ویژگی های کشنده مریخ

ویژگی های کشنده مریخ ؛ از به جوش آمدن خون تا تشعشات خطرناک

در سیاره سرخ، پدیده‌ها و ویژگی‌هایی وجود دارد که می‌تواند در مدت کوتاهی انسان‌ها را به کشتن بدهد. در این مطلب قصد داریم 5 مورد از ویژگی های کشنده مریخ را معرفی کنیم.

یکی از بزرگ‌ترین تهدیدهای مریخ برای فضانوردان، قرارگیری در معرض امواج و تشعشعات مضر است؛ اما این تنها خطر موجود در سیاره سرخ نیست و پدیده‌های دیگری هم در مریخ وجود دارد که جان مسافران را تهدید می‌کنند. سازمان فضایی ناسا تصمیم دارد ماموریت های انسانی در مریخ را تا اواسط دهه سوم قرن 21 انجام دهد و به همین دلیل در حال بررسی فناوری‌های مختلف برای اطمینان از صحت جسمی و زنده ماندن فضانوردان در سیاره سرخ است.

یکی از محققان ناسا به نام پاسکال لی (Pascal Lee) در جدیدترین تحقیقات خود به مطالعه ویژگی های کشنده مریخ پرداخته و مواردی را شرح داده که باید برای حفظ جان فضانوردان در نظر گرفته شود.

ویژگی های کشنده مریخ

5 مورد از ویژگی های کشنده مریخ

1. به جوش آمدن خون

فشار جو بسیار پایین، سریع‌ترین عاملی است که می‌تواند یک فضانورد را در مریخ به کام مرگ بفرستد. فشار جو مریخ 100 برابر کمتر از زمین است و به همین دلیل خون انسان در دمای معمولی به جوش می‌آید و تمام گازهای موجود در خون به صورت حباب درآمده و فرد در تنها چند ثانیه می‌میرد.

2. مقادیر زیاد کربن دی اکسید در جو مریخ

جو زمین از 78 درصد نیتروژن و 21 درصد اکسیژن تشکیل شده و مقادیری بخار آب و کربن دی اکسید هم در آن وجود دارد اما کربن دی اکسید به تنهایی 95 درصد جو مریخ را تشکیل می‌دهد. گاز اکسیژن برای تنفس انسان بسیار ضروری است و هیچ گاز دیگری نمی‌تواند جای آن را بگیرد. در مریخ، ذره‌ای اکسیژن آزاد وجود ندارد و تنفس در فضای آزاد این سیاره ظرف تنها چند دقیقه موجب کشته شدن انسان می‌شود.

ویژگی های کشنده مریخ

3. تغییرات شدید دما

تغییرات دما در مریخ بسیار شدید است. دمای محیط این سیاره در گرم‌ترین روزهای تابستان به 21 درجه سانتی گراد و در شب تا منفی 62 درجه سانتی گراد می‌رسد؛ بنابراین اگر فضانوردان لباس مناسبی را در اختیار نداشته باشند تنها چند ساعت با مرگ فاصله خواهند داشت.

4. گرد و غبار موجود در سطح مریخ

گرد و غبار موجود در سطح مریخ، ترکیباتی دارد که به شدت برای ریه انسان سمی بوده و در صورتی که استنشاق شوند، در مدت چند هفته جان مسافران مریخ را خواهد گرفت.

5. تشعشعات خطرناک و سرگردان مریخی

ضخامت پایین جو مریخ و وجود نداشتن یک میدان مغناطیسی سراسری در این سیاره باعث شده تا اشعه‌های پر انرژی و خطرناک کیهانی به صورت مستقیم به سطح سیاره سرخ برسد. این تشعشعات طی چند ماه انسان را بر اثر ایجاد سرطان خون شدید از پا در می‌آورد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه