استفاده از System Restore

آموزش استفاده از System Restore در نسخه‌های مختلف ویندوز

در ادامه، روش استفاده از System Restore که یکی از بهترین ابزارهای سیستم عامل ویندوز برای رفع مشکلات مختلف است را در نسخه‌های مختلف 8، 8.1 و 10 خواهیم آموخت.

در عبارت System Restore، منظور از «سیستم»، همان سیستم عامل و یا در اینجا «ویندوز» است. همچنین باید بدانید حالت‌های مختلف سیستم نسبت به زمان سنجیده شده و اطلاعات مربوط به آن ذخیره خواهد شد.  از این رو، با نصب نرم افزارها و یا آپدیت‌های جدید، اطلاعات قبلی شما دست‌نخورده باقی می‌مانند.

کاربران به کمک نقاط بازیابی (Restore Points) که به صورت خودکار یا دستی ذخیره می‌شوند، می‌توانند از این ابزار کارآمد استفاده کنند. نقاط بازیابی همانند ایست‌های بازرسی عمل کرده و اطلاعات اصلی مربوط به سیستم را با در نظر گرفتن زمان مربوط ذخیره می‌کنند.

با استفاده از System Restore آپدیت‌ها و برخی نرم افزارهایی که بعد از تاریخ مورد نظر نصب شده‌اند، حذف می‌شوند. اطلاعات ذخیره شده توسط کاربران نیز دست‌نخورده باقی خواهند ماند.

چگونه System Restore را فعال کنیم؟

روش اول

برای انجام این کار، ابتدا وارد “Control Panel” شده و از بخش “System and Security”، گزینه “System” را انتخاب کنید. حال در قسمت سمت چپی روی “System Protection” کلیک کنید.

استفاده از System Restore

در این مرحله، پنجره‌ای باز می‌شود که در آن به صورت خودکار زبانه‌ای با همین نام انتخاب شده است. در قسمت پایینی باید نسبت به فعال بودن “Protection” برای درایو اصلی (که در این تصاویر درایو C است) اطمینان حاصل کنید.

استفاده از System Restore

اگر این گزینه برای درایو اصلی که در آن ویندوز نصب شده غیرفعال است، با انتخاب “Configure” می‌توان آن را تغییر داد.

روش دوم

یکی دیگر از راه‌ها برای وارد شدن به تنظیمات مربوط به System Restore، از طریق پنجره کامپیوتر (This PC) و انتخاب گزینه “Properties” از منوی بالایی است. این گزینه در زبانه “Computer” قرار می‌گیرد. به علاوه، می‌توان با جستجوی عبارت “This PC” در نوار جستجوی نوار استارت، روی آن راست کلیک کرده و سپس گزینه “Properties” را انتخاب کرد.

برای انجام سایر کارها باید گام دوم به بعد در روش قبلی را دنبال کنید.

روش سوم

استفاده از System Restore

آخرین روش، جستجوی عبارت “Create a restore point” در نوار جستجوی ویندوز است که البته با نوشتن بخشی از این عنوان، قادر به مشاهده آن خواهید بود.

چگونه یک نقطه بازیابی بسازیم؟

بعد از فعال کردن System Protection، حال کافی‌ست گزینه ساختن (Create) را انتخاب کرده و آن را با نام دلخواه ذخیره کنید.

استفاده از System Restore

چگونه ویندوز را به گذشته و تنظیمات قبلی بازگردانیم؟

روش اول؛ از طریق خود ویندوز

برای استفاده از System Restore از طریق ویندوز، باز هم باید از پنجره System Protection استفاده کنید. در این بخش همانند تصویر زیر، یک گزینه دیگر با عنوان “System Restore’” نیز دیده می‌شود که با انتخاب آن می‌توان سیستم را به حالت‌های قبلی بازگرداند.

استفاده از System Restore

با انتخاب “Next”، به پنجره بعدی هدایت خواهید شد تا یکی از نقاط بازیابی ذخیره شده را انتخاب کنید. به علاوه، لیستی از نرم افزارهایی که بعد از انجام این کار حذف می‌شوند نیز در این بخش نمایش داده می‌شود. در نهایت با انتخاب گزینه “Finish”، سیستم شما به حالت مورد نظر باز می‌گردد.

روش دوم؛ از طریق گزینه‌های موجود در Startup ویندوز (Advanced Startup Options)

در پنجره “Advanced Startup Options” ابزارهای مختلفی وجود دارد که معمولا از آنها برای تعمیر ویندوز استفاده می‌شود. زمانی که سیستم دچار مشکل شده و اجرا نشود نیز این پنجره به صورت خودکار نمایش داده می‌شود.

استفاده از System Restore

اگر بعد از کرش کردن سیستم، به صورت خودکار به این بخش منتقل نمی‌شوید، کافی‌ست در منوی استارت، کلید “Shift” را نگه داشته و روی “Restart” کلیک کنید تا این بخش برای شما نمایان شود. بعد از ورود، “Troubleshoot” و سپس Advanced Startup Options را انتخاب کنید. حال باید System Restore را ببینید. در ادامه و با انتخاب این گزینه، سیستم به صورت خودکار مجددا راه‌اندازی شده و از شما خواسته می‌شود با انتخاب حساب کاربری، مابقی مراحلی که در روش اول ذکر شد را انجام دهید.

استفاده از System Restore

روش سوم؛ از طریق پنجره Command Prompt

در نوار جستجوی منوی استارت، “cmd” را تایپ کرده و با راست کلیک روی “Command Prompt”، آن را به صورت “Run as Administrator” اجرا کنید.

استفاده از System Restore

حال در پنجره مشکی باز شده، “cd restore” را نوشته و کلید اینتر را فشار دهید. سپس “rstrui.exe” را تایپ کرده و اینتر را بفشارید تا پنجره مربوط به بازیابی سیستم باز شود.

“System Restore” یکی از بهترین ابزارهای ویندوز است که بدون هیچ نگرانی می‌تواند بسیاری از مشکلاتی که به صورت ناخواسته به وجود می‌آیند را برطرف کند. هرچند، بخش‌های دیگری نیز در نظر گرفته شده که بسیار کارآمد هستند.

جایگزین‌های دیگر برای بازیابی اطلاعات

Refresh: این ویژگی به شما اجازه می‌دهد تا وضعیت سیستم عامل خود را بدون تحت تاثیر قرار گرفتن اطلاعات شخصی، به حالت اول بازگردانید. اگرچه این روش تمام نرم افزارهای شخص ثالث را حذف می‌کند، اما نرم افزارهای اصلی ویندوز دست‌نخوردی باقی می‌مانند.

Reset: این گزینه، تمام اطلاعات شما (در درایو ویندوز) را پاک کرده و سیستم عامل را مجددا نصب می‌کند.

System Image Backup: کاربران می‌توانند با ساخت یک فایل ایمیج، در صورت ایجاد اختلال در ویندوز، از آن برای بازگردانی شرایط قبلی استفاده کنند. در واقع می‌توان ساختن ایمیج را به ساخت یک نقطه بازیابی تشبیه کرد. برای استفاده نیز کافی‌ست از منوی ابزارهای ویندوز که در بخش قبلی بدان اشاره شد، فایل ایمیج مورد نظر را برای بازگردانی اطلاعات انتخاب کنید.

استفاده از System Restore

در ویندوز 10، برای استفاده از Reset کافی‌ست با باز کردن پنجره “Recovery Options” از طریق جستجو در منوی استارت، گزینه “Get Started” را مطابق با تصویر زیر انتخاب کنید. در این بخش، دو حالت پیش روی کاربران قرار می‌گیرد که گزینه اول، فایل‌های شخصی شما را ذخیره کرده و گزینه دوم، تمام آنها را حذف خواهد کرد. پس از انتخاب گزینه دلخواه و طی کردن مراحل بعدی می‌توان ویندوز را مجددا نصب کرد.

استفاده از System Restore

در ویندوز 8 و ویندوز 8.1 روش انجام کار به همین صورت است؛ با این تفاوت که ابتدا باید وارد پنجره “Recovery” شده و سپس Recovery Options را انتخاب کنید. در این بخش گزینه‌های Refresh و Reset به صورت جداگانه قابل استفاده هستند.

ویدیوی زیر، روش استفاده از قابلیت Refresh در ویندوز 10 را آموزش می‌دهد:

مزایا و معایب استفاده از System Restore

استفاده از System Restore زمانی پیشنهاد می‌شود که پیام‌های خطای ناخواسته دریافت می‌کنید. به علاوه، کاربران با استفاده از این ابزار، بدون هیچ دانش و یا مهارت خاصی می‌توانند به سرعت اطلاعات قبلی خود را برگردانند. با این حال در صورت خرابی هارد یا بروز مشکلات جدی‌تر، این روش جواب نخواهد داد.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*