جدیدترین آپدیت فایرفاکس

جدیدترین آپدیت فایرفاکس منتشر شد ؛ افزایش سرعت و کاهش استفاده از رم

با دریافت جدیدترین آپدیت فایرفاکس از این پس حافظه رم کمتری حین باز بودن چندین تب اشغال می‌شود. ویژگی مهم دیگر به روزرسانی جدید فایرفاکس افزایش سرعت و کارایی است.

شرکت موزیلا برای هم‌قدم شدن با دیگر شرکت‌های نوپایی که در مدت زمان اخیر مرورگرهای وب سبک و با سرعت بالایی را توسعه داده‌اند، یک آپدیت بسیار مهم برای مرورگر فایرفاکس منتشر کرد. در فایرفاکس 54 بیشینه تعداد فرآیندهای همزمان از یک به چهار افزایش پیدا کرده است. با این حال کاربران می‌توانند با وارد کردن عبارت “about:config” در آدرس بار، به صفحه تنظیمات وارد شده و این میزان را به دلخواه خود تغییر دهند.

نسخه جدید فایرفاکس در مقایسه با دیگر مرورگرهای وب همچون سافاری و گوگل کروم، در یک ابزار آنلاین تست سرعت مرورگر نتیجه به مراتب بهتری کسب کرد. این نتیجه حتی حین باز کردن بیست تب به صورت همزمان به قوت خود باقی ماند. البته همچنان علامت قدیمی بارگذاری صفحه در تمامی تب‌ها مشاهده می‌شد.

جدیدترین آپدیت فایرفاکس

به عقیده معاون ارشد بخش محصول شرکت توسعه‌دهنده، جدیدترین آپدیت فایرفاکس را باید بزرگترین تغییر اعمال شده در این مرورگر از ابتدای خلقت آن عنوان کرد. وی به این موضوع طی ارسال یک پست در وبلاگ خود اشاره کرد و در ادامه جزییات بیشتری را از تغییرات در اختیار کاربران قرار داد.

پیشتر در فایرفاکس، حتی برای پردازش چندین تب دارای محتواهای سنگین یک فرآیند اجرا می‌شد، در حالی که در گوگل کروم شاهد اختصاص یافتن یک یا حتی چند فرآیند به هر تب هستیم. به عنوان نمونه ممکن است حین باز نگه داشتن همزمان بیست تب در گوگل کروم، بالای سیصد فرآیند و بالای هزار رشته درگیر شوند. حال در جدیدترین آپدیت فایرفاکس تعداد پردازش‌ها از یک به چهار افزایش پیدا کرده است که هنوز در مقایسه با تعداد پردازش‌های همزمان گوگل کروم حین باز نگه داشتن چندین تب، ناچیز محسوب می‌شود. اما چرا توسعه‌دهنده بیشینه فرآیندها را برابر چهار قرار داده است؟

برقرار تعادل، هدف عرضه جدیدترین آپدیت فایرفاکس

هدف دیگر موزیلا از توسعه این به روزرسانی جدید، کاهش میزان حافظه رم اشغال شده بود، به همین دلیل می‌بایست بین این فاکتور و تعداد پردازش‌های همزمان تعادل برقرار می‌کرد. گوگل کروم را به عنوان یک بلعنده رم می‌شناسند که شاید بتوان یکی از دلایل این اتفاق را افزایش سرکش تعداد پردازش‌های همزمان دانست. به گفته توسعه‌دهندگان موزیلا، اجرای چهار فرآیند همزمان برای کامپیوترهای دارای 8 گیگابایت حافظه رم مناسب است.

جدیدترین آپدیت فایرفاکس

به منظور انطباق دادن فایرفاکس با شیوه جدید اجرای چند فرآیند به صورت همزمان، توسعه‌دهندگان مجبور به از هم باز کردن افزونه‌هایی شدند که برای اجرا، به یک معماری تک فرآیند تکیه می‌کنند. به نظر می‌رسد عرضه این به روزرسانی در ادامه اظهارات معاون ارشد شرکت در مدت زمانی قبل اتفاق افتاده است. به گفته وی، شرکت موزیلا دوست ندارد دنیای وب به صورت انحصاری تنها در مشت چند کمپانی بسیار بزرگ قرار داشته باشد.

در دومین ماه سال جاری میلادی، این شرکت بعد از قبول عدم موفقیت سیستم عامل فایرفاکس، پنجاه کارمند خود را اخراج کرد. کارمندان فایرفاکس عقیده دارند این مرورگر در مقایسه با روزهای درخشان خود در زمان‌های پیشین، امروز خیلی از دایره رقابت عقب افتاده است. اگر واقعا موزیلا فایرفاکس بتواند در ازای مصرف رم کمتر سرعت بیشتری در مقایسه با گوگل کروم ارائه دهد، بعید نیست کاربران زیادی به آن مهاجرت کنند و یا حداقل آن را تبدیل به دومین مرورگر ثابت خود کنند. موزیلا بعد از ارائه جدیدترین آپدیت فایرفاکس به کاربران اعلام کرد اگر استفاده از این مرورگر را کنار گذاشته‌اند، یک بار دیگر وضعیت را با فایرفاکس 54 امتحان کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. بسیارعالی سپاسگزارم