دوربین وان پلاس 5

دوربین وان پلاس 5 ؛ بررسی مشخصات فنی و ویژگی‌ها

دوربین وان پلاس 5 دارای ساختار دوگانه است. وان پلاس مدعی شده دوربین این گوشی موبایل عکس های بسیار خوبی را ثبت خواهد کرد. در این مطلب، جزییات فنی و ویژگی ها و قابلیت های دوربین OnePlus 5 را بررسی خواهیم کرد.

بر اساس یک ضرب‌المثل قدیمی چینی، داشتن یک گوشی موبایل خوب بدون دوربین قوی ممکن نیست! هنوز نمی‌دانیم کدام یک از بزرگان و اساطیر چین این سخن را گفته، اما از صحت آن کاملا مطمئن هستیم. اکنون تمرکز کل دنیای موبایل بر روی پرچمدار جدید وان پلاس قرار گرفته است، گوشی موبایلی که در اولین نگاه، دوربین دوگانه‌اش شدیدا چشم‌نوازی می‌کند. به ادعای سازنده، این دوربین قرار است تا در مقایسه با دوربین محصولات قبلی این شرکت، تصاویر به مراتب شفاف‌تری را ثبت کند. اما چه چیزی دوربین وان پلاس 5 را خاص می‌کند؟

دوربین وان پلاس 5

معنی و مفهوم دوربین دوگانه

این نوع از طراحی دوربین، به معنی قرار دادن دو سنسور در کنار یکدیگر است که تصاویر ثبت شده توسط آن‌ها، با استفاده از الگوریتم‌های خاص در قالب یک تصویر در گوشی موبایل ذخیره می‌شود. دوربین دوگانه وان پلاس 5 در مقایسه با نخستین گوشی موبایلی که با چنین ویژگی معرفی شد تفاوت بسیار زیادی دارد.

البته نحوه پیاده‌سازی دوربین دوگانه توسط هر شرکت گوشی‌ساز متفاوت است. به عنوان نمونه، اپل در آیفون 7 پلاس یک سنسور عادی را در کنار یک سنسور تله فوتو با 2 برابر بزرگنمایی اپتیکال قرار داده است که به بزرگنمایی و ثبت تصویر از سوژه‌های تقریبا دور بدون کاهش کیفیت کمک می‌کند. دیگر مزیت این نوع دوربین دوگانه، امکان ثبت تصاویر پرتره حرفه‌ای است.

دوربین وان پلاس 5

از طرفی دیگر شرکت ال جی، در کنار سنسور اصلی و عادی، از یک سنسور دارای زاویه باز همچون اکشن کمراهای گو پرو استفاده می‌کند. به لطف این سنسور دارای زاویه باز، می‌توان بدون نیاز به برداشتن گام به عقب، اشیا بسیار بیشتری را در قاب تصویر جای داد. کاربرد اصلی این دوربین، عکاسی از مناظر طبیعی است.

یکی دیگر از گوشی‌سازان بسیار فعال در این زمینه هواوی است که برخلاف دو کمپانی بالا، در کنار سنسور اصلی از یک سنسور سیاه و سفید دارای رزولوشن بالا استفاده می‌کند که کاربرد خاص خود را دارد.

دوربین وان پلاس شباهت بسیار زیادی با دوربین آیفون 7 پلاس دارد، چرا که در کنار سنسور 16 مگاپیکسلی عادی آن شاهد به کار رفتن یک سنسور 20 مگاپیکسلی از نوع تله فوتو برای اعمال 2 برابر بزرگنمایی اپتیکال هستیم. به ادعای وان پلاس، بدون در نظر گرفتن سنسور تله فوتو، سنسور اصلی این دوربین قادر است به تنهایی عکس‌های فوق‌العاده باکیفیتی را ثبت کند. در ادامه می‌توانید مشخصات دوربین وان پلاس 5 را در قالب جدول زیر مشاهده کنید.

دوربین اصلیدوربین تله فوتودوربین سلفی
رزولوشن16 مگاپیکسل20 مگاپیکسل16 مگاپیکسل
اندازه پیکسل1.12 میکرومتر1.0 میکرومتر1.0 میکرومتر
نوع سنسورسونی IMX 398سونی IMX 350سونی IMX 371
گشودگی دریچه دیافراگمf/1.7f/2.6f/2.0
تثبیت‌کنندگی تصویرالکترونیکیهنوز مشخص نیستالکترونیکی
فلاشLED دوگانهLED دوگانهصفحه نمایش
ضبط ویدیورزولوشن 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه

رزولوشن فول اچ‌دی با نرخ 60 فریم بر ثانیه

رزولوشن اچ‌دی با نرخ 120 فریم بر ثانیه (اسلوموشن)

رزولوشن 4K با نرخ 30 فریم بر ثانیه

رزولوشن فول اچ‌دی با نرخ 60 فریم بر ثانیه

رزولوشن اچ‌دی با نرخ 120 فریم بر ثانیه (اسلوموشن)

رزولوشن فول اچ‌دی با نرخ 30 فریم بر ثانیه

مزایا و معایب دوربین وان پلاس 5

اگرچه دوربین وان پلاس 5 هم از نظر ساختار و هم از نظر ظاهر شباهت بسیار زیادی با دوربین آیفون 7 پلاس دارد، اما از نظر برخی فاکتورهای تکنیکی همچنان با یکدیگر متفاوتند. به عنوان نمونه، رزولوشن هر دو سنسور دوربین وان پلاس 5 بیشتر است، به طوری که این گوشی‌ساز چینی مدعی است دوربین پرچمدار جدید آن دارای بیشترین رزولوشن در مقایسه با تمامی دوربین‌های دوگانه است.

دوربین وان پلاس 5

سنسور تله فوتو سبب می‌شود بدون نیاز به کشیدن عکس به صورت دیجیتال و فدا کردن کیفیت به منظور بزرگنمایی، سوژه‌ها را در کادر تصویر جلوتر آورد و از آن‌ها عکس گرفت. البته با دوربین تمامی گوشی های موبایل امکان زوم کردن وجود دارد، اما از آنجایی که این بزرگنمایی از نوع دیجیتالی است (نه اپتیکال)، به قیمت پایین آمدن شدید کیفیت عکس تمام می‌شود.

از نظر نرم افزاری، در اپلیکیشن دوربین وان پلاس 5 یک حالت پرتره در نظر گرفته شده است که ما را مجددا به یاد دوربین آیفون 7 پلاس می‌اندازد. حین ثبت چنین تصاویری، با استفاده از سنسور تله فوتو یک پس‌زمینه دارای محوشدگی به عکس اعمال می‌شود. به این ترتیب، اشیا اضافی تار شده و حضور شخصی که در حال عکاسی از وی هستید پررنگ می‌شود.

دوربین وان پلاس 5

اما سنسور تله فوتو این دوربین بدون ایراد نیست. برای کاربران نه چندان حرفه‌ای، گشودگی دریچه دیافراگم این سنسور بسیار کم است، به این معنی که در مقایسه با سنسور اصلی نور بسیار کمتری را دریافت می‌کند. همچنین سنسور تصویر آن از پیکسل‌های کوچکتری استفاده می‌کند. همین عوامل، تصاویر ثبت شده را در معرض نویز دیجیتال قرار می‌دهند.

به همین دلیل، اگرچه سنسور اصلی دارای گشودگی دریچه دیافراگم f/1.7 بوده و عکاسی در شرایط نوری بسیار نامناسب را ممکن می‌کند، اما به خاطر ساختار سنسور تله فوتو نمی‌توان در شرایط نوری نامناسب از بزرگنمایی اپتیکال به خوبی استفاده کرد و یا تصاویر پرتره زیبایی ثبت کرد.

مقایسه دوربین وان پلاس 5 و وان پلاس 3 تی

افزوده شدن یک سنسور تله فوتو، تنها تغییری نیست که دوربین پرچمدار کنونی وان پلاس در مقایسه با پرچمدار پیشین این شرکت یعنی وان پلاس 3 تی به خود دیده است. مهمترین تغییر به گشودگی دریچه دیافراگم آن‌ها مربوط می‌شود که از F2.0 در دوربین وان پلاس 3 تی اکنون در سنسور اصلی دوربین وان پلاس 5 به F1.7 تغییر پیدا کرده است. نتیجه این امر، عکاسی بهتر در شرایط نوری نامناسب، ثبت تصاویری شفاف‌تر و بدون محوشدگی و همچنین دارای نویز کمتر است.

همچنین با توجه به سنسور IMX398 شرکت سونی، فوکوس خودکار دوربین وان پلاس 5 به مراتب سریعتر از دوربین پرچمدار پیشین عمل می‌کند، به طوری که به ادعای شرکت سازنده سرعت فوکوس خودکار آن در مقایسه با دوربین وان پلاس 3 تی 40 درصد بیشتر است. علاوه بر سرعت، دقت تکنولوژی Fast AF نیز بیشتر است.

دوربین وان پلاس 5

مهمترین قابلیتی که در دوربین این گوشی موبایل از قلم افتاده تثبیت‌کننده‌ نوری تصاویر است. تنها دلیلی که می‌توان برای این موضوع آورد، به کار بردن یک دوربین دوگانه در یک دستگاه دارای 7.25 میلی‌متر ضخامت است که پیاده‌سازی این فناوری را با مشکل مواجه می‌کند. حین وجود OIS، به دلیل ثابت نگه داشته شدن فریم میزان محوشدگی مخصوصا حین عکاسی در شرایط نوری ضعیف به مراتب کاهش پیدا می‌کند.

کاربرد دیگر OIS در زمان فیلم برداری است، به طوری که لرزش دست کمتر در ویدیوی نهایی اعمال می‌شود. به جای این قابلیت، در دوربین وان پلاس 5 شاهد تثبیت‌کننده الکترونیکی تصاویر هستیم که تنها بعد از ثبت چندین عکس می‌توانیم درباره نحوه کار آن قضاوت کنیم.

قابلیت‌های نرم افزاری جدید

در گوشی های موبایل، اهمیت قابلیت‌های نرم افزاری دوربین به اندازه قابلیت‌های سخت افزاری آن است. خوشبختانه اپلیکیشن دوربین وان پلاس 5 به چندین ترفند مختلف مجهز شده است. به عنوان نمونه می‌توان به پردازش چند فریمی به ازای نویز دیجیتال کمتر اشاره کرد. به عبارت دیگر، دوربین وان پلاس 5 چندین فریم ثبت شده از یک صحنه را به منظور تشخیص تناقض‌ها با یکدیگر مقایسه کرده و در نهایت آن‌ها را به صورت نرم افزاری رفع می‌کند.

دوربین وان پلاس 5

حالت عکاسی HDR نیز بهبود پیدا کرده است که به لطف آن می‌توان تصاویر شفاف‌تری از سوژه‌هایی که در جلوی یک منبع نور خیره‌کننده قرار دارند ثبت کرد. همانند گوشی های موبایل پیشین وان پلاس، در دوربین وان پلاس 5 نیز یک حالت عکاسی دستی وجود دارد که با فعال‌سازی آن، کنترل همه چیز در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. در این حالت، تعادل رنگ سفید، نحوه فوکوس، سرعت شاتر و ISO دیگر به صورت خودکار تعیین نشده و باید توسط کاربر مشخص شوند. در دوربین وان پلاس 5 یک هیستوگرام نیز افزوده شده است.

فیلم برداری 4K و کیفیت صوت بهتر

دوربین پرچمدار جدید وان پلاس نیز قادر است همانند دیگر پرچمداران امروز بازار موبایل با رزولوشن 4K فیلم برداری کند. با وجود نبود تثبیت‌کننده نوری تصاویر، به دلیل استفاده از تثبیت‌کنندگی نرم افزاری انتظار داریم پایداری قابل توجهی در ویدیوهای ثبت شده وجود داشته باشد. هنوز هیچ ویدیوی نمونه‌ای از دوربین وان پلاس 5 منتشر نشده است، اما انتظار داریم کیفیت بسیار بالایی را مشاهده کنیم. پیش از این در گوشی هایی همچون آیفون و گوگل پیکسل به این نتیجه رسیدیم که تثبیت‌کنندگی دیجیتالی ویدیوها می‌تواند نتایج بسیار ایده‌آلی داشته باشد.

به دلیل استفاده شرکت سازنده از میکروفون‌های به مراتب بهتر از قبل، همچنین اننظار داریم کیفیت و شدت صوت ثبت شده در ویدیوها بهبود و اعوجاج کاهش پیدا کند. با این حال، مهمترین فاکتور برای قضاوت درباره توانایی یک دوربین کیفیت نمونه تصاویر ثبت شده توسط آن است. پس بهتر است تنها بر اساس اعداد و ارقام و مشخصات فنی دوربین وان پلاس 5 درباره آن قضاوت نکنیم.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه

  1. اطفا در مورد صفحه نمایش وان پلاس5 هم تو ضیح بدید