گلکسی آلفا در مقابل آیفون ها : راند اول ، آیفون 5S

اسمارت فون سامسونگ گلکسی آلفا معرفی شده ، محصولی با رنگ و بوی یک پرچم دار اما نه یک پرچم دار ! تلفنی که به عقیده بسیاری از کارشناسان با هدف رقابت مستقیم با آیفون های اپل به ویژه آیفون 6 معرفی شده است.اما آیفون 6 هنوز نیامده و فعلا نمی توان گفت که آیا این محصول سامسونگ توان رقابت با آن را دارد یا خیر.اما بیایید قبل از آیفون 6 ، این تازه وارد سامسونگی را با پرچم دار فعلی اپل یعنی آیفون 5s مقایسه کنیم.این راند اول مبارزه گلکسی آلفا با آیفون های اپل است ، با گجت نیوز همراه باشید.

مقدمه

نقطه‌ی قوت اصلی آیفون‌ها، همواره طراحی ارزشمند و عملکرد خوبشان بوده است. از سوی دیگر، تلفن‌های اندرویدی سعی داشتند تا بر دستگاه‌های اپل با ساختاری بزرگ‌تر و عملکرد قدرتمندتر و سریع‌تر غلبه کنند. برای یک مدت زمان طولانی بود که آیفون فاقد رقیبی در کسب عنوان اسمارت‌فونی با طراحی ارزشمند و فشرده بوده، اما ظاهرا اوضاع تغییر نموده است.

این بار سامسونگ تلفن جدیدی را تحت عنوان Galaxy Alpha به بازار وارد کرد. گلکسی آلفا با وجود داشتن یک صفحه‌نمایش 4.7 اینچی، بسیار فشرده‌تر و جمع‌وجورتر از اغلب پرچم‌داران اندرویدی حال حاضر ساخته شده است. آیا گلکسی آلفا بالاخره می‌تواند رقابت جدی را با رده‌ی آیفون‌ها آغاز نماید؟ به ادامه‌ی این مقایسه توجه فرمایید تا به پاسخ این سوال دست یابیم.

طراحی

هر دو تلفن Apple iPhone 5s و Samsung Galaxy Alpha مجهز به ساختار مستطیلی زیبا و محکمی هستند. نکته‌ی مهم تلفن جدید سامسونگ در آن است که گلکسی آلفا دارای فریمی‌ست که در نتیجه‌ی حجاری دقیق آلومینیوم براق ساخته شده، اما سایر قسمت‌های آن از همان پلاستیک نام‌آشنای این کمپانی کره‌ای شکل گرفته و در قسمت پشت به کاوری شبیه به کاورGalaxy S5 پیراسته شده است. در طرف دیگر، iPhone 5s کاملا از یک ساختار آلومینیومی یکدست ساخته شده که موجب می‌شود اپل مانند همیشه ادعای داشتن کیفیت ساخت بالاتر را داشته باشد.

بدیهی‌ست که آیفون 5s با ابعاد 123.8×58.6×7.6 میلی‌متر و وزن 112 گرم خود، دستگاه کامپکت‌تر این مقایسه به شمار می‌رود. در مقابل، گلکسی آلفا در ابعاد 132.4×65.5×6.7 میلی‌متر و وزن 115 گرم طراحی شده است. در نظر داشته باشید که تلفن سامسونگ حدود 8.6 میلی‌متر بلندتر و 6.9 میلی‌متر عریض‌تر از آیفون است، اما این ویژگی‌ها موجب نشده تا سامسونگ نتواند دستگاه خود را با وزن تنها 3 گرم بیشتر، 0.9 میلی‌متر باریک‌تر از تلفن اپل طراحی کند.

در مورد رنگ‌های این دو دستگاه چه می‌توان گفت؟ در حالی که iPhone 5s در رنگ‌های مشکی، نقره‌ای و طلایی فروخته می‌شود، Galaxy Alpha در رنگ‌های مشکی، سفید، طلایی، نقره‌ای و آبی در زمان عرضه‌ی خود ارائه خواهد شد.

صفحه‌نمایش

samsung-galaxy-alpha-vs-apple-iphone-5s-5

صفحه‌نمایش بزرگ‌تر گلکسی آلفا، برتری محسوسی بدان در برابر آیفون فایو‌اس بخشیده است. پانل 4.7 اینچی و 720 پیکسل Super AMOLED سامسونگ در این تلفن جدید تعبیه شده که پانل چهار اینچی و 640 پیکسل IPS LCD تلفن اپل را ناچیز نشان می‌دهد. با این حال، رزولوشن بالاتر آلفا به هیچ وجه به معنای داشتن تراکم پیکسل بالاتر نیست. صفحه‌نمایش چهار اینچی آیفون 5s با رزولوشن 640×1136، دارای تراکم پیکسل 326ppi می‌باشد، در حالی که نمایشگر با رزولوشن 720×1280 و اندازه‌ی 4.7 اینچی آلفا دارای 312ppi است. با این حال، به سختی می‌توان متوجه‌ی 14 پیکسل در اینچ اضافی نمایشگر آیفون نسبت به آلفا شد، از این رو تلفن جدید سامسونگ در این بخش ضرر زیادی را متحمل نشده است.

samsung-galaxy-alpha-vs-apple-iphone-5s-6

اما کدام صفحه‌نمایش بهتر به نظر می‌رسد و دارای نمایش جذاب‌تر است؟ نمایشگر آلفا هنوز تحت تست واقعی قرار نگرفته، اما بر اساس فرضیات و تجربه می‌توان چنین گفت که این نمایشگر احتمالا در تکثیر رنگ هم‌رده با آیفون 5s قرار خواهد گرفت. ارائه‌ی زوایای دید عالی نیز برای هر دو تضمین شده است.

رابط کاربری

رابط‌های کاربری iOS اپل و TouchWiz سامسونگ را می‌توان محبوب‌ترین رابط‌های اسمارت‌فون در سراسر جهان دانست و البته تفاوت آن‌ها به اندازه‌ی تفاوت روز و شب است. در حالی که iOS 7 دارای سبک مخصوص و رنگ‌های غنی، حالت نیم‌شفافی فراوان و کنترل‌های حداقلی است، TouchWiz از سوی سامسونگ مرتبا در حال اصلاح و توسعه قرار دارد.

در حالی که نمی‌خواهیم در این مطلب به طور مفصل به مقایسه‌ی این دو سیستم‌عامل کاملا متفاوت بپردازیم، باید به این نکته اشاره کرد که iOS 7 دارای مزیت یادگیری و اجرای آسان است. این ویژگی در برابر استفاده از کلیدها و منوهای زیاد با لایه‌های متفاوت رابط ماز مانند اندرویدی سامسونگ، بر جذابیت‌‌های آیفون می‌افزاید.

با این حال نمی‌توان از تلاش TouchWiz گذشت، به طوری که این رابط دربردارنده‌ی تمامی توابع مفید و لازم است.

رابط کاربری آیفون 5S

رابط کاربری گلکسی آلفا

پردازنده

گلکسی آلفا با تجهیز به پردازنده‌ی هشت‌ هسته‌ای Exynos 5 با کلاک 1.8 گیگاهرتز و رم دو گیگابایت، در برابر آیفون 5s مجهز به پردازنده‌ی 1.3 گیگاهرتزی و دوهسته‌ای و تنها یک گیگابایت رم، مانند یک خودروی مسابقه‌ای در برابر یک ماشین معمولی به نظر می‌رسد. از نظر قدرت سخت‌افزاری، گلکسی آلفا برنده‌ی بی‌چون و چرا است، اما عملکرد این دو تلفن در دنیای واقعی چگونه است؟

samsung-galaxy-alpha-vs-apple-iphone-5s-19

از آنجایی که iPhone 5s از مزیت داشتن یک سیستم‌عامل سفارشی برخوردار است و با سازگاری کامل بخش‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری خود طراحی شده، از این رو پرچم‌دار فعلی اپل یکی از سریع‌ترین و روان‌ترین اسمارت فون‌های موجود در بازار است. از سوی دیگر، اندروید با وجود جذابیت‌های خود به نوعی در این مقایسه کند به نظر می‌رسد، حتی اگر بر روی سخت‌افزاری پیشرفته اجرا شود.

به طور خلاصه، هر دو گوشی در کاربردهای راحت، مولتی‌تسکینگ و اجرای تازه‌ترین بازی‌های اندروید و iOS به اندازه‌ی کافی قدرتمند هستند و هیچ کدام پولی را که بابت خرید آن‌ها صرف کرده‌اید، هدر نمی‌دهند.

دوربین

samsung-galaxy-alpha-vs-apple-iphone-5s-20یک سال پیش، قابلیت‌های عکاسی iPhone 5s فوق‌العاده به نظر می‌رسید. به طور کلی دوربین این دستگاه خوب برآورد می‌شود و تصاویر گرفته شده با آن بسیار عالی می‌باشند. دوربین اصلی هشت مگاپیکسل آن مجهز به لنز یاقوتی، یک فلاش LED دوگانه، تثبیت‌کننده‌ی تصویر دیجیتال و قابلیت ضبط ویدئوی 1080p است. در عین حال، دوربین 1.2 مگاپیکسل این گوشی یکی از پرمصرف‌ترین و محبوب‌ترین دوربین‌های جهان برای گرفتن عکس‌های سلفی گزارش شده و قادر به فیلمبرداری 720p نیز می‌باشد.

گلکسی آلفا چگونه می‌تواند در برابر چنین رقیب قدرتمندی ایستادگی کند؟ سامسونگ، تلفن جدید خود را به یک دوربین اصلی 12 مگاپیکسل مجهز کرده که دارای یک فلاش LED است و البته قادر به فیلمبرداری با رزولوشن فوق بالای 4K در 30 فریم بر ثانیه می‌باشد. از طرف دیگر، دوربین جلوی 2.1 مگاپیکسل آلفا بر دوربین جلوی آیفون برتری دارد و قادر به ضبط ویدئوی 1080p می‌باشد.

جدول مقایسه کامل مشخصات گلکسی آلفا و آیفون 5S

samsung-galaxy-alpha-vs-apple-iphone-5s-21

جمع‌بندی

Galaxy Alpha یکی از دستگاه‌های برتری خواهد بود که با طراحی ظاهری خوب و سخت‌افزار قدرتمند از سوی سامسونگ در یک قالب متوسط ارائه شده است که می‌تواند خود را به عنوان رقیبی جدی برای تلفن‌های آیفون اپل برای مثال، iPhone 5S، معرفی کند. همچنان این خبر شنیده می‌شود که رونمایی از iPhone 6 در سپتامبر سال جاری صورت خواهد گرفت و شاید دستاورد بعدی اپل فرصت خودنمایی به گلکسی آلفا را ندهد. این نبرد هنوز تمام نشده است و باید منتظر راند دوم این مبارزه یعنی جدال گلکسی آلفا با آیفون 6 باشیم.

رای گیری

مقایسه را دیدید و با مشخصات کامل هر دو گوشی آشنا شدید ، حال به نظر شما کدامیک نسبت به دیگری برتری دارد ؟ اسمارت فون مورد علاقه شما کدام است ؟

منبع : phonearena