چشم پروانه

چشم پروانه ؛ الهام‌بخش حل مشکل دید کم صفحه گوشی زیر نور آفتاب

محققان قصد دارند با ساختن یک پوشش خاص با الهام گرفتن از چشم پروانه ، مشکل غیر قابل مشاهده بودن صفحه گوشی های موبایل در زمان استفاده در زیر نور آفتاب را حل کنند.

یکی از جدی‌ترین مشکلات در زمان استفاده از گوشی های تلفن همراه در زیر نور آفتاب، دید کم یا غیرمشاهده بودن محتوای صفحه نمایش آن‌هاست؛ اما اکنون محققان به شیوه‌ای برای ساخت یک نوع پوشش دست یافته‌اند که می‌تواند این مشکل را حل کند.

چشم پروانه

محققان با الهام گرفتن از ساختارهای نانوی موجود در چشم پروانه توانستند یک روکش ضد انعکاس نور تولید کنند. این پوشش به افراد امکان می‌دهد تا محتوای نمایشگر گوشی های تلفن همراه را حتی در زیر نور شدید آفتاب، بدون هیچ مشکلی مشاهده کنند. با استفاده از این روکش، انعکاس نور خورشید بر روی سطح نمایشگر گوشی به 0.23 درصد می‌رسد؛ در حالی که این رقم برای گوشی آیفون 4.4 درصد است.

سایر ویژگی‌های لایه ضد انعکاس نور با الهام گرفتن از چشم پروانه

محققان دانشگاه فلوریدای مرکزی آمریکا مدعی شده‌اند که این لایه ضد انعکاس از انعطاف بسیار بالایی برخوردار است و می‌توان به راحتی آن را در گوشی‌ها و تبلت‌ها به کار برد. این لایه که با الهام گرفتن از چشم پروانه ساخته شده، در برابر خط و خش و آسیب‌های این چنینی نیز بسیار مقاوم است و قابلیت تمیزکاری خودکار نیز دارد. بنابراین از گوشی در برابر گرد و خاک و جای اثرانگشت نیز محافظت می‌کند.

این لایه ضد انعکاس، گودی‌های کوچک و یکپارچه‌ای است که هر یک تنها 100 نانومتر، یعنی به اندازه یک هزارم پهنای تار موی انسان، قطر دارند. این روکش برای حفاظت از سطوح دیگر هم کاربرد خواهد داشت و عرضه عمومی آن به بازار جهانی از سال آینده میلادی آغاز می‌شود. در حال حاضر گوشی های هوشمند از حسگرهایی برای شناسایی محیط و افزایش نور استفاده می‌کنند تا مشاهده محتوای صفحه نمایش در زیر نور آفتاب نیز ممکن شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*