نوزاد پرنده 100 میلیون ساله

کشف یک نوزاد پرنده 100 میلیون ساله کامل در سنگ کهربا

محققان تا امروز اجزا مختلف بدن حیوانات گوناگونی را در سنگ کهربا پیدا کرده‌اند، اما این اولین باری است که یک موجود کامل در درون آن یافت می‌شود. کشف یک نوزاد پرنده 100 میلیون ساله به صورت کامل اتفاقی نادر است.

دانشمندان این نوزاد پرنده در سنگ کهربا را در کشور میانمار پیدا کردند، جایی که مردمان علاقه‌مند به نگهداری این دسته از اشیا، به خرید و فروش سنگ کهربا در نزدیکی معادن می‌پردازند. ارزشمندترین و گران قیمت‌ترین موارد، آن‌هایی هستند که در درون خود بخشی از بدن موجودی قدیمی و متعلق به چدین میلیون سال قبل را حمل می‌کنند.

به عقیده رایان مکلر (Ryan McKellar) به عنوان نویسنده این مطالعه، مشاهده گیر افتادن چنین موجودی به صورت کامل در درون سنگ کهربا واقعا شگفت‌انگیز است. در این نمونه، دانشمندان توانسته‌اند تمامی قسمت راست بدن موجود را بعد از گذشت 100 میلیون سال در اختیار داشته باشند.

نوزاد پرنده 100 میلیون ساله

سنگ‌های کهربای متعلق به برمه خیلی خاص تلقی می‌شوند. آن‌ها نه تنها دارای اندازه‌ای بزرگ و ظاهری نیمه شفاف هستند، بلکه طی مدت زمان اخیر نمونه‌های مختلفی از آن‌ها متشکل از حشرات و گیاهان به دام افتاده در درونشان در معادن میانمار شمالی کشف شده است.

نوزاد پرنده 100 میلیون ساله کشف شده جزو دسته‌بندی با نام Enantiornithine قرار می‌گیرد که در حال حاضر چندین میلیون سال از انقراض آخرین نسل‌های آن‌ها می‌گذرد. این نمونه یک نوزاد بوده و به نظر می‌رسد در روزها و یا هفته‌های اولیه بیرون آمدن از تخم در درون یک سنگ کهربا به دام افتاده است. تیم تحقیقاتی، نوزاد پرنده چند میلیون ساله را در آزمایشگاه به وسیله اسکنر میکرو سی‌تی آنالیز کرد.

نوزاد پرنده 100 میلیون ساله

در این فرآیند از یک نوع مخصوصا اشعه ایکس ری استفاده شده تا بلکه بتوان نمونه‌ای سه بعدی از موجود را نوسازی کرد.به گفته مکلر، شگفتی این نمونه قرار داشتن آن در نخستین مراحل رشد و نمو است. بدن این نوزاد پرنده کمی پیش از به دام افتادن در حال پر و دم در آوردن بوده است.

تحقیقات بیشتر بر روی نوزاد پرنده 100 میلیون ساله

پرندگان دسته‌بندی Enantiornithine به پرندگان مدرن حیات وحش امروزی نزدیک بوده‌اند. برخلاف پرندگانی که امروز به صورت عادی در سطح شهرها مشاهده می‌کنید، نسل این نوزاد کشف شده فاقد منقار و همچنین دندانه‌دار بوده و بر روی بال‌های آن چنگال‌هایی وجود داشته است. همچنین ساختار قوزک و در کل استخوان آن با بدن پرندگان امروزی تفاوت دارد. به گفته مکلر، این موجود 100 میلیون ساله ترکیبی از ویژگی‌های عجیب را در خود داشته است. به عنوان نمونه، اگرچه بال آن دارای پر زیادی بوده، اما بر روی بدن آن پر زیادی مشاهده نمی‌شود.

نوزاد پرنده 100 میلیون ساله

متاسفانه تحقیقات دانشمندان بر روی این موجود کشف شده درون کهربا به همین دسته از تحقیقات و اکتشافات خاتمه پیدا خواهد کرد، چرا که هیچ نمونه‌ای از DNA آن باقی نمانده است. همچنین تمامی گوشت بدن پرنده تاکنون تبدیل به کربن غیر قابل استفاده شده است. به نظر می‌رسد این نمونه، هیجان‌انگیزترین موجود کشف شده در سنگ کهربای برمه‌ای نباشد و در آینده باز هم مواردی را مشاهده کنیم، اما تا زمان کشف بعدی باید آن را بهترین نمونه در دسترس دانشمندان خطاب کرد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*