قایق خورشیدی باستانی در مصر

قایق خورشیدی باستانی در مصر ؛ اکتشافی بی سابقه در هرم جیزه

کشف قایق خورشیدی باستانی در مصر ، باستان‌شناسان را بهت‌زده کرد. این قایق یا سفینه پرنده خورشیدی ، برای مدتی طولانی در زیر هرم جیزه (خوفو) مدفون بوده است!

از گذشته مصر باستان چه می‌دانیم؟ این سوالی‌ست که با تامل در آثار کشف شده در مصر به ذهنمان خطور می‌‌کند. اما به راستی تا چه اندازه از گذشته‌ی مردمان آن زمان مطلع هستیم؟ آیا اهرام ثلاثه توسط انسان ساخته شده‌اند؟ اگر چنین است، اسرار معماری بی‌نظیر آن و کشف آثاری قابل توجه در این هرم‌ها چیست؟ در طول چند دهه اخیر، ابزارهای مصنوعی بسیاری در کشور مصر کشف شده‌‌اند که تاکنون هیچ پاسخ قانع‌کننده‌ای برای آنان ارائه نشده است. برای مثال، باستان‌شناسان مقبره‌هایی بسیار قدیمی را کشف کرده‌اند که حاوی مومیایی فراعنه مصر و گنجینه‌های آنان است. فراعنه مصر باستان، اموال و دارایی‌های خود را به عنوان هدیه، در درون مقبره‌های خود قرار می‌دادند.

بسیاری از مردم تصور می‌کنند که طلا و سنگ‌های قیمتی، با ارزش‌ترین اکتشاف‌های باستان‌شناسان، از بقایای مصر باستان هستند. اما حقیقت این است که اکتشاف ابزارهای مصنوعی بسیار در این منطقه، ارزش‌ بسیار بیشتری نسبت به طلا و سنگ‌های قیمتی دارند. یکی از این آثار ارزشمند، وسیله نقلیه‌ای است که در زیر هرم جیزه (Giza) کشف شد! قایق خورشیدی (Solar Boat)، اکتشافی‌ست که عمر 4000 ساله خود را در گودالی عمیق گذرانده و اکنون توسط باستان‌شناسان امروزی مورد توجه قرار گرفته است. اما به چه علت تاکنون در این باره چیزی نشنیده‌ایم؟

این وسیله را به عنوان کشف قایق خورشیدی باستانی در مصر می‌شناسند؛ چرا که گفته می‌شود این وسیله نقلیه، چندان هم معمولی نبوده و به نظر می‌رسد می‌بایست با نگاهی دقیق‌تر آن را مورد بررسی قرار دهیم. این کشتی خورشیدی، از سال 1985 میلادی، در محلی با نام «موزه قایق خورشیدی جیزه»، درست در همان منطقه‌ای که کشف شد نگهداری می‌شود.

جالب است بدانید کشتی خورشیدی خوفو ، به عنوان قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین وسایل نقلیه عهد باستان شناخته می‌شود. این کشتی باستانی، 44 متر طول و 6 متر عرض دارد و از همه مهم‌تر، به عقیده باستان‌شناسان این کشتی خورشیدی هیچ‌گاه مورد استفاده قرار نگرفته است. محققان، از این وسیله نقلیه، به عنوان یک شاهکار صنایع چوبی یاد کرده‌اند؛ چرا که اگر همین حالا هم آن را در درون آب قرار دهیم، قادر است به خوبی افراد را بر روی اقیانوس‌ها به مقاصد دلخواه‌شان منتقل کند. اما نکته اسرارآمیز در مورد این قایق خورشیدی این است که وسیله نقلیه مذکور، از ابتدا هم برای شناور شدن در دریاها ساخته نشده بود!

قایق خورشیدی باستانی در مصر

واقعیتی که بسیاری از باستان‌شناسان را متعجب کرد این بود که قایق خورشیدی خوفو ، با وجود آنکه تمامی شرایط لازم برای شناور شدن بر سطح آب را دارا بود، برای این هدف ساخته نشده و با استناد بر اظهارات نویسندگان مصری، این وسیله نقلیه در واقع یک سفینه فضایی بوده است! با این تفاسیر، به نظر می‌رسد که با کشف یک قایق خورشیدی باستانی با هدف پرواز در مصر طرف هستیم!

قایق‌های خورشیدی، نقش پر رنگی را در افسانه‌های اساطیری بعد از مرگ مصر باستان داشته‌اند. رَع (Ra) خدای خورشید و مهمترین خدای مصر باستان، هرشب با استفاده از ارابه خود به نبرد خدایان و چهارپایان می‌رفت و در روشنی روز، ارابه خود را در آسمان‌ها می‌راند. ارابه در افسانه‌های اساطیری، حکایت از یک وسیله پرنده دارد. آیا کشف قایق خورشیدی باستانی در مصر را می‌توان به ارابه‌ی خدای رَع نسبت داد؟

قایق خورشیدی باستانی در مصر

بخش بزرگی از قایق خورشیدی خوفو، به کمک چوب درخت سدر لبنانی ساخته شده است. مصریان باستان، ضمن محکم کردن تخته‌های چوبی و قاب‌هایی مخصوص به کمک علف حلفا، قسمت کف این کشتی را به صورت تخت ایجاد کرده‌اند. این کشتی، به صورت کامل کشف شد، اما به منظور قرار دادن در زیر هرم خوفو، قطعات مختلف آن به شکلی جدا از هم در کنار یکدیگر قرار گرفته بودند.

روند متصل کردن قطعات مختلف این کشتی به همدیگر، زیر نظر وزارت آثار باستانی مصر، توسط احمد یوسف مصطفی (Ahmed Youssef Moustafa) آغاز شد و سرانجام بعد از چند سال به اتمام رسید. او برای سر هم کردن قطعات این کشتی، چندین سال را صرف مطالعه مهارت‌های کشتی‌سازی مصر کرد. بدین منظور، حکاکی‌های روی مقبره‌ها و دیواره‌های این کشتی و همچنین قطعات کوچک‌تر آن، نقش مهمی را ایفا کردند.

با این وجود، هنوز هیچ‌کس به طور دقیق از علت ساخت این کشتی‌ خبر ندارد. به واقع کارشناسان معتقد هستند که گذشته مربوط به این کشتی‌ها، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. افسانه‌های مصری حاکی از آن هستند که از این وسیله نقلیه در دنیای پس از مرگ، برای حرکت پادشاه و خدای رَع، در بهشت استفاده می‌شود. البته با بررسی دقیق‌تر این قایق، نشانه‌هایی از ارتباط با آب نیز در آنان مشاهده شد. از این رو، برخی بر این باورند که از این قایق خورشیدی، برای جا به جا کردن فراعنه مصری از ممفیس تا جیزه استفاده می‌شده است. از طرفی، این احتمال نیز وجود دارد که فرعون خوفو، از این قایق برای سفر به مکان‌هی مقدس استفاده می‌کرده برای استفاده بعد از مرگ، همراه با او دفن شده است.

قایق خورشیدی باستانی در مصر

اکتشاف این کشتی و یا قایق خورشیدی باستانی در مصر ، اطلاعات ما را درباره گذشته مصر باستان به چالش می‌کشاند. در واقع با این اکتشاف، سوالات بسیاری طرح می‌شوند که پاسخ آنان همچنان در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. برای مثال، یکی از این سوالات این است که هدف دقیق از ساخت این قایق خورشیدی چه بود؟ آیا هدف از ساخت این کشتی، اجرای اهداف اساطیری و باستانی مصر باستان بوده و یا به واقع این کشتی در رود نیل مورد استفاده قرار می‌گرفته است؟ آیا از این وسیله نقلیه، برای انتقال جسد فرعون خوفو از ممفیس به جیزه استفاده شده و یا به عقیده بسیاری از نویسندگان، این کشتی در واقع یک سفینه فضایی پرنده بوده است؟

این اولین بار نیست که اکتشافی جدید در بیابان‌های مصر، سوالات بی‌پاسخ بسیاری را برای ما مطرح می‌کند. برای مثال، با نگاهی بر معبد ساخته شده توسط ستی اول و پسرش رامسیس دوم در ابیدوس (Abydos)، حکاکی‌های تعجب‌آوری از وسایل نقلیه پرنده مشاهده می‌کنیم. در واقع تا حدودی می‌توان حکاکی‌ دیوارهای معبد ابیدوس را به کشف قایق خورشیدی باستانی در مصر نسبت داد؛ چرا که این معبد یکی از مهم‌ترین معابد مصر باستان بوده و از معروف‌ترین خدایان آن می‌توان به ایزیس (Isis)، حوروس (Horus)، ست (Set)، آمون رَع (Amun-Re)، رَع هوراختی (Re-Horakhty) و پتاح (Ptah) اشاره کرد.

بسیاری از محققان ادعا می‌کنند که حکاکی‌های موجود در این دیوارها، در واقع وسایل نقلیه پرنده امروزی همچون هلی‌کوپتر، هواپیما و یا حتی زیردریایی‌های امروزی را توصیف می‌کنند. از طرفی،‌این احتمال وجود دارد که به دلیل آشنا‌پنداری این حکاکی‌ها، ذهن ما به طور ناخودآگاه آنان را به وسایل مذکور نسبت دهد. اما در مورد پرنده سقاره (Saqqara Bird) چطور؟ آیا در این زمینه هم، ما با پدیده پاریدولیا طرف هستیم؟

قایق خورشیدی باستانی در مصر

آیا می‌توان پرنده سقاره را به کشف قایق خورشیدی باستانی در مصر ارتباط داد؟

در سال 1898 میلادی، باستان‌شناسی با نام خلیل مسیحا (Khalil Messiha)، در حفاری‌های خود در سافو (Sappho)، موفق به کشف یک شی چوبی با شکل و شمایلی همچون یک پرنده شد. بال‌های این پرنده،‌ شباهت بسیاری به بال‌های هواپیما داشته و هریک 7 اینچ هستند. کشف پرنده سقاره، سوالات بسیاری را برای باستان‌شناسان و محققان مطرح کرد. با وجود اینکه تئوری‌های مختلفی برای این پرنده پیشنهاد شده، اما هنوز هیچ‌یک از آنان نتوانسته‌اند به طور قطعی دانشمندان را متقاعد سازند.

باستان‌شناسان پیش‌بینی می‌کند که پرنده سقاره، قدمتی 2200 ساله داشته باشد. این پرنده چوبی، هیچ شباهتی به یک پرنده واقعی ندارد! نحوه قرارگیری بال‌های این پرنده، از طراحی آیرودینامیک پیروی می‌کند! کشف این قطعه بحث‌بر‌انگیز، دانشمندان را برای مدتی طولانی به فکر فرو برد. تا جایی که بسیاری از آنان بر این باورند که به طور قطع، مصریان باستان درک صحیحی از آیرودینامیک داشته و پرنده سقاره، در واقع یک مدل کوچک شده از وسیله پرنده آنان بوده است. در واقع، می‌توان گفت نسخه اصلی پرنده سقاره در اندازه‌ی واقعی، احتمالا با کشف قایق خورشیدی باستانی در مصر مطابقت دارد!

در سال‌های اخیر، بسیاری از محققان تلاش کردند با ارائه نظریه‌های مختلف، پرنده سقاره را به عنوان یک ماشین پرنده معرفی کنند. اما در نهایت، با رد شدن همه این نظریه‌ها، این پرنده چوبی به عنوان تندیسی از یک پرنده معمولی معرفی شد.

پرنده سقاره شباهت بسیاری به یک پرنده واقعی دارد. این پرنده چوبی، دارای چشم‌ و بینی است؛ اما بال‌های آن هیچ شباهتی به پرنده‌های شناخته شده ندارد. به عقیده بسیاری از کارشناسان، بال‌های این پرنده چوبی، با تکیه بر قوانین آیرودینامیک طراحی شده و همچون بال‌های یک هواپیمای مدرن است. دانشمندان با بررسی دقیق‌تر بال‌های این پرنده چوبی، از طراحی فوق پیشرفته آن خبر دادند و از مهم‌تر اینکه پرنده هیچ نیازی به سکان ندارد! نکته تعجب آور در مورد این پرنده چوبی این است که در قسمت بالایی آن، یک فضای 3 سانتی‌متری همچون سکان هدایت این وسیله نقلیه تعبیه شده است.

قایق خورشیدی باستانی در مصر

آن‌چه موضوع را پیچیده‌تر می‌کند، متون هیگرولیفی حک شده بر روی این مدل است. بر روی این مدل، با خط هیگرولیف عبارت «هدیه‌ای از آمون» درج شده و جالب‌تر اینکه در نزدیکی پرنده سقاره، 3 پاپیروس نیز با موضوع «من می‌خواهم پرواز کنم» کشف گردیده است!

آیا در جمع‌بندی این موضوعات، می‌توان گفت که قایق خورشیدی باستانی در مصر وجود داشته است؟ آیا قایق‌ خورشیدی در واقع وسیله‌ای برای پرواز در آسمان بوده و یا از آن برای سفرهای آبی استفاده می‌شد؟ اکتشاف‌های اخیر در مصر باستان، هرباره دانشمندان را با سوالات بی‌پاسخ بسیاری رو به رو می‌سازد که در جمع‌بندی آنان می‌توان به این نتیجه رسید که مصریان باستان، دارای فرهنگ و تمدنی فراتر از تصورات ما بوده‌اند. شواهدی وجود دارد که مصریان باستان، در هزاران سال پیش، توانسته‌اند به نقاط بسیار دور سیاره ما سفر کرده و حتی از نقاط کشف نشده‌ای همچون قاره آمریکا نیز بازدید نمایند! با این تفاسیر، حتی این احتمال وجود دارد که قاره آمریکا برای اولین بار توسط کریستف کلمب نشده و هزاران سال قبل‌تر از آن، توسط تمدنی پیشرفته مورد بازدید قرار گرفته باشد!

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

2 دیدگاه

  1. از دید من کشتی برای استفاده تو اب بود اونها دمبال تکنولوژی ساخت هواپیما بودن اما هنوز بهش نرسیده بودن در حال تحقیق بودن روش

  2. خیلی جالبه این پرنده سقاره واقعا این آیرودینامیک بودنش با چشم هم قابل درک هست ولی اون قایق به نظر من چیز خاصی نیست اونا اعتقاد داشتن به حیات پس از مرگ که به همین خاطر با گنیجه خاک مشیدن اونم کشتی بودن که بعدا زنده شد سوار بشه خخخ