کنترل از راه دور کامپیوتر با استفاده از کروم ریموت دسکتاپ

کنترل از راه دور کامپیوتر در تمام سیستم عامل ها با کروم ریموت دسکتاپ

کروم ریموت دسکتاپ به شما اجازه کنترل از راه دور کامپیوتر را با هر سیستم عامل و از هر نقطه جهان می‌دهد، آنلاین بودن تنها شرط برقراری ارتباط بین دو کامپوتر است.

کروم ریموت دسکتاپ (Chrome Remote Desktop) یکی از بهترین برنامه‌های درونی مرورگر گوگل کروم (Google Chrome) است که به شما اجازه می‌دهد به صورت کنترل از راه دور، با کامپیوتر خود، کامپیوتر دیگر را در دست بگیرید. بر خلاف شایعات، در این‌جا نیازی به داشتن یک کروم بوک ندارید و تنها با یک مرورگر گوگل کروم می‌توانید این کار را انجام دهید.

کروم ریموت دسکتاپ چیست؟

وقتی کنترل از راه دور کامپیوتر ای را به دست می‌گیرید، تمامی اطلاعات به صورت استریم (Stream) به سیستمی که پشت آن نشسته‌اید منتقل می‌شوند؛ کیبورد و ماوس شما به گونه‌ای کامپیوتر دیگر را کنترل می‌کنند که انگار پشت آن نشسته‌اید و با آن به صورت مستقیم کار می‌کنید. تمامی برنامه‌های کنترل از راه دور کامپیوتر به صورت AES-encrypted و بر روی پروتکل SSL عمل می‌کنند.

کامپیوتر دوم به وسیله پین‌های خصوصی محافظت می‌شود، اما می‌توانید کنترل موقت آن را با استفاده از کدهای دسترسی یک‌بارمصرف به کس دیگری واگذار کنید. زمانی که اتصال قطع می‌شود، کد دسترسی صادر شده هم منقضی خواهد شد. اگر هم از صادر شدن کد دسترسی چند دقیقه بگذرد و کسی از آن استفاده نکند، باید کد دسترسی جدیدی از سیستم گرفت.

موارد استفاده از کروم ریموت دسکتاپ:

  • استفاده از برنامه‌ای خاص بر روی سیستم عامل دیگر
  • چک کردن کامپیوتر شخصی خود از راه دور
  • عیب یابی کامپیوتر یک دوست یا اعضای خانواده

برنامه ریموت دسکتاپ کروم بر روی ویندوز، مک، لینوکس و سیستم عامل کروم کار می‌کند.

PC ها را می‌توان با استفاده از دیوایس های Android و iOS نیز از راه دور کنترل کرد، در آخر مقاله به این بخش هم خواهیم پرداخت.

به دلیل تحریم‌های موجود علیه کشور ما، جهت استفاده از این نرم افزار باید هر دو دیوایس خود را از طریق ip یک کشور دیگر به شبکه جهانی اینترنت متصل کنید.

تنظیم کردن کروم ریموت دسکتاپ بر روی ویندوز

مرورگر کروم و برنامه کروم ریموت دسکتاپ را بر روی ویندوز خود نصب کنید.

کنترل از راه دور کامپیوتر با استفاده از کروم ریموت دسکتاپ

درون بخش آدرس مرورگر (navigation) عبارت chrome://apps را وارد کنید و بر روی کروم ریموت دسکتاپ (Chrome Remote Desktop) کلیک کنید. در پاسخ به اجازه دسترسی،گزینه Continue را بزنید. این امکان دسترسی اجازه‌هایی بیشتر از یک مرورگر به کروم خواهد داد.

همچنین باید، با یک اکانت گوگل درون کروم خود وارد شده و Allow بزنید، تا اجازه دسترسی برنامه، به اکانت شما داده شود. این اکانت تمامی PC های شما را ذخیره خواهد کرد.

کنترل از راه دور کامپیوتر

پایین زیر عنوان My Computers بر روی Get started کلیک کنید و بعد از آن Enable Remote Connections را بزنید. این ثبت اجازه، امکان دسترسی دیوایس‌های دیگر به این PC را فرآهم می‌کند.

وقتی اجازه دانلود Chrome Remote Desktop Host Installer از شما خواسته شد، بر روی Accept and install کلیک کنید. فایل MSI installer را دانلود کرده و اجرا نمایید.

کنترل از راه دور کامپیوتر

در برنامه کروم ریموت دسکتاپ، پین‌ای را که می‌خواهید از آن استفاده کنید وارد کنید. به خاطر داشته باشید که هرچه این پین طولانی‌تر باشد بهتر است. بعد از اینکه سیستم از شما اجازه اعمال تغییرات را گرفت بر روی Yes کلیک کنید.

کنترل از راه دور کامپیوتر

در این مرحله نام کامپیوتر شما در بخش My Computers ظاهر می‌شود.

تنظیمات برنامه کروم ریموت دسکتاپ بر روی مک

برنامه‌های مرورگر کروم و کروم ریموت دسکتاپ را نصب کنید.

کنترل از راه دور کامپیوتر

در بخش آدرس مرورگر عبارت chrome://apps را وارد کنید و پس از بارگزاری صفحه بر روی Chrome Remote Desktop کلیک کنید. بعد از این‌که اجازه دسترسی از شما خواسته شد، کلید Continue را بزنید. این امکان دسترسی اجازه‌ای بیش از یک مرورگر به کروم خواهد داد.

همچنین باید، با یک اکانت گوگل درون کروم خود وارد شده و Allow بزنید، تا اجازه دسترسی برنامه به اکانت شما داده شود. این اکانت تمامی PC های شما را ذخیره خواهد کرد.

کنترل از راه دور کامپیوتر

پایین بخش My Computers، بر روی Get Started کلیک کنید، سپس Enable remote connections را بزنید. این کار اجازه دسترسی سایر دیوایس‌ها را به کامپیوتر شخصی شما می‌دهد.

از شما خواسته می‌شود که Chrome Remote Desktop Host Installer را دانلود کنید، در ادامه برای تایید کلید Acept and install را بزنید. فایل DMG را دانلود کنید، سپس PKG installer را اجرا نمایید.

به برنامه کروم ریموت دسکتاپ بازگشته و برای ادامه کار بر روی OK کلیک کنید.

کنترل از راه دور کامپیوتر

پین مورد نظر خود را وارد کنید، هرچه طولانی‌تر باشد بهتر است، سپس کلید Ok را بزنید.

کنترل از راه دور کامپیوتر

اجازه فعال سازی remote connections از شما خواسته می‌شود، پنل را فعال کرده، پین را وارد کنید و Enable را بزنید.

کنترل از راه دور کامپیوتر

مک شما، زیر بخش My Computers ظاهر خواهد شد.

تنظیمات برنامه کروم ریموت دسکتاپ بر روی لینوکس

برنامه‌های مرورگر کروم و کروم ریموت دسکتاپ را نصب کنید.

کنترل از راه دور کامپیوتر

درون بخش آدرس برنامه کروم chrome://apps را وارد کرده و بر روی کروم ریموت دسکتاپ کلیک کنید. از شما اجازه دسترسی خواسته می‌شود، در تایید این اجازه Continue را بزنید. با این کار کروم اجازه اعمال تغییراتی بیش از یک مرورگر عادی پیدا می‌کند.

با یک اکانت گوگل، درون کروم خود وارد شده و Allow بزنید، تا اجازه دسترسی برنامه به اکانت شما داده شود. این اکانت، تمامی PC های شما را ذخیره خواهد کرد.

کنترل از راه دور کامپیوتر

ما نتوانستیم تنظیمات لینوکس را به صورتی اعمال کنیم که به عنوان یک هاست در زیرعنوان My Computers ظاهر شود. همچنین به یاد داشته باشید که Chrome Remote Desktop Host Service تنها در سیستم‌های 64 بیتی عمل می‌کند.

با این وجود توانستیم با استفاده از آن سایر سیستم‌ها را از راه دور و با استفاده از کد دسترسی (Access Code)، کنترل کنیم.

تنظیمات برنامه کروم ریموت دسکتاپ بر روی کروم اُ اِس (Chtome OS)

مطمئن شوید با اکانتی که برای تنظیمات ویندوز، مک یا لینوکس استفاده کرده بودید وارد شده باشید. برنامه کروم ریموت دسکتاپ را نصب کرده و اجرا کنید.

کنترل از راه دور کامپیوتر

با اینکه نمی‌توان یک کروم بوک را به گونه‌ای تنظیم کرد که زیر عنوان My Computers قرار گیرد اما هنوز می‌توان کنترل آن را برای سیستم های دیگر اشتراک‌گذاری کرد و کنترل دیگر کامپیوترها را با استفاده از Access Code به دست گرفت.

ساخت کدهای دسترسی موقت (Temporary Access Codes)

کنترل از راه دور کامپیوتر

در بخش آدرس مرورگر کروم عبارت chrome://apps را وارد کرده و بر روی Chrome Remote Desktop کلیک کنید.

کنترل از راه دور کامپیوتر

پایین بخش Remote Assistance بر روی Get started کلیک کرده و گزینه Share را بزنید.

کنترل از راه دور کامپیوتر

زمانی که کد 12 رقمی شما تولید شد باید آن را به شخصی که قصد اشتراک دسترسی را با او دارید بدهید. می‌توانید این کد 12 رقمی را با پیام کوتاه، ایمیل یا هر روش دیگر به او برسانید. برنامه کروم ریموت دسکتاپ را باز نگاه دارید.

زمانی که شخص مقابل کد شما را وارد کرد، شما باید اشتراک را تایید کنید. وقتی هم که کارتان به اتمام رسید باید برای قطع ارتباط Stop Sharing را بزنید.

کنترل از راه دور کامپیوتر با برنامه کروم ریموت دسکتاپ

با استفاده از ویندوز، مک، لینوکس و یا کروم اُ اس

کنترل از راه دور کامپیوتر

در مرورگر کروم به آدرس chrome://apps رفته و بر روی Chrome Remote Desktop کلیک کنید.

کنترل از راه دور کامپیوتر

کنترل از راه دور کامپیوتر های خود:

  1. زیر عنوان My Computers بر روی PC مورد نظر کلیک کنید.
  2. پین PC مورد نظر را وارد کرده و Connect بزنید.
  3. کارتان که به اتمام رسید بر روی Stop Sharing کلیک کنید.

کنترل از راه دور کامپیوتر

کنترل از راه دور کامپیوتر شخص دیگر:

  1. زیر بخش Remote Assistance بر روی Get started کلیک کرده، Access بزنید.
  2. Access Code از شما خواسته می‌شود، آن را وارد کرده بر روی Connect کلیک کنید.
  3. صبر کنید تا شخص مقابل ارتباط را تایید کند.
  4. کارتان که به پایان رسید، Stop Sharing را بزنید.

دسترسی در اندروید (Android) و آی او اِس (iOS)

کنترل از راه دور کامپیوتر

برنامه کروم ریموت دسکتاپ را بر روی Android و iOS نصب کنید. خیالتان راحت، برنامه کاملا رایگان بوده و خبری از in-app purchases نیست. بعد از نصب، برنامه را اجرا کنید.

در منوی کناری وارد اکانت گوگل خود شوید، به محض ورود باید لیست سیستم‌های قابل دسترس را مشاهده کنید. هر یک را که می‌خواهید انتخاب کنید، پین مربوط به آن را وارد کنید و Connect بزنید. متاسفانه در حال حاضر امکان دسترسی موبایل با Access Code ها وجود ندارد.

بعد از اتصال موارد زیر را می‌توان انجام داد:

  • کشیدن انگشت بر روی صفحه نمایش، موس را کنترل می‌کند
  • ضربه زدن به صفحه، نقش کلیک موس را دارد.
  • فشردن دو انگشت و دور و نزدیک کردن آن‌ها بر روی صفحه باعث زوم کردن می‌شود.
  • جفت کردن دو انگشت و بالا-پایین کردن آن‌ها، صفحه را به بالا و پایین می‌کشد.
  • جفت کردن سه انگشت و بالا-پایین کردن آن‌ها بر روی صفحه Toolbar را بالا می‌آورد؛ Toolbar امکان تغییر از صفحه لمسی به ترک پد لپتاپ را فراهم می‌آورد، کیبورد را فعال می‌کند، امکان دسترسی به Taskmanager را به شما می‌دهد و می‌تواند اتصال را قطع کند.

حالا می‌توانید کنترل از راه دور کامپیوتر خود را از هرجایی به دست گیرید

از هر سیستم عاملی که استفاده می‌کنید به یاد داشته باشید که امکان Sleep شدن را به صورت خودکار غیرفعال کنید، چون کروم ریموت دسکتاپ در این حالت از کار می‌افتد و دسترسی قطع خواهد شد.

اگر جایی از آموزش با مشکل مواجه شدید می‌توانید سوال خود را از ما در بخش نظرات بپرسید.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*