لکه قرمز سیاره مشتری

فضاپیمای Juno، تصاویری شگفت انگیز از لکه قرمز سیاره مشتری را به زمین مخابره کرد

فضاپیمای Juno، چند روز پیش پرواز در ارتفاع بسیار کم بر فراز لکه قرمز بزرگ روی سیاره مشتری (Great Red Spot) را تجربه کرد. این نخستین باری است که از چنین فاصله‌ای، تصاویری از لکه قرمز سیاره مشتری توسط یک سفینه فضایی ثبت شده‌اند.

جدیدترین عکس های سیاره مشتری فوق‌العاده زیبا هستند. البته از چندین روز قبل، شمارش معکوس برای رویارویی تاریخی فضاپیمای جونو و لکه قرمز سیاره مشتری آغاز شده بود و امروز شاهد به حقیقت پیوستن آن هستیم. خوشبختانه ناسا تمامی تصاویر ثبت شده توسط کاوشگر جونو را به صورت فایل خام (RAW) منتشر کرده و از کاربران سراسر جهان خواسته آن‌ها را به دلخواه خود پردازش و افکت‌هایی را اعمال کنند. این سفینه فضایی عکس‌ها را در چهار نوار جداگانه قرمز، سبز، آبی و نزدیک مادون قرمز ثبت کرده است.

لکه قرمز سیاره مشتری

یک تیم داخلی ناسا، تمامی این نوارها را با یکدیگر ترکیب کرده‌ است تا جدیدترین تصاویر لکه قرمز سیاره مشتری به دست بیایند. اما این جزو معدود دفعاتی است که ناسا، از عموم کاربران درخواست کرده تکنیک‌های ویرایش تصویر اختصاصی خود را بر روی این عکس‌ها اعمال کنند. در این پروژه باز و عمومی، حتی پیش از اعمال هر گونه افکت، شاهد تصاویری بی‌نظیر از سیاره مشتری هستیم، به طوری که تاکنون به این صورت بزرگترین سیاره منظومه شمسی را رصد نکرده بودیم.

لکه قرمز سیاره مشتری ، که برای نخستین بار در سال 1830 کشف شد، در واقع یک جرم گاز در حال چرخش بوده و طوفانی سهمگین در این سیاره به محسوب می‌شود. تعجب دانشمندان از چگونگی دوام چنین طوفانی در ابعاد بزرگ، برای سال‌های متمادی است. دانشمندان امیدوارند به لطف تصاویر ارسال شده توسط کاوشگر Juno بتوانند بیشتر با این پدیده خاص و ماهیت آن آشنا شوند.

لکه قرمز سیاره مشتری

در ادامه شما می‌توانید علاوه بر گالری زیر، از طریق صفحه مربوط به این پروژه در وب سایت Missionjuno نتیجه کار کاوشگر Juno را مشاهده کنید.

گالری تصاویر ثبت شده از مشتری توسط کاوشگر Juno

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*