گشت و گذاری در موزه گجت های قدیمی والت موسبرگ ؛ از کیندل تا نخستین آیفون

گشت و گذاری در موزه گجت های قدیمی والت موسبرگ؛ از کیندل تا نخستین آیفون

گجت های قدیمی والت موسبرگ (Walt Mossberg) مجموعه‌ای بی‌نظیر  از خاطره‌انگیزترین محصولات دیجیتالی است که تحولی عظیم را در زمان خود به دنبال داشته‌اند.

والتر موسبرگ، یکی از مشهورترین روزنامه‌نگاران ایالات متحده و ستون‌نویس اصلی بخش تکنولوژی در روزنامه مهم وال استریت ژورنال است که گویا سال آخر فعالیت خود را سپری می‌کند. او در دو دهه فعالیتش توانست مجموعه‌ای چشمگیر و بی‌نظیر از گجت های قدیمی و تاثیرگذار در دنیای دیجیتال را گردآوری کند. در ادامه، شما را با 5 گجت قدیمی و مهم موجود در موزه گجت های والت موسبرگ آشنا خواهیم کرد.

مهمترین گجت های قدیمی والت موسبرگ

1. آمازون کیندل (Amazon Kindle)

  • تولیدشده در سال 2007، قیمت 399 دلار

گشت و گذاری در موزه گجت های قدیمی والت موسبرگ ؛ از کیندل تا نخستین آیفون

آمازون در سال 2007 و همزمان با عرضه اولین گوشی آیفون توسط اپل، از آمازون کیندل رونمایی کرد. این محصول 399 دلاری با کیس نامتقارن و عجیب و غریب، کیبوردی با کلیدهای زاویه‌دار و صفحه نمایش صیقلی به همراه قرقره اختصاصی، شبیه به گجت های فضایی بود. با این حال، اولین کیندل آمازون انقلابی در کتاب‌خوانی الکترونیکی به وجود آورد.

2. کامپیوتر قابل حمل Radio Shack TRS-80 مدل 100

  • تولیدشده در سال 1977، قیمت 600 دلار

گشت و گذاری در موزه گجت های قدیمی والت موسبرگ ؛ از کیندل تا نخستین آیفون

گجت رادیو شاک TRS-80 در واقع یکی از اولین لپ‌تاپ‌ها و یا تبلت‌های تولیدی نیز بود. این محصول با استفاده از 4 عدد باتری قلمی AA روشن می‌شد و یکی از کاربردی‌ترین گجت های قدیمی برای استفاده روزنامه‌نگاران بود. این کامپیوتر پرتابل به مودمی داخلی مجهز بود که خبرنگاران را قادر می‌ساخت تا نوشته‌ها و فایل‌های خود را به صورت مستقیم و در مدت زمان کوتاهی به دفتر روزنامه بفرستند.

موسبرگ نیز به عنوان یک خبرنگار، از این وسیله برای ارسال و ویرایش متن به روزنامه وال استریت ژورنال استفاده می‌کرد؛ البته او پا را فراتر گذاشت و به عنوان معاون دفتر، برای هر یک از خبرنگاران خود یکی از این کامپیوترهای 600 دلاری را خریداری کرده بود.

3. موتورولا استارتک (Motorola StarTAC)

  • تولیدشده در سال 1996، قیمت 1000 دلار

گشت و گذاری در موزه گجت های قدیمی والت موسبرگ ؛ از کیندل تا نخستین آیفون

بدون شک، موتورولا استارتک اولین گوشی موبایل با طراحی مدرن بود. اندازه کوچک و طراحی بازشوندگی این گوشی، از سری فیلم‌های Star Trek الهام گرفته شده و برای سال‌ها جزو محبوب‌ترین گجت‌های موجود به شما می‌آمد؛ به طوری که در بسیاری از فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت.

4. آی بی ام ThinkPad 701

  • تولیدشده در سال 1995، قیمت 5000 دلار

گشت و گذاری در موزه گجت های قدیمی والت موسبرگ ؛ از کیندل تا نخستین آیفون

تینک پد 701 یکی از بهترین طراحی‌ها را برای یک لپ‌تاپ داشت؛ طراحی این گجت به قدری زیبا بود که یکی از کرسی‌های موزه هنرهای مدرن نیویورک را به خود اختصاص داده است. طراحان IBM از طراحی «پروانه‌وار» در محصول خود استفاده کرده تا بتوانند کیبوردی بزرگتر و کامل‌تر در اختیار کاربر قرار دهند. طراحی تینک پد 701 به گونه‌ای بود که با بازکردن دو لبه لپ‌تاپ، کیبورد به صورت کشویی باز می‌شد و پس از بسته‌شدن نیز به حالت اولیه بازمی‌گشت. این ویژگی توانسته بود مشکل بسیاری از کاربران را حل کند.

چند سال بعد، و با ظهور نمایشگرهای بزرگتر، این مشکل به خودی خود حل شده و کیبوردها به راحتی در زیر صفحه نمایش قرار گرفتند. با این حال، طراحی پروانه‌ای این گجت خاطره انگیز هنوز هم به عنوان یک شگفتی به حساب می‌آید.

5. آیفون اپل (Apple iPhone)

  • تولیدشده در سال 2007، قیمت 599 دلار

گشت و گذاری در موزه گجت های قدیمی والت موسبرگ ؛ از کیندل تا نخستین آیفون

جادوی اپل، با طراحی و تولید آیفون هایی با صفحه نمایش لمسی، میدان رقابت در بخش تکنولوژی و فرهنگ را به کلی دگرگون کرده و انقلابی در تولید تلفن همراه به وجود آورد. موسبرگ عقیده دارد:

گوشی های هوشمند، کامپیوترهای شخصی جدید هستند.

حال با گذشت یک دهه، کمپانی اپل به یکی از ارزشمندترین شرکت‌های جهان تبدیل شده که بیش از 70 درصد از کسب و کار خود را بر روی طراحی و تولید آیفون متمرکز کرده است. اکنون بسیاری از کاربران در سرتاسر جهان، منتظر آیفون 10 ساله اپل هستند و امیدوارند باز هم شاهد انقلابی در این صنعت پرطرفدار و جذاب باشند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*