انتقال سرور تلگرام به ایران

وزارت ارتباطات در مورد انتقال سرور تلگرام به ایران شفاف‌سازی کرد

محمدجواد آذری جهرمی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری ارتباطات در مورد شایعه انتقال سرور تلگرام به ایران و توافق با مدیران این پیام رسان روسی شفاف‌سازی کرد.

به تازگی شایعاتی مبنی بر توافق مسئولان ایرانی با مدیران تلگرام و انتقال سرورهای این پیام رسان محبوب روسی به کشورمان در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود؛ اما تا به امروز، مسئولان ایرانی هیچ نقل قولی در این رابطه نداشته‌اند و در اکانت رسمی توییتر پاول دورف، خالق تلگرام نیز خبری در این مورد درج نشده است.

سرانجام، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات و مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت در مورد موضوع انتقال سرور تلگرام به ایران و توافق با مدیران این نرم افزار پیام رسان محبوب توضیحاتی را ارائه داد. محمدجواد آذری جهرمی اظهار کرد که تنها بحث انتقال سرور یک سرویس خاص همچون تلگرام مطرح نیست بلکه قرار است مقدماتی برای انتقال تمامی سرویس‌های مهم فعال در ایران به داخل کشور فراهم شود.

انتقال سرور تلگرام به ایران

به گفته جهرمی، چیزی که در شورای عالی فضای مجازی مورد بحث قرار گرفت، صدور مجوز به وزارت ارتباطات جهت مذاکره با CDN یا شبکه‌های تولید محتوای بین‌المللی برای انتقال و استقرار در ایران بوده است. آفت این اقدامات، نقض حریم خصوصی بوده و این موضوع باعث می‌شود تعاملی با سرویس‌دهندگان خارجی صورت نگیرد.

آغاز پیگیری برای انتقال سرور تلگرام به ایران

جهرمی همچنین اضافه کرد:

دولت یازدهم و به ویژه شخص آقای رئیس جمهور، حساسیت زیادی در رابطه با حفظ حریم خصوصی دارند و به طور قطع اگر ما به دنبال این موضوع برویم، هیچ سرویس‌دهنده‌ای حاضر به همکاری با ما نخواهد بود. البته احترام به فرهنگ اسلامی ایرانی همواره مورد تاکید بوده است. اکنون پیگیری وزارت ارتباطات برای توافق آغاز شده و به محض به دست آمدن نتیجه به طور شفاف اطلاع‌‌رسانی خواهیم کرد. این پیگیری‌ها صرفا برای یک سرویس‌دهنده نیست و نقطه تمرکز آن بر روی سرویس‌های فیلتر شده در کشورمان است.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در جریان کنگره پست آسیا و اقیانوسیه در مورد پیگیری شورای عالی فضای مجازی برای انتقال سرور تلگرام به ایران و همچنین استقرار سایر شبکه های اجتماعی در کشورمان تاکید کرد که شورای عالی فضای مجازی تاکنون مصوبه‌ای برای انتقال سرورها نداشته است. به گفته واعظی، شبکه های خارجی دارای سرور در ایران و همین‌طور شبکه های بومی داخل کشور از امتیازاتی نسبت به شبکه های بدون سرور در ایران برخوردار خواهند بود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*