خودروهای بورگوارد در ایران

کیان موتور به عنوان نماینده رسمی خودروهای بورگوارد در ایران معرفی شد

سرانجام شرکت کیان موتور وارنا به عنوان نماینده رسمی خودروهای بورگوارد در ایران معرفی شد. مذاکرات نهایی میان مسئولان این دو شرکت در مقر اصلی Borgward در برمن آلمان انجام شد.

سرانجام پس از شایعات و خبرهای ضد و نقیض بسیاری که در رسانه‌ها منتشر می‌شد، در ساعات پایانی روز پنجشنبه 18 خردادماه، مذاکرات نهایی میان مسئولان شرکت کیان موتور وارنا و مدیران ارشد شرکت خودروسازی بورگوارد (Borgward) در مقر این شرکت در شهر برمن آلمان انجام شد و قرارداد همکاری مشترک به امضا رسید. به این ترتیب شرکت کیان موتور به عنوان نماینده رسمی خودروهای بورگوارد در ایران معرفی شد و به زودی محصولات این برند آلمانی را در بازار کشورمان عرضه خواهد کرد.

خودروهای بورگوارد در ایران

این برند مطرح آلمانی از سال 1929 میلادی فعالیت خود را آغاز کرد و تعدادی از محصولات آن نیز در سال‌های پیش از انقلاب جمهوری اسلامی وارد کشورمان شده بود. در سال 1961 میلادی، خط تولید بورگوارد متوقف شد و پس از 47 سال در سال 2008 مجددا فعالیت خود را از سر گرفت. مقر اصلی این شرکت در شهر برمن آلمان قرار دارد و هم‌اکنون دو کراس اوور بی ایکس 5 (BX5) و بی ایکس 7 (BX7) در سبد محصولاتش دیده می‌شود. در حال حاضر خودروهای این برند در چین مونتاژ می‌شود و از تکنولوژی روز فولکس واگن استفاده می‌کند. همچنین در سال گذشته برخی از مدل‌های بورگوارد برای انجام آزمایش‌های فنی به ایران وارد شده بود و برای مدتی در اختیار شرکت کروز و گروه بهمن قرار داشت.

خودروهای بورگوارد در ایران

بورگوارد BX5

BX5 و BX7؛ خودروهای بورگوارد در ایران

طبق اخبار منتشر شده، قرار است دو خودروی بی ایکس 5 و بی ایکس 7 در بازار ایران به فروش برسند. کراس اوور شهری بورگوارد بی ایکس 7 با پیشرانه 2 لیتری توربو 225 اسب بخاری، احتمالا اولین محصول این برند با همکاری کیان موتور در ایران خواهد بود و در آینده نزدیک، کراس اوور بورگوارد بی ایکس 5 که کمی کوچک‌تر از بی ایکس 7 است به بازار کشورمان وارد می‌شود. BX7 به گیربکس 7 دنده دو کلاچه مجهز شده که قدرت تولیدی توسط پیشرانه را به هر چهار چرخ منتقل می‌کند و امکاناتی مانند دوربین 360 درجه، سیستم تهویه دوگانه، سقف پانوراما، 6 کیسه هوا، کروز کنترل هوشمند، تودوزی چرم طبیعی، حافظه صندلی جلو، هدآپ، رادار نقطه کور و خطی و ترمز پارک برقی در آن قرار گرفته است.

خودروهای بورگوارد در ایران

بورگوارد BX7

مدل بی ایکس 5 نیز به پیشرانه 1.8 لیتری توربو 190 اسب بخاری و گیربکس 6 دنده اتوماتیک مجهز شده و البته یک پیشرانه 1.4 لیتری توربو هیبریدی هم با قدرت 253 اسب بخار برای آن قابل سفارش است. در خصوص مساله ایمنی نیز باید گفت که محصولات بورگوارد در سطح بالایی از نظر کیفی، فنی و ایمنی قرار دارند و خودروی BX7 نیز در موسسه ایمنی معتبر یورو انکپ موفق به دریافت هر 5 ستاره ایمنی شده است. هنوز قیمت دقیق این محصولات در بازار کشورمان مشخص نشده اما پیش‌بینی می‌شود که کراس اوور بورگوارد BX7 با قیمت کمتر از 200 میلیون تومان به دست مشتریان ایرانی برسد. نسخه فول کراس اوور بورگوارد BX5 نیز در بازار چین، حدود 180 هزار یوآن قیمت دارد.

چندی پیش، تام انلیکر، قائم مقام شرکت خودروسازی Borgward آلمان در مصاحبه با رسانه‌ها از برنامه این شرکت برای راه‌اندازی خط تولید در ایران خبر داده بود و اعلام کرد:

هم‌اکنون بورگوارد از ظرفیت تولید 450 هزار دستگاه در سال برخوردار است و با توسعه بازارهای صادراتی در نظر داریم تا علاوه بر استفاده از حداکثر ظرفیت، خطوط تولید جدیدی را در سایر کشورها راه‌اندازی کنیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*