ساخت ربات بیل مکانیکی امدادرسان با قابلیت‌هایی فراتر از انتظار

ساخت ربات بیل مکانیکی امدادرسان با قابلیت‌هایی فراتر از انتظار

محققان ژاپنی یک بیل مکانیکی امدادرسان با امکان کنترل از راه دور ساخته‌اند که با داشتن دو دست رباتیک، توانایی‌های جالب توجهی دارد؛ با ما همراه باشید.

این بیل مکانیکی کاوشگر ورژن تکمیل شده‌ی رباتی است که سال گذشته ساخته شده بود. ربات قبلی تنها یک بازو داشت و قابلیت‌های اجرایی آن نسبت به نسخه‌ی تکامل یافته‌اش، کمتر بود. این دستگاه پیشرفته تنها یک نمونه‌ی اولیه است که دو بازو با قابلیت چرخش 360 درجه به دور بدنه‌ی اصلی داشته و توانایی انجام چند کار را به صورت همزمان، دارد. تیم سازنده یک قسمت دست مانند که چهار انگشت برای قلاب کردن و نگه‌داشتن اجسام دارد را هم به این بیل مکانیکی افزوده‌اند.

هدف از ساخت این نمونه اولیه، اجرای عملیات کاوش و امدادرسانی در مناطق ناهموار و بحران‌زده، بدون به خطر انداختن جان هدایت‌کننده دستگاه بود. دستان هیدرولیک افزوده‌شده به کمک قابلیت چرخشی که دارند، قادرند در شرایط کاری سخت و زیر فشارهای سنگین، میزان پایداری بالایی را در کنار انعطاف زیاد، فراهم کنند. چند نمونه از کاربردهای بیل مکانیکی امدادرسان ساخته‌شده در ادامه به نمایش درآمده‌اند.

ساخت ربات بیل مکانیکی امدادرسان با قابلیت‌هایی فراتر از انتظار

دست چهارانگشتی توسعه‌یافته برای برداشتن خرابه‌ها و آوار و همچنین استفاده به عنوان بیل برای جابجایی ماسه‌ و سنگ‌های ریزتر، کاربرد دارد. میزان قدرت انگشتان هم به نسبت نوع اجسام، قابل تنظیم است.

ساخت ربات بیل مکانیکی امدادرسان با قابلیت‌هایی فراتر از انتظار

بیل مکانیکی امدادرسان ثمره تلاش محققان دانشگاه‌های مختلفی از سراسر ژاپن بوده است

همانند ورژن قبلی، این بیل مکانیکی رباتیک با ارسال بازخورد میزان نیروی لازم برای نگهداری اجسام، هدایت‌کننده را از جزئیات عملیات در حال انجام باخبر می‌کند. وجود یک پهپاد چند موتوره هم نمایی از زوایای مختلف از محل امدادرسانی را فراهم می‌کند و نیاز به نصب دوربین بر روی دستگاه را از بین می‌برد. تیم سازنده ربات امدادرسان محققانی از دانشگاه‌های اوساکا، کوبی، توهوکو، دانشگاه توکیو و موسسه فناوری توکیو هستند؛ این تیم قصد دارند که در قدم بعدی، طراحی ربات را بهبود بخشند و آن را برای افزودن به تجهیزات امدادرسانی مورد استفاده در شرایط کاری واقعی، آماده کنند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*