود کمپانی‌های بزرگ دنیای بازی‌های کامپیوتری همچون یوبی‌سافت به عرصه بازی‌های موبایل امکان‌پذیر خواهد شد.

مشخصات احتمالی اسنپدراگون 845

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. سال به سال گوشی ها رو با قطره چکون ارتقا میدن حتی اگر همین الان ۲۴ هسته ایش رو ساخته باشن. تمام کمپانی های سازنده هم با هم پیش میرن تو یک صف

  2. الان این چه ربطی به کالیسی داشت 🙂

  3. یعنی احتمال داره سنپدراگون 845 12 هسته ای باشه؟
    احتمالش صفره برا 2018 شاید 2020 بشه 12 هسته