کهکشان مخفی در نزدیکی راه شیری

کشف یک کهکشان مخفی در نزدیکی راه شیری توسط تلسکوپ فضایی هابل

تلسکوپ فضایی هابل، موفق به کشف یک کهکشان مخفی در نزدیکی راه شیری شده است. این کهکشان مارپیچی، در پشت کهکشان راه شیری پنهان شده بود.

این کهکشان مخفی در نزدیکی راه شیری ، می‌تواند یکی از درخشان‌ترین کهکشان‌های شناخته شده در آسمان باشد! اما وجود لایه‌های ضخیم گازی، ستارگان و گرد و غبارهای کیهانی در مقابل این کهکشان، موجب شده‌اند که کهکشان مذکور تاکنون به صورت مخفی باقی بماند.

تصویر جدیدی که توسط تلسکوپ فضایی هابل (Hubble Space Telescope) به ثبت رسید، نمایی قابل توجه از این کهکشان مخفی در نزدیکی راه شیری را در معرض نمایش می‌گذارد که به عقیده دانشمندان، یکی از اهداف چالش‌برانگیز کیهانی به شمار می‌رود. این تصویر خیره‌کننده، هسته درخشان این کهکشان را به صورت ابرهایی رنگارنگ و در حال چرخش به نمایش می‌گذارد.

کهکشان مخفی (IC 342)، یکی از کهکشان‌هایی است که مشاهده آن در آسمان ساده نیست؛ چرا که لایه‌های ضخیم گازی و همچنین سایر مواد موجود در مقابل آن، امکان رصد این کهکشان را دشوار ساخته‌اند.

به گفته دانشمندان ناسا، هسته این کهکشان حاوی مقادیر بسیاری از هیدروژن یونیزه شده است که حرارت و فعالیت بسیار زیادی دارند. همانطور که در تصاویر این کهکشان پیداست، وجود رنگ‌های متنوع بیانگر گازهایی با درجه‌های حرارت مختلف هستند. دانشمندان معتقدند که این منطقه، مسئول تولد ستاره‌های داغ است.

ناسا در توضیح این کهکشان مارپیچی می‌گوید که کهکشان IC 342 نزدیک‌ترین کهکشان به راه شیری است که وجود گرد و غبار و ابرهای گازی در مقابل آن، رصد این کهکشان را دشوار می‌سازد.

در تصاویر خیره کننده این کهکشان مارپیچی، ترکیبی زیبا از رنگ‌های آبی، قرمز و خطوط گرد و غبار تاریک قابل مشاهده هستند. رنگ آبی بیانگر مناطقی با دمای بسیار بالا و رنگ قرمز نشان‌دهنده دمای پایین‌تر است و خطوط تیره‌رنگ نیز گرد و غبارهای موجود در این کهکشان را نشان می‌دهد که همگی در اطراف هسته‌ای درخشان در حال گردش هستند.

در اوایل سال جاری، تلسکوپ فضایی هابل موفق به کشف یک شی عجیب و غریب در صورت فلکی خرگوش شد که از دو کهکشان مجزا تشکیل شده و با سرعت حدود 2 میلیون کیلومتر در ساعت از کنار یکدیگر عبور می کنند. به گفته دانشمندان ناسا، علت اینکه این دو کهکشان با همدیگر ادغام نمی‌شوند، سرعت بسیار بالای آنان در فاصله‌ای نزدیک به همدیگر است.

کهکشان مخفی در نزدیکی راه شیری

تلسکوپ فضایی هابل توانست با استفاده از تجهیزات پیشرفته خود از جمله «دوربین زمینه عریض 3» (WFC3) و «دوربین پیشرفته نقشه‌برداری» (ACS)، نمایی فوق‌العاده را از این جفت کهکشان، از فاصله 500 میلیون سال نوری به ثبت برساند. در طول سال‌های گذشته، تلسکوپ فضایی هابل توانسته ماموریت‌های فوق‌العاده‌ای را برای آژانس فضایی ناسا (NASA) و آژانس فضایی اروپا (ESA) بر عهده بگیرد که از جمله آنان می‌توان به ثبت برخوردهای کهکشانی و بسیاری دیگر از پدیده‌های ستاره‌شناسی اشاره کرد.

کهکشان مذکور که در صورت فلکی خرگوش به مختصات IRAS 06076-2139 کشف شد، از ترکیب دو کهکشان مجزا با فاصله 20 هزار سال نوری از همدیگر تشکیل شده است که با سرعت 1 میلیون و 600 هزار کیلومتر بر ساعت در حال نزدیک شدن به یکدیگر هستند. لازم به ذکر است که برخوردهای کهکشانی امری اجتناب‌ناپذیر بوده و ممکن است روزی چنین رویدادی کهکشان راه‌ شیری را نیز غافل‌گیر کند.

ناسا در این باره توضیح می‌دهد که احتمالا در 4.5 میلیارد سال آینده، کهکشان راه شیری نیز قربانی یک برخورد کهکشانی با کهکشان آندرومدا (Andromeda) شود. البته دانشمندان در این باره می‌گویند که سرنوشت کهکشان راه شیری چندان هم نگران کننده نیست؛ چرا که با توجه به فاصله بسیار زیاد بین ستاره‌ها، احتمال برخورد اجزای داخلی آن با همدیگر بسیار کم است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*