LIG Nex1

نگاهی به جنگ افزارهای کره‌ای ؛ تسلیحات ساخت صنایع دفاعی ال جی، LIG Nex1

در این نوشتار شما را با صنایع دفاعی ال جی موسوم به LIG Nex1 و جنگ افزارهای ساخت آن آشنا می‌کنیم. این کمپانی بزرگ‌ترین سازنده سلاح های موشکی در کره جنوبی است.

ال جی اصلی‌ترین رقیب سامسونگ (SAMSUNG) در زمینه‌های مختلف محسوب می‌شود و بزرگ‌ترین کمپانی موشک‌ساز در کره جنوبی است. این کمپانی در زمینه ساخت جنگ افزار بسیار فعال‌تر از سامسونگ است و برخلاف سامسونگ که دیگر در تولید جنگ افزار نقشی ندارد، LG همچنان به این تجارت ادامه می‌دهد. برای آشنایی با جنگ افزارهای ساخت سامسونگ اینجا کلیک کنید.

LIG Nex1

lig nex1

بخش صنایع دفاعی ال جی LIG Nex1 نام دارد. این کمپانی در سال 1976  تاسیس و در زمینه‌های هوافضا، دفاعی، امنیتی و امنیت سایبری فعال است. در زمینه دفاعی، این کمپانی به ساخت انواع سیستم‌های الکترونیکی برای جنگنده‌ها، ناوهای جنگی، هلیکوپترها، زیردریایی‌ها و خودروهای نظامی،‌ ساخت ربات‌های جنگی و… مشغول است. ساخت انواع موشک و اژدر نیز از دیگر فعالیت‌های اصلی بخش دفاعی LIG Nex1 محسوب می‌شود.

به دلیل بالا بودن شمار جنگ افزارهای ساخته شده بدست LIG Nex1 و برای جلوگیری از طولانی شدن نوشتار، در این بخش تنها به معرفی موشک‌های ساخت این کمپانی کره‌ای می‌پردازیم.

مهمات زمین پایه

lig nex1

موشک پدافند هوایی پگاسوس (Pegasus)

lig nex1در سال 1999، بخش دفاعی کمپانی سامسونگ در همکاری با کمپانی دفاعی اروپایی تالس (Thales)، اقدام به طراحی و تولید یک سیستم پدافندی کوتاه‌برد و خود کِشش به نام کی-سم چونما (K-SAM Chunma) کردنند که بر اساس سیستم پدافندی فرانسوی کروت الان‌جی (Crotale NG) ساخته شد. سنسورها، رادار و سیستم الکترونیکی این سیستم پدافندی جدیدی توسط سامسونگ ساخته، اما موشک‌ها به صورت بومی توسط LIG Nex1 ساخته شدند. موشک ساخته شده پگاسوس یا همان چونما (چونما به کره‌ای همان پگاسوس است) نام دارد. این موشک می‌تواند هواگردهای مختلف اعم از جنگنده، هلیکوپتر، موشک کروز و… که از ارتفاع بسیار پایین تا ارتفاع 5 کیلومتری پرواز می‌کنند را در هر شرایط آب و هوایی و در هر زمان از روز مورد هدف قرار دهد.

هدایت موشک به صورت هدایت در خط میدان دید به روش فرامین رادیویی است و با استفاده از سنسورهای فروسرخ و رادار، اطلاعات مورد نظر از هدف به دست آمده و سیستم کنترل آتش با فرستادن فرامین کنترلی و هدایتی، موشک را به سمت هدف هدایت می‌کند. مزیت این روش مقاومت بالای آن در برابر جنگ الکترونیک است. برد این موشک بیش از 10 کیلومتر است و می‌تواند با فشار گرانشی بالای 35G مانور دهد که بیش از توان مانور هر هواگرد سرنشین‌‌دار و موشک کروز است.

 

سامانه پدافندی کی‌ام-سم (KM-SAM)

lig nex1

این سامانه که با نام‌های چئولمائی-2 (Cheolmae-2)، چئونگانگ (Cheongung) و M-SAM نیز شناخته می‌شود، یک سامانه پدافند هوایی میان‌برد و خودکشش است که توسط صنایع دفاعی ال جی (به عنوان پیمانکار و سازنده اصلی) با همکاری سامسونگ و چند کمپانی کره‌ای دیگر و البته کمپانی روسی آلماز-آنتی ساخته شده است. برد آتش این سامانه بیش از 60 کیلومتر است و می‌تواند هواگردهایی که از ارتفاع بسیار پایین تا ارتفاعی بیش از 20 کیلومتر پرواز می‌کنند را هدف قرار دهد.

هدایت این موشک‌ها به روش راداری فعال است. این سامانه یک رادار آرایه فازی (پویش الکترونیکی) غیر فعال (PESA) چند منظوره دارد که در باند X کار کرده و برای هدف‌یابی و اکتساب هدف بکار می‌رود. خودرو پرتابگر دارای 8 لوله پرتاب موشک است و موشک‌ها به صورت عمودی با روش سرد شلیک می‌شوند؛ به این معنی که موشک با انفجار یک خرج کوچک به بیرون پرتاب و پس از رسیدن به ارتفاع مناسب، موتور راکتی‌اش روشن و موشک را به سمت هدف می‌راند.

 

سامانه پدافندی چیرون (Chiron)

lig nex1

نام‌های دیگر این سامانه عبارت‌اند از کی‌پی-سم شین گونگ (KP-SAM Shin-Gung) یا شین کونگ (Shin-Kung)، اما بیشتر با نام چیرون معروف است. چیرون یک سامانه پدافند هوایی کوتاه‌برد ساخت LIG Nex1 است که در دسته موشک‌های پدافندی شانه‌پرتاب قرار می‌گیرد. موشک چیرون دارای یک جستجوگر فروسرخ و فرابنفش است که اصطلاحا به آن جستجوگر دو رنگ گفته می‌شود. به لطف این جستجوگر، موشک میتواند فرق بین هدف کاذب (شراره یا همان فلر (Flare) که به منظور گمراه کردن موشک‌های حرارتی از سوی هدف رها می‌شود) و هدف اصلی را تشخیص دهد. این نوع هدایت غیرفعال محسوب می‌شود که مزیت آن عدم آگاهی هدف از قفل موشک روی آن است؛ زیرا هیچ پرتویی از طرف موشک به سمت هدف تابیده نمی‌شود، بلکه جستجوگر موشک با استفاده از پرتوهایی که هدف از خود می‌تاباند،‌ آن را کشف و به سمتش می‌رود.

برد موشک 7 کیلومتر و سرعتش نیز 2.5 ماخ (2.5 برابر سرعت صوت) است و با هواگردهای گوناگون از ارتفاع بسیار پایین تا ارتفاع 3.5 کیلومتر درگیر میشود. ضریب موفقیت یا ضریب مرگ‌آوری آن نیز 90 درصد است. چیرون دارای موتور دو مرحله‌ای است. مرحله دوم بلافاصله پس از مرحله اول شروع به کار کرده و موجب افزایش سرعت چیرون در گام پایانی حمله می‌شود؛ این قابلیت باعث می‌شود چیرون بتواند در بیشینه برد خود نیز هواگردهای بسیار چابک همچون جنگنده‌ها را هدف قرار دهد. این موشک را می‌توان روی شناورهای کوچک و خودروهای نظامی نیز نصب کرد.

 

موشک ضدتانک هایونگونگ (Hyeongung)

lig nex1

این موشک که با نام ری‌بولت (RayBolt) نیز شناخته می‌شود، یک موشک ضد تانک شانه‌پرتاب بسیار پیشرفته که توسط صنایع دفاعی ال جی تولید می‌شود. این موشک علاوه بر قابلیت حمله مستقیم، همچون موشک ضدتانک آمریکایی FGM-148 جاولین (Javelin) قابلیت حمله از بالا و شیرجه روی هدف را نیز دارد. به لطف این قابلیت، موشک نه تنها خود را از چنگ بسیاری از سیستم‌های دفاع فعال (APS) که روی تانک نصب می‌شود مصون نگه می‌دارد، بلکه با شیرجه زدن روی هدف، تانک را از یکی از ضعیف‌ترین نقاط زره‌اش، یعنی بخش بالایی برجک مورد هدف قرار می‌دهد. شمار کشورهای سازنده موشک‌های شیرجه‌رو روی هدف از تعداد انگشتان یک دست نیز کم‌تر است. شاید جالب باشد بدانید که روسیه نیز چنین موشک‌هایی ندارد.

با اطمینان کامل می‌توان گفت LIG Nex1 موشکی ساخته که هیچ تانکی در کره شمالی تاب مقاومت در برابر آن را ندارد. ری‌بولت توسط نیروهای پیاده‌‌نظام حمل شده و توان آتش آن‌ها را به شدت بالا می‌برد. هایونگونگ دارای هدایت تصویرسازی فروسرخ (IIR) است و پس از شلیک، دیگر نیازی نیست کاربر آن را به سمت هدف هدایت کند؛ به بیانی دیگر هایونگونگ یک موشک شلیک کن-فراموش کن است. برد این موشک بیش از 2.5 کیلومتر است و دارای سرجنگی دو مرحله‌ای است که وظیفه مرحله اول نابودی زره واکنشی انفجاری (ERA) و وظیفه سرجنگی دوم نفوذ به زره اصلی تانک است.

 

راکت‌های هدایت لیزری کی-لاگیر (K-LOGIR)

lig nex1

کی-لاگیر پروژه‌ای مشترک بین  آمریکا و کره جنوبی است که در این پروژه LIG Nex1 از صنایع دفاعی ال جی به عنوان پیمانکار اصلی کره‌ای حضور دارد. در این پروژه، راکت‌های چندمنظوره 70 میلی‌متری هایدرا 70 (Hydra 70) که فاقد هدایت هستند، به یک جستجوگر آرایه کانونی فروسرخ و بالک‌های هدایتی مجهز شده‌اند. بدین ترتیب یک راکت فاقد هدایت به یک موشک دقیق و چندمنظوره تبدیل شده است که تا میانه‌های مسیر را با سیستم هدایت داخلی (اینرسایی، INS) رفته  برای گام پایانی حمله از هدایت تصویرسازی فروسرخ بهره می‌برد.

این موشک که شلیک کن-فراموش کن است، برای مقابله با حمله زنبوری اهداف سبک همچون قایق‌های کوچک بسیار مناسب و کارامد است. برد کی-لاگیر هنگام شلیک از پرتابگر ساحلی زمین پایه بیش از 8 کیلومتر است و هنگام شلیک از پرتابگر هواپایه همچون هلیکوپتر بیشتر نیز می‌شود. یک هلیکوپتر بسته به مدل می‌تواند 38 تا 114 موشک کی-لاگیر با خود حمل کرده و شمار بالایی از اهداف را مورد برخورد دقیق قرار دهد. این موشک می‌تواند به سرجنگی‌های گوناگونی مسلح شود. کره جنوبی قصد دارد با استقرار این موشک روی پرتابگرهای ساحلی، از آن‌ها در نقش دفاع ساحلی استفاده کند.

 

افزودن موشک چیرون به سامانه پدافندی

lig nex1

K30 بیهو (Biho) یک سیستم پدافند هوایی خودکشش ساخت کره جنوبی است که دارای دو توپ خودکار پدافند هوایی 30 میلی‌متری است. این توپ برای پویش محیط، هدف‌یابی و درگیری با آن‌ها مجهز به رادار، سیستم الکترواپتیکال و دوربین تلویزیونی، سیستم تصویرساز فروسرخ و سیستم فروسرخ جلونگر و  یک فاصله‌یاب لیزری است. این سامانه چندی پیش توسط LIG Nex1 بروزرسانی شد که این ارتقا شامل افزودن موشک‌های پدافندی چیرون به بیهو است. با این بروزرسانی سامانه پدافندی K30 به دو غلاف پرتابگر موشک‌های چیرون در دو طرف خود مسلح شده است که هر غلاف دو موشک آماده شلیک درون خود دارد. با افزودن این موشک‌ها، بیهو به توانمندی بالاتری در درگیری با اهداف هوایی گوناگون و همچنین موشک‌های کروز دست یافته است.

 

موشک‌های بالستیک هِنمو 1 و 2 (Hyunmoo 1/2)

lig nex1

شلیک آزمایشی موشک بالستیک هنمو-2B از پرتابگر متحرک

هنمو 1 و 2 شامل مجموعه‌ای از موشک‌های بالستیک زمین پایه و از جمله تسلیحات ساخت ال جی هستند که همگی سرجنگی 500 کیلوگرمی داشته و بسته به مدل بین 180 تا 800 کیلومتر برد دارند. هنمو در زبان کره‌ای به معنی «نگهبان آسمان شمالی» است. کره جنوبی با این موشک‌ها علاوه بر تمامی خاک کره شمالی، توان هدف قرار دادن بخشی‌هایی از خاک چین همچون شهرهای شانگهای، بیژینگ (پکن) و روسیه را نیز دارد.

این موشک‌ها بسیار دقیق بوده و دارای هدایت داخلی درکنار هدایت ماهواره‌ای GPS هستند. کره جنوبی تقریبا 1 سال پیش دست به آزمایش شلیک موشک بالستیک از زیردریایی زد که به گفتی برخی کاشناسان، این موشک مدلی از موشک بالستیک هنمو-2B بوده است. این کشور درحال حاضر مشغول طراحی و توسعه موشک بالستیک زیردریایی پرتاب خود است و به گفته مقامات نظامی بالارده این کشور، کار ساخت آن تا سال 2020 کامل می‌شود.

 

مهمات هواپرتاب

کیت هدایتی KGGB

lig nex1

این کیت را می‌توان روی انواع بمب‌های هدایتی و فاقد هدایت نصب کرد.

این کیت شامل بال‌های بازشونده و سیستم هدایتی اینرسایی و سیستم هدایت ماهواره‌ای GPS ساخت LIG Nex1 است. کیت KGGB را می‌توان به بمب‌های عادی و فاقد هدایت متصل کرده و از آن‌ها بمب‌هایی با هدایت دقیق ساخت. این کیت علاوه افزودن قابلیت هدایت دقیق به بمب‌های فاقد هدایت، به لطف بال‌هایی که پس از رها سازی از هواپیما باز می‌شوند، برد پروازی بمب هدایتی یا غیرهدایتی متصل به آن را نیز افزایش چشم گیری داده است. درحالی که برد بمب‌های هوا پرتاب فاقد چنین کیت‌هایی 30 کیلومتر است، با افزودن کیت KGGB بردشان به بیش از 100 کیلومتر افزایش می‌باید.

در آزمایش‌های صورت گرفته توسط نیروی هوایی کره جنوبی، یک بمب مجهز به کیت KGGB در سرعت 0.8 ماخ و از ارتفاع 10.7 کیلومتری از سطح زمین رها شد. بمب پس از رهاسازی از هواپیما، بال‌های خود را باز و مسافت 103 کیلومتری تا هدف را در هوا سر خورد (گلاید کرد). این بمب پس از پیمودن مسیر، با خطای 4.14 متری موفق به برخورد با نقطه هدف شد. ناگفته نماند با توجه به فاصله پرتاب و نوع هدایت، بمب دقت بسیار بالایی داشته و خطای 4.14 متری بسیار کم است. قدرت سرجنگی بمب نیز آن‌قدر بالا است که این خطا به چشم نمی‌آید. برد و دقت بالای این بمب از آن یک گزینه مناسب برای سرکوب پدافند هوایی دشمن از فاصله امن (به صورت دور ایستا) ساخته است.

 

موشک های دریاپایه

lig nex1

تولید موشک‌های رم (RAM)

lig nex1

رم یک موشک پدافندی است که از سامانه پدافند هوایی کوتاه برد و پدافند نزدیک RIM-116 شلیک می‌شود. سامانه RIM-116 ساخت آمریکاست و درکنار وظیفه اصلی آن که نابودی موشک‌های ضد کشتی مهاجم است، هواگردهای گوناگون همچون پهپادها، هلیکوپترها و همچنین هواپیپما را نیز مورد هدف قرار می‌دهد. این سامانه حتی توان درگیری با اهداف سطحی سبک همچون قایق‌های کوچک را نیز دارد. کره جنوبی یکی از دارندگان این سامانه پدافندی است و موشک‌های آن تحت لیسانس آمریکا توسط صنایع دفاعی ال جی تولید می‌شوند. برد این موشک تقریبا 10 کیلومتر و سرعتش نیز تقریبا 2.5 ماخ است. هدایت این موشک نیز به روش فرکانس‌های رادیویی و آشیانه‌یابی فروسرخ است.

 

موشک پدافندی کِی-سم (K-SAAM)

lig nex1

ماکتی از موشک K-SAAM درون لوله پرتابگر عمودی

دولت کره جنوبی اطلاعات مربوط به این موشک را محرمانه نگه داشته و اطلاعات چندانی آن در دست نیست. تنها اطلاعات موجود درباره این موشک به ویژگی‌های غیرمحرمانه و کلی آن اشاره دارند. براساس این اطلاعات، K-SAAM که با نام SAAM نیز شناخته می‌شود، موشکی با برد متوسط و ساخت LIG Nex1 است که از کشتی‌های جنگی همچون ناوشکن‌ها شلیک می‌شود. این موشک 2.07 متر درازا داشته و به صورت عمودی از لوله پرتاب عمودی شلیک می‌شود. K-SAAM پس از شلیک تا میانه‌های مسیر را با سیستم هدایت داخلی پیموده و در گام پایانی حمله نیز دارای هدایت دوگانه است.

سیستم هدایت دوگانه موشک برای گام پایانی شامل هدایت راداری (به فعال یا غیر فعال بودن آن اشاره نشده است) و هدایت تصویرسازی فروسرخ است. جستجوگر راداری در دماغه موشک و جستجوگر آرایه کانونی فروسرخ نیز درون برامدگی روی بدنه جای گرفته است. K-SAAM تاکنون آزمایش‌های شلیک بسیاری را با موفقیت پشت سر گذاشته و قرار است از سال 2018 به عنوان جایگزینی برای سامانه RIM-116 RAM وارد خدمت شود. وظیفه اصلی K-SAAM مقابله با موشک‌های کروز ضدکشتی است. درگیری با هواگردهای گوناگون و همچنین کشتی‌های دشمن نیز از دیگر نقش‌های این موشک انعطاف‌پذیر (از نظر ماموریتی) هستند.

 

راکت هدایتی 130 میلی‌متری

lig nex1

ماکتی از راکت هدایتی 130‌میلی‌متری در مقیاس 1/2

راکت هدایتی 130 میلی‌متری نیز یکی دیگر از تسلیحات ساخت ال جی است که در اصل یک موشک بشمار می‌رود. این موشک‌ها روی کشتی‌های گشت کلاس گامدوکسوری (Gumdoksuri) یا همان کلاس PKG نصب می‌شوند و به منظور مقابله با اهدافی که در آب‌های کم عمق هستند بکار می‌روند. از جمله اهداف اصلی این موشک می‌توان به هاورکرافت‌ها و کشتی‌های پرسرعت و چابک کوچک اشاره کرد.

البته این موشک‌ها در ابتدا راکت‌های 130 میلی‌متری فاقد هدایت بودند، اما LIG Nex1 با افزودن جستجوگر آرایه کانونی فروسرخ (مشابه آن‌چه که در کی-لاگیر بکار رفته بود) به آن‌ها، از این راکت‌ها یک موشک شلیک کن-فراموش کن دقیق با هدایت تصویرساز فروسرخ برای گام پایانی حمله ساخت. این راکت‌ها برد بیشتری نسبت به کی-لاگیر دارند، از این رو در کنار سیستم هدایتی اینرسایی، به سیستم هدایتی ماهواره‌ای GPS نیز مجهز هستند. سرعت این موشک 2 ماخ است و یک تیر از آن علیه شناورهایی تا وزن 200 تن موثر است.

 

موشک ضدکشتی SSM-700K هیسیئونگ (Haeseong)

lig nex1

این موشک که با نام سی-استار (C-star) نیز شناخته میشود، یک موشک کروز ضدکشتی مشابه هارپون (Harpoon) آمریکایی و یا خا-35 روسی محسوب ‌میشود که توسط صنایع دفاعی ال جی طراحی و ساخته شده است. برد این موشک بیش از 150 کیلومتر است و هدایت آن تا میانه مسیر با کمک سیستم هدایت داخلی در کنار هدایت ماهواره‌ای GPS و در گام پایانی حمله به روش هدایت فعال رادرای صورت می‌گیرد. سی-استار را می‌توان از شناورهای بالای 4500 تن، زیردریایی و هواپیما شلیک کرد.

این موشک دارای روش‌های پروازی گوناگون است و همچون دیگر موشک‌های ضدکشتی مدرن، دارای قابلیت پرواز سینه مال (پرواز در ارتفاعی کمتر از 5 متر از سطح آب) است. این قابلیت موجب می‌شود موشک دیرتر توسط سامانه‌های پدافندی دشمن کشف شود. سرجنگی این موشک برای هدف قرار دادن هر نوع شناوری مناسب است و موتور جت توربوفن آن نیز ضمن داشتن صدا و اثر گرمایی پایین،‌ موشک را با سرعت فروصوت بیش از 0.85 ماخ به پرواز در می‌آورد. از دیگر قابلیت‌های این موشک می‌توان به دقت و مقاومت بسیار بالا در برابر جنگ الکترونیک اشاره کرد. ناگفته نماند نمونه فراصوت این موشک به نام هیسیئونگ 2 با برد بیش از 500 کیلومتر نیز ساخته شده است.

 

موشک کشتی پرتاب تاکتیکال فلگ (Tactical Flag)

lig nex1

 

تاکتیکال فلگ نیز یک موشک کروز دیگر از تسلیحات ال جی است که به منظور هدف قرار دادن اهداف ساحلی و اهداف مستقر در خشکی بکار می‌رود. این موشک از کشتی شلیک شده و دارای هدایت داخلی و هدایت ماهواره‌ای GPS است. به کمک این موشک، کشتی‌ها می‌توانند به صورت دورایستا به مواضع دشمن حمله کرده و یا از نیروهای خودی پشتیبانی آتش کنند. مرحله‌های پژوهش و توسعه این موشک در ماه مارس 2017 به پایان رسید و تولید آن نیز از 2018 آغاز خواهد شد. تاکتیکال فلگ می‌تواند همچون بمب خوشه‌ای چندصد ریزمهمات ضدزره با خود حمل کرده و منطقه به اندازه دو زمین فوتبال را نابود کند.

موشک دارای روش‌های پروازی گوناگونی است و می‌توان آن را به گونه‌ای برنامه‌ریزی کرد که هنگام انفجار، به مناطقی که مورد هدف نیستند آسیبی نرسد. از برد موشک اطلاعاتی در دسترس نیست، اما با توجه به تصویر منتشر شده از آن، تاکتیکال فلگ از نظر ظاهری کاملا شبیه سی-استار است و به نظر هر دو موشک از یک خانواده هستند. تاکتیکال فلگ نیز همچون سی-استار دارای یک راکت کمکی پرتابگر است که مدت کوتاهی پس از شلیک، از موشک جدا شده تا موشک مابقی مسیر را با موتور اصلی بپیماید؛ با توجه به این ویژگی‌ها تاکتیکال فلگ نیز باید همچون سی-استار، بردی بیش از 150 کیلومتر داشته باشد.

 

موشک کروز هنمو-3

lig nex1

شلیک هنمو-3C از ناوشکن نیروی دریایی کره جنوبی

هنمو-3 گل سرسبد جنگ افزارهای ساخت صنایع دفاعی ال جی موسوم به LIG Nex1 است و موشکی مشابه تاماهاوک (Tomahawk) آمریکایی است. خانواده هنمو 3 شامل 3 مدل موشک به نام‌های B، A و C است که بین 500 تا بیش از 1500 کیلومتر برد دارند. مدل C که دوربردترین موشک ساخته شده بدست کره جنوبی است، هنگام شلیک از داخل خاک کره جنوبی، تمام خاک کره شمالی، بخش وسیعی از خاک چین و همچنین بخشی‌هایی از خاک روسیه را در برد آتش خود دارد. این موشک‌ها از پرتابگرهای زمین پایه، ناوشکن‌ها و زیردریایی‌ها به صورت عمودی شلیک می‌شوند. کشتی‌های جنگی و زیردریایی‌های نیروی دریایی کره جنوبی با حرکت به سمت چین و روسیه، توان هدف قراردادن عمق بیشتری از خاک این کشورها را نیز خواهند داشت.

lig nex1

پرتابگرهای متحرک هنمو-3 که هریک دو موشک آماده شلیک دارند.

این موشک نیز همچون دیگر اعضای خانواده هنمو و البته دیگر موشک‌های کروز غربی و شرقی هم‌کلاس خود، دارای سرجنگی 500 کیلوگرمی است. هنمو-3C دارای موتور جت توربوفن است که ضمن مصرف سوخت بهنیه، صدای تولیدی و اثر گرمایی کم، موشک را به بیشینه سرعت فراصوت 1.2 ماخ می‌رساند. این موشک بسیار دقیق است و از سیستم هدایتی داخلی و هدایت ماهواره‌ای GPS در کنار سیستم هدایتی «تطبیق دهنده و تعقیب کننده پدیده های زمینیی» موسوم به «ترکام» (TERCOM) بهره می‌برد و به لطف این هدایت دقیقش، دایره خطای احتمالی آن در برد بالا تنها در حدود 2 متر است.

lig nex1

شلیک هنمو-3 از زیر دریایی

روش پروازی و حمله این موشک گوناگون است و می‌تواند در مسیرهای گوناگون، با سرعت‌های مختلف در ارتفاع بسیار کم از سطح تا ارتفاع بسیار بالا پرواز کرده و به روش‌های متفاوتی خود را به هدف بکوبد. LIG Nex1 با این موشک توان تهاجمی کره جنوبی را بسیار افزایش داده و کره جنوبی با استفاده از آن می‌تواند به سرعت تمامی پایگاه‌ها، بنادر، فرودگاه‌ها و دیگر مراکز نظامی، سیاسی و مناطق با اهمیت دشمنانش به ویژه کره شمالی را به شکلی کوبنده، موثر و فلج کننده مورد هدف قرار داده و آن‌ها را پیش از آغاز جنگ غیرعملیاتی کند.

 

مهمات زیرسطحی

lig nex1

اژدر سنگین بک سانگ ئو (Baek Sang Eo)

lig nex1

بک سانگ ئو (به معنی کوسه سفید) یک اژدر سنگین 533 میلی‌متری ساخت صنایع دفاعی ال جی است که به منظور هدف قرار دادن انواع شناورهای سطحی و زیرسطحی دشمن، از زیردریایی‌ها شلیک می‌شود. این اژدر دارای هدایت داخلی است و در گام پایانی حمله نیز می‌تواند با استفاده از سونار موجود در دماغه خود، به روش آشیانه‌یابی صوتی فعال و یا غیرفعال به سمت هدف پیش رود. این اژدر در برابر پادکارهای صوتی که به منظور گمراه کردن اژدرها در آب رها می‌شوند مقاومت بالایی دارد و فیوز انفجاری آن دارای دو حالت برخوردی و مجاورتی است.

بک سانگ ئو یک موتور الکتریکی بسیار کم صدا داشته که ضمن رساندن اژدر به سرعتی بیش از 63 کیلومتر بر ساعت، به لطف صدای تولیدی کمش مانع از کشف اژدر توسط سونار دشمن می‌شود. این اژدر 5.7 متر دارازا و 1.1 تن وزن دارد. سرجنگ 370 کیلوگرمی آن بسیار مهلک و مرگبار است و علیه شناورهای سنگین نیز بسیار موثر است.

 

اژدر سبک K745 چونگ سانگ ئو (Chung Sang Eo)

lig nex1

شلیک اژدر سبک کوسه آبی از ناوچه سبک کلاس پوهانگ متعلق به نیروی دریایی کره جنوبی

چونگ سانگ ئو (به معنی کوسه آبی) اژدری سبک ساخت LIG Nex1 است که از شناورهای سطحی، هلیکوپتر و هواپیما شلیک شده و می‌تواند به شناورهای سطحی و زیرسطحی دشمن در آب‌های عمیق تا کم عمق حمله کند. موتور الکتریکی این اژدر قدرت بالایی داشته و آن را با سرعتی بیش از 83 کیلومتر بر ساعت به سمت هدف می‌راند. برد آن نیز با سرعت 83 کیلومتر بر ساعت برابر با 20 کیلومتر است؛‌ در اژدرها با توجه به سرعت پیمایشی که دارند،‌ برد تغییر می‌کند.

این اژدر به یک سونار آرایه فازی مجهز است و می‌تواند به دو روش فعال و غیرفعال هدف را شناسایی و پس از قفل روی آن، به سمت هدف پیش رود. کوسه آبی سرجنگی قدرتمندی دارد و می‌تواند بیش از 1.5 متر در زره فولادی ضخیم نفوذ کند. فیوز انفجاری این سرجنگی نیز به صورت برخوردی است. این اژدر به لطف سرعت بالایش، توان رسیدن به سریع‌ترین زیردریایی‌ها را نیز دارد.

موشک ضدزیردریایی هونگ سانگ ئو (Hong Sang Eo)

lig nex1

موتور راکتی، بالک‌های پایدارکننده و سر مخروطی از موارد اضافه شده به اژدر کوسه آبی هستند که همگی از آن جدا می‌شود.

هونگ سانگ ئو (به معنی کوسه قرمز) نیز یکی دیگر از تسلیحات ساخت ال جی و در اصل همان اژدر کوسه آبی است که یک موتور راکتی به آن متصل شده است. این موشک توسط کشتی‌ها به نزدیکی محل حضور زیردریایی دشمن پرتاب شده و پس از رسیدن برفراز منطقه مورد نظر، اژدر از موتور راکتی جدا و با چتر وارد آب می‌شود. پس از وارد شدن به آب، اژدر موتور الکتریکی خود را روشن و به سمت هدف پیش می‌رود.

موتور راکتی متصل به اژدر بیش از 20 کیلومتر برد داشته و تغییر مسیر آن با کمک خروجی متغیر (TVC، تراست وکتورنیگ) موتور تنظیم می‌شود. باز این روی برد کلی اژدر کوسه قرمز به بیش از 40 کیلومتر افزایش می‌یابد. وزن کلی این موشک 820 کیلوگرم و درازای آن نیز 5.7 متر است. این موشک 38 سانتیمتر قطر داشته و به صورت عمودی از لوله پرتابگر عمودی شلیک می‌شود.

 

اژدر سنگین هدایت سیمی

lig nex1

این اژدر همچون کوسه سفید یک اژدر سنگین و از تسلیحات ساخت ال جی بشمار می‌رود که از زیردریایی شلیک شده و وظیفه آن درگیری با شناورهای سطحی و غیر سطحی دشمن است. برخلاف اژدر کوسه سفید، این اژدر دارای هدایت سیمی است؛ به این معنی که یک کابل به انتهای اژدر وصل و سر دیگر کابل نیز به زیردریایی متصل است. تا زمان برخورد اژدر به هدف، فرامین هدایتی و کنترلی از زیردریایی توسط این کابل به اژدر منتقل می‌شوند. اطلاعات زیادی از این اژدر در دست نیست، اما اعلام شده است برد بالای این اژدر موجب افزایش بقاپذیری زیردریایی شلیک کننده می‌شود.

 

مین متحرک زیردریایی

lig nex1

این مین نیز محصولی دیگر از صنایع دفاعی ال جی است. مین متحرک از زیردریایی شلیک شده و پس از رسیدن به منطقه‌ای خاص، در عمق مورد نظر شناور مانده و به کمین هدف می‌نشیند. این مین به یک گیرنده سوناری غیرفعال مجهز است و در صورت کشف زیردریایی و یا کشتی‌های دشمن، به سمت هدف رفته و با کمک آهن‌ ربای قدرتمندی که دارد، به بدنه آن‌ها می‌چسبد و سپس منفجر می‌شود.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*