کراس اوور سیتروئن C3-XR

خودرو شاسی بلند سیتروئن C3-XR ، محصول جدید شرکت سایپا

در این مقاله به بررسی اتومبیل کراس اوور سیتروئن C3-XR میپردازیم. با مشخصات فنی، ویژگی ها و قیمت این خودرو که با همکاری سایپا در ایران تولید خواهد شد آشنا خواهید شد.

چند مدت پیش، تفاهم نامه همکاری در خصوص یک خودرو کراس اوور و یک سدان کامپکت بین دو کمپانی سیتروئن فرانسه و سایپا ایران به امضا رسید. سدان این کمپانی، سیتروئن سی 4 بوده و شاسی بلند جمع و جور فرانسوی‌ها نیز سیتروئن C3-XR نام دارد که احتمالا طی هفته‌ها و ماه‌های آینده به خط مونتاژ سایپای کاشان خواهند رسید و به تبع آن شاهد حضورشان در خیابان های کلان شهرها خواهیم بود.  به همین بهانه قصد داریم در این مقاله به بررسی اتومبیل سیتروئن C3-XR بپردازیم و بیشتر با آن آشنا شویم.

مینی کراس کمپانی سیتروئن که از سال 2015 وارد بازار چین شد و با همکاری دانگ فنگ به تولید می رسد، یکی از رقبای سرسخت رنو کپچر، پژو 2008 و سانگ یانگ تیوولی در بازار ایران خواهد بود. همین قضیه، بهانه‌ای شده است تا بسیاری از کارشناسان حوزه خودرو در ایران، سیتروئن C3-XR را محصولی تمام اروپایی ندانند و ادعا کنند چین، نقش بزرگی را در تولید این اتومبیل فرانسوی ایفا می‌کند. شاید برخی از قطعات و لوازم این خودرو در خاک چین اسمبل شود، ولی نباید این نکته را فراموش کرد که تمامی فرایند تحقیق و توسعه و البته کنترل کیفی قطعات به کار رفته در آن تماما توسط مهندسان شرکت سیتروئن فرانسه انجام می‌گیرد و با آرم و لوگو همین شرکت وارد بازار می‌شود.

کراس اوور سیتروئن C3-XR

این روزها خودروهای بیشماری وجود دارند که با توجه به نیازمندی‌های خریداران منطقه خاصی از کره زمین طراحی و تولید می‌شوند. به طور مثال می‌توان به خودروهای هیوندای ix25، i10 و i20 اشاره کرد که مستقیما در خود کره جنوبی تولید نشده و در کشورهایی همچون چین، هند، روسیه، ترکیه، موزامبیک و همچنین ایران به تولید می‌رسد. بنابراین، سیتروئن قطعا به خاطر حفظ نام و آبروی خود هم که شده تلاش می‌کند تا نهایت دقت را در بررسی مراحل تولید این خودرو به کار ببرد.

نمای ظاهری

نمای ظاهر این خودرو جذاب و بسیار پویا است. در بخش پیشانی این خودرو یک جلوپنجره براق با نشانی شبیه به دو پرگار قابل رویت بوده که ارائه کننده هویت محصولات سیتروئن است. بر روی سطح‌های رویی آن نیز با نوارهای ضخیم کرومی پوشانده شده است که همراه با این جلوپنجره زیبایی دو چندان شده است. در سمتی دیگر چراغ‌های جلویی زیبا، آینه‌های کناری اسپورت و مه شکن‌هایی با شکل افقی دیگر بخش‌هایی هستند که می‌تواند در نخستین نگاه هرکسی را جذب خودش کند. در انتها، تمامی این المان‌ها را یک دیفیوزر نقره‌ای با ظاهری اسپورت در قسمت انتهایی سپر جلو میزبانی می‌کند.

در نمای پشتی نیز قالب چراغ‌ها با جلوه‌ای منحصر به فرد خودنمایی می‌کند و با حالت برجسته‌ی خود، همراه با سپر و اگزوز دوگانه پشتی یک خودرو شاسی بلند مدرن و زیبا را به ما نشان می‌دهد. لبه های پنجره ها بسیار زیبا بوده و قرارگیری آن‌ها نیز با ریل های سقفی از هماهنگی جذابی برخوردار است. تمامی این‌ها جذابیت‌های نمای خارجی سیتروئن C3-XR ، کراس اوور جوان پسند فرانسوی است که به زودی در خیابان‌های تهران با آن ملاقات خواهیم کرد.

کابین

سیتروئن C3-XR ، کابینی زیبا با متریالی مناسب

در داخل کابین، شاهد طرحی جذاب و امروزی هستیم، اما ما همواره از سیتروئن انتظار بالایی داریم و دوست داشتیم اتاقک میزبان سرنشینان این خودرو زیباتر از آنچیزی باشد که هست. یک فرمان عضلانی سه پره و کف تخت، دوخت ترکیبی دو رنگ قرمز/مشکی و استفاده از آلومینیوم در ساخت برخی از جزئیات، همگی باعث شده است تا کابین سیتروئن C3-XR زیبا و جذاب به نظر برسد. اما نکته منفی که می‌تواند در ارتباط با طراحی داخلی شاسی بلند سیتروئن ذکر کرد، نوع چینش و طراحی کنترلهای مربوط به سیستم تعویه مطبوع است که هیچ حرف جدیدی برای گفتن ندارد و قدیمی به نظر می‌رسد. با این حال، در پلاستیک‌های به کار رفته در داخل خودرو از جنس نسبتا خوبی استفاده شده است و در عن حال نگاه ویژگی نیز به کنترل قیمت محصول نهایی بوده است.

کراس اوور سیتروئن C3-XR

از گزینه‌های رفاهی داخل کابین سی 3 ایکس آر می‌توان به فرمان چند کاره، دوربین دید پشتی، صندلی های چرمی، کروزکنترل و همچنین سیستم تهویه مطبوع خودکار اشاره کرد. در میانه داشبورد نیز یک سیستم سرگرمی / اطلاع رسانی مجهز به نمایشگر 7 اینچی تعبیه شده است که ارائه کننده قابلیت‌هایی همچون مسیریابی ماهواره‌ای و مبتنی بر GPS، رادیو و پخش صوتی، اتصال به تلفن هوشمند، بلوتوث و غیره خواهد بود.

مشخصات فنی

هم اکنون، دو نسخه از یک پیشرانه 4 سیلندر 1.6 لیتری برای این اتومبیل آماده تولید است که هر یک از آن‌ها در دو مدل تنفس طبیعی و  توربوشارژ به تولید می‌رسند. مدل تنفس طبیعی سیتروئن C3-XR قادر به توان تولید 115 اسب بخار بوده و مدل توربوشارژ آن نیز 164 اسب بخار را به تولید می‌رساند. هرچند در آینده‌ای نزدیک یک پیشرانه 1.2 لیتری توربو نیز با توان تولید 135 اسب بخار به تولید خواهد رسید. این نیرو‌ها توسط گیربکس‌های 5 یا 6 سرعته دستی و 4 یا 6 سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلوی خودرو منتقل می‌شوند.

کراس اوور سیتروئن C3-XR

این خودرو از ابعاد 1557 میلی‌متر (ارتفاع) در 1748 میلی‌متر (عرض) و 4262 میلی‌متر (طول) برخوردار بوده و فاصله دو محور آن نیز مساوی با 2544 میلی‌متر است. وزن نهایی تیپ های مختلف کراس اوور سیتروئن نیز چیزی بین 1200 الی 1270 کیلوگرم هستند و ظرفیت حمل بار صندوق عقب آن‌ها معادل 357 لیتر است. همچنین ظرفیت باک بنزین این خودرو 53 لیتر خواهد بود.

در زیر می‌توانید جدول مشخصات فنی مدل به نمایش درآمده در کشورمان را مشاهده کنید:

  • پیشرانه: 4 سیلندر 1.6 لیتری توربوشارژ
  • توان تولید: 165 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
  • گشتاور: 245 نیوتن‌متر در 1400 الی 4000 دور در دقیقه
  • شتاب 0 تا 100: حدود 6.2 ثانیه
  • میانگین مصرف سوخت: 6.2 لیتر در هر 100 کیلومتر مسافت
  • حداکثر سرعت: 209 کیلومتر در ساعت
  • سیستم فنربندی جلو و عقب: مستقل، مک فرسون استرات / نیمه مستقل، محور پیچشی
  • ترمز جلو و عقب: دیسکی خنک شونده / دیسکی
  • استاندارد آلاینده: یورو 5
  • نحوه انتقال نیرو: تک دیفرانسیل، محور جلو
  • سیستم فرمان: راکن اند پینیون با موتور کمک برقی

قیمت

مدل 1.6 لیتری تنفس طبیعی سیتروئن C3-XR در بازار چین بر اساس امکانات و ویژگی‌ها، چیزی حدود 52 میلیون الی 78 میلیون تومان به فروش می‌رسد. مدل 1.6 لیتری توربو آن نیز بر همین اساس بین 88 الی 98 میلیون تومان فروخته می‌شود. با این حال با توجه به مسائلی که از آن‌ها مطلع هستید، باید در انتظار تغییر قیمت آن، پس از ورود به بازار ایران باشیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

3 دیدگاه

  1. اینجا بیاد با اون صفر تا صد ۶ثانیه ای کمتراز ۱۳۰ مردم رو نمیچاپن پژو ۲۰۰۸هم تو چین ۵۵تا۶۵ قیمت میخورد ولی اینجا ۹۹تومن کردن تو پاچمون

  2. هه اینجا بیاد بالای ۱۱۵ قیمت میزارن روش

  3. به نظرم مدل ۱.۲لیتری بهتره البته باید مراقب توربوی موتور بود