سپاه فضائی

سپاه فضایی ؛ بازوی نظامی ارتش ایالات متحده آمریکا در فضا

قانونگذاران آمریکایی پیش‌نویس قانونی را ارائه دادند که ایجاد شاخه‌ای جدید در ارتش ایلات متحده را با نام سپاه فضایی پیشنهاد می‌دهد.

این شاخه جدید در کنار 5 شاخه دیگر نیروهای مسلح این کشور (نیروی هوایی، نیروی دریایی، نیروی زمینی، سپاه تفنگداران دریایی، گارد ساحلی) قرار خواهد گرفت و امنیت ملی آمریکا در فضا را تامین خواهد کرد.

در تاریخ 26ام ماه گذشته میلادی، کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا به رهبری مایک راجرز، نماینده حزب جمهوری‌خواه و جیم کوپر نماینده حزب دموکرات، با معرفی این طرح مدعی شدند که نظام اداری موجود، توانایی محافظت از دارایی‌های آمریکا در فضا را ندارد.

این دو اظهار داشتند:

نه تنها رقبای ما در این زمینه پیشرفت کرده‌اند، بلکه خود ما نیز ساختارهای مدیریتی و سازمانی فلج کننده و نظام گزینشی ناکارآمدی را به تشکیلات امنیت ملی فضایی‌مان تحمیل کرده ایم.

مایک راجرز

مارک راجرز، رئیس کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان

هرچند که در طرح پیشنهادی، سپاه فضایی به عنوان شاخه‌ای مستقل به وجود خواهد آمد، اما همانطور که سپاه تفنگداران دریایی از درون دپارتمان نیروی دریایی عمل می‌کنند، این شاخه نیز از درون دپارتمان نیروی هوایی فعالیت خواهد کرد.

مدت کوتاهی پس از ارائه این پیش‌نویس، بسیاری از فرماندهان نیروی هوایی به شدت از این طرح انتقاد کردند. چرا که بخش بزرگی از حوزه اختیارات شاخه جدید در حال حاضر جزو اختیارات فرماندهی فضایی نیروی هوایی است؛ بخشی از نیروی هوایی که هم‌اکنون به عنوان بازوی نظامی اصلی این کشور در امر دفاع فضایی عمل می‌کند.

فرماندهی فضایی نیروی هوایی

دبیر نیروی هوایی هدر ویلسون در گفت و گو با خبرنگاران در مورد این طرح اظهار داشت:

اگر من پول بیشتری داشتم، آن را بر روی اثربخشی بیشتر سرمایه‌گذاری می‌کردم، نه مسائل اداری…من به یک فرمانده کل دیگر و شش معاون فرمانده دیگر نیازی ندارم.

هدر ویلسون

هدر ویلسون، دبیر نیروی هوایی

فرمانده کل نیروی هوایی آمریکا نیز به همین اندازه نسبت به طرح جدید انتقاد دارد، و معتقد است در حالی که اهمیت حوزه فضا روز‌به‌روز بیشتر می‌شود، جدا کردن بیشتر نیروهای دفاعی راه حل مناسبی نیست. به گفته وی:

درگیر کردن ما در مباحث مربوط به سطوح سازمانی، آن هم زمانی که سعی می‌کنیم اثربخشی خود را بهبود ببخشیم، قطعا سرعت ما را کاهش خواهد داد.

مایک راجرز، رئیس کمیته و نماینده‌ای که این لایحه را ارائه داده، اصرار دارد که این قانون را با یا بدون حمایت نیروی هوایی به پیش ببرد. وی در مصاحبه‌ای با خبرگزاری NPR در پاسخ به انتقاد دبیر نیروی هوایی گفت:

ادارات همیشه در برابر اصلاحات مقاومت می‌کنند. آن ها در برابر اصلاحات مقاومت می‌کنند زیرا نمی‌خواهند کنگره در کارشان دخالت کند. به من گفته شده که در 16 سال گذشته، کوچکترین تغییری در ساختار نیروی هوایی ایجاد نشده؛ و آن‌ها ما را در این موقعیت که چین و روسیه به شرکایی نزدیک بدل شده‌اند قرار داده‌اند.

بنابراین درگیری بر سر این موضوع همچنان ادامه دارد؛ و علارغم این که براساس طرح فعلی، سپاه فضایی تا اول ژوئن 2019 ایجاد خواهد شد، اما هنوز تا تبدیل این لایحه به قانون راه درازی در پیش است. از رای‌گیری در کمیته نیروهای مسلح در اوایل این ماه تا گذشتن از مجلس نمایندگان و مجلس سنا، مسیر حرکت به سمت ایجاد سپاه فضایی طولانی و پر دست‌انداز است.

افزایش فعالیت نظامی آمریکا در فضا در آینده، به دلیل مزایا و خطرات بالقوه‌ای که  این محیط دارد اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد؛ اما این که از چه طریق این اتفاق رخ می‌دهد، باید صبر کرد و دید. به هر حال نام سپاه فضایی، بیش از این که تداعی کننده یک شاخه نظامی واقعی باشد، بیشتر شبیه به داستان‌های علمی تخیلی است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*