دستاوردهای محققان ایرانی

مهم‌ترین دستاوردهای محققان ایرانی در یک سال گذشته

11. سجاد عرب نژاد ؛ ساخت جمجمه چاپی سه بعدی

دکتر سجاد عرب نژاد با همکاری محققان بیمارستان کودکان سی اس مت دانشگاه میشیگان، چاپ سه بعدی جمجمه یک نوجوان مبتلا به نوعی تومور نادر را به منظور انجام عمل جراحی تهیه کردند. این تومور نادر در بینی پارکر تورچان 15 ساله قرار داشته و با نام «آنژیوفیبروم گلو و بینی نوجوانان» شناخته می شود. سجاد عرب نژاد در دانشگاه صنعتی شریف تحصیل کرده است.

دستاوردهای محققان ایرانی

12. علی خادم حسینی ؛ تولید کبد مصنوعی

دکتر علی خادم حسینی، یکی از محققان موسسه MIT است که با کمک همکارانش، شیوه‌ای جدید در ساخت اندام های مصنوعی را ابداع کرد. این گروه از روش مذکور برای ساخت کبد مصنوعی و بافت قلب برای موش و خوک استفاده کردند و به نتایج امیدبخشی دست یافتند. حسینی، عضو هیات علمی و استاد فناوری علوم بهداشت و درمان در بخش فناوری و بهداشت دانشگاه هاروارد و دانشکده پزشکی هاروارد است.

دستاوردهای محققان ایرانی

13. علی همتی بریوانلو ؛ رکوردزنی در حفظ جنین آزمایشگاهی

دکتر علی همتی بریوانلو به همراه گروهی از محققان دانشگاه‌های کمبریج و راکفلر موفق شدند جنین انسان را در مدت دو هفته در آزمایشگاه پرورش دهند. این دستاورد، موضوعی امیدوارکننده برای درمان ناباروری، درمان سلول بنیادی و درک پایه از چگونگی شکل‌گیری انسان محسوب می‌شود. این محقق ایرانی، مدرک دکترای خود را از دانشگاه برکلی کالیفرنیا دریافت کرد و تاکنون مفتخر به کسب جوایز زیادی از جمله جایزه سیرل اسکولار شده است.

دستاوردهای محققان ایرانی

14. ابراهیم فراتی ؛ ساخت پنل های خورشیدی بهتر و تراشه‌های سریع‌تر

ابراهیم فراتی و دانشمندان دانشگاه کالیفرنیا در سان دیگو، اولین دستگاه میکروالکترونیک فاقد نیمه رسانا را در سال گذشته ساختند که با لیزر کنترل شده و از الکترون‌های آزاد استفاده می‌کند. این دستاور می‌تواند به ساخت پنل های خورشیدی مطلوب‌تر و تراشه‌ها یا دستگاه‌های میکروالکترونیک سریع‌تر منجر شود. فراتی در دانشگاه علم و صنعت ایران فارغ‌التحصیل شد و اکنون محقق دانشگاه کالیفرنیا در سان دیگو است.

دستاوردهای محققان ایرانی

15. محسن مرادی دالوند ؛ ساخت سیستم جراحی دارای حس لامسه

محققان دانشگاه دیکین استرالیا به همراه محسن مرادی دالوند، محقق ایرانی دانشگاه هاروارد و موسسه سیستم‌های هوشمند تحقیقات و نوآوری (ICERI)، نخستین سیستم جراحی رباتیک جهان را ساخته‌اند که می‌تواند با استفاده از یک رایانه، حس لمس کردن را در زمان انجام جراحی لاپاراسکوپی به جراحان منتقل کند. به گفته این محققان، بازخورد لمسی موجب ارتقای ایمنی شده و اجرای مطمئن‌تری را برای مانورها و تشخیص‌ها فراهم می‌کند.

دستاوردهای محققان ایرانی

16. سعید کابلی ؛ ابداع روشی برای پرورش سویه مخمرها با صفات دلخواه

یک محقق ایرانی به نام سعید کابلی با همکاری دانشمندان دانشگاه اوزاکای ژاپن، روش جدیدی را برای ایجاد برش‌های همزمان در کروموزوم ارائه کردند که با استفاده از آن می‌توان سویه‌های جدید مخمر با صفات دلخواه را برای صنایع دارویی و غذایی تولید کرد. سعید کابلی، محقق پسادکتری ایرانی در دپارتمان بیوتکنولوژی دانشگاه اوزاکای ژاپن است.

دستاوردهای محققان ایرانی

17. پورنگ ابوالمعصومی ؛ عضویت در انجمن سلطنتی کانادا

پروفسور ابوالمعصومی، استاد مهندسی برق و رایانه در دانشگاه بریتیش کلمبیا به عضویت انجمن سلطنتی کانادا درآمد. وی جهت قدردانی از تحقیقات پیشگامانه در تصویربرداری پزشکی در هیات علمی کالج پژوهشگران، هنرمندان و دانشمندان جدید عضو شده است. دکتر علیداد امیرفضلی نیز به عنوان یکی از برترین اساتید دانشگاه‌های کانادا، ریاست این کالج را بر عهده دارد. در حال حاضر هزاران بیمار سرطانی به طور مستقیم از تکنیک‌های تحلیل تصویر پروفسور پورنگ ابوالمعصومی بهره‌مند می‌شوند و دانشمندان در سراسر جهان نیز از روش‌های تصویربرداری فراصوت این دانشمند ایرانی به منظور انجام اکتشافات جدید استفاده می‌کنند.

دستاوردهای محققان ایرانی

18. بهناز فرهی ؛ تولید لباس هوشمند سه بعدی

بهناز فرهی در دانشگاه کالیفرنیا جنوبی آمریکا در رشته معماری و طراحی تحصیل کرده و چندی پیش موفق شد لباس هوشمندی را تولید کند که به محیط اطراف کاربر، واکنش نشان می‌دهد. این لباس سه بعدی به عنوان نسل آینده پوشش افراد شناخته می‌شود و در داخل آن، دوربین و حسگرهایی تعبیه شده است. این لباس هوشمند با خیره شدن افراد به کاربر با توجه به سن و جنسیت آن‌ها واکنش نشان داده و کاربر را نسبت به این موضوع باخبر می‌کند.

دستاوردهای محققان ایرانی

19. علی جاوه‌ای ؛ ساخت کوچکترین ترازیستور جهان

علی جاوه ای، دانشمند ایرانی دانشگاه کالیفرنیا در برکلی و همکارانش توانستند با استفاده از نانولوله‌های کربنی و روان‌ساز موتور، کوچکترین ترانزیستور جهان را بسازند. امروزه اندازه ترانزیستورها، اهمیت بسیار زیادی در ارتقای فناوری رایانه دارد. ترازیستورهای سیلیکونی کوچک‌تر، قدرت محاسباتی بیشتری دارند و پردازشگرها را سریع‌تر و کارآمدتر می‌کنند.

دستاوردهای محققان ایرانی

20. علی رضایی ؛ درمان فلج حرکتی با قراردادن یک تراشه در مغز

دکتر علی رضایی، از محققان دانشگاه اوهایو آمریکا، در سال 2014 یک تراشه کامپیوتری را در مغز یک جوان 24 ساله که به دلیل شیرجه قطع نخاع شده بود، قرار داد و به نتایج شگفت‌انگیزی دست پیدا کرد. دو سال پس از انجام آن عمل پیوند تراشه در مغز، پیشرفت حرکتی قابل توجهی در این بیمار 24 ساله مشاهده می‌شود. تراشه مذکور به یک رایانه متصل است و به عنوان مثال هنگامی که شخص در مورد حرکت دادن دست خود فکر می‌کند، الگوریتم‌های کامپیوتری، تفکرات او را رمزگشایی کرده و آن‌ها را به پالس‌های الکتریکی تعبیه شده بر روی آستین فرد ترجمه می‌کند و می‌تواند به حرکت دادن عضلات دست کمک کند. در حال حاضر این شخص می‌تواند با به کارگیری فناوری ذهن، بازی‌های کامپیوتری انجام دهد، شیشه بطری را بلند کند و تلفن را بردارد.

دستاوردهای محققان ایرانی