پراید

نگاهی به تاریخچه پراید در آستانه خداحافظی با پرفروش ترین خودروی ایرانی

پراید از سال 1372 توسط سایپا در بازار ایران عرضه شد و اکنون پس از 24 سال به پایان عمر خود نزدیک شده است. در ادامه، تاریخچه پرفروش ترین خودروی ایرانی را بررسی خواهیم کرد.

هم‌اکنون بیش از 6 میلیون خودروی پراید در خیابان‌های کشورمان تردد می‌کنند و سالهاست که به عنوان پرفروش ترین خودروی بازار ایران شناخته می‌شود. حال چند وقتیست که اخباری مبنی بر بازنشستگی این خودروی بی‌کیفیت به گوش می‌رسد و گفته می‌شود حداکثر تا پایان سال آینده، خط تولید پراید در سایپا متوقف خواهد شد. چندی پیش نیز رئیس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی از قول رئیس سازمان ملی استاندارد گفته بود که احتمالا تا پایان سال جاری، تولید این خودرو به پایان می‌رسد. اگرچه این حرف‌ها خیلی جدی گرفته نشد چون بارها این اظهارنظر را از مسئولان مختلف شنیده‌ایم و دیگر این داستان تکراری شده است.

پراید

سیر طبیعی صنعت خودرو در سراسر جهان به این ترتیب است که هر خودرو با یک یا دو مورد فیس لیفت یا به‌روزرسانی، بیشتر از پنج سال در خط تولید باقی نمی‌ماند اما بیشتر خودروهای تولید داخلی ما، سالهاست که در کارخانه‌های خودروسازی کشورمان تولید می‌شوند و بدون کوچکترین تغییر فنی یا امنیتی و تنها با تغییرات ظاهری بسیار جزیی همچنان در بازار عرضه شده و با جان هموطنانمان بازی می‌کنند.

پراید چگونه وارد بازار ایران شد؟

شاید بسیاری از شما فکر کنید پراید از کره به ایران آمده است اما در حقیقت این طور نیست. این خودروی جنجالی در واقع همان مزدا 121 است که در ابتدا در ژاپن تولید می‌شد و مدتی بعد با نام فورد فستیوا به بازار آمریکای شمالی راه پیدا کرد. در آن زمان، مقصد اصلی این خودروی ارزان‌قیمت دانشجویی، بازار کشورهای آمریکای شمالی، استرالیا و ژاپن بود اما سازمان امنیت بزرگراه‌های آمریکا با وجود استقبال زیاد از خودرو، جلوی تولید آن را گرفت. فورد فستیوا یا همان مزدا 121 در سال 1986 لقب ناامن‌ترین خودروی آمریکا را از آن خود کرد. در سال 1987 میلادی، تولید این خودرو به کیا موتورز رسید و به این ترتیب کره جنوبی به مقصد جدید آن تبدیل شد.

پراید

فورد فستیوا

همزمان با شروع تولید این خودروی پرحاشیه در کیا موتورز، مزدا 121 چهره جدیدتری به خود گرفت تا کمی بار انتقادها مبنی بر ایمن نبودن را از روی دوش خود بردارد. تولید این خودروی مزدا تا سال 2002 در سه مدل دیگر ادامه داشت. در اوایل دهه 70 هجری شمسی، بزرگترین معامله کیا موتورز در آن سال‌ها انجام شد و پراید از کره به ایران آمد. تولید این خودرو در سال 2000 میلادی در کره جنوبی به پایان رسید و کیا ریو جای آن را گرفت و در سال 2001 میلادی، لیسانس این محصول به صورت رسمی به سایپا فروخته شد تا این شرکت خودروسازی ایرانی، به مدت بیش از دو دهه به تولید این خودروی بی کیفیت ادامه بدهد. جالب اینجاست که کیا ریو هم وارد بازار ایران شد و نسبت به پراید، خودروی بسیار موفق‌تر و متفاوت‌تری بود.

تولید پراید، به صورت رسمی از سال 1372 در شرکت سایپا آغاز شد و این شرکت خودروسازی با ایجاد زنجیره‌ای از قطعه‌سازان فنی و با حمایت قطعه‌سازان بخش خصوصی، آن را با نام‌های نسیم (هاچ بک)، صبا (سدان)، سایپا 132، سایپا 131، سایپا 111، سایپا 141 و سایپا 151 (پراید وانت) در ایران عرضه کرد. از حق که نگذریم، این خودروی کره‌ای-آمریکایی ماشین بسیار کم خرجی بود و به راحتی تعمیر می‌شد و به همین دلیل به فروش خوبی دست پیدا کرد.

پراید

رئیس سازمان پزشکی قانونی ایران در سال 1392، پراید را به عنوان رکورددار وسایل نقلیه در کشته شدن سرنشینان خودرو معرفی کرد. بر اساس آمار این سازمان، 2 هزار و 454 نفر در این سال بر اساس تصادف رانندگی با این خودرو جان خود را از دست دادند و 13.6 درصد از تصادفات منجر به فوت به این خودرو اختصاص پیدا کرد. در یک دوره زمانی قرار بود طرحی توسط پلیس راهنمایی و رانندگی اجرا شود که بر اساس آن، خودروی پراید تنها اجازه تردد در جاده‌های درون شهری را داشته و نمی‌تواند در معابر برون شهری مورد استفاده قرار بگیرد؛ اما با توجه به این که تعداد قابل توجهی از مردم از این خودرو استفاده می‌کنند، اجرای این طرح نارضایتی‌های بسیاری را به وجود می‌آورد و به همین دلیل از اجرای آن صرف نظر شد. سازمان استاندارد ایران نیز خودروهای پراید، ام وی ام 110 و پژو 405 را به عنوان بی کیفیت ترین خودروهای داخلی معرفی کرد.

پراید

در اواخر سال 1389 شرکت سایپا، تولید محصولات خود را بر پایه پلتفرم قدیمی متوقف کرد و پلتفرم جدیدی را با نام X100 به خط تولید خود آورد. به این ترتیب محصولات سایپا با نام‌های سایپا 111، سایپا 131، سایپا 132 و سایپا 141 روانه بازار شد تا مشکلات پلتفرم قبلی برطرف شود اما همچنان تغییری در وضعیت ایمنی این خودرو ایجاد نشد.

محمدرضا نجفی منش، عضو انجمن قطعه‌سازان ایران در اظهار نظر عجیبی عنوان کرد که استانداردهای پراید هیچگونه مشکلی ندارد و سازمان استاندارد به عنوان مرجع، قابل قبول است نه پلیس راهنمایی و رانندگی! از سوی دیگر، علیرضا نیک آئین، رییس اتحادیه تعمیرکاران خودرو بیان کرد که پراید، بیشترین مراجعه به تعمیرگاه‌ها را دارد. مهدی جمالی، مدیرعامل سایپا نیز اخیرا در یک نشست خبری اعلام کرد که پراید تا پایان سال 1395، تعداد 52 استاندارد اجباری را گذرانده بود که این تعداد در سال جاری به 55 مورد افزایش پیدا می‌کند. با این حال، گزارش‌های رسمی از جمله گزارش ارزیابی کیفی خودروهای داخلی نشان می‌دهند که این محصول سایپا همچنان با یک ستاره از 5 ستاره کیفی، بی کیفیت ترین خودروی ایرانی است.

پراید

سرانجام خط تولید پراید متوقف می‌شود؟

به تازگی، رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی از توقف تولید پراید تا پایان سال 96 به دستور سازمان ملی استاندارد خبر داد؛ اما باید دید آیا این بار وعده مسئولان محقق می‌شود یا شرکت سایپا با ترفندهای مختلف به تولید این خودروی بی کیفیت ادامه خواهد داد؟

حالا که به پایان دوران پراید نزدیک شده‌ایم، یک مقصر بزرگ از صحنه حذف خواهد شد اما باید فکری اساسی برای صنعت خودروی ایران کنیم و اجازه دهیم رقابت به عامل تعیین‌کننده بازار تبدیل شود. با رعایت همین اصل است که کیا، تولیدکننده پراید در دهه 90 اکنون به یکی از بزرگ‌ترین خودروسازان جهان تبدیل شده و خودروهای محبوبی مانند اپتیما و استینگر را تولید می‌کند اما ما همچنان به تولید پراید دل خوش کرده‌ایم.