خوراک سالم

خوراک سالم، زندگی سالم؛ تغییرات کوچک تفاوت‌های قابل توجهی ایجاد می‌کنند

اگر به دنبال انگیزه‌ای قوی برای تغییر رژیم غذایی و رسیدن به یک خوراک سالم هستید، خوب است بدانید که بر اساس تحقیقات، تغییرات کوچک هم به حساب می‌آیند.

بر اساس آخرین دست‌آوردهای پزشکی منتشر شده در مجله انگلیسی دارو و سلامت، حتی 20 درصد افزایش خوراک سالم روزانه، خطر مرگ بر اثر عوامل گوناگون را از 8 تا 17 درصد کاهش می‌دهد.

خانم مرسیدس سوتوس پریتو (Mercedes Sotos-Prieto)، یکی از نویسندگان ارشد این مطالعه و استادیار بخش غذایی دانشگاه اوهایو در آتن می‌گوید:

 به عنوان یک مثال عملی، 20 درصد بهبود مصرف غذا می‌تواند تنها، کاهش روزانه 100 گرم گوشت قرمز و یا کاهش 40 گرم گوشت‌های صنعتی مثل سوسیس و کالباس‌ باشد.

این نتایج در راستای مطالعات پیشین گروه‌های دیگر است؛ مطالعاتی که بر کاهش 17 تا 26 درصدی خطر مرگ در طول مدت زمان رژیم غذایی سالم به دست آمده بود.

اما همه علاقه‌ای به تغییر عادت‌ های غذایی بد خود ندارند. اطلاعات به دست آمده از مطالعات نشان می‌دهند که افرادی با عادت‌های غذایی بد در طول مدت 12 سال، در مقابل افرادی که در این مدت رژیم سالمی داشته‌اند، بیشتر در خطر مرگ بر اثر عوامل مختلف قرار می‌گیرند.

سوتو پریتو می‌گوید:

نتایج آزمایش‌های انجام گرفته نشان می‌دهند که تغییرات جزئی و کوچک در عادت های غذایی روزانه و پایداری در این رعایت کردن‌ها سلامتی فرد را افزایش داده و خطر ابتلا به بیماری‌های خطرناک و به دنبال آن مرگ را کم می‌کند.

برای این مطالعات از 48 هزار زن 30 تا 55 ساله و 26 هزار مرد 40 تا 75 ساله استفاده شده است. زن‌های شرکت کننده، در مطالعه Health Study عضو شدند و مردها در مطالعه Health Professionals؛ هر جفت این مطالعات بلند مدت بوده و سال‌ها به طول انجامیده‌اند. از این مطالعات نتایج قابل اطمینانی در مورد خطرات احتمالی بیماری‌های مزمن به دست آمده است.

تمامی شرکت‌کنندگان این مطالعات در دوره‌های چهارساله به مراکز مربوطه رجوع کرده و به سوالاتی جامع در رابطه با نوع غذاهای مصرفی خود در سال‌های گذشته پاسخ دادند، سپس محققان اطلاعات بدست آمده از شرکت‌کنندگان این تحقیق را جمع‌آوری کرده و با سه برنامه پیشنهادی انجمن راهنمای مصرف غذایی آمریکا مقایسه کردند. با استفاده از این مقایسه‌ها سه امتیاز برای هر شرکت‌کننده ثبت شده و امتیاز بیشتر در هر یک از سه زیرگروه به معنی پایبندی به یکی از سه برنامه پیشنهادی انجمن نام‌برده بوده است.

این سه برنامه که در سال 2015 پیشنهاد شده‌اند به ترتیب عبارت بودند از:

  • مجموعه‌ای از غذاهای سالم، که شامل خوراکی‌ها و مواد مغذی مناسب برای جلوگیری از بیماری‌های مزمن است.
  • رژیم مدیترانه ای که از میوه‌ها، سبزیجات، دانه‌های مغذی، لوبیا، غلات، ماهی و روغن زیتون تشکیل شده است.
  • رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از فشار خون، که به خاطر اسم لاتین خود به DASH هم شناخته می‌شود.

خوراک سالم

سوتو پریتو می‌گوید:

مطالعات قبلی بر روی نکات مثبت به دست آمده از این سه رژیم غذایی متمرکز شده بود اما در هیچ یک از این مطالعات توجهی به عواقب تغییر رژیم غذایی و خطرات احتمالی برگشتن به عادت‌های بد غذایی پیشین نشده است.

در طول مدت زمان 12 ساله این مطالعه، 6 هزار زن و 4 هزار مرد از افراد شرکت کننده فوت شدند. محققان هر سه امتیاز ثبت شده برای شرکت کنندگان در این آزمایش را به همراه سایر عوامل تاثیر گذار بر سلامتی‌ آن‌ها مثل مصرف سیگار، وزن، سن، فعالیت روزانه و پیشینه سلامت آن‌ها را در نظر گرفتند. نتایج به دست آمده در این 12 سال نشان‌‌دهنده 9 تا 14 درصد خطر مرگ کم‌تر برای افرادی بود که رژیم خود را جدی گرفته و به آن پایبند بوده‌اند.

در میان این سه برنامه رژیمی هیچ یک میانگین عمر فرد را افزایش نداد اما دو رژیم اول، مجموعه‌ای از غذاهای سالم و رژیم مدیترانه‌ای ، 7 تا 15 درصد خطر مرگ را کاهش دادند اما رژیم DASH در کاهش این خطرها نقش زیادی نداشت.

محققان بر این عقیده‌اند که برخلاف دو رژیم اول، رژیم غذایی DASH شامل پیشنهاد مصرف غذاهای دارنده چربی امگا 3، مثل ماهی و یا مصرف کم‌تر الکل نبوده و به همین دلیل دو رژیم اول تاثیر بیشتری بر کاهش بیماری‌های عروقی داشتند.

سوتو پریتو در جای دیگر می‌گوید:

نیاز نیست افراد به یکی از این سه رژیم غذایی پایبند باشند تا به یک زندگی سالم‌ برسند. المان کلیدی در رسیدن به یک خوراک سالم ، مصرف بیشتر میوه، سبزیجات، غلات کامل مثل آرد سبوس‌دار، دانه‌های خوراکی و انواع لوبیا، و البته کاهش مصرف مواد غذایی چون گوشت قرمز، نوشیدنی‌های شیرین شده مثل نوشابه‌ها، و غلات تصفیه شده مثل برنج و آرد سفید است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*