پرچمدار 400 دلاری

پرچمدار 400 دلاری ؛ مفهومی جدید که خیلی زود از بین رفت

پرچمدار 400 دلاری مفهومی بود که سال گذشته به زبان‌ها افتاد. اکنون با گذشت حدود یک سال شاهد مرگ دسته‌بندی پرچمداران ارزان قیمت یا پرچمداران اقتصادی هستیم.

با ظهور گوشی های هوشمند، چندین مفهوم جدید به دنیای تکنولوژی معرفی شدند. به عنوان نمونه می‌توان به فبلت اشاره کرد. سال گذشته، یک مفهوم جدید به دنیای موبایل پای گذاشت و کمپانی‌های مخصوصا چینی، روی آن مانور زیادی دادند. پرچمدار 400 دلاری دسته‌بندی جدیدی بود که حتی ما نیز حین معرفی بهترین گوشی های موبایل، محصولات این دسته‌بندی را جدا از پرچمداران عادی معرفی می‌کردیم.

این موضوع که هر از چند گاه یک کمپانی، برای به دست گرفتن بازار محصولی ارزان قیمت در دسته‌بندی خود عرضه کند مسئله جدیدی نیست، اما در سال 2016، چندین گوشی‌ساز که اکثریت آن‌ها تازه تاسیس شده محسوب می‌شدند، به این استراتژی روی آوردند. آن‌ها گوشی های موبایلی را به بازار عرضه کردند که با وجود مجهز شدن به سخت افزارهای در سطح پرچمداران، تنها حدود 400 دلار قیمت داشتند.

پرچمدار 400 دلاری

ابن در حالی بود که بیشتر برندهای شناخته شده، محصولات خود که دقیقا به سخت افزارهای یکسانی مجهز شده بودند را به قیمت کف 600 دلار به فروش می‌رساندند. به همین دلیل، پرچمداران 400 دلاری را قاتلان آیفون و قاتلان پرچمداران نام نهادند.

اکنون که وارد نیمه دوم سال 2017 شده‌ایم، کمتر صحبت از پرچمدار 400 دلاری به میان می‌آید. اما چه اتفاقی افتاد؟ چرا این دسته‌بندی که به صورت ناگهانی همه‌گیر شد، با گذشت یک سال رفته رفته در حال محو شدن است؟

عرضه اولین پرچمداران اقتصادی

عرضه محصولاتی در حد و اندازه پرچمداران با قیمتی پایین، نخستین بار در سال 2012 اتفاق افتاد. وقتی گوگل، نکسوس 4 را در این سال با قیمت 300 دلار معرفی کرد، آیفون‌ها و پرچمداران گلکسی سامسونگ قیمت‌هایی به مراتب بیشتر از این داشتند. بعد از آن‌ها، شاهد معرفی نکسوس 5 و نکسوس 5 ایکس بودیم که مجددا به خاطر داشتن مشخصات سخت افزاری بالارده و از طرفی قیمت مناسب، توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کردند.

پرچمدار 400 دلاری

LG Nexus 4

اگرچه گوگل نخستین شرکتی بود که پرچمدار ارزان قیمت را به دنیای موبایل معرفی کرد، اما با معرفی نکسوس 6 و گوگل پیکسل و گوگل پیکسل ایکس ال این مفهوم را به کل زیر پای گذاشت. امروز شاهدیم گوگل پیکسل و پیکسل ایکسل ال، در بازار ایران بالای 3 میلیون تومان قیمت دارند!

رفته رفته کمپانی‌های گوشی‌سازی چینی زیادی ظهور کردند و بخش قابل توجهی از سهم بازار را به دست گرفتند. وان پلاس، شرکتی بود که مجددا برای زنده کردن مفهوم پرچمدار اقتصادی دست به کار شد. این کمپانی در سال 2013 تاسیس شد، اما در سال 2014 و با عرضه وان پلاس وان به سر زبان‌ها افتاد. این گوشی موبایل با وجود مجهز شدن به سخت افزارهایی در حد و اندازه پرچمداران آن زمان، تنها 300 دلار قیمت داشت.

پرچمدار 400 دلاری

OnePlus One

از آنجایی که وان پلاس وان نخستین محصول شرکت محسوب می‌شد، برنامه مدونی برای عرضه آن وجود نداشت. با این حال، وان پلاس 2 یک سال بعد با قیمت 330 دلار عرضه شد. این محصول همچنان در برابر سخت افزاری که به کاربر ارائه می‌کرد بسیار اقتصادی به نظر می‌رسید، اما کمی گران‌تر شده بود. اما بعد از معرفی وان پلاس 3 بود که مفهوم پرچمدار 400 دلاری سر زبان‌ها افتاد. با عرضه این گوشی موبایل، وان پلاس شدیدا معروف شد.

نخستین زمزمه‌های پرچمدار 400 دلاری

با روی کار آمدن این مفهوم بعد از معرفی وان پلاس 3، کمپانی‌های دیگری نیز به ساخت پرچمداران دارای قیمتی در همین محدوده روی آوردند. کمپانی زد تی ای، اکسون 7 را معرفی کرد که با وجود بالارده بودن تنها 400 دلار قیمت داشت. هواوی نیز دست به کار شد و یک پرچمدار جدید را از برند زیر مجموعه خود معرفی کرد. آنر 8 با وجود داشتن سخت افزاری قدرتمند و همچنین دوربین دوگانه، تنها 400 دلار قیمت داشت.

پرچمدار 400 دلاری

ZTE Axon 7

بعد از آن، شیائومی به دسته‌بندی جدید پای گذاشت و چندین محصول بالارده با قیمت حدود 400 دلار در چین و هند عرضه کرد. به عنوان نمونه می‌توان به شیائومی می 4 و می 5 اشاره کرد که فروش بسیار خوبی را تجربه کردند.

LeEco یکی دیگر از کمپانی‌هایی بود که با عرضه پرچمدار 400 دلاری خود به محبوبیت زیادی رسید. این شرکت، برخلاف دیگر گوشی‌سازان چینی، بازارهای ایالات متحده آمریکا را برای عرضه محصولات خود انتخاب کرده بود. حتی استارتاپ‌هایی همچون Nextbit نیز به این دسته‌بندی وارد شدند. گوشی موبایل Robin، پرچمدار 400 دلاری این استارتاپ محسوب می‌شد که به خاطر طراحی بسیار متفاوتش، توجه بسیاری را به سمت خود جلب کرد.

پرچمدار 400 دلاری

LeEco Le 2

موتورولا نیز به جمع دیگر کمپانی‌ها اضافه شد و موتو ایکس پیور را با همین قیمت عرضه کرد. تب پرچمدار 400 دلاری داغ‌تر از حدی بود که تصور می‌کنید، به طوری که حتی اپل نیز یک گوشی موبایل در همین رنج قیمت عرضه کرد. آیفون اس ای، ارزان قیمت‌ترین آیفون تا به امروز محسوب می‌شود که در سال 2016 با قیمت 400 دلار عرضه شد. این روند رو به جلو بیش از این پیشرفت نکرد و فعالیت برای تولید محصول در این دسته‌بندی ناگهان متوقف شد.

پرچمدار 400 دلاری

Apple iPhone SE

مرگ دسته‌بندی پرچمدار 400 دلاری

اکنون و در نیمه دوم سال 2017، با یک نگاه به محصولات بازار متوجه می‌شوید چنین دسته‌بندی دیگر وجود ندارد. وان پلاس که آغازگر این راه بود، با معرفی پرچمدار سال 2017 خود نشان داد دیگر به این دسته‌بندی پایبند نیست. وان پلاس 5 گوشی موبایلی است که 480 دلار قیمت داشته و حتی در اروپا، با قیمت بالای 500 یورو به فروش می‌رسد.

البته وان پلاس 5 همچنان اقتصادی محسوب می‌شود، چرا که این قیمت با وجود مجهز شدن دستگاه به اسنپدراگون 835، 6 گیگابایت حافظه رم و داشتن یک دوربین دوگانه باکیفیت برای آن تعیین شده است. اما دیگر مفومی به اسم پرچمدار 400 دلاری، که کمپانی‌های زیادی از آن پیروی کنند، وجود ندارد.

وان پلاس محصولاتی که با معرفی آن‌ها رقابت را با دیگر گوشی‌سازان آغاز کرد کنار گذاشت. به عنوان نمونه، اگرچه این شرکت وعده داد بود اندروید نوقا را برای وان پلاس 2 عرضه خواهد کرد، اما کاربران این گوشی موبایل در نهایت متوجه شدند خبری از عرضه به‌روزرسانی اندروید 7 نخواهد بود.

پرچمدار 400 دلاری

زد تی ای هیچ جایگزینی برای اکسون 7 معرفی نکرد و آنر 8 نیز اکنون یک گوشی موبایل جدید محسوب می‌شود. اگرچه نسخه 64 گیگابایتی آنر 9 به عنوان پرچمدار سال 2017 برند آنر دارای قیمت 400 دلار است، اما در کشورهایی همچون ایالات متحده آمریکا عرضه نمی‌شود. متاسفانه کمپانی LeEco که پرچمداران اقتصادی خوبی را در آمریکا عرضه می‌کرد، مدتی قبل از فعالیت دست کشید و کارمندان خود را اخراج کرد. اکنون این شرکت در حال دست و پنجه نرم کردن با شرایط مالی وخیمی است.

البته، شیائومی همانند هواوی، همچنان به تولید محصولات رده‌بالا به ازای قیمتی مناسب ادامه می‌دهد، اما محصولات آن بیشتر در بازارهای آسیایی عرضه می‌شوند و از نظر مشخصات سخت افزاری، کمتر به پرچمداران روز نزدیک هستند.

مفهوم پرچمدار 400 دلاری سبب شد شرکت‌های زیادی به ساخت گوشی موبایل مجهز به بالارده‌ترین سخت افزار روز و عرضه آن با قیمت کم روی بیاورند. اگرچه امروز نیز محصولاتی با قیمت 400 دلار در بازار یافت می‌شوند، اما هیچ‌کدام همچون زمان ظهور دسته‌بندی جدید در سال 2016، مجهز به سخت افزارهایی بالارده نیستند.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*