کانال های تلگرامی

مسدود شدن 3 هزار مورد از کانال های تلگرامی در ایران در هر هفته

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران اعلام کرد به طور متوسط در هر هفته حدود 3 هزار مورد از کانال های تلگرامی مغایر با فرهنگ ایرانی و اسلامی مسدود می‌شود.

وزیر ارتباطات در حاشیه بازدید از دستاوردهای مرتبط با فاز سوم شبکه ملی اطلاعات در خصوص کانال های مغایر با قانون و فرهنگ کشورمان در تلگرام اظهار کرد که ما هفته‌ای 3 هزار کانال تلگرامی را در ایران مسدود می‌کنیم و گزارش آن نیز به مقامات قضایی ارسال می‌شود. به گفته محمود واعظی، این هم خواست مردم و هم خواست دولت است که همه بتوانند از فضای مجازی استفاده کنند اما تهدیدات و کانال‌های غیراخلاقی بسته شود.

اخیرا دبیر کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه از عدم اقدام وزارتخانه ارتباطات و فناوری اطلاعات برای مسدود کردن کانال های تلگرامی غیراخلاقی، انتقاد کرده بود. واعظی در واکنش به این موضوع گفت:

ایشان خیلی زیاد مصاحبه می‌کنند و بیشتر مصاحبه‌هایشان هم مبنای درستی ندارند. ما نباید وقت توسعه کشور و فعالیت‌های به وجود آمده در فضای مجازی و شغل‌های ایجاد شده را با چنین حرف‌هایی بگیریم. متاسفانه افرادی که به هیچ چیزی جز بستن کانال های تلگرامی و محدود کردن فضای مجازی فکر نمی‌کنند، مصاحبه‌هایی کرده‌اند که باعث ایجاد نگرانی برای شرکت های اینترنتی و فعالیت‌هایی که بر بستر شبکه ملی اطلاعات انجام می‌شود، شده است.

مسدود کردن کانال های تلگرامی با نظر یک نفر انجام نمی‌شود

وی در ادامه اضافه کرد ما باید اجازه دهیم این روال به آرامی طی شود. ما شورای عالی فضای مجازی به ریاست شخص رئیس جمهور و با حضور روسای سه قوه و افراد حقیقی و حقوقی از وزارتخانه‌ها داریم و کارگروه تعیین مصادیق مجرمانه نیز 12 عضو دارد و دبیر این کارگروه نمی‌تواند هر چه نظر خودش است را مطرح کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در خصوص شبکه ملی اطلاعات نیز بیان کرد که این شبکه برای ایجاد محدویت نیامده بلکه آمده تا نیازمندی‌های مردم را با قیمت ارزان‌تر حل کند. در واقع وقتی مردم ببینند می‌توانند نیازهای خود را از داخل کشور حل کنند آن گاه به خارج از کشور مراجعه نخواهند کرد. علاوه بر این، آن چه که مردم از ارتباطات خارج از کشور بخواهند با قیمت گران‌تر و سرعت کمتر از شبکه ملی اطلاعات در اختیارشان قرار می‌گیرد.

شبکه ملی اطلاعات

به گفته محمود واعظی، در حال حاضر به خوبی از ظرفیت‌های شبکه ملی اطلاعات استفاده شده و اپراتورها نیز در این شبکه سرمایه‌گذاری کرده‌اند. او همچنین از راه‌اندازی اینترنت اشیا (IOT) در کشور خبر داد و عنوان کرد که امروزه دنیا به سمت نسل چهارم انقلاب صنعتی پیش می‌رود و انقلاب صنعتی چهارم هم این است که کشورها به خوبی و به بهترین شکل از اینترنت، هوش مصنوعی و اینترنت اشیا استفاده کنند.

واعظی در مورد امنیت شبکه ملی اطلاعات نیز اظهار کرد:

با توجه به تاثیرگذاری کمتر شبکه ملی اطلاعات از خارج، به نوعی از رخنه‌های موجود جلوگیری شده است. این شبکه در داخل کشور فعالیت می‌کند و اگر به هر دلیلی در خارج از کشور اتفاقی بیفتد، این قابلیت را دارد تا خود را اداره کند. همان‌طور که در انتخابات 29 اردیبهشت و 7 اسفند نیز از شبکه ملی اطلاعات استفاده و انتخابات امنی را برگزار کردیم. در جریان سرشماری نفوس و مسکن هم این شبکه به گونه‌ای اداره شد که امکان هک شدن از آن سلب شده بود.

وزیر ارتباطات در پایان تاکید کرد که هم‌اکنون کلیه خدمات اپراتورها، شرکت مخابرات، اپلیکیشن‌هایی که در کشور تولید می‌شود، FCPها و حتی وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مختلف در بستر شبکه ملی اطلاعات است.

پاسخ بدهید

وارد کردن نام و ایمیل اجباری است | در سایت ثبت نام کنید یا وارد شوید و بدون وارد کردن مشخصات نظر خود را ثبت کنید *

*

یک دیدگاه