زمستان های سرد

زمستان های سرد ارتباط مستقیمی با پدیده گرمایش جهانی دارند

بسیاری از مردم با تجربه زمستان های سرد در طول سال، پدیده گرمایش جهانی را رد می‌کنند. در اینجا به بررسی ارتباط سرمای شدید زمستانی با گرمای جهانی می‌پردازیم.

بر خلاف آنچه در گذشته تصور میشد، مطالعات اخیر دانشمندان نشان می‌دهد که تغییرات اقلیمی سراسر کره زمین، ارتباط تنگاتنگی با همدیگر دارند. برای مثال با افزایش گرما در قطب شمال، زمستان‌های بسیار سردتری در شمال آمریکا رخ می‌دهد.

یک تیم بین‌المللی از محققان با مطالعه دقیق الگوهای آب‌وهوایی در چند سال اخیر، دریافته‌اند که زمستان های سرد و کم بارش باعث افت کیفیت محصولات کشاورزی و کاهش بهره‌وری محصولات در عرض‌های جغرافیایی پایین‌تر می‌شود.

تولید کربن دی اکسید بیشتر و گرمایش جهانی، می‌تواند شرایط خوب و مناسبی را برای رشد گیاهان فراهم کند. همچنین با ذوب شدن پوسته‌های یخی، سرزمین‌های تازه‌ای برای رشد انواع گیاهان فراهم خواهد شد. اما زمانی که از منطقه قطب شمال فاصله می‌گیریم، شرایط برخلاف تصورات پیشین ماست؛ چرا که تغییر در شرایط اقلیمی قطب شمال بر رشد گیاهان در مناطق معتدل زمین نیز تاثیرگذار است.

با وجود آنکه این مناطق چندین هزار کیلومتر با همدیگر فاصله دارند، تغییرات اقلیمی صرف‌نظر از فواصل جغرافیایی بر آنان نیز تاثیر‌گذار خواهد بود.

ال نینو (El Niño) مصداق بارزی از آن چیزی‌ست که کارشناسان هواشناسی برای اثبات وجود ارتباط مذکور به آن اشاره می‌کنند. برای مثال، وقوع ناهنجاری در یک قسمت می‌تواند تاثیر مستقیمی بر نقطه‌ای دیگر از زمین داشته باشد. به عنوان مثال، تغییر فشار هوا در ناحیه اقیانوس آرام قادر است مشابه همین وضعیت را هزاران کیلومتر دورتر در استرالیا نیز تکرار کند.

در چند دهه اخیر، قطب شمال در معرض دگرگونی‌های عظیم اقلیمی قرار داشته و سهم بزرگی از گرمایش جهانی را تجربه کرده است.

آب شدن یخ دریاها، جریان‌های گرم‌تر اقیانوسی و بالا رفتن نرخ بخار آب موجب افزایش دو برابری میانگین دما در عرض های جغرافیایی شمالی شده‌اند.

این تغییرات، موجب وقوع زمستان های سرد و خشن در قسمت‌های جنوبی گردیده است. اغلب تصور می‌کنند که وقوع چنین سرمای خشنی در فصول سرد سال، پدیده گرمایش جهانی را رد می‌کند. اما واقعیت امر این است که پدیده گرمایش جهانی ، ارتباط مستقیمی با زمستان های سرد و کم بارش دارد!

زمستان های سرد

این مطالعه جدید نشان داد که تغییر در میانگین دمای قطب شمال، موجب کاهش رشد گیاهان و جذب دی اکسید کربن در منطقه آمریکای شمالی گردیده است. این تیم تحقیقاتی، ارتباط بین الگوهای آب‌وهوایی غیرمعمول در آمریکای شمالی و گرم شدن قطب شمال را تایید کرد.

کارشناسان سپس با استفاده از یک مدل دقیق با نام CMIP5، سعی کردند ارتباط بین این ناهنجاری‌ها و کاهش بهره‌وری اولیه را به دست آورند.

به عبارت دیگر، به نظر می‌رسد که پدیده گرمایش جهانی در قطب شمال، تاثیرات خود را در قالب زمستان های سرد با بارش کمتر در نقاط دیگر زمین نشان می‌دهد. در نتیجه این رویداد، ظرفیت گیاهان برای جذب کربن دی اکسید در حدود 14 درصد کاهش پیدا می‌کند.

آنا میالاک (Anna Michalak) از موسسه تحقیقات علوم انسانی ایالات متحده آمریکا در مصاحبه‌ای با نشنال جئوگرافیک گفت:

با وجود آنکه ما در مورد تغییرات اقلیمی در قطب شمال صحبت می‌کنیم، اثرات این پدیده خود را در عرض‌های پایین‌تر نیز نشان می‌دهد.

با این حال به منظور بررسی گستردگی این پدیده، نیاز به تحقیقات بیشتری است. از طرفی ما نباید انتظار داشته باشیم که برای داشتن سیاره‌ای سرسبز، کربن دی اکسید به صورت خودکار تولید شود؛ چرا که این پدیده پیچیدگی‌های بیشتری را نسبت به تصورات ما دارد.

از طرفی بعید به نظر می‌رسد که ارتباطی ساده بین تغییر در میانگین دمای قطب شمال و الگوهای آب و هوایی آمریکای شمالی وجود داشته باشد. این بدان معناست که برای تکمیل مدل‌های فعلی، نیاز به اطلاعات بیشتری داریم.

در عین حال، این تحقیق به نیاز تولید محصولات کشاورزی مقام در برابر زمستان های سرد و کم بارش اشاره می‌کند؛ چرا که احتمالا زمستان‌های آتی، آب و هوایی بسیار سرد و خشک خواهند داشت.

تاثیرات گرمایش جهانی بر ایالت کالیفرنیا، زمستان‌های سرد و خشکی را برای ساکنین آن به ارمغان آورده است. به منظور غلبه بر این مشکلات، می‌بایست استراتژی‌ های مدیریت آب را با دوره‌های گرمایشی در قطب شمال تنظیم کرد.

در جمع‌بندی این موضوع می‌توان گفت که پدیده گرمایش جهانی هیچ مرزی نداشته و تمامی ساکنین این سیاره را تحت شمول خود قرار داده است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*